Valikko
Kaupunki

Helsingin palokunta ajoi sähköautolla jo yli sata vuotta sitten – välillä hevoset oli silti kutsuttava apuun

Helsingin palopäällikkö Gösta Wasenius matkusti vuonna 1907 opintomatkalle Saksaan ja ihastui paloasemilla näkemiinsä sähköautoihin.

Toisin kuin nykyisin, 1900-luvun alussa viranomaisilla oli Helsingissä käytössään sähköautoja. Jopa vuonna 1909 käyttöön otettu Helsingin ensimmäinen paloauto oli sähkökäyttöinen.

Auto oli myös Suomen eli silloisen Suomen suurruhtinaskunnan ensimmäisiä paloautoja – ehkä jopa ensimmäinen.

Vuonna 1907 palomiehet matkasivat letkut ja muu sammutuskalusto mukanaan hevosten vetämillä kärryillä tulipalopaikoille. Konsepti oli sinällään täysin toimiva, mutta aika oli kuitenkin jo ajamassa siitä ohi.

”Helsingin poliisilaitokselle oli hankittu vuonna 1907 kaksi sähköautoa, minkä seurauksena poliisi ehti palopaikalle nopeammin kuin palokunta”, kertoo Helsingin pelastuslaitoksen palomuseon hoitaja Jari Auvinen.

Samana vuonna Helsingin palopäällikkö eli silloiselta titteliltään kaupungin palomestari Gösta Wasenius lähti opintomatkalle Saksaan. Kokemus osoittautui erittäin innostavaksi.

”Hän totesi silloin, että suurimpiin saksalaisiin palokuntiin oli hankittu sähköautoja”, Auvinen sanoo.

Helsinkiin palattuaan Wasenius, joka oli myös lahjakas urheilija ja pidetty seuramies, ehdotti ylintä toimivaltaa palokunta-asioissa silloin nauttineelle palolautakunnalle, että sähköauton ostamista varten merkittäisiin seuraavaksi vuodeksi määräraha. Näin myös tapahtui, ja 16 200 markalla Helsingin palolaitos tilasi Nürnbergistä Saksasta akkukäyttöisen paloauton.

”Palolaitoksen koneenkäyttäjä Flink lähetettiin Saksaan tutustumaan auton käyttöön ja toimintaan.”

Teknisten asioiden taitajana kollegoidensa keskuudessa tunnetulle Johan Flinkille matka oli varmasti ikimuistoinen. Palokalustotehdas Vereinigte Feuerwehrgeräte-Fabriken G.m.b.H:ssa Flinkiä odotti hevosta jykevämpi ja erikoisempi työjuhta: 2 000-kiloinen sähköpaloauto. Yksin akusto painoi noin 600 kiloa.

Vertailun vuoksi: Painoltaan paloauto ei eronnut paljoakaan esimerkiksi nykyaikaisesta Tesla Model S -sähköautosta, joka painaa kokonaisuudessaan 2 100 kiloa. Akut tuovat kokonaismassaan noin 950 kiloa, eli vaikka aikaa on kulunut 107 vuotta, on akkutekniikka edelleen varsin raskasta.

Muilta osin ajoneuvot toki eroavat kuin yö ja päivä. Lähtien siitä, että Tesla ei ole sähköllä kulkeva paloauto, vaan sähköllä kulkeva luksusauto. Valmistaja on ilmoittanut sen toimintasäteen olevan vähimmillään 442 kilometriä.

Sähköpaloauton valmistaja puolestaan lupasi 1900-luvun alussa, että enimmillään 35 kilometrin tuntinopeudella kulkevalla hälytysajoneuvolla pystyisi ajamaan yhden akkujen latauksen turvin 25 kilometrin matkan.

”Ei se kyllä yhdellä latauksella ihan sitä 25 kilometriä mennyt, mitä valmistaja kehui. Sanotaanko, että auto oli joka tapauksessa tyhjää parempi”, Auvinen toteaa.

Hevosilla oli sähköpaloauton käyttöönoton jälkeenkin ensiarvoisen tärkeä rooli palolaitoksen työssä. Jouduttiinpa ne välillä jopa valjastamaan uutuuttaan kiillelleen sähköauton eteen.

”Ajateltiin, että eiköhän tuo latausmittarin mukaan kestä vielä yhden lyhyen hälytyksen. Sitten kävikin niin, että pari kolme heppaa joutui vetämään auton Korkeavuoren mäkeä takaisin ylös latinkiin.”

Sähköpaloauto oli vuodesta 1909 lähtien pääpaloaseman eli nykyisen Erottajan paloaseman ensilähdön vahvuudessa. Tuona vuonna myös helsinkiläisten arjen tallentajana parhaiten tunnettu valokuvaaja Signe Brander ikuisti katseita kääntäneen auton pääpaloaseman pihassa. Auvinen muistelee nähneensä myös toisen valokuvan samasta kulkupelistä.

Auvinen kuvailee sähköpaloautoa ”kivaksi kokeiluostokseksi”. Koska auton toimintavarmuus oli kuitenkin mitä oli, jäi sen käyttöikä Helsingissä melko lyhyeksi. Historiallisen paloauton loppuvaiheista ei ole tarkkaa tietoa Helsingin pelastuslaitoksen palomuseossakaan.

”Meillä ei ole mitään tietoa tämän auton ’kuolemasta”’, Auvinen sanoo.

Tiettävästi auto poistettiin käytöstä jo 1920-luvun loppupuolella. Se saatettiin huutokaupata varaosiksi.

Auvinen harmittelee, ettei sähköpaloautoa löydy palomuseon kokoelmista.

”Jos tämä sähköauto olisi vielä olemassa, niin se olisi Euroopan harvinaisin paloajoneuvo. Se olisi aivan uniikki.”

Auvinen ei tiedä varmasti, onko jossain vielä tallella 1900-luvun alun sähköpaloautoja. Saksasta sellaisen voi vielä mahdollisesti löytää.

Helsingin palolaitos ei hankkinut enää uusia sähköpaloautoja, ja uudet polttomoottoriautot syrjäyttivät yleisestikin sähkökäyttöiset kulkuneuvot. Ensimmäinen bensiinikäyttöinen paloauto saapui Helsinkiin Scania-Vabiksen tehtaalta Ruotsista vuonna 1917.

Tästä alkoi palokunnan hevosten siirtyminen historiaan. Yksi uusi paloauto poisti rivistä kaksi hevosta.

”Vuonna 1917 oli vielä 29 hevosta. Vuonna 1934 oli enää jäljellä viimeinen hevonen Kallion toisella virallisella paloasemalla.”

Viimeisen hevosen viimeinen hoitaja oli palokorpraali Hjalmar Jokinen. Kun hän jäi eläkkeelle, loppui myös hevosen virkaura. Jokinen sai hevosen lahjaksi palokunnalta.

Helsingin pelastuslaitoksella on tätä nykyä lähes 200 erilaista autoa tai muuta maalla käytettävää ajoneuvoa. Lukema sisältää muiden muassa paloautot, ambulanssit ja huoltoautot. Vesille Helsingin pelastuslaitos pääsee yhdeksällä öljyntorjunta-aluksella tai -veneellä.

Helsingin pelastuslaitoksen palomuseo löytyy Erottajan pelastusasemalta Korkeavuorenkadulta. Se on auki yleisölle keskiviikkoisin ja sunnuntaisin kello 12–16.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sähköautoilu
  • Helsingin pelastuslaitos
  • Historia

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Alkoholilain uudistus törmäsi seinään – perussuomalaiset hylkäsivät kompromissin, Kaikkonen lupasi uuden esityksen keskiviikkona

    2. 2

      Perussuomalaisten Simon Elolta poikkeuksellinen Facebook-tilitys omista puoluetovereista: ”Äänet vaaleissa kelpasivat, mutta mies ei tehtäviin”

    3. 3

      Venäläismieliselle lakimiehelle syyte Karita Mattilan uhkailusta ja loukkaamisesta – Jon Hellevig: ”Olen liian railakkaasti kirjoittanut tämän juhlajuomien jälkeen”

    4. 4

      Rautatientorin telttaleirin liepeillä pyörii kolme maahanmuuttoa vastustavaa ryhmää, jotka eivät voi sietää toisiaan – Poliisi: ”Vaikea tietää, kuka edustaa ketäkin”

    5. 5

      Mensan jäsenten tapaaminen lähti lapasesta Ruotsissa, hotellissa örvellettiin kuin viimeistä päivää ja vasta poliisi sai tilanteen rauhoitettua

    6. 6

      Jussi Halla-aho HS:n mielipidekirjoituksessa: Suomen valtio ei voi olla globaali sosiaalitoimisto

    7. 7

      Kaupungit muuttuvat pätseiksi – osa suurkaupungeista voi tulevaisuudessa olla 8 astetta lämpimämpiä

    8. 8

      Nettipelaaja on odottanut jo pari kuukautta rahojaan Veikkaukselta – ”Ne eivät ole menneet meillä käsittelyputken päähän”

    9. 9

      Mitä asunnonvälittäjät ajattelevat oikeasti asiakkaistaan? Järjettömiä hintapyyntöjä, harhaisia omakotiunelmia ja olemattomia miljoonaperintöjä

    10. 10

      Tämän auton kyyti on hirveää, mutta ulkonäkö vakuutti: ”Niin rumannäköinen, että rupesi kiinnostamaan”, kuvailee omistaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    2. 2

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    3. 3

      Littoistenjärven ”välimerellinen” aika päättyi ja vesi muuttui taas sameaksi – ”Kirkkaudessa radikaali ero”

    4. 4

      Rautatientorin telttaleirin liepeillä pyörii kolme maahanmuuttoa vastustavaa ryhmää, jotka eivät voi sietää toisiaan – Poliisi: ”Vaikea tietää, kuka edustaa ketäkin”

    5. 5

      ”Jääskeläinen meni jonkin rajan ylitse”, ”Raskasta aikaa”, ”Menetimme hyvän pomon” – Näin yleläiset kommentoivat Atte Jääskeläisen lähtöä

    6. 6

      Jussi Halla-aho HS:n mielipidekirjoituksessa: Suomen valtio ei voi olla globaali sosiaalitoimisto

    7. 7

      Menestyksen salaisuus on taidossa rentoutua – Professori listasi olennaisimmat mielen taidot, joilla voi lisätä psyykkistä vahvuuttaan

    8. 8

      Unohda eksoottiset superruuat, muista ruisleipä – Nämä kuusi kotimaista ruokaa ovat terveysvaikutuksiltaan ylitse muiden

    9. 9

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    10. 10

      S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    2. 2

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    3. 3

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    4. 4

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    5. 5

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    6. 6

      Älä varaa lentoja liian aikaisin, aseta verkkoselain ”salattuun” tilaan – näin löydät halvat lentoliput verkosta

    7. 7

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    8. 8

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    9. 9

      Junaan jääneillä löytötavaroilla tehdään armotonta bisnestä

    10. 10

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    11. Näytä lisää