Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lyhennettyjen metrojen ensimmäinen aamu oli yhtä sekasotkua – ”Minne kivikaudelle vielä joudumme?”

HS seurasi lyhennettyjen metrojen ensimmäistä päivää Itäkeskuksessa ja ruuhka-ajan metrossa. Metro pysähtyi useita kertoja teknisten vikojen vuoksi, lyhyempien metrojen opastetarroja puuttui asemilta eivätkä ihmiset olleet tietoisia uudesta tilanteesta.

Kaupunki
 
Länsimetron myöhästyminen suututtaa espoolaisia – ”Ei mennyt putkeen tämä projekti”
Länsimetron myöhästyminen suututtaa espoolaisia – ”Ei mennyt putkeen tämä projekti”
Länsimetron piti aloittaa liikennöinti maanantaina. HSTV kävi varhain aamulla kysymässä bussipysäkillä Espoon Matinkylässä, harmittaako kun länsimetro ei kuljekaan. Matkalaiset kritisoivat erityisesti kehnoa tiedotusta metrohankkeen myöhästymisestä. Toimittaja ja kuvaus: Mark Autio.

”Häh! Mitä!”

Kello on 07.50 maanantaiaamuna, ja Itäkeskuksen metroaseman keskustaan vievän laituriaseman portaikosta kuuluu juoksun ryminää.

Aiempaa lyhyemmät metrojunat aloittivat liikennöintinsä maanantaina, eivätkä ne enää pysähdy entisillä paikoillaan laiturissa. Samalla vuorovälit tihenivät ruuhka-aikana 2,5 minuuttiin.

Tämän saavat tuta kouluun menossa olevat Anna Vainio ja Karim Kanji, joiden silmien edestä metro pian lipuu pois kohti tunnelia.

Tiesittekö, että metro lyhenee tänään?

”No ei! Me oltaisiin varmaan ehditty, jos olisimme tajunneet”, Vainio sanoo ja kertoo, että he käyttivät portaita vanhasta tottumuksesta.

Laiturialueen molempiin päätyihin on liimattu paksu keltainen tarra, joka viestittää, että metro ei pysähdy tähän. Silti monet HS:n laiturialueella haastattelemista ihmisistä eivät olleet tietoisia siitä, että metrot lyhenevät.

Ihmiset istahtavat tottuneesti penkille keltaisen tarran eteen ja näyttävät häkeltyneiltä, kun metro pysähtyykin usean metrin päähän.

Paljon on niitäkin, jotka kertovat olleensa jo pitkään tietoisia metrojen lyhenemisestä ja vuorovälien tihenemisestä.

Itäkeskuksesta metro kulkee 2,5 minuutin välein, ja vielä kahdeksan kieppeillä aamulla uudet vuorovälit tuntuvat pitävän. Kuulutuksia myös satelee tasaisin väliajoin, joissa kerrotaan uusista vuoroväleistä.

”Olen muutoksista ihan tietoinen, mutta en hypännyt äskeiseen metroon, koska olen menossa Ruoholahteen ja se meni Kamppiin”, sanoo laiturialueella istuskeleva Kristian Selén.

Tästä muutoksesta, eli siitä, että joka toinen Itäkeskuksesta lähtevä metro menee Kamppiin ja vain joka toinen Ruoholahteen, ei tunnu kovinkaan moni olevan tietoinen. Ruuhka-aikoina Mellunmäestä lähtevät metrot kulkevat nimittäin vain Kamppiin asti.

Hyppäämme kuvaajan kanssa Kamppiin menevään metroon Itäkeskuksesta kello 08.18. Valitsemme ensimmäisen vaunun eli sen, joka Itäkeskuksessa pysähtyy juuri keltaisen merkkitarran reunalle.

Yleensä tähän aikaan metro on ruuhkainen, ja jo Siilitien jälkeen se onkin aika täynnä. Jonkun pyörä nököttää vaunun ovien edessä. Ovien siimeksestä on hyvä tarkkailla, kuinka ihmiset juoksevat asemilla metroa kiinni huomattuaan, että se ei pysähdykään tavanomaiselle paikalleen.

Merkkitarroja ei ole läheskään kaikilla asemilla, kuten Kalasatamassa ja Hakaniemessä, vaikka niiden laittaminen aloitettiin jo 3. elokuuta.

Kulosaaressa mies yrittää ehtiä metroon, mutta ovat painautuvat kiinni hänen nenänsä edestä. Hän olisi ehtinyt pamauttaa kädet ovien väliin, mutta jättää tämän säyseästi tekemättä.

Ehkä hän on kuullut, että Helsingin joukkoliikenteestä vastaava apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri on pyytänyt ihmisiä olemaan häiritsemättä metrojen uusia vuorovälejä iskeytymällä ovikiilaksi.

Sörnäisten kohdalla alkavat ongelmat. Metroon astuva Janne Mäkeläinen katselee ympärilleen.

”Kyllä täällä aika ruuhkaiselta vaikuttaa, mutta ei nyt kovin paljon ruuhkaisemmalta kuin yleensä”, hän sanoo.

Metro tuntuu pysähtyneen asemalle epätavallisen pitkäksi ajaksi, ja pian kuulutetaan teknisistä ongelmista.

Ihmisten ilmeet alkavat kiristyä. Teknisistä ongelmista kertova kuulutus tulee toistamiseen. Seuraava kuulutus kehottaa jo ihmisiä poistumaan metrosta, sillä ”metroliikenne on pysäytetty teknisen vian vuoksi”.

Noin puolet vaunun ihmisistä lähtee etsimään korvaavia busseja ja raitiovaunuja. Metro näyttää yhtäkkiä harvinaisen rauhalliselta ottaen huomioon, että on pahin ruuhka-aika ja kello on yli puoli yhdeksän.

Menee vain muutama minuutti, ja metro liikahtaa. Pian se pysähtyy uudestaan. Kun lopulta päästään Helsingin yliopiston asemalle, kello on jo varttia vaille yhdeksän ja kuuluttajan mielestä ollaan vanhaan tapaan asemalla Kaisaniemi.

Asemalla pois jäävä Marja Tolonen naureskelee.

”Tässä on otettu takapakkia [metrojen kulkemisen suhteen]. Minne kivikaudelle vielä joudumme?”

Metro ei liikahda pitkään aikaan Helsingin yliopiston asemalta, ja taas kuulutetaan teknisistä ongelmista.

Kulosaaresta metroon tullut Laura Mustaniemi kertoo olevansa matkalla Ruoholahteen.

Tiesitkö, että tämä metro menee vain Kamppiin?

”Mitä? En tiennyt. Toimistomme muutti juuri tänään Ruoholahteen, että sitten matka taitaa vähän pidentyä.”

Kun metro lopulta on liikahtamassa Helsingin yliopiston asemalta, joku kapinallinen iskeytyy metron ovien väliin yrittäessään ehtiä vaunuun. Ja onnistuu.

Metron vihdoin saapuessa Kamppiin kello on muutamaa minuuttia vaille yhdeksän. Matka Itäkeskuksesta Kamppiin on kestänyt normaalin viidentoista minuutin sijaan noin 37 minuuttia.

Juttua muokattu 16.8. klo 09.36: Jutussa sanottiin aiemmin, että ”[m]etro näyttää yhtäkkiä harvinaisen rauhalliselta ottaen huomioon, että on pahin ruuhka-aika ja kello on yli puoli kahdeksan”. Lauseessa piti lukea ”yli puoli yhdeksän”.

Näissä metrohanke epäonnistui

Maanantai 15. elokuuta oli päivä, jolloin länsimetron piti aloittaa.

1960-luvulta asti suunniteltua uutta raideyhteyttä mainostettiin vielä kesäkuun alussa näyttävällä kampanjalla. Hankkeeseen oli upotettu tolkuton määrä rahaa ja työtunteja. Sitten kupla puhkesi.

Tämänhetkisten tietojen mukaan länsimetron kyytiin pääsee aikaisintaan tammikuussa. HS kertaa pääkaupunkiseudun metroprojektien surullisenkuuluisat viimeiset vuodet.

Ensimmäiseksi otsikoihin nousivat länsimetron jatkuvasti kasvaneet kustannukset. Ne kun olivat jo vuonna 2014 kaksinkertaistuneet ensimmäisistä suunnitelmista. Alunperin länsimetron piti maksaa 452 miljoonaa, sitten 530 miljoonaa, sitten 714 miljoonaa ja nyt sen arvioidaan kustantavan jo 1088 miljoonaa euroa. Länsimetron rakennuttaja Länsimetro Oy on tilannut kustannusten noususta ulkopuolisen selvityksen.

Seuraavaksi julkisuudessa alettiin keskustella metron automatisoinnin epäonnistumisesta. Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL ilmoitti joulukuussa 2014 aikeistaan purkaa metron automatisointisopimukset järjestelmätoimittaja Siemensin kanssa. Riidasta aletaan käydä oikeutta tämän vuoden lopulla.

Ongelmista suurin ilmeni kesäkuun alussa, kun Länsimetro Oy ilmoitti, ettei metro tule valmistumaan avajaispäiväksi ilmoitettuun elokuun 15. päivään mennessä. Heinäkuussa kävi ilmi, että Länsimetro Oy:n urakoita toteuttaneet yritykset vaativat yhtiöltä oikeudessa yhteensä yli kymmentä miljoonaa euroa. Yksi korvauksia hakevista yrityksistä on A-insinöörit, jonka mukaan Länsimetro Oy:n toimintaa ovat leimanneet ”arvaamattomuus, suunnittelemattomuus, poukkoilu ja epäselvyydet”. Länsimetro Oy on nostanut yrityksiä vastaan vastakanteita.

Haasteet eivät lopu tähän. Automatisoinnin peruuntuminen saattaa aiheuttaa metroon tilaongelmia jo 2020-luvun alkupuoliskolla. Espooseen on säästösyistä rakennettu 45 metriä Helsingin metroasemia lyhyemmät asemat, minkä vuoksi metrojunien vaunumäärä joudutaan pudottamaan kuudesta neljään.

Automatisointi olisi tuonut helpotusta ongelmaan, koska sen ansiosta junia olisi voitu ajaa jopa 1,5 minuutin vuoroväleillä. Ihmisvoimin vuoroväliä ei uskalleta tiputtaa alle 2,5 minuutin, johon siis siirryttiin maanantaina.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemen mukaan ongelmaan on kuitenkin tulossa ratkaisuja. Ensinnäkin metron automatisointia on vain lykätty.

”Automatisointi tehdään jossain vaiheessa”, Rihtniemi sanoo.

Lisäksi tilaongelmia pyritään ratkomaan vaihtoehtoisia kulkumuotoja tarjoamalla. Automatisoidunkaan metron kapasiteetti ei nimittäin tule riittämään loputtomiin.

Rihtniemen mukaan esimerkiksi Raide-Jokerin ja Kruunusiltojen kaltaisten liikennehankkeiden uskotaan siirtävän metron käyttäjiä pikaraitiovaunuihin jo 2020-luvulla.

”Myös kaupunkibulevardeille on suunniteltu pikaraitioteitä”, Rihtniemi sanoo.

Ville Männikkö
Laura Mustaniemi (kesk.) joutui jäämään pois Kampin metroasemalla, jossa hän vaihtoi Ruoholahteen menevään metroon.
Laura Mustaniemi (kesk.) joutui jäämään pois Kampin metroasemalla, jossa hän vaihtoi Ruoholahteen menevään metroon.
Ville Männikkö
Karim Kanji (vas.) ja Anna Vainio myöhästyivät metrosta Itäkeskuksessa. He yrittivät juosta metroon portaikosta, jonka juurelle metro ennen tuli, mutta ei tule enää lyhennyksen vuoksi.
Karim Kanji (vas.) ja Anna Vainio myöhästyivät metrosta Itäkeskuksessa. He yrittivät juosta metroon portaikosta, jonka juurelle metro ennen tuli, mutta ei tule enää lyhennyksen vuoksi.
Ville Männikkö
Itäkeskuksen metroasemalla on tarrat, jotka kertovat, mihin metro ei pysähdy.
Itäkeskuksen metroasemalla on tarrat, jotka kertovat, mihin metro ei pysähdy.
Ville Männikkö
Metro tyhjeni Sörnäisissä teknisen vian vuoksi.
Metro tyhjeni Sörnäisissä teknisen vian vuoksi.
Ville Männikkö
Marja Tolonen oli matkalla Helsingin yliopiston asemalle.
Marja Tolonen oli matkalla Helsingin yliopiston asemalle.
Ville Männikkö
Moni jäi Itäkeskuksen metroasemalla vanhasta tottumuksesta seisomaan alueelle, jonne metrot eivät enää pysähdy. Visa Manninen jäi lukemaan lehteä huomattuaan, että metro ehti lähteä nenän edestä.
Moni jäi Itäkeskuksen metroasemalla vanhasta tottumuksesta seisomaan alueelle, jonne metrot eivät enää pysähdy. Visa Manninen jäi lukemaan lehteä huomattuaan, että metro ehti lähteä nenän edestä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat