Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pääkaupunkiseutu tekee irtioton sote-uudistuksesta – hallituksen maakuntamalli ei kelpaa

Pääkaupunkiseudun kunnat ovat päässeet sopuun omasta sosiaali- ja terveydenhuollon mallista. Niille ei kelpaa hallituksen tarjoama maakuntavetoinen sote.

Kaupunki
 
Mikko Stig / Lehtikuva
Töölön terveysasema on osa Helsingin omaa sote-palvelutuotantoa.
Töölön terveysasema on osa Helsingin omaa sote-palvelutuotantoa. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen ehdottavat muusta maasta erillistä sote-ratkaisua pääkaupunkiseudulle. Malli poikkeaa merkittävästi hallituksen valmisteleman sote-uudistuksen yleisistä linjauksista.

Pääkaupunkiseudun johtavat virkamiehet ehdottavat, että kaupungit perustavat neljän kunnan yhteisen organisaation, jonka vastuulla olisi alueen perustason sosiaali- ja terveydenhuolto.

”Tällä vahvistettaisiin kansanvaltaa, kunnallista itsehallintoa ja läheisyysperiaatetta”, sanoo Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok).

Erikoissairaanhoito olisi maakunnan eli käytännössä nykyisen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) vastuulla.

Hallituksen sote-uudistuksen periaatteena on, että vastuu sotesta on kokonaisuudessaan maakunnilla, jolloin kunnilta katoaisi huomattavasti valtaa.

Koska pääkaupunkiseutu eroaa monin tavoin asukasmäärältään ja -pohjaltaan muusta Suomesta, hallitus antoi keväällä seudun kaupungeille mahdollisuuden kehittää oma malli.

Tästä on siis nyt saavutettu virkamiesten kanssa alustava sopu. Asia etenee ensi viikolla kaupunginhallituksiin, jonka jälkeen tarkoituksena on aloittaa paikallispoliitikkojen voimin tarkempi valmistelu. Myös Kirkkonummi ja Kerava on tarkoitus kutsua mukaan.

Esityksen mukaan kaupungit voivat tuottaa sote-palvelut itse, yhteistoiminnassa tai hankkia ne ostopalveluina ulkopuolisilta.

Hallituksen malli puolestaan perustuu keskenään kilpaileviin tuottajiin, jotka ovat vapaasti potilaan valittavissa. Esimerkiksi kuntien omat terveysasemat olisi yhtiöitettävä.

Pajunen ei ota kantaa valinnanvapauden toteutumiseen pääkaupunkiseudulla. ”Tämä ei ole meidän valmistelun piirissä.”

Myös soten rahoitus kulkisi pääkaupunkiseudun uuden, erityislailla perustettavan yhteisön kautta.

Muuhun maahan nähden rahoitus on tarkoitus toteuttaa ”neutraalisti”.

”Ei pitäisi tehdä aluepoliittista rahansiirtoa sote-uudistuksen nimissä”, Pajunen sanoo.

Hänen mukaansa pääkaupunkiseudun sote-uudistus etenisi vähintään valtakunnallisten muutosten tahdissa.

”Malli on tarkoitus ottaa käyttöön muun maan tahdissa 2019 tai jopa nopeammin, jos mahdollista.”

Muualla Uudellamaalla pääkaupunkiseudun avaukselle ei hurrata. Lohjan kaupunginjohtaja Mika Sivula pitää mallia ongelmallisena sekä muiden maakunnan kuntien että koko sote-uudistuksen tavoitteiden kannalta.

”Tässä syntyisi joukko kuntia, jotka astuisivat kokonaan ulos uudistuksesta.”

Sivulasta isojen kaupunkien mahdollisuus sekä järjestää ja tuottaa palveluita itse että toimia Husissa synnyttäisi erikoisen hallintohimmelin. Näin ei myöskään syntyisi tavoiteltua vahvaa maakuntaa.

”Jos syntyisi Suur-Helsingin sotealue, ulkopuolelle jäävät Uudenmaan kunnat eivät muodostaisi mitään yhtenäistä aluetta. Yhdistävä tekijä eli pääkaupunkiseutu puuttuisi.”

Husin toimitusjohtaja Aki Lindén ei vielä halua kommentoida ehdotettua mallia yleensä. Näin siksi, että hänen mielestään pääkaupunkiseudun kohdalla puhutaan vielä isoista linjoista eikä käytännön yksityiskohdista.

”Sitä tässä ainakin korostetaan, että erikoissairaanhoito tulee säilyttää Uudellamaalla yhtenä kokonaisuutena. Tässähän ei ole kyse Husin jatkumisesta vaan siitä, että erikoissairaanhoidosta pitää jatkossakin vastata koko maakunnan kokoisen organisaation”, Lindén sanoo.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat