Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Helsinki-Vantaan junatunnelissa savua – käry peräisin uusista liukuportaista

Hälytys tilanteesta tuli hieman aamuyhdeksän jälkeen, ja paikalle lähti useita pelastuslaitoksen yksiköitä, poliiseja sekä ensihoitohenkilökuntaa

Kaupunki
 
Akseli Valmunen / HS
Helsinki-Vantaan juna-aseman liukuportaita viimeisteltiin käyttöön maaliskuun alussa.
Helsinki-Vantaan juna-aseman liukuportaita viimeisteltiin käyttöön maaliskuun alussa. Kuva: Akseli Valmunen / HS

Pitkän odotuksen jälkeen viime viikolla avautuneet Helsinki-Vantaan lentokentän juna-aseman liukuportaat alkoivat savuta teknisen vian vuoksi keskiviikkona aamulla.

Hälytys tilanteesta tuli kello 9.17, ja paikalle lähti useita pelastuslaitoksen yksiköitä, poliiseja sekä ensihoitohenkilökuntaa. Miehitys oli suuri, koska syvällä lentokentän alla sijaitsevalla rautatieasemalla epäiltiin alkutietojen mukaan olevan tulipalo.

Mitään varsinaista tulipaloa ei kuitenkaan löytynyt, eikä savun määrä päässyt kasvamaan junatunnelissa suureksi. Kukaan ei loukkaantunut.

”Tilanne ei päässyt eskaloitumaan millään tavalla, ja ihmiset olivat rauhallisia”, kertoo Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen operaattorina tapahtumapaikalla toiminut Pasi Kivimäki. Viranomaistoimintaa johti palomestari Simo Koponen.

Kivimäki arvioi savutuksen olleen sen verran lievää, ettei mitään paniikkiin syntynyt syytä tunneliasemalla.

”Herättihän tilanne mielenkiintoa, ja kännykkäkameroita käytettiin”, Kivimäki kuvailee.

Matkustajia ei Kivimäen mukaan tarvinnut evakuoida, mutta heidät ohjattiin käyttämään suljettujen liukuportaiden sijasta lentoaseman terminaaleihin johtavia hissejä.

Savu ei päässyt leviämään lentoaseman terminaaleihin. Palomiehet tuulettivat tunnelitilat.

Kivimäki kehuu viranomaisyhteistyön sujuneen mutkattomasti. Myös lentoaseman vartijat osallistuivat tilanteen purkamiseen.

Viranomaiset järjestivät kehäradalla useita harjoituksia ennen kuin junaliikenne alkoi siellä viime kesänä. HS.fi uutisoi viime toukokuussa harjoituksesta, joka meni palopäällikkö Juha Rajalan mukaan ”niin reisille kuin vain voi mennä”.

”Harjoittelemme edelleen usein kaikenlaisten tilanteiden varalta kehäradalla”, Kivimäki kertoo.

Uudet liukuportaat alkoivat savuttaa teknisen vian vuoksi. Korjaustyöt alkoivat asematunnelissa heti savutuuletuksen päätyttyä, ja Helsingin seudun liikenne HSL tiedotti aamukymmeneltä, että juna-asemalla on käytössä toistaiseksi vain hissi.

Liukuportaat olivat iltapäivällä jälleen käytössä.

Kehärata avattiin viime kesänä, mutta uusista asemista uljain eli lentokentän asema ei ehtinyt valmiiksi yhdessä muiden kanssa. Vielä aseman avaamisen jälkeenkin matkustajien piti käyttää kuukausien ajan hissejä ja kiertää pidempää reittiä terminaaleihin.

Kehäradalta terminaaliin kuljettavat liukuportaat ovat 70 metriä pitkät.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat