Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vihdoinkin: Hartaasti odotetut liukuportaat uskallettiin avata lentoasemalla

Väliaikaisratkaisuja juna-asemalta terminaaleihin siirtymisessä ei enää tarvita

Kaupunki
 
Helsingin Sanomat
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/cea6739ae89b29b564c621a47157d0e24e709df9-2487345-HS_LIUKUPORTAAT_010316_09.jpg
Tässä ovat Helsinki-Vantaan kohutut liukuportaat
Helsinki-Vantaan matkustajaterminaali avataan maaliskuun lopussa lähes 5 kuukautta aikataulua myöhässä. HS kertoo, mikä portaissa kesti. Toimittaja: Joonas Laitinen, kuvaus ja editointi: Janne Järvinen

Lentokentän juna-asemalle on tänään ilmaantunut pitkään odotettu ihme: toimivat pitkät liukuportaat.

Kehäradalta terminaaliin kuljettavia 70-metrisiä liukuportaita on odotettu kesästä asti. Vielä torstaina iltapäivällä juna-aseman seinillä pahoiteltiin julisteissa matkustajille, että he joutuvat yhä käyttämään hissejä ja kiertämään terminaaliin pidempää reittiä.

Julisteet olivat kuitenkin enää ainoa keskeneräinen paikka reitillä, oikeasti kaikki saatiin torstaina toimimaan. Matkustaja pääsee siis viimein kulkemaan muutamassa minuutissa junalta terminaaliin. Moni valitsi uudet liukuportaat painavan matkalaukunkin kanssa.

Kehärata avattiin juhlallisesti viime kesänä. Uusista asemista uljain eli lentokentän asema ei tosin ehtinyt valmiiksi yhdessä muiden kanssa.

Kun itse asema valmistui, alettiin odottaa lentokentän puoleisen sisäänkäynnin avajaisia. Alkuun matkustajia kuskattiin toisen sisäänkäynnin kautta, mikä tarkoitti joko usean sadan metrin ylimääräistä kävelymatkaa tai linja-autokyytiä.

Lentokentän sisäänkäynnin piti valmistua loppusyksystä, sitten vuodenvaihteessa. Hissit saatiinkin joulukuussa käyttöön. Sen sijaan suurien liukuportaiden asennus tuotti odotettua enemmän päänvaivaa. Tonnien painoiset liukuportaat piti laskea alas yksitellen syvään ja ahtaaseen kuiluun. Kevättalvella työt alkoivat viimein edetä nopeasti.

Hissien avullakin liikenne tosin sujui jo melko hyvin: ainoastaan pahimman iltapäiväruuhkan aikaan tulio pieniä viivästyksiä.

Nyt kaikki on siis viimein valmista. Helsingin seudun liikenne tiedotti päivällä, että kaikista väliaikaisista järjestelyistä on nyt luovuttu.

Itse lentokenttä sai torstaina kansainvälistä kiitosta: Helsinki-Vantaa valittiin Pohjois-Euroopan parhaaksi.

Kansainvälistä lentokenttävertailua tekevä Skytrax kyseli mielipiteitä yhteensä 13 miljoonalta lentomatkustajalta. Matkustajien piti arvioida eri palvelujen toimivuuta, siis esimerkiksi turvatarkastusten jatkolentojen, passintarkastuksen ja kentällä tehtyjen ostosten sujuvuutta.

Tutkimuksessa oli mukana 550 eri lentoasemaa eri puolelta maailmaa. Maailman parhaaksi valittu kenttä on Singaporessa, Euroopan paras Münchenin lentoasema.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat