Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kuskipula vaivaa Helsingin takseja – pieni palkka ja keljut vuorot eivät innosta

Uberin haastama taksiala haluaisi jopa lisää sääntelyä, jotta liikennöinti kannattaisi paremmin.

Kaupunki
 
Vesa Moilanen / Lehtikuva
Helsingissä on runsaasti vapaita taksinkuljettajan paikkoja. Takseista taas on ajoittain ylitarjontaa.
Helsingissä on runsaasti vapaita taksinkuljettajan paikkoja. Takseista taas on ajoittain ylitarjontaa. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Pääkaupunkiseudun takseilla on puutetta kuljettajista. Harvaa houkuttaa työ, jossa hankalat työajat ja pienet palkat kulkevat käsi kädessä.

”Työajat ovat epämukavia, eikä palkka täysin vastaa menetettyä vapaa-aikaa”, sanoo Suomen taksiliiton varapuheenjohtaja, espoolainen taksiautoilija Kai Andersson.

Helsingin taksiautoilijoiden toiminnanjohtajan Anssi Roiton mukaan Helsingistä löytyisi nyt kokopäivätöitä 100–150 kokopäiväiselle kuljettajalle.

”Matalapalkka-ammateissa on kaikilla toimialoilla työvoimapula”, sanoo taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

”Ihmiset eivät elä niillä ansioilla, mitä matalapalkka-ammateissa on. Ihmiset eivät tule niillä palkoilla töihin.”

Taksialalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, ja palkka perustuu hyvin usein provisioon.

”Ellei ole kyyditettäviä, ei ole palkanmuodostusta”, tiivistää palkkasihteeri Jari Kudjoi Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitosta AKT:stä.

Palkkakuskin tienesti voi jäädä pieneksi etenkin hiljaisina öinä. Puutetta on nimenomaan yövuorojen ajajista: Helsingin taksiautoilijoiden nettisivujen työpaikkailmoituksista noin puolessa korostetaan työn vähintäänkin painottuvan yövuoroihin.

”Kokopäivätoimisella kuljettajalla on kuitenkin kuukauden aikana sekä hiljaisia että vilkkaita vuoroja, joten keskimäärin ahkerasti töitä tekemällä voi elää”, sanoo Helsingin taksitilanteen hyvin tunteva Roitto.

Esimerkiksi Helsingin taksipalvelu -niminen yritys mainostaa maksavansa keskimäärin 12–13 euron tuntipalkkoja.

Matkustajille kuljettajapula ei oikeastaan näy, sillä vaikka kuskeista on pulaa, takseista on kaupungissa ylitarjontaa.

Taloustilanne ja ravintoloiden alamäki syövät kysyntää, mutta tarjonta saattaa olla jopa noussut: Moni yrittäjä haluaa pitää autoaan liikkeellä enemmän kuin ely-keskuksen vahvistama ajovuorolista määrää.

Ajovuorolistan ulkopuolella ajelu on ollut mahdollista vuodesta 2007.

Miksi kuljettajia sitten tarvitaan lisää, jos autoista jo on liikenteessä ylitarjontaa?

”Se pienentäisi autoilijan itsensä työtaakkaa niin, että autoilijakin saisi joskus vapaapäivän”, Roitto sanoo.

Kai Andersson kertoo esimerkin: Viime perjantaina hänen kuljettajansa oli vapaalla, joten Andersson ajoi perjantai-illan itse. Lauantaina hänellä oli muuta menoa, joten auto jäi talliin.

Miksi yrittäjät eivät sitten yksinkertaisesti jätä autojaan talliin niinä hiljaisina aikoina, jolloin kuljettajan palkkakin jää olemattomaksi?

Siksi, että pienikin tulo kadulta on parempi kuin ei tuloa ollenkaan.

”Jos lasku seisoo pöydällä ja se on maksettava, niin on lähdettävä hakemaan sitä rahaa. Ja naapuri lähtee kumminkin”, Kai Andersson sanoo.

Hallitus on muuttamassa taksiliikenteen sääntelyä osana niin sanottua liikennekaari-lakipakettia.

Taksiliitolla on lobbauksessaan kaksi vaihtoehtoista tavoitetta: joko liikennettä ei vapauteta tai jos vapautetaan, se vapautetaan täysin markkinoiden ohjattavaksi.

”Helsingin osalta se saattaisi tarjoittaa sitä, että sunnuntaiaamuisin ei sitten olisi palvelua tarjolla ainakaan nykyisillä hinnoilla”, sanoo Anssi Roitto.

Lobbauksen kärjessä on halu estää kyytipalvelu Uberin kaltaisten ilmiöiden tulo siten, että niitä eivät koskisi perinteisen taksiliikenteen säännöt ja velvoitteet.

Taksialan mukaan autojen määrää koskevien kiintiöiden ja määrättyjen ajolistojen suhteen sääntelyä voisi jopa kiristää.

”Kiintiöjärjestelmä määrittää autojen määrän, mutta se liikkuu hitaasti. Sekin voisi auttaa, että ajovuorolista velvoittaisi myös toiseen suuntaan kuten ennen”, Kai Andersson sanoo.

Myös Helsingin taksiautoilijoiden Roitto lämpenee ajatukselle paluusta aikaan, jolloin ajovuorolistan yli ei saanut ajaa.

”Kyllä se tietysti hyvä olisi”, Roitto sanoo.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat