Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Puut, pensaat ja sähkökaapit peittävät näkyvyyden risteyksissä – katso lukijoiden kuvat ja video pääkaupunkiseudun vaaranpaikoista

HS sai kymmeniä vinkkejä vaarallisista suojateistä, joille ei ole kunnon näkyvyyttä auton ratista.

Kaupunki
 
Autoilija, näetkö jalankulkijan?
Autoilija, näetkö jalankulkijan?
Puut, autot ja pensaat peittävät näköyhteyksiä suojateille pääkaupunkiseudulla. Katso, ehtisitkö reagoida suojatielle kävelevään jalankulkijaan? Toimittaja Lari Malmberg, kuvaus ja leikkaus Terhi Liimu.

Muhkeat puut ja pensaat, rakennustyömaiden aidat, joukkoliikenteen pysäkkikatokset ja harmaat sähkökaapit ovat tyypillisiä näköesteitä pääkaupunkiseudun suojateillä.

HS:n toimitus on saanut muutamassa päivässä kymmeniä vinkkejä suojateiden liikenneturvallisuutta vaarantavista näköesteistä. Pontimena oli uutinen, että korkea työmaa-aita peitti Espoon Kaitaalla näkyvistä suojatietä lähestyvät koululaiset ja muut kulkijat. Espoolta vei kaksi viikkoa siirtää aitaa.

Espoo on uusimassa työmaajärjestelyiden ohjeita siten, että suojatien läheisyydessä aitojen tulee olla nykyistä huomattavasti matalampia.

Työmaa-aidoista on haittaa myös Helsingissä. Esimerkiksi Käpylän Kullervontien työmaa-aita jännittää autoilijoita, jotka lähestyvät sitä Park Hotelin suunnasta.

Toinen hankala työmaa-aita on lukijapalautteen perusteella Länsi-Pakilassa Päivänsalontien ja Osuuskunnantien risteyksen tuntumassa.

”On vaikea nähdä vasemmalta tulevia autoja. Aita on korkeahko ja sellainen muovinen, jonka raot ovat pienet, joten läpi ei näe”, kirjoittaa HS:n lukija.

Espoolaisen lukijan mielestä Kaitaan työmaa-aita on ollut melko kevyt verrattuna Haukilahden ostoskeskuksen kiinteään näköesteeseen. Pysäköintipaikkoja rajaa alla olevassa kuvassa näkyvä betonirakennelma, jonka takaa kävelijät putkahtavat suoraan suojatielle.

Tiina Jääskeläinen
Haukilahden ostoskeskuksen vieressä Espoossa aita peittää näkyvyyden. Lisäksi suojatiemerkintä on kulunut pois. Kuva on lukijan ottama.
Haukilahden ostoskeskuksen vieressä Espoossa aita peittää näkyvyyden. Lisäksi suojatiemerkintä on kulunut pois. Kuva on lukijan ottama.

Vilkkaasti liikennöidyllä Vantaan Rajatiellä uudehko tekninen teräskaappi tukkii näkymät jalkakäytävälle. Lapsista varoittava liikennemerkki on sijoitettu vasta suojatien taakse.

”Kun tuota keskusta rakennettiin, suoja-aidat peittivät täydellisesti näkyvyyden. Valmiina tilanne ei ole juuri parempi. Suojatietä käyttävät monet alueella asuvat lapset koulumatkoillaan”, kirjoittaa vantaalainen lukija.

Sähkökaappien sijoittelua ihmettelee myös helsinkiläinen lukija Käskynhaltijantien ja Rälssintien risteyksessä. Kaappi peittää pyöräilijät autoilijan silmistä.

”Näiden vuosien aikana en ole koskaan nähnyt kaapilla sähkömiehiä. Luulisi, että ilman suurempaa vaivaa kaapilla voisi käydä, vaikka se sijaitsisi pari metriä eri kohdassa”, lukija moittii.

Sähkökaappien epävirallista ennätystä pitää Aurinkolahti, jossa neljän sähkökaapin rivistö peittää kulkijat Aurinkotuulenkadun ja Leikosaarentien liikenneympyrässä. Autoilijoille ei jää paljon aikaa suojatielle juoksevan tai pyöräilevän ihmisen havaitsemiseen.

Yllä oleva video näyttää muun muassa tämän kohdan hankaluuden.

Helsingissä autoilijat ja kävelijät kokevat monien bussi- ja ratikkapysäkkien ympäristön turvattomaksi. Esimerkiksi Hämeentiellä, HKL:n raitiovaunuvarikon tuntumassa Vallilassa, raitiovaunupysäkkien katokset peittävät suojatielle pyrkivät kulkijat autoilijoiden silmistä. Pysäkkien seinämät ovat läpinäkymätöntä levyä.

Lukumääräisesti eniten palautetta toimitukseen on tullut kookkaista pensaista ja vehreistä puista. Ne peittävät suojateiden näkyvyyttä muun muassa Espoossa Matinkyläntiellä ja Tapiolan Aarnivalkeantiellä, Vantaalla Tammistonkadulla sekä Helsingissä Kivihaan Hakamäentiellä ja Niemenmäessä. Helsingin Viikinmäen Harjannetien ja Kiviteltantien risteyksessä tilanne näyttää tältä:

Leo Pekkala
Lukijan kuva Helsingin Viikinmäen Harjannetien ja Kiviteltantien risteyksestä.
Lukijan kuva Helsingin Viikinmäen Harjannetien ja Kiviteltantien risteyksestä.

Monissa tapauksissa kadun kaartuminen tai alamäki lisää tilanteen vaarallisuutta. Lauttasaarelainen lukija pitää kääntymistä Koillisväylältä Lauttasaarentielle erittäin vaikeana.

”Pyöräilijöiden ajaessa kovaa vauhtia heitä on mahdoton nähdä pensasaidan takaa.”

Kaksikin lukijaa on harmitellut Taka-Töölössä Mannerheimintien ja Savilankadun risteyksessä seisovaa kookasta puuta. Se on kaunis mutta peittää tehokkaasti näkyvyyttä.

”Risteyksessä on valtava puu, jonka takaa kurkatakseen joutuu työntämään päänsä lähes tielle, jolla varsinkin bussit ajavat hurjaa vauhtia”, luonnehtii töölöläinen lukija.

Suojatiellä kulkee paljon lapsia, jotka palaavat iltapäiväkerhosta tai jalkapalloharjoituksista urheilupuistosta. Savilankadun tuntumassa on myös raitiovaunupysäkki.

Aivan oma lukunsa ovat suojateiden tuntumaan joko luvallisesti tai liikennesääntöjen vastaisesti pysäköidyt autot.

Lukijat ovat miettineet, kannattaisiko suojatien tuntumassa sallia pysäköinti vain matalille urheiluautoille.

Claes Ehrnrooth
”Ruoholahdessa on paljon näitä jalkakäytävään ’sisäänvedettyjä’ parkkipaikkoja, jotka laillistavat pysäköinnin alle 1,5 metriä suojatiestä. Käytännössä nämä ovat aivan yhtä vaarallisia kuin laittomasti suojatien eteen pysäköidyt autot – kun tuollaisen takaa ryntää lapsi on vaikeaa tehdä enää mitään (vaikka nopeus olisi lailliset 30 kmh)”, kirjoittaa lukija Claes Ehrnrooth.
”Ruoholahdessa on paljon näitä jalkakäytävään ’sisäänvedettyjä’ parkkipaikkoja, jotka laillistavat pysäköinnin alle 1,5 metriä suojatiestä. Käytännössä nämä ovat aivan yhtä vaarallisia kuin laittomasti suojatien eteen pysäköidyt autot – kun tuollaisen takaa ryntää lapsi on vaikeaa tehdä enää mitään (vaikka nopeus olisi lailliset 30 kmh)”, kirjoittaa lukija Claes Ehrnrooth.
Terhi Liimu / HS
Puu peittää näkyvyyden jalkakäytävälle suojatien kohdalla Helsingin Töölössä.
Puu peittää näkyvyyden jalkakäytävälle suojatien kohdalla Helsingin Töölössä.
Katrina Nykänen
”Tapiolassa Aarnivalkean koulun kohdalla pyörä- ja kävelytieltä tullaan Aarnivalkeantielle suojatielle suoraan. Pensaat molemminpuolin estävät näkyvyyden. Vaikka tiellä on 30 km ajonopeus, mielestäni se ei auta. Jalkakäytävää ei ole pensaiden puolella. Ajan päivittäin siitä pyörällä ja koen paikan vaaralliseksi ylittää tie. Pensaat pitäisi ehdottomasti poistaa”, kirjoittaa lukija Katrina Nykänen.
”Tapiolassa Aarnivalkean koulun kohdalla pyörä- ja kävelytieltä tullaan Aarnivalkeantielle suojatielle suoraan. Pensaat molemminpuolin estävät näkyvyyden. Vaikka tiellä on 30 km ajonopeus, mielestäni se ei auta. Jalkakäytävää ei ole pensaiden puolella. Ajan päivittäin siitä pyörällä ja koen paikan vaaralliseksi ylittää tie. Pensaat pitäisi ehdottomasti poistaa”, kirjoittaa lukija Katrina Nykänen.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat