Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Malmin lentokentän toiminta saattaa siirtyä Helsinki-Vantaalle – Finavialle on jätetty tarjouspyyntö palvelujen järjestämisestä

Jos Malmin lentoaseman säilyttämistä vaativa kansalaisaloite etenee eduskuntaan asti, alueelle saatetaan hakea hallinto-oikeudesta toimenpidekielto aloitteen käsittelyn ajaksi.

Kaupunki
 
Kimmo Taskinen / HS
Helsingin Malmin lentokentän toiminta päättyy tämän vuoden lopussa. Suomen ilmailuliitto on pyytänyt Finavialta tarjouksen yleisilmailun lentotoimintapalvelujen järjestämisestä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Helsingin Malmin lentokentän toiminta päättyy tämän vuoden lopussa. Suomen ilmailuliitto on pyytänyt Finavialta tarjouksen yleisilmailun lentotoimintapalvelujen järjestämisestä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuva: Kimmo Taskinen / HS

Suomen ilmailuliitto on pyytänyt Finavialta tarjouksen yleisilmailun lentotoimintapalvelujen järjestämisestä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Tarjouspyyntö on tehty, koska Helsinki-Malmin lentoasematoiminta päättyy liikenne- ja viestintäministeriön päätöksellä tämän vuoden lopussa.

”Käytännössä noin sata lentokonetta joudutaan sijoittamaan muualle. Jos Malmin toiminta estetään, sen jälkeen näille ei ole mitään muuta vaihtoehtoista sijoituspaikkaa kuin Helsinki-Vantaa”, sanoo Suomen ilmailuliiton hallituksen jäsen Peter Tähtinen.

Suomen ilmailuliitto on yleisilmailun edunvalvoja. Yleisilmailulla tarkoitetaan niitä lentoja, jotka eivät kuulu valtioiden tai yritysten reittiliikenteeseen tai liikelentoihin. Suurin osa yleisilmailusta on harrastuslentämistä, mutta se kattaa myös muun muassa lentokoulutuksen.

Finavia vahvistaa, että se on vastaanottanut ilmailuliiton tarjouspyynnön ja että asia on käsittelyssä. Tämän enempää Finavia ei tässä vaiheessa halua asiaa kommentoida.

Finavia on aiemmin sanonut, että se on tarvittaessa valmis tarjoamaan kaupallisin ehdoin palveluja Malmin kentällä myös ensi vuonna, sillä alueen asuntorakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2019. Helsinki aikoo rakentaa Malmin lentokentän tilalle 25 000 asukkaan kaupunginosan.

Yleisilmailun palvelujen siirtymisestä Helsinki-Vantaalle Finavia ei ole sanonut mitään.

Suomen ilmailuliitto haluaisi edelleen jatkaa yleisilmailutoimintaa Malmilla. Tähtisen mukaan Finavia saattaa huomata, että Helsinki-Vantaan muokkaaminen yleisilmailuun sopivaksi tulee liian kalliiksi, ja että Malmin käyttöä on tämän takia pakko jatkaa.

”Valtiovalta on useassa yhteydessä luvannut korvaavan ratkaisun”, Tähtinen sanoo.

Malmin lentokentän säilyttämiseksi lentokäytössä on perustettu myös kansalaisaloite nimeltä Lex Malmi, jonka on allekirjoittanut alle kahdessa viikossa yli 20 000 ihmistä.

Aloitteessa vaaditaan käytännössä Helsinki-Malmin säilyttämistä kokonaisuutena, joka mahdollistaisi kaupallisen ja ei-kaupallisen siviili-ilmailun jatkumisen sekä kentän käytön mahdollisesti myös valtion ilmailuun ja sotilasilmailuun.

”En pitäisi mahdottomana, että hallinto-oikeudesta haetaan Malmin alueelle toimenpidekielto siihen saakka, kunnes lakialoite on käsitelty”, Suomen ilmailuliiton Tähtinen sanoo.

Kansalaisaloitteen täytyy kerätä puolessa vuodessa vähintään 50 000 allekirjoitusta, jotta eduskunta ottaa sen käsittelyyn.

Finavia kuitenkin lopettaa joka tapauksessa Malmin kentän ylläpidon vuoden loppuun mennessä, jolloin myös nykyiset vuokrasopimukset päättyvät. Esille on noussut mahdollisuus käyttää Malmin kenttää väliaikaisesti niin sanottuna korpikenttänä, jossa ei olisi lennonjohtoa eikä muuta valvontaa. Tämä edellyttää liikenteen turvallisuusviraston Trafin lupaa.

Helsingin puolesta väliaikainen korpikenttä on vaihtoehto, jos sille löytyy pyörittäjä, joka vastaa kentän ylläpidosta ja tarvittavista luvista. Kaupunki ei aio itse ylläpitää eikä rahallisesti tukea lentotoimintaa.

Malmin lentoasema on tällä hetkellä noin 200 lentokoneen, kymmenien helikopterien ja useiden kuumailmapallojen kotikenttä.

Valtion enemmistöomistuksessa olevan Patria-konsernin lentokoulutus siirtyy Malmilta Tampere-Pirkkalan lentoasemalle rakennettaviin uusiin tiloihin. Rajavartioston vartiolentolaivue puolestaan muuttaa pian valmistuvaan tukikohtaan Helsinki-Vantaalle.

Malmin kentän koneiden mahdollisesta siirrosta Helsinki-Vantaalle kertoi ensin Lentoposti.

Oikaisu 24.8 kello 20.15: Asiasta uutisoi ensin Lentoposti, ei Suomen Kuvalehti.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat