Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Uusi ylilääkäri pani tuulemaan Töölön terveys­asemalla – nyt virkamies kommentoi hymiöillä

Sillä aikaa kun hallituksen sote-uudistus rämpii vaikeuksissa, Elisa Jokelin on alkanut tehdä ”pieniä fiksauksia” Helsingin Töölössä

Kaupunki
 
Liisa Takala
Töölön terveysaseman ylilääkäri Elisa Jokelin juttelee terveydenhoitaja Venla Marjamäen kanssa.
Töölön terveysaseman ylilääkäri Elisa Jokelin juttelee terveydenhoitaja Venla Marjamäen kanssa. Kuva: Liisa Takala
Fakta

Lääkäriin viikko tai puolitoista kuukautta

 Helsingin sisällä on isoja eroja siinä, kuinka nopeasti potilas saa kiireettömän ajan lääkäriin.

 Odotusaikoja mitataan T3-ajalla, mikä tarkoittaa kolmatta vapaata vastaanottoaikaa. Laajasalossa, Malminkartanossa ja Kannelmäessä tuo aika oli helmikuun alussa seitsemän päivää, kun taas Vuosaaressa, Viiskulmassa ja Kontulassa 42 päivää. Kaupungin keskiarvo on nyt 21 päivää, mutta tavoite olisi painaa luku kahteen viikkoon vuoden loppuun mennessä.

 Helsinki myllää lähivuosina palvelujaan isosti uusiksi ihan riippumatta siitä, miten valtakunnallinen sote-uudistus etenee. Palvelut kootaan isoihin keskuksiin ja tavat toimia uudistetaan. Uusia toimintamalleja testataan jo osassa kaupunkia. Ensimmäinen valtava terveys- ja hyvinvointikeskus on rakentumassa Kalasatamaan.

Taka-Töölö.

”Neuvolasta kiinnostuneille uutisia! Olemme nyt muokanneet lääkäreiden aikataulua, ja toivon mukaan tämä näkyy parempana pääsynä vastaanotolle. Samalla haluamme nöyrästi pyytää tulemaan neuvolaan aina hyvissä ajoin, varsinkin talviaikaan pikku-michelinien riisumiseen menee paljon aikaa.

:), Elisa”

Yllä oleva on hyvin tavallista tekstiä Facebookista. Miksi töölöläiset ovat tästä tohkeissaan? Siksi, että terveysasemat eivät Helsingissä yleensä jutustele potilaille näin. Kysytään siis tuoreelta ylilääkäriltä Elisa Jokelinilta: mitä merkillistä tällaiset hymiöt ovat? Ettekö osaa kapulakieltä?

”Päätimme kokeilla tällaistakin. On tärkeää, että täällä on ihmistä vastassa ihmisiä, ei vain jonkin viraston henkilökuntaa.”

Jokelin on ollut Töölössä vasta runsaan kuukauden. Hän uskoo, että tavallisen terveysaseman toimintaa voi parantaa pienillä fiksauksilla, virallisia isoja sote-uudistuksia odotellessa. Niin kuin nyt vaikka sillä, että terveysasemaan saa yhteyden muutenkin kuin soittamalla takaisinsoittopalveluun tai virallisella palautelomakkeella.

”Kysyin minä jo lupaa purkaa muutaman seinänkin. En saanut. Kun nuo ovat kiveä ei auta, että minulla on oma moottorisaha”, Jokelin nauraa.

Vakavissaan: Töölössä tavoitellaan aika samaa mitä Helsingin tai Suomen laajuisissakin uudistuksissa: lyhyempiä jonoja, palveluita vähällä rahalla. Erona on, että Töölön fiksauksia on alettu oikeasti tehdä ihan heti.

Kuvankaappaus Facebookista
Saavatko läheisessä puistossa leikkivät lapset käyttää terveysaseman vessoja? Tällaistakin pohditaan Töölön terveysaseman Facebookissa.
Saavatko läheisessä puistossa leikkivät lapset käyttää terveysaseman vessoja? Tällaistakin pohditaan Töölön terveysaseman Facebookissa.

Töölö on sellainen terveysasema, jonka käytävät tyhjenevät Stockmannin Hullujen Päivien aikaan. Moni potilas on iäkäs. Moni sekä tarvitsee että osaa vaatia laadukasta hoitoa.

Viime vuonna odotusaika lääkäriin liukui yli 40 päivän. Henkilökunnasta moni lähti yhtä aikaa, siis sattumalta, esimerkiksi eläkkeelle. Edellinen ylilääkäri palkkasi runsaasti väkeä pulaa paikkaamaan.

”Täällä on ollut niin kiire juosta, että kukaan ei ole ehtinyt hypätä pyörän päälle”, sanoo Jokelin nyt. Hän itse on tupsahtanut Töölöön yksityiseltä puolelta Espoosta ja oppinut inhoamaan jäykistelyä ja päällekkäistä työtä. Suuri osa fiksausideoista kuitenkin tulee henkilökunnalta, joka kuulemma on ”heti messissä kaikessa”.

”Esimerkiksi: Helsingillä on ziljardi toimintaohjetta erilaisiin tilanteisiin. Niitä on niin vaikea löytää, että on sama kuin niitä ei olisi.”

Siksi Töölössä suunnitellaan mahdollisimman yksinkertaista yleisten asioiden opasta, johon puhelimeen vastaava hoitaja voisi tukeutua päivittäin.

Toinen esimerkki ovat ne lääkäreiden ajanvaraukset. Aiemmin Töölössä oli päällekkäin useita erilaisia kalentereita ja kirjavia tapoja järjestää aikatauluja. Nyt kaikilla on sama systeemi. Työmäärä on kuten ennen, mutta ammattilaisia on paikalla eniten silloin kuin potilaitakin. Samaa on tehty pitkään esimerkiksi Laajasalossa, jossa lääkäriin pääsee nopsaan.

Miksi seiniä sitten pitäisi purkaa? Siksi, että Jokelinin mielestä perinteiset vastaanottohuoneet pitkän käytävän varrella ovat kuin sellejä. Niissä voi istua päivän eristyksissä, puhumatta muille ammattilaisille. Kun ei puhuta, on vaikea tehdä yhdessä tai hahmottaa, mitä toinen tekee.

”Me lääkärit olemme hyviä tekemään diagnooseja ja lääkehoidossa. Muussa muut ammattilaiset ovat parempia”, Jokelin sanoo. Siis esimerkiksi: lääkäriin pyrkivä hyötyisi monissa tuki- ja liikuntaelinten sairauksissa enemmän siitä, että pääsisi suoraan tapaamaan fysioterapeuttia

Odotusajat ovat Töölössä hivenen lyhentyneet. Helmikuun lopulla vapaa aika olisi löytynyt 24 päivän päästä. Jokelin uskoo, että tavoiteltuun alle kahteen viikkoon päästään tänä vuonna.

”Viiden vuoden päästä koko Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelut näyttävät ihan erilaiselta kuin tänään. Muutoksessa on hyvät mahdollisuudet onnistua, jos kuunnellaan asiakkaan tarpeita. Siis tarpeita, ei kaikkia toiveita”, Jokelin sanoo.

Liisa Takala
”On tärkeää, että täällä on ihmistä vastassa ihmisiä, ei vain jonkin viraston henkilökuntaa”, sanoo Töölön terveysaseman ylilääkäri Elisa Jokelin.
”On tärkeää, että täällä on ihmistä vastassa ihmisiä, ei vain jonkin viraston henkilökuntaa”, sanoo Töölön terveysaseman ylilääkäri Elisa Jokelin.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat