Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Länsimetro myllää Espoon bussireitit – ”Ihan varmasti matka-ajat pitenevät”

Tieto jättiuudistuksesta ei ole tavoittanut läheskään kaikkia matkustajia.

Kaupunki
 
Rio Gandara / HS
Kauklahden bussia odotellut Ida-Maria Rytkönen ei tiennyt, että suorat bussilinjat Kamppiin lopetetaan elokuussa. ”No, matka-ajat pitenevät varmuudella, kun pitää vaihtaa Matinkylässä”, hän arvioi.
Kauklahden bussia odotellut Ida-Maria Rytkönen ei tiennyt, että suorat bussilinjat Kamppiin lopetetaan elokuussa. ”No, matka-ajat pitenevät varmuudella, kun pitää vaihtaa Matinkylässä”, hän arvioi. Kuva: Rio Gandara / HS
Fakta

Metro porhaltaa Matinkylään

 Metroliikenne Espoon Matinkylään alkaa 15. elokuuta.

 Metrojunat ajavat kahdella linjalla Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki.

 Länsimetron jatke Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu vuonna 2020.

Tapiola/Matinkylä

Espoolaisten bussimatkustajien arki muuttuu kertaheitolla, kun länsimetro aloittaa kulkunsa viiden kuukauden kuluttua elokuussa. Pitkin Länsiväylää porhaltava suorat linjat Kampin terminaaliin loppuvat, ja eteläisessä Espoossa totutellaan vaihdollisiin yhteyksiin. Muutos on suuri, eikä tieto siitä ole kiirinyt läheskään kaikille matkustajille.

”Ei voi olla totta”, Ida-Maria Rytkönen huokaa järkyttyneenä, kun HS näyttää karttaa uusista reiteistä.

Kauklahden bussiin Kampin terminaalissa suunnistanut Rytkönen tiesi toki metroliikenteen alkamisesta, mutta sen vaikutusta bussien kulkuun hän ei ollut selvittänyt.

”Ihan varmasti matka-ajat pitenevät, koska Matinkylässä pitää vaihtaa metroon. Toisaalta opiskelen Kaisaniemessä, joten pääsen metrolla lähemmäs koulua”, Rytkönen miettii.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) saaman palautteen perusteella Rytkönen ei ole ainoa, jolle tuottaa vaikeuksia hahmottaa, miten hänen matkansa muuttuu. HSL:n sivustolla ihmiset kyselevät tuttujen linjojen kohtaloita ja etsivät jatkoyhteyksiä ja parhaita vaihtopysäkkejä.

Apua arjen suunnitteluun on luvassa vielä lähiaikoina, kun HSL avaa sähköisen Tulevat reitit -palvelun. Vaikka bussilinjojen tarkat aikataulut ovat vielä hiottavina, sähköinen palvelu ottaa huomioon uudet reitit, niille lasketut vuorovälit sekä matka-ajat. Länsimetron liityntäliikenne kilpailutettiin viime vuonna juuri näillä eväillä.

”Pohjatyö on jo tehty, joten enää ei mene kauan, kun palvelu voidaan avata”, sanoo HSL:n ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen.

Jotta vaihdolliset yhteydet toimisivat, sekä bussien että metrojunien on kuljettava tiuhaan. Matinkylän ja Tapiolan välissä metron vuoroväli on arkisin ruuhka-aikaan viisi minuuttia, arkisin ja lauantaisin päiväliikenteessä 7,5 minuuttia ja muina aikoina 10 minuuttia.

Matinkylän metroaseman liityntäbusseilla esimerkiksi Tillinmäkeen, Latokaskeen ja Soukanniemeen vuoroväli on arkisin aamu- ja iltaruuhkan aikaan 10 minuuttia. Muina arkiaikoina vuoroväli venähtää keskimäärin 15 minuuttiin ja sunnuntaisin puoleen tuntiin.

HSL:n saamissa kommenteissa monet matkustajat ovat kritisoineet sitä, että matka-ajat etenkin Espoon länsiosista pitenevät, koska tuttu bussi ei enää porhalla kotiovelta Länsiväylää pitkin Kamppiin. HSL on laskenut, että kaikista joukkoliikennematkoista nyt toteutuvat muutokset lyhentävät matka-aikoja puolella miljoonalla tunnilla vuodessa.

”Harvoilla matkustajilla Helsingin Kamppi on se lopullinen päätepiste”, Virtanen sanoo.

Kampin terminaalissa Juha Reunanen todistaa samaa. Reunasen työmatkat Nöykkiöstä Hakaniemeen hidastuvat Espoon päässä ja nopeutuvat Helsingin päässä. Ensin hän kulkee bussilla Matinkylään ja vaihtaa siellä metroon.

”Varmaan kuljen metrolla Hakaniemeen saakka. Olen ollut aika optimistinen tämän muutoksen suhteen, enkä ole hirveän tarkasti vielä ottanut selvää asioista”, Reunanen tuumii.

Tapiolasta Helsingin suuntaan metroliikenne on tiheämpää, koska Tapiolaa palvelevat molemmat metrolinjat Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki. Metron vuoroväli on Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä 2,5–5 minuuttia.

Tapiolasta tuleekin Matinkylän rinnalla toinen iso vaihtoasema Espoossa. Tapiolaan päättyy kymmenkunta liityntälinjaa, ja Matinkylän terminaaliin niitä suuntaa yhteensä 16.

Tapiolassa liityntäliikenteen käyttäjät joutuvat totuttelemaan elämään Merituulentien terminaalin rakennustyömaan kanssa aina vuoden 2018 loppuun saakka. Liityntäbussien päätepysäkkejä on Tapiolassa soviteltu sekä Pohjantielle että Tapiolanaukiolle.

Matinkylässä nykyiset liityntäbussijärjestelyt ovat voimassa ainakin siihen asti, kun länsimetron jatke Kivenlahteen valmistuu vuonna 2020.

Espoossa tapahtuu elokuussa sama, mitä tapahtui Vantaalla viime vuonna kehäradan avauduttua. Kaikkien espoolaisbussien linjanumerot tai reitit vaihtuvat. Jatkossa Espoossa kulkee vain busseja, joiden linjatunnuksissa on kolme numeroa.

Etelä-Espoota palvelevien noin 90 erilaisen bussireitin määrä putoaa elokuussa 35:een.

Koska Länsiväylän bussiliikenne Kamppiin loppuu, Kampin Espoon terminaali tulee uusiokäyttöön. Sinne siirtyy Helsingin linjoja Kampin katuverkosta ja Elielinaukiolta. Bussit käyttävät Jaakonkadun sisääntuloväylää. Kampista liikennöivät myös yölinjat Etelä-Espooseen, Lauttasaareen, Lehtisaareen ja Kirkkonummelle.

Lisätietoja: www.hsl.fi/lansimetro/bussilinjasto

Rio Gandara / HS
Juha Reunanen ei ole vielä selvittänyt, miten kulku Nöykkiöstä Matinkylään sujuu. ”Metrolla pääsen kyllä suoraan Hakaniemeen.”
Juha Reunanen ei ole vielä selvittänyt, miten kulku Nöykkiöstä Matinkylään sujuu. ”Metrolla pääsen kyllä suoraan Hakaniemeen.”
Rio Gandara / HS
Leena Björkqvist tuumii, että hän voi hyvinkin polkea fillarilla Soukanrannasta Matinkylään. Metrolla hän pääsee lähemmäs työpaikkaansa Hämeentiellä.
Leena Björkqvist tuumii, että hän voi hyvinkin polkea fillarilla Soukanrannasta Matinkylään. Metrolla hän pääsee lähemmäs työpaikkaansa Hämeentiellä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat