Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pienistä teräsluukuista tuli länsimetron myöhästymisen symboli – kukaan ei vieläkään tiedä, miksi tilaus myöhästyi

Kaupunki
 
Kaisa Rautaheimo / HS
Länsimetro Oy:n viestintäpäällikkö Satu Linkola kuvaa puhelimellaan Koivusaaren metroasemalle asennettua savunpoistoluukkua.
Länsimetro Oy:n viestintäpäällikkö Satu Linkola kuvaa puhelimellaan Koivusaaren metroasemalle asennettua savunpoistoluukkua. Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS
Fakta

Länsimetro Oy

 Länsimetroa rakennuttaa Länsimetro Oy. Yhtiö on 85-prosenttisesti Espoon ja 15-prosenttisesti Helsingin omistuksessa.

 Käytännössä Länsimetro Oy on vain kymmenen hengen tilaajaorganisaatio. Yhtiön etua projektissa valvoo rakennuttajakonsultti Sweco PM. Varsinaiset rakennustyöt tekevät lukuisat urakoitsijat.

 Tällä hetkellä näyttää siltä, että länsimetro voisi avautua tammikuussa 2017.

 Metroliikenteestä tulee vastaamaan HKL.

Siinä sellainen nyt on. Pieni, alle neliömetrin kokoinen teräsluukku, josta tuli kesän alussa länsimetron myöhästymisen symboli, on asennettu Koivusaaren uuden metroaseman varavoimakoneen viereen.

”Savunpoistoluukkuja aletaan testata tänä viikonloppuna”, rakennusyhtiö SRV:n talotekniikan valvoja Mikko Räisänen kertoo.

Luukkujen matka metroasemille on ollut kuoppainen. HS:n saamien tietojen mukaan luukut saivat rakennusvalvonnan hyväksynnän jo marraskuussa 2015, mutta niitä valmistavalle yritykselle annettiin valmistuslupa vasta yli neljä kuukautta myöhemmin, huhtikuussa 2016.

Mitä tässä välissä tapahtui, on edelleen mysteeri. Se kuitenkin tiedetään, että savunpoistoluukkujen puuttuminen oli yksi tekijä, jonka takia toukokuun lopulle suunniteltua ensimmäistä järjestelmien yhteiskoekäyttöä ei pystytty järjestämään.

Kaksi viikkoa myöhemmin Länsimetro Oy ilmoitti, ettei uusi metroyhteys valmistu ajoissa.

Savunpoistoluukut ovat edelleen ainoa yksityiskohta metrohankkeen ongelmista, jonka Länsimetro Oy ja sen edunvalvojana toimiva rakennuttajakonsultti Sweco ovat kertoneet julkisuuteen. Todellisuudessa luukut ovat vain pieni osa länsimetron ongelmia, mutta niiden myöhästyminen kertoo paljon koko projektin sekavuudesta.

Miljardin euron projekti on niin suuri, ettei Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen pysty vieläkään sanomaan, miksi savunpoistoluukut tilattiin liian myöhään.

Kokkisen mukaan tieto rakennusvalvonnan luukuille antamasta hyväksynnästä on lähtenyt pääurakoitsijoille heti päätöksen jälkeen. Tiedon on lähettänyt rakennuttajakonsultti Sweco.

Tämän jälkeen pääurakoitsijoiden on Kokkisen mukaan pitänyt piirtää Swecon ohjaamien suunnitelmien pohjalta savunpoistoluukkujen suunnitelmat, niin kutsutut konepajakuvat, hyväksyttää ne Länsimetro Oy:llä ja tehdä tilaus savunpoistoluukkuja valmistavalle yritykselle.

Metroasemien pääurakoitsijoina toimii viisi suurta Suomessa toimivaa rakennusyhtiötä, joiden urakoiden aikatauluihin savunpoistoluukkujen valmistuminen vaikuttaa olennaisesti.

Matti Kokkinen, miten on mahdollista, että konepajakuvien piirtäminen olisi kestänyt pääurakoitsijoilta yli neljä kuukautta?

”Tähän minulla ei ole vastausta, mutta voin koettaa selvittää sitä. Minustakin se tuntuu pitkältä ajalta”, Kokkinen sanoo.

Pahempien myöhästymisten estämiseksi Länsimetro Oy sitoutui kesällä maksamaan luukkujen valmistajalle 113 000 euron korvauksen valmistusprosessin nopeuttamisesta. Viimeiset luukut asennetaan paikalleen lähiviikkoina.

Kaisa Rautaheimo / HS
Koivusaaren metroaseman rakennustyöt ovat edenneet vauhdikkaammin kuin monilla muilla asemilla. Nyt on jo melkein valmista.
Koivusaaren metroaseman rakennustyöt ovat edenneet vauhdikkaammin kuin monilla muilla asemilla. Nyt on jo melkein valmista.

Pääurakoitsijoiden kannalta länsimetron ympärillä pyörivä huhumylly on kiusallinen, koska sopimukset kieltävät niiltä hankkeen julkisen kommentoinnin.

”Meidän sopimuksessa lukee, että Länsimetro Oy vastaa tiedottamisesta. Se tekee tämän vähän ikäväksi”, erään pääurakoitsijan johtotehtävissä työskentelevä henkilö sanoo.

Toisaalta urakoitsijoiden suita saattaa sulkea myös rakennusalan sisäsiittoisuus, muutama rakennusalan asiantuntija huomauttaa. Urakoitsijat pelkäävät, että myöhästymisen kommentointi voisi haitata liiketoimintaa tulevaisuudessa. Esimerkiksi länsimetron rakennuttajakonsultiksi palkattu Sweco on alalla erittäin suuri toimija, joka vaikuttaa monissa rakennusprojekteissa.

Monien haastateltujen mielestä länsimetroakin voidaan käytännössä pitää Swecon projektina. Espoon ja Helsingin omistama Länsimetro Oy on vain kymmenen henkeä työllistävä tilaajaorganisaatio. Kuvan projektin etenemisestä pitäisi olla ennen kaikkea Swecon hallussa. Useiden haastateltujen mielestä näin ei ole ollut.

Sweco ja Länsimetro Oy ovat joutuneet arvostelun kohteeksi myös länsimetroprojektissa suunnittelijana toimineen A-insinöörien Espoon käräjäoikeuteen jättämässä haastehakemuksessa.

”Tällaisessa hankkeessa tilaajan henkilöstön ja sen käyttämän rakennuttajakonsultin tulisi olla korkeaa tasoa ja resurssit riittävät. Näin ei valitettavasti ole ollut Länsimetro-hankkeessa”, A-insinöörit kirjoittaa.

A-insinöörit kritisoi myös Länsimetro Oy:n asettamaa kieltoa, jonka mukaan suunnittelijat eivät saaneet projektin aikana kommunikoida suoraan urakoitsijoiden kanssa.

Siitä, kuinka suuri osa länsimetron ongelmista tulee veronmaksajien maksettavaksi, tullaan riitelemään vielä pitkään tammikuulle povatun länsimetron avautumisen jälkeen.

Kaikkiaan länsimetron budjetti on yli kaksinkertaistunut alkuperäisestä suunnitelmasta. Ensimmäiset oikeusriidat odottavat alkamistaan jo tänä syksynä. A-insinöörit, Destia ja YIT Rakennus vaativat Espoon käräjäoikeuteen jättämissään haasteissa Länsimetro Oy:ltä yhteensä yli kymmentä miljoonaa euroa.

Yritykset ovat syyttäneet Länsimetro Oy:tä ja sen projektinjohtokonsultti Swecoa muun muassa osaamattomuudesta ja viivyttelystä. Länsimetro Oy taas on nostanut yrityksiä vastaan vastakanteita, muun muassa ylilaskuttamisesta. Sweco on järjestelmällisesti kieltäytynyt kommentoimasta länsimetron ongelmia.

Aikajana

Länsimetron vaikea loppusuora

 

Vuosi 2014

otsikoihin nousivat länsimetron jatkuvasti kasvaneet kustannukset. Ne olivat jo vuonna 2014 tuplaantuneet ensimmäisistä suunnitelmista. Alunperin länsimetron piti maksaa 452 miljoonaa, sitten 530 miljoonaa, sitten 714 miljoonaa ja nyt kustannusten arvioidaan olevan jo 1 088 miljoonaa euroa.

Metrohankkeen vastuuhenkilöitä on syytelty ohjauksen ja valvonnan pettämisestä. Länsimetron rakennuttaja Länsimetro Oy on tilannut kustannusten noususta ulkopuolisen selvityksen. Metrohankkeeseen on liittynyt myöhästymisiä heti louhinnoista lähtien.

 

Vuoden 2014 joulukuussa julkisuudessa alettiin keskustella metron automatisoinnin epäonnistumisesta. Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL ilmoitti joulukuussa 2014 aikeistaan perääntyä hitaasti edenneestä metron automatisoinnista.

Automatisointi olisi tuonut veronmaksajille säästöjä, kun metron kuljettajien palkkakustannukset olisivat pudonneet. HKL ja Siemens riitelevät asiasta pian oikeudessa.

Vuosi 2016

Länsimetro Oy ilmoitti kesäkuun alussa, ettei metro tule valmistumaan avajaispäiväksi ilmoitettuun elokuun 15. päivään mennessä. Ensin yhtiö tiedotti, että viivästyminen johtuu järjestelmätesteissä ilmaantuneista vaikeuksista. Viikkoa myöhemmin HS:n saamat tiedot kuitenkin vahvistivat, että todellisuudessa testauksia ei päästy edes tekemään, koska rakennustyöt eivät olleet vielä valmiita.

Länsimetron myöhästymisen vuoksi HSL joutui neuvottelemaan bussiliikennöitsijöiden kanssa uudet sopimukset jo kerran lakkautuspäätöksen saaneille suorille bussiyhteyksille Etelä-Espoosta Kamppiin.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat