Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Onko koulujen digiloikka hyppy allikkoon – helsinkiläisopettaja tai -opiskelija, mitä ajattelet ePortfolioista?

HS kerää Helsingin koululaisilta ja koulujen ammattilaisilta nyt mielipiteitä digitalisoinnista.

Kaupunki
 
Esa Syväkuru / HS
Oppilas käyttää tablettia Veromäen koulussa Vantaalla.
Oppilas käyttää tablettia Veromäen koulussa Vantaalla. Kuva: Esa Syväkuru / HS

Helsingissä on menossa nelivuotinen ohjelma, jonka tarkoituksena on tuoda lisää teknologiaa kouluihin. Nyt syksyllä poliitikot päättävät, millaisilla mittareilla mitataan digiloikan onnistumista.

Mittareista yksi on saanut verkossa aikaan kiivaan keskustelun. Muuten ohjelmia tai käytettäviä välineitä ei mainita nimeltä, mutta ehdotetuksessa linjataan tarkat rajat sähköisen oppimispäiväkirjan ePortfolion käytölle. Osa opettajista pitää ohjelmaa kelvottomana.

Peruskoulussa 50 prosentin arvioinnista lukukausitodistuksessa pitäisi pohjautua ePortfolioon. Lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa on määrätty tarkat rajat sille, kuinka paljon ePortfoliota pitäisi hyödyntää yhtenä oppimisen työkaluna. Lukiossa prosenttiluku on 70, ammatillisessa koulutuksessa 80.

Onko tämä ePortfolio siis poikkeuksellisen hieno ohjelmisto, ihan kiva vai täysi susi? Kehitystyö on kesken, mutta keräämme nyt mielipiteitä ePortfoliota jo kokeilleilta opettajilta ja oppilailta. Samalla kaipaamme ajatuksia digiloikasta laajemmin. Vastausten pohjalta kootaan juttu ennen kuin opetuslautakunta lokakuun alussa päättää digimittareista.

Alla oleva lomake hyväksyy korkeintaan 700 merkkiä pitkiä perusteluja kuhunkin kysymykseen. Jos haluat kirjoittaa tätä pidemmin, voit myös lähettää meille sähköpostia, hs.kaupunki@hs.fi.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat