Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Finavia: Helsinki-Vantaalla ei mahdollista palvella harrastelentäjiä – ”Lex Malmilla” jo liki 27 000 allekirjoitusta

Lentokentän asuntorakentamista vastustavat ja harrastelentotoiminnan jatkamista Malmilla vaativat piirit ovat tehneet kansalaisaloitteen.

Kaupunki
 
Mikko Stig
Malmin lentokentällä järjestettiin juhlalentonäytös 13. elokuuta.
Malmin lentokentällä järjestettiin juhlalentonäytös 13. elokuuta. Kuva: Mikko Stig

Finavia tiedotti tiistaina julkisuuteen, että sillä on vain rajalliset mahdollisuudet palvella harrasteilmailua Helsinki-Vantaalla. Suomen ilmailuliitto tiedusteli Finavialta mahdollisuutta tähän tarjouspyynnöllä 19. elokuuta.

Ilmailuliiton kysely liittyy Finavian vetäytymiseen Malmin lentoasemalta tämän vuoden lopussa. Lentoaseman hallinta siirtyy Helsingin kaupungille, eikä lentoliikenteen operaattoria Malmilla sen jälkeen ole. Malmin lentoasema rakennetaan asuinalueeksi Helsingin kaupunginvaltuuston päätöksellä.

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen kertoo tiedotteessa ymmärtävänsä hyvin, kuinka osaa lentoharrastajista harmittaa, jos Malmille ei löydy lentoaseman pitäjää siksi aikaa ennen kuin Helsingin suunnitelmat asuntorakentamisesta toteutuvat käytännössä.

Finavialle tärkeintä Helsinki-Vantaalla on kuitenkin kaupallisen lentoliikenteen sujuvuus. ”Emme näe mahdolliseksi laajamittaista harrasteilmailua Helsinki-Vantaalla, jonka kansainvälinen menestyminen on kiinni siitä, kuinka sujuvasti lentoasema kaupallista lentoliikennettä palvelee”, Kari Savolainen sanoo tiedotteessa.

Helsinki-Vantaalla on päivittäin yhteensä 500 kaupallisen lentoliikenteen nousua ja laskua. Lentoaseman läpi kulkee päivittäin noin 45 000 matkustajaa, Finavia muistuttaa.

Toimitusjohtaja Savolainen osoittaisi harrastelentäjät esimerkiksi Räyskälään tai Vesivehmaalle. ”Suomessa on vuodenvaihteen jälkeenkin moneen muuhun maahan verrattuna hyvät edellytykset harrasteilmailulle. Täällä on runsaasti vapaata ilmatilaa ja vähällä käytöllä olevia lentopaikkoja. Lisäksi monilla Finavian verkostossa olevilla kentillä on aktiivista harrasteilmailun kerhotoimintaa”, hän sanoo tiedotteessa.

Malmin lentoasemien ystävien puheenjohtaja Timo Hyvönen ihmettelee HS:lle, miksi Finavia puhuu vain harrastelentämisestä. Ilmailuliiton tarjouspyynnössä ei puhuta harrasteilmailusta, vaan yleisilmailun palveluista, Hyvönen muistuttaa

”Harrastelentämisellä ja yleisilmailulla on käsitteinä ja mittakaavassakin vissi ero. 70–80 prosenttia Malmin toiminnasta on koulutus- tai ammattitoimintaa. Lisäksi kenttä on viranomaistukikohta ja palvelee kaikkea ei-aikataulunmukaista lentotoimintaa, siis yleisilmailua”, Hyvönen sanoo.

Lentokentän asuntorakentamista vastustavat ja harrastelentotoiminnan jatkamista Malmilla vaativat piirit ovat tehneet kansalaisaloitteen. Siinä ehdotetaan, että Malmin lentokentästä säädettäisiinkin laki, joka säilyttäisi alueen nykyisen käyttötarkoituksen.

”Lex Malmi” -kansalaisaloitteen oli tiistaina 30. elokuuta kello 13 mennessä allekirjoittanut 26 560 Suomen kansalaista. Aloitteen eteneminen eduskuntakäsittelyyn vaatii vähintään 50 000 kannatusilmoitusta. Nimet on kerättävä kuuden kuukauden kuluessa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat