Kaupunki

Helsingin palokunta ajoi sähköautolla jo yli sata vuotta sitten – välillä hevoset oli silti kutsuttava apuun

Helsingin palopäällikkö Gösta Wasenius matkusti vuonna 1907 opintomatkalle Saksaan ja ihastui paloasemilla näkemiinsä sähköautoihin.

Toisin kuin nykyisin, 1900-luvun alussa viranomaisilla oli Helsingissä käytössään sähköautoja. Jopa vuonna 1909 käyttöön otettu Helsingin ensimmäinen paloauto oli sähkökäyttöinen.

Auto oli myös Suomen eli silloisen Suomen suurruhtinaskunnan ensimmäisiä paloautoja – ehkä jopa ensimmäinen.

Vuonna 1907 palomiehet matkasivat letkut ja muu sammutuskalusto mukanaan hevosten vetämillä kärryillä tulipalopaikoille. Konsepti oli sinällään täysin toimiva, mutta aika oli kuitenkin jo ajamassa siitä ohi.

”Helsingin poliisilaitokselle oli hankittu vuonna 1907 kaksi sähköautoa, minkä seurauksena poliisi ehti palopaikalle nopeammin kuin palokunta”, kertoo Helsingin pelastuslaitoksen palomuseon hoitaja Jari Auvinen.

Samana vuonna Helsingin palopäällikkö eli silloiselta titteliltään kaupungin palomestari Gösta Wasenius lähti opintomatkalle Saksaan. Kokemus osoittautui erittäin innostavaksi.

”Hän totesi silloin, että suurimpiin saksalaisiin palokuntiin oli hankittu sähköautoja”, Auvinen sanoo.

Helsinkiin palattuaan Wasenius, joka oli myös lahjakas urheilija ja pidetty seuramies, ehdotti ylintä toimivaltaa palokunta-asioissa silloin nauttineelle palolautakunnalle, että sähköauton ostamista varten merkittäisiin seuraavaksi vuodeksi määräraha. Näin myös tapahtui, ja 16 200 markalla Helsingin palolaitos tilasi Nürnbergistä Saksasta akkukäyttöisen paloauton.

”Palolaitoksen koneenkäyttäjä Flink lähetettiin Saksaan tutustumaan auton käyttöön ja toimintaan.”

Teknisten asioiden taitajana kollegoidensa keskuudessa tunnetulle Johan Flinkille matka oli varmasti ikimuistoinen. Palokalustotehdas Vereinigte Feuerwehrgeräte-Fabriken G.m.b.H:ssa Flinkiä odotti hevosta jykevämpi ja erikoisempi työjuhta: 2 000-kiloinen sähköpaloauto. Yksin akusto painoi noin 600 kiloa.

Vertailun vuoksi: Painoltaan paloauto ei eronnut paljoakaan esimerkiksi nykyaikaisesta Tesla Model S -sähköautosta, joka painaa kokonaisuudessaan 2 100 kiloa. Akut tuovat kokonaismassaan noin 950 kiloa, eli vaikka aikaa on kulunut 107 vuotta, on akkutekniikka edelleen varsin raskasta.

Muilta osin ajoneuvot toki eroavat kuin yö ja päivä. Lähtien siitä, että Tesla ei ole sähköllä kulkeva paloauto, vaan sähköllä kulkeva luksusauto. Valmistaja on ilmoittanut sen toimintasäteen olevan vähimmillään 442 kilometriä.

Sähköpaloauton valmistaja puolestaan lupasi 1900-luvun alussa, että enimmillään 35 kilometrin tuntinopeudella kulkevalla hälytysajoneuvolla pystyisi ajamaan yhden akkujen latauksen turvin 25 kilometrin matkan.

”Ei se kyllä yhdellä latauksella ihan sitä 25 kilometriä mennyt, mitä valmistaja kehui. Sanotaanko, että auto oli joka tapauksessa tyhjää parempi”, Auvinen toteaa.

Hevosilla oli sähköpaloauton käyttöönoton jälkeenkin ensiarvoisen tärkeä rooli palolaitoksen työssä. Jouduttiinpa ne välillä jopa valjastamaan uutuuttaan kiillelleen sähköauton eteen.

”Ajateltiin, että eiköhän tuo latausmittarin mukaan kestä vielä yhden lyhyen hälytyksen. Sitten kävikin niin, että pari kolme heppaa joutui vetämään auton Korkeavuoren mäkeä takaisin ylös latinkiin.”

Sähköpaloauto oli vuodesta 1909 lähtien pääpaloaseman eli nykyisen Erottajan paloaseman ensilähdön vahvuudessa. Tuona vuonna myös helsinkiläisten arjen tallentajana parhaiten tunnettu valokuvaaja Signe Brander ikuisti katseita kääntäneen auton pääpaloaseman pihassa. Auvinen muistelee nähneensä myös toisen valokuvan samasta kulkupelistä.

Auvinen kuvailee sähköpaloautoa ”kivaksi kokeiluostokseksi”. Koska auton toimintavarmuus oli kuitenkin mitä oli, jäi sen käyttöikä Helsingissä melko lyhyeksi. Historiallisen paloauton loppuvaiheista ei ole tarkkaa tietoa Helsingin pelastuslaitoksen palomuseossakaan.

”Meillä ei ole mitään tietoa tämän auton ’kuolemasta”’, Auvinen sanoo.

Tiettävästi auto poistettiin käytöstä jo 1920-luvun loppupuolella. Se saatettiin huutokaupata varaosiksi.

Auvinen harmittelee, ettei sähköpaloautoa löydy palomuseon kokoelmista.

”Jos tämä sähköauto olisi vielä olemassa, niin se olisi Euroopan harvinaisin paloajoneuvo. Se olisi aivan uniikki.”

Auvinen ei tiedä varmasti, onko jossain vielä tallella 1900-luvun alun sähköpaloautoja. Saksasta sellaisen voi vielä mahdollisesti löytää.

Helsingin palolaitos ei hankkinut enää uusia sähköpaloautoja, ja uudet polttomoottoriautot syrjäyttivät yleisestikin sähkökäyttöiset kulkuneuvot. Ensimmäinen bensiinikäyttöinen paloauto saapui Helsinkiin Scania-Vabiksen tehtaalta Ruotsista vuonna 1917.

Tästä alkoi palokunnan hevosten siirtyminen historiaan. Yksi uusi paloauto poisti rivistä kaksi hevosta.

”Vuonna 1917 oli vielä 29 hevosta. Vuonna 1934 oli enää jäljellä viimeinen hevonen Kallion toisella virallisella paloasemalla.”

Viimeisen hevosen viimeinen hoitaja oli palokorpraali Hjalmar Jokinen. Kun hän jäi eläkkeelle, loppui myös hevosen virkaura. Jokinen sai hevosen lahjaksi palokunnalta.

Helsingin pelastuslaitoksella on tätä nykyä lähes 200 erilaista autoa tai muuta maalla käytettävää ajoneuvoa. Lukema sisältää muiden muassa paloautot, ambulanssit ja huoltoautot. Vesille Helsingin pelastuslaitos pääsee yhdeksällä öljyntorjunta-aluksella tai -veneellä.

Helsingin pelastuslaitoksen palomuseo löytyy Erottajan pelastusasemalta Korkeavuorenkadulta. Se on auki yleisölle keskiviikkoisin ja sunnuntaisin kello 12–16.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sähköautoilu
  • Helsingin pelastuslaitos
  • Historia

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

    2. 2

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    3. 3

      Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi, kun tutkijat osuivat oikeaan hermoon – löydös voi parantaa koomapotilaiden hoitoa

    4. 4

      Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

    5. 5

      Helsingin hinnat karkaavat ensiasunnon ostajien käsistä, huonokuntoinen pikkukaksio voi maksaa jo 250 000 euroa – katso laskurista, kuinka suureen asuntolainaan sinulla olisi varaa

    6. 6

      Tässä on Suomen vaarallisin kortteli – koko maan riskialtteimmista risteyksistä kolme ympäröi pientä aluetta Taka-Töölössä

    7. 7

      Rakas Ivanka teki jo oharit Kiinalle – Miten käy isä-Trumpin vierailun?

    8. 8

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    9. 9

      Millaista palkkaa nuorten unelma-ammateista todellisuudessa maksetaan? HS:n testi paljastaa niin muusikon kuin koodarinkin ansiot

    10. 10

      Suomalaistutkijat aikovat selvittää laittoman päihteen vaikutusta masentuneen aivoihin – eettinen lautakunta puoltaa, ja psykedeelikin on jo valmiina

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    2. 2

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    3. 3

      Voiko oikeista päihteistä löytyä apu masennukseen? Kyllä, sanovat tutkimukset, ja hyöty voi olla salamannopea

    4. 4

      Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi, kun tutkijat osuivat oikeaan hermoon – löydös voi parantaa koomapotilaiden hoitoa

    5. 5

      Ikäviä uutisia veronmaksajalle: Koululounaan jättää syömättä joka kolmas teini – Miksi inhokkiruokia tarjotaan niin sinnikkäästi?

    6. 6

      Surkeaa eroseksiä, suhteen pilannut Pate Mustajärvi: Näin suomalaiset haluavat erota ja tulla jätetyksi

    7. 7

      Millaista palkkaa nuorten unelma-ammateista todellisuudessa maksetaan? HS:n testi paljastaa niin muusikon kuin koodarinkin ansiot

    8. 8

      Nopeasti hyvää lautaselle – Tässä 7 ruokaa, joiden tekemiseen menee 15 minuuttia tai vähemmän

    9. 9

      Pohjois-Korea uhkasi ampua alas Yhdysvaltojen pommikoneet – Valkoinen talo pitää puheita Trumpin julistamasta sodasta ”absurdeina”

    10. 10

      Lestadiolaisten joukossa elää niitäkin, jotka eivät suostu ehkäisy­kieltoon – ”Naisen ruumiin taakka kaatuu myös miehille”, sanoo tutkija

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

    2. 2

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    3. 3

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    4. 4

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    5. 5

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    6. 6

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    7. 7

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    8. 8

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    9. 9

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    10. 10

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    11. Näytä lisää