Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kysyimme 20 taksikuskilta, keitä he oikein ovat: hovimestari Egyptistä, ”yöihminen” Marie ja toimitusjohtaja Risto

Suomessa on käynnissä ammattien uusjako. Myös perinteinen alanvaihtajien ammatti taksinkuljettaja on muutoksen kourissa. HS kysyi 20 taksinkuljettajalta, miten he ovat päätyneet nykyiseen työhönsä.

Kaupunki
 
Rio Gandara / HS
Hirey Abdulkadir kertoo työskennelleensä muun muassa YK:n palveluksessa.
Hirey Abdulkadir kertoo työskennelleensä muun muassa YK:n palveluksessa. Kuva: Rio Gandara / HS

Seisomatyö tökki. Pankki kaatui. Vapaus kutsui. Idänkauppa hyytyi. Virasto lakkautettiin. Kotimaa meni rikki. HS pyysi 20 taksinkuljettajaa listaamaan lukijoille entiset ammattinsa.

Tarinoista syntyi kuvasarja:

Kettutarhan lomittaja, kodinhoitajan viransijainen, paperitehtaan työläinen, tarjoilija
Rio Gandara / HS

Sirpa Haapoja, 50, ajoi ensi kertaa autoa isän sylissä. Hän kaahaili kortittomana savolaisjärven jäällä ja kuskasi kaverit Kuopion yöhön. Seitsemän vuotta sitten hän siirtyi etutöölöläisen Heavy Corner -baarin tiskiltä takaisin rattiin.

”Minulla on kolme veljeä. Taksiautoilijaisä arveli, että jos joku meistä jatkaa, niin se olen minä.”

Asuntohallituksen virkamies
Rio Gandara / HS

Kirjallisuutta ja taidehistoriaakin opiskellut Jan Sundman pääsi yo-merkonomiksi valmistuttuaan Asuntohallitukseen maksattamaan asumistukia. 13 vuoden jälkeen virasto lakkautettiin.

”Mietin hetken, mitä tehdä, kunnes vaimo huomasi lehdestä ilmoituksen taksikurssista. Loppu on historiaa.”

Sundmanin esikuva on tehtaanjohtajasedän autonkuljettaja, joka haki Sundmanin lapsena Valkeakoskelle lomalle.

Käytettyjen autojen kauppias, dj, muusikko

”Olen tehnyt 14-vuotiaasta asti töitä. Tämä tosin on tällainen puolityö”, sanoo 37-vuotias Atte Laakso.

Päivät Laakso viettää kotikulmilla Porvoossa lasten, koirien ja puolison hevosten parissa. Taksia hän ajaa noin kolmena yönä viikossa.

”Eniten panostan hyvään oloon. Tämä on rentoa hommaa.”

Vientiyrityksen toimitusjohtaja, varapääjohtaja, vientipäällikkö, tulkki, kääntäjä
Rio Gandara / HS

Filosofian maisteri Risto Rouhiainen aloitti idänkaupan Neuvostoliiton aikana ja lopetti sen ruplan romahdettua 1990-luvun lopussa.

”Olen kiitollinen, etten ole enää Krimin juttujen aikaan kuvioissa. Nyt olisi sama tilanne.”

Alakoulun opettaja, myynti- ja markkinointipäällikkö, YK:n virkamies
Rio Gandara / HS

32-vuotias Hirey Abdulkadir kertoo opiskelleensa liiketaloutta Somaliassa ja islamilaista rahoitusta Malesiassa. Kun vaimo lähti kolme vuotta sitten opiskelemaan, Abdulkadir ryhtyi päätoimiseksi kuljettajaksi.

”Koska töitä pitää tehdä.”

Pankin autokuski
Rio Gandara / HS

Kauppakoulusta valmistuttuaan merkantti Pekka Melanen kuljetti Kansallis-Osake-pankissa kaikkea, mitä pankissa piti kuljettaa.

”Arvokuljetuksia, huonekaluja, ihan mitä vain.”

1995 pankki lakkasi olemasta, ja kuski vaihtoi taksiin. ”Kollegoja on aika paljon kuljetuspuolelta. Ja entisiä myyntiedustajia. Värikkäämmäksi on muuttunut.”

Kokki
Rio Gandara / HS

Petri Vartiainen vaihtoi isän taksifirmaan kyllästyttyään ravintolatöihin.

”Pitkät päivät, seisomaduuni. Helle keittiössä on kova, eikä palkkaus sen parempi kuin tässäkään.”

Seuraavaksi Vartiaisesta tulee firman osakas.

Rakennusmies, huoltoaseman myyjä, filosofian opettaja
Rio Gandara / HS

Toni Pöysti rahoitti taksilla opintojaan ja filosofian kandidaatiksi valmistuttuaan opetti muutamia kursseja lukiossa.

”Ajattelin opiskella opettajaksi, mutta se jäi, koska stressasin liikaa.”

Pöysti jatkanee taksissa.

”Ansiomielessä tähän ei kannata ryhtyä, mutta tämä on mukavaa ja mielenkiintoista, etenkin yövuoroissa.”

Sivutoiminen talonmies, vienti-insinööri
Rio Gandara / HS

”Ikärasismin vuoksi en voi palata enää mihinkään muuhun työhön”, uskoo 55-vuotias tuotantotalouden insinööri Heikki Saarialho. ”Eikä tällaista voi tapahtua muualla kuin Suomessa.”

Saarialho toimitti 2000-luvun alkupuolelle asti Saksasta tarvikkeita suomalaiselle teollisuudelle. Nyt hän on lopettanut työhakemusten teon.

”50 ikävuoden jälkeen ei viitsi enää mennä pelleilemään.”

Lähetti, kaupan kassa, vesipuiston yleismies
Rio Gandara / HS

Ellei kesäpätkiä lasketa, taksin ajaminen on Risto Kilpisen ensimmäinen oikea työ. ”Yks päivä sen kekkasin, lähdin kokeilemaan ja muutama vuosi sen jälkeen perustin oman yhtiön.”

Itsensä lisäksi Kilpinen, 52, työllistää yhden kuljettajan. Jatkatko eläkkeelle asti?

”Riippuu Berneristä”, Kilpinen sanoo ja tarkoittaa liikenneministeri Anne Berneriä. Hallitus on valmistellut lakiesitystä, joka tähtää taksiliikenteen kilpailun vapauttamiseen.

”Kun on tehnyt tätä 30 vuotta, niin plan b on jäänyt vähemmälle suunnittelulle.”

Auton apumies, ilmastointiasentaja, kiinteistönhoitaja

Pentti Elo on ajanut taksia viimeiset 30 vuotta, tällä hetkellä yhden auton yrittäjänä. Kaikki työnsä Elo on oppinut tekemällä. Miten hommat ovat muuttuneet?

”Maahanmuuttajia on tullut paljon.”

Linja-autonkuljettaja, rakennusmies, varaosamyyjä, varastomies, siivooja
Rio Gandara / HS

Abdi Haibe, 45, muutti Somaliasta Suomeen pian lukion jälkeen. Taksia hän tuuraa osa-aikaisesti.

Alakoulun opettajan sijainen
Rio Gandara / HS

29-vuotias Henri Frantsi hyppäsi armeijan päätyttyä perheyhtiön taksiin.

”Väliaikaisratkaisu innosti, ja siitä tuli elämäntapa. Varsinkaan öisin yksikään vuoro ei ole samanlainen kuin toinen.”

Tämän vuoden alussa Frantsi muuttui kuljettajasta yrittäjäksi.

Pakettiauton kuljettaja, taksiyrittäjä
Rio Gandara / HS

Carl-Erik Wasz aloitti taksin ajamisen 23-vuotiaana keskikoulun ja armeijan jälkeen.

”Vanhan kaavan mukaan.”

Nuorempana Wasz johti 10 auton taksiyritystä, jäi kerran eläkkeelle ja aloitti ajot uudestaan.

Koululainen
Rio Gandara / HS

”42 vuotta taksissa – siinä on se jokin: liikkuvuus, ihmiset”, Jukka Rintala sanoo. Hän ryhtyi taksirengiksi suoraan koulun penkiltä.

”En ole ikinä halunnut päästä autoilijaksi.”

Hovimestari, kokki, tarjoilija, kuorma-auton ja linja-auton kuljettaja

55-vuotias Taieb Raouf kertoo opiskelleensa ravintola-alaa egyptiläisessä yliopistossa ja työskennelleensä muun muassa hotelli Tornin ravintoloissa.

”1990-luvun lama ajoi ravintoloita konkursseihin ja ammattilaiset lähtivät alalta pois.”

Siivooja
Rio Gandara / HS

”En ole opiskellut yhtään mitään”, kertoo 34-vuotias Marie Weman. Hän ajaa taksia vain öisin.

”Olen yöihminen, enkä koskaan oppinut heräämään kello kuusi.”

Opiskelija
Rio Gandara / HS

24-vuotias Karwan Hama Amin valmistuu ensi vuonna ammattikoulusta autonasentajaksi.

”Se on se minun aito ammatti”, Kurdistanissa peruskoulun suorittanut Hama Amin vakuuttaa ja uskoo löytävänsä töitä.

Hampurilaiskokki, siivooja
Rio Gandara / HS

46-vuotias Jiri Huohvanainen alkoi ajaa taksia heti ajokortin saatuaan. Hän seuraa taksiyrittäjänä isänsä jalanjälkiä ja työllistää itsensä lisäksi yhden kuljettajan.

Elintarviketukun kesäapulainen, LVI-asentaja, kuoma-autonkuljettaja
Rio Gandara / HS

Pekka Piironen, 35, ehti juuri valmistua oppisopimuksella putkiasentajaksi, kun terveys pakotti vaihtamaan alaa. Valinta oli helppo.

”Isä ajoi taksia 43 vuotta. Tiedän kuljettajia, joiden isänisäkin on ajanut.”

Kuinka heidän käy?

Taksin kuljettajaksi on helppo päästä, koska heistä on pulaa ja pääsyvaatimukset ovat kevyet.

”Koulutukseen pääsee, jos on b-ajokortti ja viiden vuoden rikkeetön rikoshistoria”, sanoo Helsingin Taksiautoilijoiden toiminnanjohtaja Anssi Roitto.

Toistakymmentä tulevaa taksinkuljettajaa aloitti tälläkin viikolla Helsingin taksiautoilijoiden peruskurssin. Vuosittain kurssilta valmistuu pari sataa uutta kuskia. Ammattitaustoja ei kysellä.

”Se kirjo on mieletön. Helsingissä on kuljettajia pankinjohtajasta ja papista ydinvoimainsinööriin ja lakimieheen”, Roitto sanoo. Matalasuhdanteessa kirjo kasvaa entisestään, sillä taksi voi pelastaa, jos vanha työ ei nappaa tai ammatti luistaa alta.

Nyt työelämän ja teknologian muutokset ravistavat myös taksialaa: Säädelty ala saatetaan vapauttaa kilpailulle, ja seuraavaksi taksia ajaa kenties robotti.

Miten kuskit pärjäävät, jos markkina villiintyy täysin?

Palkkaerot alan sisällä repeävät, uskoo työelämän polarisaatioon perehtynyt tutkimusjohtaja Rita Asplund Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksesta.

”Heti kun sääntely jollain alalla helpottuu, ansioiden vaihteluväli kasvaa”, Asplund sanoo. Keväällä HS kertoi oikeuden tuomioista kahdelle Uber-välityspalvelun kautta toimineelle kuljettajalle.

”He joutuvat maksamaan takaisin huikeita summia. Niiden pohjalta voi päätellä, että jotkut tienaavat tosi paljon.”

Mutta entä robottitaksit?

Helsingissä on jo kokeiltu itsekseen liikkuvaa bussia ja Yhdysvalloissa Uber ja Volvo kehittelevät kuskitonta taksia.

”Edelleen tarvitaan ihmisiä valvomaan ja pitämään kunnossa niitä järjestelmiä”, Asplund muistuttaa. ”Se on sama prosessi kuin paperitehtaissa, kun niissä siirryttiin liukuhihnalta valvomoihin. Ei se sen kummempaa ole.”

Asplundin mukaan robottien tulo ei välttämättä pakota kaikkia taksikuskeja etsimään elämäänsä uutta oljenkortta, mutta se pakottaa oppimaan uutta. Kirurgi opettelee ohjaamaan leikkausrobottia ja siivooja siivousrobottia, Asplund vertaa. Taksikuski siirtyy operoimaan taksirobottia, ja niissä hommissa palkkakin voi kohentua.

Taksiala lasketaan matalapalkka-alaksi. Yleissitovaa työehtosopimusta ei ole, ja palkka perustuu provisioon. Ammattien uusjaossa moni keskituloinen on löytänyt uuden uran juuri pienipalkkaisilta palvelualoilta.

”Eniten on hävinnyt keskipalkkaisia ammatteja, ja samaan aikaan matalapalkka-alojen osuus on noussut”, sanoo vanhempi tutkija Terhi Maczulskij Palkansaajien tutkimuslaitoksesta.

”On vaikea sanoa, miten pitkään trendi jatkuu, mutta tuskin se hiipuukaan.”

Matalapalkka-alojen lisäksi ammattinsa kadottaneita keskituloisia liukuu myös palkkahaitarin ylärekisteriin. Etenkin pääkaupunkiseudulla he lisäävät palveluiden kysyntää.

”Elintaso nousee, käydään ulkona syömässä, käydään kauneushoitolassa, palkataan siivooja”, Maczulskij luonnehtii. Taksillakin ajetaan.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat