Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Helsinki vääntää HSL:n tarkastusmaksun nostosta 100 euroon – ”Joku maksaa aina myös liputta matkustavien kyydin”

Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri (vihr) kannattaa tarkastusmaksun korotusta. Vihreät, Sdp ja vasemmistoliitto pitävät maksun korottamista tarpeettomana.

Kaupunki
 
Outi Pyhäranta / HS
Lähijunissa matkustaa HSL:n mukaan useita ihmisiä ilman asianmukaista matkalippua.
Lähijunissa matkustaa HSL:n mukaan useita ihmisiä ilman asianmukaista matkalippua. Kuva: Outi Pyhäranta / HS
Fakta

Tarkastusmaksu noussut 2000-luvulla useasti

 Vuonna 2000 Helsingin joukkoliikenteen tarkastusmaksun suuruus oli 250 markkaa.

 Vuodeksi 2002 maksu nostettiin 42 euroon. Vuonna 2003 tarkastusmaksu nousi 50 euroon.

 Vuonna 2005 maksu nousi 60 euroon ja vuotta myöhemmin 66 euroon.

 Maksu on ollut 80 euroa vuodesta 2007. Yleinen hintataso on noussut vuodesta 2007. Käytännössä maksu on siis nykyisin vuoden 2007 maksua pienempi.

Helsingin poliitikoilla on jälleen maanantaina edessään ikuisuuskysymys: pitääkö Helsingin seudun liikenteen (HSL) tarkastusmaksua nostaa vai ei?

HSL:n tarkastusmaksu ilman voimassaolevaa lippua matkustaville ihmisille on ollut vuodesta 2007 asti 80 euroa. HSL on esittänyt ainakin vuodesta 2011, että maksua pitäisi nostaa 100 euroon. Niin nytkin.

Kaupunginhallitus käsittelee asiaa maanantaina. Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri (vihr) esittää kaupunginhallitukselle, että Helsinki tukisi maksun nostamista.

”Tarkastusmaksun korottaminen 80 eurosta 100 euroon on perusteltua. Samalla on tehostettava matkalippujen tarkastusta”, Sauri kirjoittaa kaupunginhallitukselle laatimassaan esityksessä.

HS:lle Sauri myös huomauttaa, että esimerkiksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa tarkastusmaksut ovat yli 100 euroa. Tukholmassa maksu on vajaat 126 euroa, Oslossa 124 ja Kööpenhaminassa noin 101 euroa.

Maksun korotusta kannattaa myös Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki (kok). Hänen mielestään korkeampi maksu toimisi pelotteena ”väärintekemistä vastaan” ja vähentäisi liputta matkustavien osuutta.

”Joku maksaa aina myös liputta matkustavien kyydin. Tässä tapauksessa sen maksavat rehelliset joukkoliikenteen käyttäjät”, Rauhamäki sanoo.

Tarkastusmaksun korotus on kuitenkin epätodennäköistä, sillä ajatus herättää vastustusta vihreissä, Sdp:ssä sekä vasemmistoliitossa. Yhdessä kolmikolla on enemmistö Helsingin kaupunginvaltuuston paikoista.

”Tuolla 80 eurollakin tapahtuu jo ehkäisevää vaikutusta. Tarkastusmaksuista suuri osa menee perintään jo nyt, joten ei ole myöskään sosiaalisesti järkevää ehdoin tahdoin kiusata sitä joukkoa”, sanoo vihreiden Hannu Oskala.

Myös kaupunginhallituksen varapuheenjohtajan Osku Pajamäen (sd) mielestä nykyinen maksu on riittävä rangaistus.

”Rikettä ja rangaistusta voi verrata väärinpysäköintiin ja siksi periaate, että näiden rikkeiden hinta on kutakuinkin sama, on edelleen hyvä”, Pajamäki sanoo.

Pysäköintivirhemaksu on Helsingissä nykyisin 60–80 euroa.

Myös vasemmistoliiton ryhmäjohtaja Veronika Honkasalo pitää hyvänä, että rangaistus on suurin piirtein sama pysäköintivirhemaksun kanssa. Hänen mielestään tarkastusmaksua korottamista tärkeämpää olisi tutkia sitä, mistä ilman lippua matkustaminen johtuu.

”On hyvä muistaa myös, että tarkastusmaksut ovat yksi keskeinen syy nuorten velkaantumiseen”, hän sanoo.

HSL tarkasti vuonna 2015 noin 4 miljoonan matkustajan matkaliput. Näistä matkustajista 2,7 prosenttia matkusti ilman asianmukaista lippua.

”Noin puolet määrätyistä maksuista lopulta maksetaan”, sanoo HSL:n matkalippujen tarkastusyksikön päällikkö Janne Solala.

”Pääsääntönä on, että eniten liputtomia matkustajia tavataan avorahastukseen kuuluvissa joukkoliikennevälineissä, kuten metrossa, junassa, raitiovaunuissa ja runkolinjabusseissa 550 ja 560.”

HSL tarkastaa vain murto-osan matkustajien lipuista. Viime vuonna HSL arvioi, että sen kulkuvälineillä tehtiin vuonna 2015 yhteensä lähes 360 miljoonaa matkaa.

HSL keräsi tarkastusmaksuina viime vuonna hieman yli 5 miljoonaa euroa. Lippujen tarkastustoiminta maksoi HSL:lle 9,3 miljoonaa.

HSL:n mukaan tarkastusmaksun määrä voi olla 40 kertaa alin yleinen kertalipun hinta. Nykyisin alin kertalippu maksaa 2,5 euroa. Tarkastusmaksu on ollut vuodesta 2007 alkaen 80 euroa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat