Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Hinta-arvio petti taas: Raide-Jokerin hinta nousi kahdessa kuukaudessa miljoonakaupalla

Suurten julkisten rakennushankkeiden kustannusten noususta on viime aikoina käyty vilkasta keskustelua.

Kaupunki
 
Juha Hälikkä
Raide-Jokerin oletetaan lisäävän julkisen liikenteen käyttäjien määrää. Havainnekuva näyttää Espoon Laajalahteen kaavaillun Kehä I:n ylittävän sillan, joka olisi yksi linjauksen uusista silloista
Raide-Jokerin oletetaan lisäävän julkisen liikenteen käyttäjien määrää. Havainnekuva näyttää Espoon Laajalahteen kaavaillun Kehä I:n ylittävän sillan, joka olisi yksi linjauksen uusista silloista Kuva: Juha Hälikkä

Suunnitteilla olevan Raide-Jokeri-raitiotiehankkeen kustannusarvio on lähtenyt nousuun vain kaksi kuukautta sen jälkeen, kun Helsingin ja Espoon valtuustot päättivät yhteyden toteuttamisesta. Raide-Jokeri on suunnitteilla oleva Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkeva raitiolinja, joka toteutuessaan korvaisi nykyisen seudullisen bussirunkolinjan 550.

Vielä kesäkuussa hyväksytyssä Raide-Jokerin hankesuunnitelmassa raitiovaunukaluston hankintaan arvioitiin kuluvan 85–95 miljoonaa euroa. Nyt arvio on kohonnut 107,9 miljoonaan euroon. Summa sisältää myös raitiovaunujen varaosat ja varaukset.

Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin (vihr) mukaan kustannusarvion nousu johtuu siitä, että Raide-Jokerin hankesuunnitelman valmistelua aikaistettiin sen jälkeen kun Suomen hallitus oli keväällä päättänyt rahoittaa uutta raitiotielinjaa.

”Hankesuunnitelma tehtiin niin nopeasti kuin pystyttiin niillä tiedoilla mitä oli. Nyt kesän aikana on selvitetty tarkemmin, minkä tyyppistä kalustoa tarvitaan”, Sauri sanoo.

Helsingin kaupunginhallitus käsittelee vaunujen hankintaa maanantaisessa kokouksessaan.

Suurten julkisten rakennushankkeiden kustannusten noususta on viime aikoina käyty vilkasta keskustelua. Esimerkiksi länsimetron kustannukset ovat vuosien varrella kaksinkertaistuneet alkuperäisistä arvioista. Muita esimerkkejä selkeistä budjettien pettämisistä löytyy useita: Musiikkitalo, Kehärata, Olkiluodon ydinvoimala, Eduskuntatalon peruskorjaus. Julkisissa hankkeissa kustannusten nousu päätyy lopulta veronmaksajien maksettavaksi.

Helsingissä ja Espoossa onkin nyt pohdittu kuumeisesti, miten länsimetron virheet pystyttäisiin välttämään. Yhdeksi vaihtoehdoksi on ehdotettu Raide-Jokerin toteuttamista niin kutsutulla allianssimallilla.

Allianssimallissa rakennusurakan riskejä jaetaan rakennusprojektin maksajan ja toteuttajan kesken perinteisiä urakkamalleja tasaisemmin.

”Allianssimallissa urakoitsija sitoutuu vahvemmin kustannusennusteeseen. Urakoitsijalle on myös määritelty palkkio kustannusennusteen alittumisesta. Tässä siis sitoutetaan urakoitsijoita etsimään toimivia ratkaisuita kustannusten alittamiseen”, Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki (kok) sanoi HS:lle kesäkuussa.

Raide-Jokerin vaatiman infrastruktuurin kustannusarvio on yhteensä 275 miljoonaa euroa. Helsingin osuus kustannuksista on 123,9 miljoonaa euroa, Espoon 66,6 miljoonaa euroa ja valtion 84 miljoonaa euroa. Raitiovaunut eivät sisälly summaan.

Raide-Jokeria varten ollaan hankkimassa 29 uutta raitiovaunua. Tilattavat vaunut ovat suunnitelman mukaan 35 metriä pitkiä.

”Vaunuja voidaan pidentää tulevaisuudessa 45 metriseksi, kun kysyntä kasvaa asukasmäärän kasvaessa raiteiden varrella”, Pekka Sauri sanoo.

Helsingin viimeksi hankkimat raitiovaunut ovat 27 metrin pituisia, joten Raide-Jokeria varten tilattavat vaunut pystyisivät siis kuljettamaan nykyisiä vaunuja enemmän matkustajia.

Raide-Jokerin raitiovaunujen keskinopeudeksi pyritään saamaan 25 kilometriä tunnissa. Nykyiset vaunut kulkevat keskimäärin nopeudella 15 kilometriä tunnissa. Nopeutta pyritään nostamaan järjestämällä raitiovaunujen kulku niin, etteivät ne joutuisi pysähtymään muualla kuin pysäkeillä.

Raide-Jokerin radan kokonaispituus olisi noin 25 kilometriä, josta noin 16 kilometriä sijoittuisi Helsingin alueelle ja 9 kilometriä Espooseen.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat