Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tarvitsisiko Helsingin sekavin fillariristeys liikennevalot?

Töölönlahdenkadun ylittävä vilkas pyörätie on ongelmapaikka, joka vain odottaa seuraavan vakavan onnettomuuden tapahtumista, kirjoittaa HS:n toimittaja Teppo Moisio.

Kaupunki
 

Bussiliikenteelle tärkeän Töölönlahdenkadun sekä Helsingin vilkkaimpiin kuuluvan pyöräilyn ja jalankulun pääväylän risteyskohta on Helsingin ongelmallisimpia risteyksiä sekä käytännössä että periaatteessa.

Käytännössä vilkas risteys on sekava: Autoilijoiden kuuluu toisaalta väistää suojatietä ylittäviä jalankulkijoita, mutta jalankulkijoiden rinnalla kulkevat pyöräilijöiden kuuluisi puolestaan väistää autoja. Lisäksi autoilijoiden on väistettävä myös pyörällä liikkuvia, mikäli nämä nousevat satulasta ja alkavat taluttaa pyöräänsä.

Laura Oja / HS
Kyltti muistuttaa pyöräilijöitä väistämisvelvollisuudesta Helsingin Töölönlahdenkadulla.
Kyltti muistuttaa pyöräilijöitä väistämisvelvollisuudesta Helsingin Töölönlahdenkadulla.

Kaaos on valmis, kun maan tapojen mukaan osa autoilijoista ei noudata velvollisuuttaan väistää jalankulkijoita ja monet pyöräilijät antavat piut paut omalle väistämisvelvollisuudelleen. Lisäksi soppaa hämmentävät kohteliaat autoilijat ja jalankulkijat, jotka viittilöivät väistämisvelvollista osapuolta ylittämään risteyksen ensin.

Risteys olisi selkeämpi, jos autoilijoiden kuuluisi yksiselitteisesti väistää risteävää jalankulku- ja pyöräliikennettä – tai päinvastoin niin, että sekä pyöräilijät että jalankulkijat väistäisivät autoja.

Periaatteessa risteys on hankala, koska vastakkain ovat kaksi poliittisessa erityissuojelussa olevaa runkoväylää: tärkeä joukkoliikennekatu ja keskeinen jalankulku- ja pyöräilyväylä. Kumpaakaan ei voi helposti määrätä toista tärkeämmäksi.

Käytännön ongelmaa on nyt yritetty ratkoa lisäkyltillä, mutta parempi ratkaisu voisi olla fiksu valo-ohjaus.

Käytännössä bussien kulkua säätelevät jo nyt sadan metrin päässä ongelmaristeyksestä olevat Töölönlahdenkadun päässä olevat Mannerheimintien liikennevalot. Voisiko liikennettä ohjata siten, että autot pääsisivät pyöräväylän yli vain silloin, kun ne pääsevät samassa aallossa kulkemaan myös Mannerheimintien risteyksestä? Muun ajan pyörä- ja jalankulkuväylälle voisi näyttää vihreää.

Ruuhka-ajan ulkopuolella valoja voisi pitää kokonaan pois päältä, sillä hiljaisen liikenteen aikaan risteys on nykyäänkin varsin ongelmaton.

Yksiselitteinen valo-ohjaus toisi tolkkua vilkkaaseen risteykseen. Nykymenolla on vain ajan kysymys, milloin siinä tapahtuu seuraava vakava bussin ja pyöräilijän välinen onnettomuus.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat