Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Helsinki rakentaa brändiään satojen miljoonien Kruunusilloilla – ja matkustaja maksaa

Jos Helsinkiin tehtäisiin Kruunusiltojen lisäksi muitakin siltoja, siitä tulisi kanaalien ja siltojen kaupunki kuten Tukholma, Pariisi, Venetsia, Pietari tai San Francisco.

Kaupunki
 
Kimmo Oksanen Helsingin Sanomat
Kirjoittaja on uutistoimituksen toimittaja.
Tältä näyttää Kruunusiltojen reitti ilmasta käsin katsottuna
Tältä näyttää Kruunusiltojen reitti ilmasta käsin katsottuna
HSTV:n ilmakuvavideo näyttää, mistä pitkään kaavaillut Kruunusillat kulkisivat Helsingissä. Liki kahden kilometrin mittainen siltojen sarja on yksi kaupungin suurimmista lähitulevaisuuden hankkeista. Kuvaus: Mika Ranta, grafiikka: Uolevi Holmberg.

Helsingin valtuustossa käytiin monipolvinen ja mielenkiintoinen keskustelu keskiviikkona, kun poliitikot päättivät, että kantakaupungista itään Kruunuvuorenrantaan rakennetaan Kruunusillat 259 miljoonalla eurolla.

Äänestysluvut rakentamisen puolesta olivat selkeät: 63–6.

Kustannusarviot tosin vaihtelevat, eikä kukaan oikeasti tiedä, paljonko sillat lopulta maksavat. Maksaa kuitenkin päätettiin, ja maksajakin löydettiin: matkustaja.

Sillasta tulee Suomen pisin: kilometri ja kaksisataa metriä. 259 miljoonaan euroon sisältyvät vasta pilarit, pylonit, muut siltarakenteet ja yhdeksän kilometriä raitiotietä. Summaan on lykättävä päälle vielä sata miljoonaa, kun lisäksi rakennetaan asemat, varikot ja vielä raiteita kulkevat vaunut. Monet valtuutetut pitivät todennäköisenä, että lopullinen hintalappu on puoli miljardia euroa.

Siltoja pitkin kulkevat näillä näkymin ratikat, pyöräilijät ja kävelijät. Henkilöautoja silloille ei päästetä, jollei nyt valtuustossa esitetty toive esimerkiksi öisistä takseista toteudu.

Kaikkiaan liki kaksi kilometriä pitkä siltakokonaisuus yhdistäisi Laajasalon Kruunuvuorenrannan Helsingin kantakaupunkiin:

On kysytty, kannattaako hukata satoja miljoonia euroja rahaa yhden merenlahden takaisen asuma-alueen liittämiseksi kantakaupunkiin samalla, kun kaupungilla ei tunnu olevan rahaa homekoulujen kunnostamiseen tai vanhusten säälliseen hoitoon.

Länsimetron kaltaista taloudellista katastrofia ja farssia emme halua nähdä, julistivat monet suut. Kruunusiltojen ja mahdollisen raide-Jokerin kustannusseuranta on pidettävä tiukasti näpeissä, vaadittiin.

Kaupunginjohtoa myöten laaja yksimielisyys valtuustossa vallitsi siitä, ettei Kruunusillat ole taloudellisesti kannattava hanke. Tosin kustannustehokkuuden arveltiin paranevan sen jälkeen, jos sillat ulotetaan Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon jälkeen Vasikkasaareen, Villinkiin, Jollakseen ja Santahaminaankin.

Kohta varmaan jo puhutaan koko rinkulasta Kuninkaansaaren, Vallisaaren ja Suomenlinnan kautta Kaivopuistoon. Se olisi hienoa se. Kohta oltaisiin kanaalien ja siltojen kaupunki kuten Tukholma, Pariisi, Venetsia, Pietari tai San Francisco.

Nämäkin kaupungit valtuustokeskustelussa mainittiin, kun haettiin Kruunusilloille perustetta muualta kuin liikenteestä tai taloudellisesta kannattavuudesta: Kruunusilloilla rakennettaisiin Helsingin brändiä merellisenä kaupunkina. Katseet suuntautuisivat koko maailmasta Helsinkiin samalla tavalla kuin ne suuntautuvat Australian Sydneyhin joka uudenvuodenyönä.

Ja tämä huomio ja turismi saataisiin samalla, kun rakennetaan kaupunkia ja joukkoliikennettä – ilman erillisiä lisenssimaksuja. Guggenheim siis mainittu!

Kolmen ja puolen tunnin keskustelun loppupuolella ääneen tullut kokoomuksen tehokaksikko, valtuustoryhmän puheenjohtaja Lasse Männistö ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki palauttivat taivaita hiponeen brändikeskustelun takaisin merenpintaan.

”Kruunusillat on joukkoliikennehanke, ei mitään muuta”, Männistö totesi. Tulevan projektinjohdon ja kustannusseurannan ohjeviitaksi hän lanseerasi sanajonon ”länsimetron jälkeinen aika”.

Rauhamäen viesti Kruunusillat-päätöksestä oli vieläkin karumpi: ”Tämä on samalla päätös, että HSL:n [Helsingin seudun liikenne] lippujen hinnat nousevat.”

Molemmat kannattivat siltojen rakentamista.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat