Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Yle: Helsinki valitsi yrityksen selvittämään Länsimetron sotkuja – sama yhtiö vastaa myös Espoon tilintarkastuksesta

Espoon tarkastuslautakunnan puheenjohtajan Antero Laukkasen mukaan järjestelyssä voi olla eturistiriita.

Kaupunki
 
Kaisa Rautaheimo / HS
Koivusaaren metron työmaa.
Koivusaaren metron työmaa. Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS
Fakta

Länsimetro Oy

 Länsimetroa rakennuttaa Länsimetro Oy. Yhtiö on 85-prosenttisesti Espoon ja 15-prosenttisesti Helsingin omistuksessa.

 Käytännössä Länsimetro Oy on vain kymmenen hengen tilaajaorganisaatio. Yhtiön etua projektissa valvoo rakennuttajakonsultti Sweco PM. Varsinaiset rakennustyöt tekevät lukuisat urakoitsijat.

 Tällä hetkellä näyttää siltä, että länsimetro voisi avautua tammikuussa 2017.

 Metroliikenteestä tulee vastaamaan HKL.

Helsingin kaupunki on tilannut ulkopuoliselta yritykseltä selvityksen länsimetron viivästymisen syistä. Asiasta kertoi ensimmäisenä Ylen uutiset maanantaina.

Ylen tietojen mukaan selvitys on tilattu tilintarkastusyritys BDO Oy:ltä ja sen on määrä valmistua jo lokakuun lopussa.

HS:n tietojen mukaan sama yritys tekee kuitenkin myös Espoon tilintarkastuksen, ja kaupunki on sen merkittävä asiakas.

Tässä voi olla eturistiriita, miettii Espoon tarkastuslautakunnan jäsen Antero Laukkanen (kd).

”Kansalaisilla on oikeus kysyä, voiko yritys, joka hoitaa kaupungin tilintarkastuksen tehdä varmasti oikeudenmukaisen selvityksen”, Laukkanen sanoo HS:lle.

Laukkasen mielestä tilanne näyttää huonolta ulospäin.

”Kysymys on kuitenkin erittäin suurista summista”, hän huomauttaa.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkisen mukaan yhtiö suhtautuu mahdolliseen selvitykseen myönteisesti.

”Suhtaudumme avoimesti tällaiseen tarkastukseen”, Koskinen kertoo.

Länsimetron rakentaminen on kohdannut lukuisia vaikeuksia.

Metron piti aloittaa liikennöinti viime viikon maanantaina, mutta se ei valmistunut ajoissa. Liikennöinnin on arveltu alkavan aikaisintaan vuodenvaihteessa.

Myös metron automatisointi on viivästynyt.

Lisäksi Espoon metroasemien laiturit ovat lyhyempiä kuin Helsingissä, joten metrojunia on jouduttu lyhentämään. Tämä saattaa johtaa siihen, että länsimetro ei kykene kuljettamaan niin paljon matkustajia kuin sen alun perin on laskettu.

Kaksi vuotta sitten kävi ilmi, että metron kustannukset ovat kaksinkertaistuneen ensimmäisistä suunnitelmista. Länsimetron rakentamisen loppusumman arvellaan nyt nousevan yli miljardiin euroon.

Oikaisu (HS 24.8.2016): Espoon kaupunginvaltuutettu Antero Laukkanen (kd) on Espoon tarkastuslautakunnan jäsen, ei puheenjohtaja, kuten tiistaina 23. elokuuta kirjoitettiin.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat