Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti: Kruunuvuorenrantaan rakennetaan Suomen pisin siltayhteys

Helsingin kaupunginvaltuusto on päättänyt äänin 63–6, että Kruunusillat rakennetaan. Sillat yhdistävät Helsingin kantakaupungin ja uuden Kruunuvuorenrannan sekä Laajasalon.

Kaupunki
 
Tältä näyttää Kruunusiltojen reitti ilmasta käsin katsottuna
Tältä näyttää Kruunusiltojen reitti ilmasta käsin katsottuna
HSTV:n ilmakuvavideo näyttää, mistä pitkään kaavaillut Kruunusillat kulkisivat Helsingissä. Liki kahden kilometrin mittainen siltojen sarja on yksi kaupungin suurimmista lähitulevaisuuden hankkeista. Kuvaus: Mika Ranta, grafiikka: Uolevi Holmberg.
Tästä on kyse

Jättisilta maksaa arviolta 259 miljoonaa euroa

 Siltojen ja Hakaniemestä Kruunuvuorenrantaan ulottuvan raitiovaunuyhteyden rakentaminen maksaa arviolta 259 miljoonaa euroa.

 Uudelle asuinalueelle tehdään asuntoja 12 500 ihmiselle.

 Kruunuvuorenrannan on tarkoitus valmistua vuoteen 2030 mennessä. Alueelle tulee omistus-, hitas-, asumisoikeus ja vuokra-asuntoja.

Helsingin kaupunginvaltuusto on päättänyt äänin 63–6, että Kruunusillat rakennetaan. Sillat yhdistävät Helsingin kantakaupungin ja uuden Kruunuvuorenrannan sekä Laajasalon.

Sillat ovat etukäteen herättäneet kohua, sillä niiden hinta on neljännesmiljardi euroa ja niitä kulkisi vain joukkoliikenne ja kevyt liikenne. Autokaistoja Kruunusilloille ei ole tulossa.

Rakennustyöt aloitetaan todennäköisesti vuonna 2018, ja liikenteen on tarkoitus alkaa 2026.

Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri (vihr) esitteli kokouksen aluksi Kruunusiltoja videon kera. Hän totesi, ettei 259 miljoonan euron siltoja voi perustella taloudellisilla syillä. Ne perustelevat kaupunkirakenne ja liikenne.

Samaa sanoi demarien ryhmäpuheenjohtaja Osku Pajamäki. Hänen mielestään Kruunusillat on hieno hanke, jota ei myöskään kannata pysäyttää Kruunuvuorenrantaan tai Laajasaloon, vaan kiskot kannattaa jatkossa vetää Santahaminaan saakka.

”Ooh!” kuului huuto tässä vaiheessa kokoomuksen laidalta. Puolueessa on tunnetusti vastustettu sotilassaaren ottamista helsinkiläisten asumiskäyttöön.

Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki muistutti, että Kruunusillat on jo valtuustossa aiemmin hyväksytyn Helsingin liikennesuunnitelman mukainen.

”Kruunuvuoren ja koko Laajasalon pitää perustua joukkoliikenteelle. Joskus tulevaisuudessa myös Santahaminan rakentamisen”, Arhinmäki sanoi.

Arhinmäki totesi, että Kruunusilloista tulee myös hieno kaupunkikuvallinen elementti Olympiastadionin ja joidenkin kirkontornien kaltaisesti. Hän totesi koko vasemmistoryhmän kannattavan hanketta.

Puhujalista täyttyi heti aluksi. Vaikka päätös jo etukäteen vaikutti olevan Kruunusilloille myönteinen, valtuustossa lähes kaikki halusivat päästä sanomaan siitä sanansa.

Björn Månsson (r) totesi puheensa aluksi, että Itä-Helsinki todella tarvitsee nykyistä paremman joukkoliikenteen. ”Silta on todella kaunis. Mutta...”, hän jatkoi: ”Se on myös todella kallis.”

Månsson arveli, että sillat tulevat kaikkineen maksamaan lopulta noin puoli miljardia euroa, ”ei ehkä ihan länsimetron kaltaista katastrofia, mutta kuitenkin!”

Månsson teki asiasta valtuustokokouksen ensimmäisen palautusesityksen:

”Kaupunginvaltuusto päättää palauttaa asian uuteen valmisteluun edullisempien vaihtoehtojen lisäselvittämiseksi, joita voisi olla vesiväyläliikenne Kruunuvuorenrannasta keskustaan ja raideyhteys Herttoniemen metroasemalle, jonka voi myöhemmin pidentää Viikkiin ja siellä yhdistää Raide-Jokeriin.”

Vihreiden ryhmäjohtaja Otso Kivekäs piti hanketta hienona: ”Helsinkiä rakennetaan, jotta meidän lapsemmekin mahtuvat tänne. Metro ei kasvulle riitä, ellemme me tee rinnakkaisia raitiotieratkaisuja”, Kivekäs sanoi.

Myös Kivekäs muistutti, että valtuusto teki vuonna 2012 periaatepäätöksen silloista ”halvimpana”. Lähes kaikki muut liikennemuodot Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon joukkoliikenneratkaisuiksi tutkittiin, ja ”Kruunusillat valittiin, koska ne todettiin toimivimmaksi ratkaisuksi”.

Yrjö Hakanen (skp) totesi, että Kruunusillat on kallis hanke, jolle on parempia ja halvempia vaihtoehtoja. ”Se perustuu vanhalle ajattelulle kaupunkirakenteesta, että kaikki tiet vievät Helsinginniemelle ja rannat vallataan rakentamiselle. Tosiasiassa suurin osa Laajasalon liikenteestä suuntautuu aivan muualle”, Hakanen sanoi.

”Onko kohtuullista maksaa yhteensä noin 375 miljoonaa euroa silta- ja raitiotiehankkeesta, joka tuo joidenkin minuuttien matka-aikaedun Aleksanterinkadulle, mutta ei mitään etua Itikseen tai pohjoisen suuntaan liikkuville”, Hakanen kysyi.

Hakanen kannatti Månssonin palautusesitystä, ja totesi, että jos palautusesitystä ei hyväksytä, hän tekee hylkäysesityksen.

Ennen lopullista päätöstä sekä palautus- että hylkäysesitykset kaatuivat.

Kaarin Taipale (sd) halusi tuoda esiin yhden ”niistä monista, monista, monista syistä, jotka puoltavat siltojen rakentamista. Hän mainitsi Helsingin rinnalla muun muassa San Franciscon, Venetsian ja Pietarin.

Perussuomalaisten Nuutti Hyttinen taas totesi ykskantaan, etteivät Kruunusillat palvele Helsingin joukkoliikennettä.

Kokoomuksen Kauko Koskinen piti Kruunusilta-suunnitelman suurimpana puutteena, ettei sillä sallita henkilöautoliikennettä. Kokoomuksen edustajat selkeästi jakautuivat eri rintamiin näkemyksissään. Esimerkiksi entinen upseeri ja Santahaminassa palvellut Risto Rautava (kok) lausui painokkaasti, että ”eteenpäin vain!”

Kruunusilloille on aseteltu Helsingin tulevaisuuden visioissa tärkeää roolia. Matkustajat pääsisivät Helsingin keskustasta Laajasalon perällä sijaitsevaan Yliskylään pikaraitiovaunua käyttämällä 25 minuutissa.

Siltojen nopea joukkoliikenneyhteys mahdollistaisi kantakaupungin laajentumisen itään ja keventäisi jo 2020-luvulla pahasti ruuhkautuvan itämetron taakkaa.

Nämä ovat Suomen pisimmät sillat
Nämä ovat Suomen pisimmät sillat
HSTV esittelee tiiviisti Suomen kolme pisintä siltaa. Järjestys saattaa kuitenkin muuttua, mikäli Helsinkiin kaavaillut Kruunusillat toteutuvat. Tuolloin siltayhdistelmän pisin osuus – Kruunuvuorensilta – olisi maan pisin. Toimittaja: Esa Juntunen.
WSP Finland
Havainnekuva esittää, miltä Kruunusiltojen pisin osuus voisi näyttää.
Havainnekuva esittää, miltä Kruunusiltojen pisin osuus voisi näyttää.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat