Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Siemens sai erävoiton automaattimetroriidassa – oikeudenkäynti saattaa alkaa vasta ensi vuonna

Hovioikeuden päätös tarkoittaa, että osa metroriidasta käsitellään välimiesmenettelyllä.

Kaupunki
 
Lari Malmber
Irene Stachon
Metron automatisointi peruttiin. Automatisointia yritetään luultavasti uudelleen myöhemmin.
Metron automatisointi peruttiin. Automatisointia yritetään luultavasti uudelleen myöhemmin. Kuva: Irene Stachon
Aikajana

Automaattimetron kymmenen vuotta

Toukokuu 2006

Helsingin kaupunginvaltuusto päättää hankkia kaupunkiin ilman kuljettajia toimivan metron. Hinta on 70 miljoonaa euroa ja tavoitteena automaattiajo vuonna 2011.

Syyskuu 2006

Espoon valtuusto hyväksyy länsimetron rakentamisen.

Syyskuu 2007

Siemens voittaa tarjouskilpailun koko metron automatisoinnista. Tarjouksen hinta on 101,5 miljoonaa euroa.

Kesäkuu 2008

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyy automaattimetron 115 miljoonan euron kustannusarvion. Hintaan kuuluvat myös myöhemmin murheenkryyniksi osoittautuvat laituriovet. Automaattiajon on määrä alkaa vuonna 2013.

Helmikuu 2011

Laituriovien kokeilu alkaa Vuosaaren metroasemalla.

Toukokuu 2012

Liikennelaitoksen johtokunta purkaa viivästysten vuoksi sopimuksen Siemensin kanssa. Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri ja HKL:n silloinen toimitusjohtaja Matti Lahdenranta pelastavat hankkeen raiteilleen.

Kesäkuu 2012

HKL ja Siemens päättävät siirtää riitansa myöhemmin ratkaistavaksi. Liikenteen on määrä alkaa vuoden 2016 alussa.

Elokuu 2013

Siemens luovuttaa ensimmäiset automatisoidut metrojunat HKL:lle. Käräjillä kiistellään maksuerästä, jonka HKL on jättänyt viivästysten vuoksi maksamatta.

Helmikuu 2014

Varmistuu, että länsimetron avaus viivästyy syksyyn 2016. Tämä aikataulu on edelleen voimassa.

Syyskuu 2014

Siemens kertoo, ettei se saa laituriovia ajoissa valmiiksi. Yhtiön mukaan ovista ei ole tullut edes täsmällistä tilausta. Hanke saa vauhtia, kun pelastusviranomaiset myöhemmin hyväksyvät ovettoman länsimetron.

Joulukuu 2014

HKL:n johtokunta päättää irtisanoa sopimuksen. Siemens tekee kolme eri ehdotusta riidan ratkaisemiseksi, ja sen insinöörit urakoivat hankkeen parissa yli joulunpyhien. Hinta olisi 210–220 miljoonaa ovineen.

Tammikuu 2015

Sopimus irtisanotaan.

Maaliskuu 2015

Vuosaaren laituriovet puretaan.

Heinäkuu 2015

HKL ja Länsimetro jättävät käräjäoikeuteen haastehakemuksen. Korvausvaatimukset ovat noin 200 miljoonaa euroa.

Helmikuu 2016

Siemens toimittaa oikeuteen vastauksensa, jossa se vaatii yhteensä 175 miljoonan euron korvauksia. HKL ajaa metroa Siemensin järjestelmällä, jonka käytöstä sillä ei ole sopimusta. HKL on jo tilannut uuden ohjausjärjestelmän. Uutta automatisointia on määrä yrittää 2020-luvulla.

HKL:n, Länsimetro Oy:n ja Siemensin välisen oikeustaistelun alku on vielä kuukausien päässä, mutta asetelmien haku on jo täydessä vauhdissa.

Helsingin hovioikeus tiedotti maanantaina päätöksestä, jonka seurauksena metron automatisointihankkeen ensimmäisen toimituserän viivästymistä ei käsitellä riidan päähaaran yhteydessä. Siemensin asianajajana toimivan Teemu Taxellin mukaan ensimmäinen toimituserä koski automaattimetron asetinlaitetta ja varikolle tulossa ollutta käytönohjausjärjestelmää.

Hovioikeuden päätöksessä oli kyse oikeustaistelun sivujuonteesta. Jutun päähaarassa HKL, Länsimetro Oy ja Siemens riitelevät siitä, kuka joutuu maksamaan metron automatisointihankkeen epäonnistumisesta syntyneet kustannukset.

Hovioikeudessa mitattiin nyt sitä, kuinka laajasti automatisointiprojektin ongelmia käsitellään käräjäoikeudessa ja kuinka laajasti elinkeinoelämän suosimalla välimiesmenettelyllä.

Tulos oli erävoitto Siemensille. HKL olisi toivonut, että myös ensimmäisen toimituserän viivästyminen olisi nivottu käräjäoikeudessa käsiteltävään päähaaraan, mutta hovioikeuden päätöksen seurauksena se tullaan käsittelemään välimiesmenettelyllä.

HKL ja Länsimetro vaativat Siemensiltä oikeudessa yhteensä noin 200 miljoonan euron vahingonkorvauksia. Siemensin korvausvaatimus on 175 miljoonaa euroa.

Se, käsitelläänkö riita-asiaa käräjäoikeudessa vai välimiesoikeudessa, vaikuttaa muun muassa oikeudenkäynnin julkisuuteen, pituuteen ja siitä syntyviin kustannuksiin.

Siemens olisi halunnut viedä koko jupakan välimiesoikeuteen, koska välimiesoikeuden päätökset ovat lopullisia. Yleisessä tuomioistuimessa riidan käsittely etenee usein käräjäoikeuden kautta hovioikeuteen ja sieltä vielä korkeimpaan oikeuteen.

”Isoissa jutuissa aikaa kuluu neljästä seitsemään vuoteen ja kustannukset nousevat vähintään kaksinkertaisiksi”, Taxell sanoo.

Julkisella rahoituksella toimivalle HKL:lle oikeuskäsittelyn julkisuudella on kuitenkin huomattava painoarvo. Toisin kuin käräjäoikeuden käsittely, välimiesmenettely ei ole julkinen.

”Tämä on Helsingissä normaali linjaus, että julkisia asioita koskevat riidat käsitellään julkisessa tuomioistuimessa”, HKL:n hallintojohtaja Yrjö Judström sanoo.

HKL:n kannan mukaan asetinlaitteen ja käytönohjausjärjestelmän viivästymisestä riiteleminen olisi pitänyt yhdistää pääjupakan yhteyteen myös siksi, että viivästyminen on yksi automatisointisopimuksen purkuperusteista. Siemens ja hovioikeus kuitenkin tulkitsivat kiistakumppanien aiemmin laatimaa riitojen ratkaisusopimusta HKL:n kanssa eri tavalla.

Riitojen ratkaisusopimuksen mukaan kaikki sellaiset riitaisuudet, jotka eivät johdu automatisoinnin purkamisesta, siirretään välimiesoikeuden käsittelyyn.

”Tätä ensimmäistä toimituserää koskeva riita ei johtunut hankintasopimuksen purkamisesta, koska sehän oli ollut vireillä useamman vuoden ennen kuin purkamisesta päätettiin vuoden 2015 alussa”, Taxell sanoo.

Metro-oikeudenkäynnin alkamisen tarkkaa päivämäärää ei ole vielä ilmoitettu. HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskosken mukaan tällä hetkellä näyttää siltä, että varsinainen oikeudenkäynti saattaa alkaa vasta ensi vuoden alussa.

Hovioikeuden maanantaina julkistamaan päätökseen voi hakea muutosta korkeimmalta oikeudelta. HKL:n Judström kertoi HS:lle maanantaina, ettei HKL ollut vielä käsitellyt asiaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat