Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Helsinkiläisravintolan mainosvideolla ammutaan vegaani ja työnnetään tämän aivot lihamyllyyn – ”Ei siinä ole syvällisyyksiä”

Brutaalia mainosvideota tähdittävät lukuisista elokuvista ja teatterilavoilta tunnetut Minna Haapkylä ja Tommi Korpela

Kaupunki
 
Liharavintolan kasvispäivää markkinoidaan videolla, jossa ammutaan vegaani
Liharavintolan kasvispäivää markkinoidaan videolla, jossa ammutaan vegaani
Sosiaalisessa mediassa on kohistu helsinkiläisravintolan videosta, jossa tapetaan vegaani. Ravintolan pitäjän mukaan kyse on ”humoristisesta” fiktiosta. HSTV:n saama näyte sisältää väkivaltaista kuvastoa, joka ei välttämättä sovi herkimmille katsojille.

”Meat is murder” -iskulauseella varustettuun paitaan pukeutunut mies ammutaan haulikolla niitylle, hänen kallonsa halkaistaan ja aivot survotaan lihamyllyyn. Näin brutaalin ja väkivaltaisen kuvaston voisi kuvitella olevan peräisin splatter-kauhuelokuvasta, mutta kyse onkin helsinkiläisravintolan tuoreesta Facebook-mainosvideosta.

Teurastamon alueella Hermannissa toimivan B-Smokeryn maanantaina sosiaalisessa mediassa julkaisemalla videolla mainostetaan ravintolan uutta kokeilua: tiistaisin järjestettävää kasvisruokapäivää. B-Smokery on tunnettu tähän asti lähinnä liharuoistaan.

Miten vegaanin ampuminen ja ihmisaivojen lihamyllyllä jauhaminen liittyvät tarjoamaanne kasvisruokaan, B-Smokeryn osaomistaja Vesa Virtanen?

”Tämä liittyy yhteistyöhömme Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalin kanssa. Teimme mainoksen, jota he voivat näyttää leffojen alussa. Haimme siihen elokuvallisuutta ja sitä, ettei se olisi ihan perinteinen.”

Eturivin suomalaisnäyttelijöiden Minna Haapkylän ja Tommi Korpelan tähdittämää mainosvideota oli katsottu vajaassa vuorokaudessa jo lähes 40 000 kertaa. Video on herättänyt keskustelua, mutta Virtasen mukaan kukaan ei ole kuitenkaan ilmoittanut järkyttyneensä sen sisällöstä.

”Ei ole tietenkään tarkoitus loukata ketään. Kyse on kuitenkin humoristisesta fiktiosta, joten en usko, että kukaan voikaan siitä verisesti loukkaantua”, Virtanen sanoo.

Mainosvideo on ravintolan omaa tuotantoa, eli taustalla ei ole Virtasen mukaan mitään mainostoimistoa. Videon on ohjannut Akseli Tuomivaara, jonka käsialaa on myös ankealla lähiöarjella kyllästetty Korso-elokuva.

”Ohjaaja sai täysin vapaat kädet. Luotamme taiteelliseen vapauteen, koska silloin lopputuloksesta tulee ainakin persoonallinen.”

Virtasen mielestä video on myös täysin linjassa B-Smokeryn aiempien mainosten kanssa. Eräässä niistä Tommi Korpela makaa huonovointisena maassa ja ahtaa nieluunsa kahdeksatta lihapiirakkaa.

Olisiko mahdollista, että tuoreimman videon brutaaliuden takana piileekin viesti lihansyöjille? Muistutus siitä, että ennen ateriaksi muuttumista eläin tapetaan ja siitä otetaan halutut osat ihmisten tarpeisiin.

”Mainoksesta voi löytää syvällisyyksiä, jos niin haluaa – en kuitenkaan usko, että niitä siinä oikeasti on”, Virtanen toteaa.

Oikaisu: B-Smokery ei sijaitse Vallilassa vaan Hermannissa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat