Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vaarallisen typpidioksidin raja-arvot ylittyivät jälleen Helsingissä

Viime vuoden mittauksissa raja ylittyi Töölöntullissa, Mäkelänkadulla ja paikoin Hämeentiellä, kertoo Helsingin ympäristökeskus.

Kaupunki
 
Laura Oja / HS
Typpidioksidi on esimerkiksi hengitysteiden ärsytystä aiheuttava kaasu, jota vapautuu ilmakehään esimerkiksi liikenteestä. Typpidioksidin 40 mikrogramman raja-arvo ylittyi esimerkiksi paikoin Hämeentiellä.
Typpidioksidi on esimerkiksi hengitysteiden ärsytystä aiheuttava kaasu, jota vapautuu ilmakehään esimerkiksi liikenteestä. Typpidioksidin 40 mikrogramman raja-arvo ylittyi esimerkiksi paikoin Hämeentiellä. Kuva: Laura Oja / HS

Terveydelle vaarallisten typpidioksidien raja-arvo ylittyi joillakin Helsingin keskustan vilkkailla kaduilla jälleen vuonna 2015. Typpidioksidi on esimerkiksi hengitysteiden ärsytystä aiheuttava kaasu, jota vapautuu ilmakehään esimerkiksi liikenteestä.

Typpidioksidin 40 mikrogramman raja-arvo ylittyi Töölöntullissa, Mäkelänkadulla ja paikoin Hämeentiellä. Alueilla, joissa raja-arvo ylittyy, asuu kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö Päivi Kippo-Edlundin mukaan noin 13 000 ihmistä.

”Tärkein pointti on, että typpidioksidipitoisuudelle on asetettu raja-arvo terveydellisin perustein – kun pitoisuudet ylittyvät, ihmisille voi aiheutua terveydellisiä haittoja”, hän sanoo.

Typpidioksidia kerääntyy etenkin rakennusten ympäröimiin katukuiluihin, joissa tuuli ei pääse sekoittamaan pakokaasuja. Pitkäaikainen altistuminen lisää hengitys-, sydän- ja verenkiertosairauksia sekä kuolleisuutta.

Pitoisuudet ovat laskeneet huippuvuodesta 2010, mutta Euroopan unionin ilmanlaatudirektiivin mukainen raja-arvo olisi pitänyt alittaa viime vuonna. Helsinki sai EU:lta ja ympäristöministeriöltä jatkoaikaa raja-arvon alle pääsemiseksi.

Raja-arvo kuitenkin ylittyi. Helsingin ympäristökeskuksen mukaan syynä ovat etenkin dieselajoneuvojen suuret päästöt ja dieselautojen osuuden suureneminen liikenteessä.

”Ajoneuvotekniikassa tapahtuneet parannukset ovat johtaneet siihen, että hiukkaspäästöt ovat pienentyneet. Samaan aikaan typpidioksidipäästöt ovat kasvaneet”, Kippo-Edlund sanoo.

”Dieselautoilla on myös sellainen ongelma, että todellisessa ajossa tulevat päästöt ovat suhteellisen paljon korkeammat kuin laboratorio-oloissa mitatut päästöt.”

Helsingin uuden ilmansuojelusuunnitelman mukaan raja-arvot alitettaisiin viimeistään vuonna 2024. Tavoitetta vauhdittaisivat tiemaksujen käyttöönotto, vähäpäästöinen linja-autokalusto ja bussien siirtyminen biopolttoaineisiin.

Tiemaksut vähentäisivät liikennettä niin, että raja-arvot alittuisivat kaikkialla keskustan alueella vuoden 2022 tienoilla.

”Helsingin seudun ympäristöpalvelujen tekemien mallinnusten perusteella tiemaksujen asettaminen olisi tehokkain ja nopein keino vähentää liikennemääriä ja sitä kautta alentaa typpidioksidipitoisuuksia”, Kippo-Edlund sanoo.

Suunnitelman on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2017, ja kaupunkilaisilla on mahdollisuus kommentoida sitä huhtikuun loppuun asti.

Typpidioksidi on lopulta vain eräs ilmanlaatuun vaikuttavista tekijöistä. Osansa on myös liikenteestä ja puunpoltosta vapautuvilla pienhiukkasilla ja katupölyllä.

Typpidioksidipitoisuudet ovat olleet esillä myös kaupunkibulevardien suunnittelun yhteydessä. Tiiviissä rakentamisessa on uhkana riski, että typpidioksidipitoisuuden raja-arvo ylittyy.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat