Valikko
Kaupunki

Helsingin palokunta ajoi sähköautolla jo yli sata vuotta sitten – välillä hevoset oli silti kutsuttava apuun

Helsingin palopäällikkö Gösta Wasenius matkusti vuonna 1907 opintomatkalle Saksaan ja ihastui paloasemilla näkemiinsä sähköautoihin.

Toisin kuin nykyisin, 1900-luvun alussa viranomaisilla oli Helsingissä käytössään sähköautoja. Jopa vuonna 1909 käyttöön otettu Helsingin ensimmäinen paloauto oli sähkökäyttöinen.

Auto oli myös Suomen eli silloisen Suomen suurruhtinaskunnan ensimmäisiä paloautoja – ehkä jopa ensimmäinen.

Vuonna 1907 palomiehet matkasivat letkut ja muu sammutuskalusto mukanaan hevosten vetämillä kärryillä tulipalopaikoille. Konsepti oli sinällään täysin toimiva, mutta aika oli kuitenkin jo ajamassa siitä ohi.

”Helsingin poliisilaitokselle oli hankittu vuonna 1907 kaksi sähköautoa, minkä seurauksena poliisi ehti palopaikalle nopeammin kuin palokunta”, kertoo Helsingin pelastuslaitoksen palomuseon hoitaja Jari Auvinen.

Samana vuonna Helsingin palopäällikkö eli silloiselta titteliltään kaupungin palomestari Gösta Wasenius lähti opintomatkalle Saksaan. Kokemus osoittautui erittäin innostavaksi.

”Hän totesi silloin, että suurimpiin saksalaisiin palokuntiin oli hankittu sähköautoja”, Auvinen sanoo.

Helsinkiin palattuaan Wasenius, joka oli myös lahjakas urheilija ja pidetty seuramies, ehdotti ylintä toimivaltaa palokunta-asioissa silloin nauttineelle palolautakunnalle, että sähköauton ostamista varten merkittäisiin seuraavaksi vuodeksi määräraha. Näin myös tapahtui, ja 16 200 markalla Helsingin palolaitos tilasi Nürnbergistä Saksasta akkukäyttöisen paloauton.

”Palolaitoksen koneenkäyttäjä Flink lähetettiin Saksaan tutustumaan auton käyttöön ja toimintaan.”

Teknisten asioiden taitajana kollegoidensa keskuudessa tunnetulle Johan Flinkille matka oli varmasti ikimuistoinen. Palokalustotehdas Vereinigte Feuerwehrgeräte-Fabriken G.m.b.H:ssa Flinkiä odotti hevosta jykevämpi ja erikoisempi työjuhta: 2 000-kiloinen sähköpaloauto. Yksin akusto painoi noin 600 kiloa.

Vertailun vuoksi: Painoltaan paloauto ei eronnut paljoakaan esimerkiksi nykyaikaisesta Tesla Model S -sähköautosta, joka painaa kokonaisuudessaan 2 100 kiloa. Akut tuovat kokonaismassaan noin 950 kiloa, eli vaikka aikaa on kulunut 107 vuotta, on akkutekniikka edelleen varsin raskasta.

Muilta osin ajoneuvot toki eroavat kuin yö ja päivä. Lähtien siitä, että Tesla ei ole sähköllä kulkeva paloauto, vaan sähköllä kulkeva luksusauto. Valmistaja on ilmoittanut sen toimintasäteen olevan vähimmillään 442 kilometriä.

Sähköpaloauton valmistaja puolestaan lupasi 1900-luvun alussa, että enimmillään 35 kilometrin tuntinopeudella kulkevalla hälytysajoneuvolla pystyisi ajamaan yhden akkujen latauksen turvin 25 kilometrin matkan.

”Ei se kyllä yhdellä latauksella ihan sitä 25 kilometriä mennyt, mitä valmistaja kehui. Sanotaanko, että auto oli joka tapauksessa tyhjää parempi”, Auvinen toteaa.

Hevosilla oli sähköpaloauton käyttöönoton jälkeenkin ensiarvoisen tärkeä rooli palolaitoksen työssä. Jouduttiinpa ne välillä jopa valjastamaan uutuuttaan kiillelleen sähköauton eteen.

”Ajateltiin, että eiköhän tuo latausmittarin mukaan kestä vielä yhden lyhyen hälytyksen. Sitten kävikin niin, että pari kolme heppaa joutui vetämään auton Korkeavuoren mäkeä takaisin ylös latinkiin.”

Sähköpaloauto oli vuodesta 1909 lähtien pääpaloaseman eli nykyisen Erottajan paloaseman ensilähdön vahvuudessa. Tuona vuonna myös helsinkiläisten arjen tallentajana parhaiten tunnettu valokuvaaja Signe Brander ikuisti katseita kääntäneen auton pääpaloaseman pihassa. Auvinen muistelee nähneensä myös toisen valokuvan samasta kulkupelistä.

Auvinen kuvailee sähköpaloautoa ”kivaksi kokeiluostokseksi”. Koska auton toimintavarmuus oli kuitenkin mitä oli, jäi sen käyttöikä Helsingissä melko lyhyeksi. Historiallisen paloauton loppuvaiheista ei ole tarkkaa tietoa Helsingin pelastuslaitoksen palomuseossakaan.

”Meillä ei ole mitään tietoa tämän auton ’kuolemasta”’, Auvinen sanoo.

Tiettävästi auto poistettiin käytöstä jo 1920-luvun loppupuolella. Se saatettiin huutokaupata varaosiksi.

Auvinen harmittelee, ettei sähköpaloautoa löydy palomuseon kokoelmista.

”Jos tämä sähköauto olisi vielä olemassa, niin se olisi Euroopan harvinaisin paloajoneuvo. Se olisi aivan uniikki.”

Auvinen ei tiedä varmasti, onko jossain vielä tallella 1900-luvun alun sähköpaloautoja. Saksasta sellaisen voi vielä mahdollisesti löytää.

Helsingin palolaitos ei hankkinut enää uusia sähköpaloautoja, ja uudet polttomoottoriautot syrjäyttivät yleisestikin sähkökäyttöiset kulkuneuvot. Ensimmäinen bensiinikäyttöinen paloauto saapui Helsinkiin Scania-Vabiksen tehtaalta Ruotsista vuonna 1917.

Tästä alkoi palokunnan hevosten siirtyminen historiaan. Yksi uusi paloauto poisti rivistä kaksi hevosta.

”Vuonna 1917 oli vielä 29 hevosta. Vuonna 1934 oli enää jäljellä viimeinen hevonen Kallion toisella virallisella paloasemalla.”

Viimeisen hevosen viimeinen hoitaja oli palokorpraali Hjalmar Jokinen. Kun hän jäi eläkkeelle, loppui myös hevosen virkaura. Jokinen sai hevosen lahjaksi palokunnalta.

Helsingin pelastuslaitoksella on tätä nykyä lähes 200 erilaista autoa tai muuta maalla käytettävää ajoneuvoa. Lukema sisältää muiden muassa paloautot, ambulanssit ja huoltoautot. Vesille Helsingin pelastuslaitos pääsee yhdeksällä öljyntorjunta-aluksella tai -veneellä.

Helsingin pelastuslaitoksen palomuseo löytyy Erottajan pelastusasemalta Korkeavuorenkadulta. Se on auki yleisölle keskiviikkoisin ja sunnuntaisin kello 12–16.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sähköautoilu
  • Helsingin pelastuslaitos
  • Historia

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Helsinkiä riivaa huutava pula nuorista miehistä – katso HS:n koneesta, puuttuuko kotikulmiltasi naisia vai miehiä

    2. 2

      Trump ei tarjonnut sovinnon eleitä – ensimmäinen puhe presidenttinä oli raju populistinen julistus, suoranainen sodanjulistus

    3. 3

      Trumpin kannattaja: ”Te siellä Suomessa puhutte enää islamia”

    4. 4

      Perussuomalaisten kannatus laskee taas – Näin sitä selittävät ex-puolueaktiivit, tutkija ja Halla-aho

    5. 5

      Trumpin virkaanastujaisissa soivat Sibeliuksen Finlandian sävelet

    6. 6

      Nauroin työkaverin lähettämälle rivolle viestille, mutta jälkikäteen inhotti

    7. 7

      Kansanedustaja Mikko Kärnä vieraili Utsjoella saamelaiskoululla – osa oppilaista jäi vierailun takia kotiin

    8. 8

      Sandstorm teki 17 vuotta sitten Darudesta tähden, ja nyt hän on selviämässä siitä

    9. 9

      Emmi Salminen, 99, synnytti 20-vuotiaana aviottoman lapsen: ”Kätilö haukkui minua koko yön”

    10. 10

      Väljät virkaanastujaiset – Washingtoniin ei tullut Trumpin ennustamaa ”uskomatonta, ennätysmäistä yleisöä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Trumpin kannattaja: ”Te siellä Suomessa puhutte enää islamia”

    2. 2

      Nauroin työkaverin lähettämälle rivolle viestille, mutta jälkikäteen inhotti

    3. 3

      Emmi Salminen, 99, synnytti 20-vuotiaana aviottoman lapsen: ”Kätilö haukkui minua koko yön”

    4. 4

      Juristit vaativat sarjoja ja elokuvia ladanneilta rahaa uhkauskirjeillä – ”Lakimieheltä on turha kysyä moraalista”

    5. 5

      Sinisilmäiset vanhemmat uskoivat sadun koulun järjestämästä laivaristeilystä – valvojia olikin hankittu Tinderistä

    6. 6

      Ministeri Bernerin pelottelutaktiikassa on eräs perin tuttu, mutta holtiton piirre

    7. 7

      Trumpin virkaanastujaisissa soivat Sibeliuksen Finlandian sävelet

    8. 8

      Trump ei tarjonnut sovinnon eleitä – ensimmäinen puhe presidenttinä oli raju populistinen julistus, suoranainen sodanjulistus

    9. 9

      Perussuomalaiset tekevät rasismirikoksistaan vaalimainoksia

    10. 10

      Trump nousi valtaan, Obama jätti hyvästit – näin virkaanastujaispäivä eteni

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

    2. 2

      Trumpin kannattaja: ”Te siellä Suomessa puhutte enää islamia”

    3. 3

      Poliisi epäilee Helsingissä ”kaikkien aikojen korruptiotapausta” – Helsingin opetusviraston turvallisuuspäällikkö vangittu

    4. 4

      Olivia Oras ryhtyi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana vip-elämää – mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

    5. 5

      Heli Kurjanen kehitti maailman myydyimmän kuukautiskupin – suorasukainen markkinointi on järkyttänyt Yhdysvalloissa

    6. 6

      Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi

    7. 7

      Muutin 41-vuotiaana vanhempieni luokse ja toivon, että oma lapseni voi keski-ikäisenä kivuta syliini itkemään

    8. 8

      Viranomaiset hakivat espoolaispojan kesken koulupäivän – vakavasti sairas äiti ei pääse tapaamaan satojen kilometrien päähän vietyä lastaan

    9. 9

      Huonossa parisuhteessa on turha roikkua – olen suomalainen nainen 2010-luvulla ja voin tehdä mitä haluan

    10. 10

      Autoetu ja 200 000 euron vuosipalkka eivät tehneet onnelliseksi – mainostoimistopomo halusi vain joogata

    11. Näytä lisää