Valikko
Kaupunki

HSL:n selvitys: Ruuhkamaksu olisi Helsingissä keskimäärin 340 euroa vuodessa – nämä maksurajat ohjaisivat liikennettä

Pienin kertamaksu olisi 20 senttiä. Maksaminen perustuisi portteihin, joilla ei tarvitsisi pysähtyä. Lasku tulisi kotiin kerran kuussa.

Helsingin seudun ruuhkat on mahdollista saada kuriin pienemmillä tienkäyttömaksuilla kuin vielä pari vuotta sitten ennakoitiin.

Tänään julkaistavassa tiemaksuselvityksessä Helsingin seudun liikenne (HSL) toteaa, että 80 miljoonan euron vuosituotoilla on samanlainen ohjausvaikutus liikenteeseen kuin 150 miljoonan euron vuosituotoilla.

Ruuhkautuminen voidaan saada hallintaan pienillä jopa vain 20 sentin kertamaksuilla, jolloin matkoihin käytetty aika lyhenee ja liikenne sujuvoituu.

”Me ymmärsimme aivan selvityksen loppuvaiheessa, että tiemaksuissa kannattaa tavoitella vain kustannustehokasta optimia”, sanoo HSL:n liikennejärjestelmäosaston johtaja Sini Puntanen.

Aiemmissa selvityksissä on tutkittu sekä liikenteen ohjausvaikutusta että väylähankkeiden lisärahoitustarvetta, joka Helsingin seudulla on pohjaton. Kuntien yhdessä sopimassa tie- ja raidehankkeiden listassa olisi tarvetta 150 miljoonan euron lisäykselle joka vuosi.

Toinen iso oivallus on se, että liikenneministeriössä ja aiemmin myös HSL:ssä hellitty ajatus kilometripohjaisesta ja satelliittipaikannukseen perustuvasta laskutusjärjestelmästä on aivan liian kallis tuottoihin nähden. Sama tulos saadaan huomattavan paljon edullisemmilla porteilla, joita maailmalla on käytössä paljon.

”Porttitekniikka on saatavilla kaupan hyllyltä. Se on edullista, ja sen toimintavarmuus on testattu”, Puntanen sanoo.

Satelliittipaikannusta ei ole saatu kaupallistettua niin nopeasti kuin on kuviteltu. Sen investoinnit ovat yhä 2,5-kertaiset porttitekniikkaan verrattuna.

Autoilijat ajavat portin läpi, ja ne tunnistavat joko rekisterinumerosta tai sitten autoon asennetusta tunnistuslaitteesta, kenelle lasku menee. Autoilija saa laskun kotiinsa esimerkiksi kerran kuussa. Ajoa ei tarvitse pysäyttää eikä portilla tarvitse kaivella kolikoita esiin.

Teknologisia vertailuja on HSL:lle tehnyt Traficon. Liikenteen analyyseista vastaa Strafica.

Jos tiemaksut otettaisiin käyttöön, niitä maksaisi noin viidennes seudun aamuruuhkassa liikkuvista ihmisistä. Henkilöautoilijoista tiemaksua maksaisi arviolta 40 prosenttia aamuruuhkan kulkijoista.

”Toisin kuin luullaan, tiemaksuja eivät maksaisi kaikki autoilijat. Kustannus riippuu siitä, kuinka monen porttilinjan läpi ajetaan”, Puntanen sanoo.

Keskimääräinen kustannus työmatka-autoilijalle olisi 340 euroa vuodessa, mikä vastaa kunnallisveron korotusta yhdellä prosentilla.

HSL:n selvityksessä on kaksi kaarenmuotoista porttivyöhykettä ja kolme poikittaisen liikenteen porttivyöhykettä. Helsingin kantakaupungin maksuraja noudattelee Hakamäentien linjaa ja ulompi maksuraja Kehä III:sta.

Tällä periaatteella ja noin 20–80 sentin porttihinnoilla HSL on arvioinut, millainen maksurasitus tiemaksuista koituisi pääkaupunkiseudun 14 kunnan työmatkalaisille. Kärjessä ovat Sipoo ja Kauniainen, joiden työmatka-autoilijoista karkeasti ottaen viidennes maksaisi tiemaksuja. Vantaalaisista ja espoolaisista työmatka-autoilijoista selvästi alle viidennes olisi maksajina.

”Kehyskunnissa ja myös Espoossa ja Vantaalla on paljon sellaisia autoilijoita, jotka eivät ylitä porttivyöhykkeitä”, Puntanen sanoo.

Tavaraliikenteeltä maksuja ei perittäisi, ja yksi suuri hyötyjä uudistuksesta olisikin pääkaupunkiseudulla toimiva kuljetuskalusto. Ruuhkien vähentyessä ja liikenteen muuttuessa sujuvammaksi myös tavaraliikenteen kuljetusketjut nopeutuvat.

Yhtä lailla bussiliikenne nopeutuisi. Selvityksen mukaan esimerkiksi Klaukkalan ja Helsingin keskustan välinen matka-aika lyhenisi neljällä minuutilla. Lohjalta bussi kulkisi yli viisi minuuttia nopeammin Helsingin ytimeen.

HSL arvioi, että kestävien kulkumuotojen kuten joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuus kaikesta liikenteestä kasvaisi peräti neljällä prosenttiyksiköllä. Yksin joukkoliikenteen osuus kasvaisi kahdella prosenttiyksiköllä.

”Muutos on todella iso, koska meillä meni yhdenkin prosenttiyksikön nousuun vuosia”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Joukkoliikenteen osuus HSL:n jäsenkunnissa kipusi 42 prosentista 43 prosenttiin vuonna 2012, kun seudulla oli investoitu muun muassa kaupunkiratoihin, jokeribussiin ja informaatioteknologiaan. Pääkaupunkiseudulla tehdään vuosittain 365 miljoonaa matkaa, joten yhden prosenttiyksikön muutos kulkumuoto-osuuksissa tarkoittaa kymmeniätuhansia matkoja.

Helsingin seudun väkiluvun kasvu on ollut viimeiset 15 vuotta prosentin luokkaa. Tämä tahti tarkoittaisi sitä, että vuoteen 2025 mennessä uusia asukkaita olisi tullut seudulle noin 200 000.

Ennusteet liikenneruuhkien kasvusta ovat synkkiä. Jos mitään ei tehdä, voimakkaasti ruuhkautuvia välejä syntyy kaikille Helsingin sisääntuloväylille sekä Kehä I:lle Tuusulanväylän ja Hämeenlinnanväylän välille.

Aiemmin tehtyjen selvitysten perusteella edes mittava investointiohjelma ei pystyisi helpottamaan liikenteen kasvun aiheuttamia haittoja.

Tiemaksujen on laskettu vähentävän autoliikennettä etenkin Helsingin kantakaupungissa ja Kehä I:n ja Kehä II:n vyöhykkeillä. Molemmilla alueilla autoliikenteen ajokilometrit supistuisivat liki 20 prosentilla.

Muualla Helsingin seudulla muutokset ovat tätä hieman pienempiä, mutta edelleen merkittäviä.

Liikennemäärien vähentymisen ansiosta melu, liikenteen päästöt ja onnettomuudet vähenisivät. Liikenteen hiilidioksidipäästöt vähenisivät viidellä prosentilla.

Liikenneonnettomuuksissa loukkaantuisi vuodessa 150 ihmistä vähemmän.

Nyt valmistunut selvitys menee seuraavaksi HSL:n hallitukselle tiedoksi ja jatkotoimia varten. Ilman lakimuutoksia tiemaksuja ei voi ottaa käyttöön.

”Lähtökohta on se, että jos tiemaksut otetaan käyttöön, raha tulee palauttaa seudun liikenteen kehittämiseen”, luonnehtii Suvi Rihtniemi.

”Tiemaksut eivät saa vähentää valtion rahoitusta seudulle.”

Tiemaksuista ­monia selvityksiä

 Viime keväänä Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus halusi tiemaksuista lisäselvityksiä.

 Siihen mennessä seudulla oli tutkittu kilometripohjaista järjestelmää, jonka vaikutuksia työmatkaliikenteeseen ja autoilijoiden kuluihin oli vaikea hahmottaa.

 Valtakunnallisia tiemaksuja on selvittänyt pariin otteeseen liikenne- ja viestintäministeriö.

 

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Elina Jyväs 1977–2017

    2. 2

      ”Kapitalistista logiikkaa” vastustavat talonvaltaajat eivät suostu lähtemään saaristohuvilalta – Helsingin vaihtamat uudet lukot rikottiin heti, valtaajat kieltävät koskeneensa

    3. 3

      Sylki paljastaa, että nykyihminen on joskus paritellut tuntemattoman ihmislajin kanssa

    4. 4

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    5. 5

      Tietoturvaskandaali ravistelee Ruotsia – suomalainen asiantuntija pitää tapausta hyvänä muistutuksena ulkoistamisen riskeistä

    6. 6

      Kohukenkä myytiin loppuun saman tien verkkokaupassa – suomalaisissa urheilukaupoissa Niken uutta juoksutossua ei ole ollut tarjolla

    7. 7

      Viisilapsisen perheen äiti Aino Kämäräinen tekee itse hammastahnansa, välttää vihannespusseja ja elää heinäkuun ilman muovia – näin sinäkin voit vähentää muovijätettäsi

    8. 8

      130 kipulaastaria ja 770 tablettia vahvaa kipulääkettä puolessa vuodessa oli liikaa – Valvira puuttuu säännöllisesti lääkärien lääkemääräyksiin

    9. 9

      Valtavat venäläiset sota-alukset sivuuttivat Helsingin – HSTV:n helikopterivideo näyttää ydinsukellusveneen saattueen Suomenlahdella

    10. 10

      Charlien vanhemmat lopettavat oikeustaistelun lisähoidon saamiseksi sairaalle vauvalle – hengityskoneessa kituvan vauvan kohtalo on kuohuttanut ympäri maailmaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    2. 2

      Venäjällä media valmistautuu Putinin Suomen-vierailuun syyllistämällä, nöyryyttämällä ja vähättelemällä Suomea

    3. 3

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    4. 4

      Viisilapsisen perheen äiti Aino Kämäräinen tekee itse hammastahnansa, välttää vihannespusseja ja elää heinäkuun ilman muovia – näin sinäkin voit vähentää muovijätettäsi

    5. 5

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    6. 6

      Kohukenkä myytiin loppuun saman tien verkkokaupassa – suomalaisissa urheilukaupoissa Niken uutta juoksutossua ei ole ollut tarjolla

    7. 7

      Räjähtäviä kaasuputkia ja rapistuvia moottoriteitä – edes Trumpin lupailemat tuhat miljardia eivät riitä korjaamaan USA:n rapakuntoon päässyttä infrastruktuuria

    8. 8

      Elina Jyväs 1977–2017

    9. 9

      Jalankulkijat kävelevät päin punaisia ja pyöräilijät ajelevat jalkakäytävillä – miksei liikenne­sääntöjen rikkomisesta sakoteta?

    10. 10

      Käpylässä sekakäyttäjillä on valikoiva maku: vain lonkero katosi hyllyistä – ”Perinteinen viinajuoppo on näissä tapauksissa harvassa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    2. 2

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    3. 3

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

    4. 4

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    5. 5

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    6. 6

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    7. 7

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    8. 8

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    9. 9

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    10. 10

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    11. Näytä lisää