Valikko
Kaupunki    |   HS-analyysi

Hallituksessa sittenkin riitaa Raide-Jokerista – kaatuuko hanke kokoomuksen ja keskustan kinaan?

Keskustan mielestä pikaratikkaa ei pidä rahoittaa liikenne- ja viestintäministeriön tiukasta budjetista

Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välisen pikaraitiotien rakentamisesta on kasvanut jälleen uusi kiistakapula hallituksen sisällä.

Valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok) esitti torstaina, että valtio antaisi ratayhteydelle rahaa 84 miljoonaa euroa liikenne- ja viestintäministeriön rahoista.

”Tämä on hanke, jota kaikki hallituspuolueet kannattavat. Kun menemme kehysriiheen, olen varma siitä, että kaikki hallituspuolueet tukevat tätä hanketta”, Stubb sanoi HS:n haastattelussa.

Todellisuudessa hankkeen toteutuminen ei ole lainkaan näin varmaa. Pääministeri Juha Sipilän johtamassa keskustassa hankkeen rahoitusta liikenne- ja viestintäministeriön pussista vastustetaan nimittäin kovasti.

”Uusille infrahankkeille ei ole kehyksissä hirveästi rahaa. Jos ajatellaan, että meillä on vuonna 2017 uusille infrainvestoinneille rahaa 33 miljoonaa ja vuodelle 2018 hieman yli 100 miljoonaa, niin se ei ole tarpeeseen nähden kovin paljon”, sanoi liikenneministeri Anne Berner (kesk) HS:lle perjantaina.

”Infrainvestointitarpeita on useampien miljardien edestä, korjausvelkaa pelkästään 2,4 miljardia, josta 600 miljoonan edestä tehtiin juuri päätöksiä, niin voi sanoa, että väyläinvestoinnit ovat Suomessa tosi vähissä.”

Keskusta haluaa, että rahat otettaisiin ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk) tammikuisen esityksen mukaisesti Valtion asuntorahaston (VAR) sisältä. Myös tämä on valtion rahaa. Ainoa ero liikenne- ja viestintäministeriön budjetista otettavaan rahaan verrattuna on se, että se tulee teknisesti budjetin ulkopuolelta.

Espoon ja Helsingin välistä poikkiliikennettä parantava raideyhteys uhkaa siis kaatua tekniseen kinaan siitä, mistä valtio rahat hankkeelle antaa.

Keskustan kannalta Tiilikaisen esitys asuntorahaston käytöstä on suorastaan nerokas. Asuntorahaston käyttö ei herätä maakunnissa suurta äläkkää, sillä sen rahoja käytetään jo nyt pääosin Helsingin seudulla ja muissa suurissa kaupunkikeskittymissä. Jos rahat taas otettaisiin liikenne- ja viestintäministeriön pussista, raideyhteys kilpailisi maakuntien hankkeiden kanssa.

Ei tarvitse olla kummoinenkaan ajattelija ymmärtääkseen, ettei keskusta halua antaa vajaata 100 miljoonaa Helsingin ja Espoon liikennettä tukevalle hankkeelle, jos se on pois muun liikenneväylän korjauksesta.

”Kehyksen kautta tapahtuvat päätökset menevät nimenomaan liikennepolitiikka edellä. Valtion asuntorahasto taas tukee asuntotuotantohankkeita. Kriteerit päätöksille ovat erityyppiset”, Berner sanoo.

”Meillä on useita liikennepoliittisilta kriteereiltään tärkeitä hankkeita. Sellaisia hankkeita, joihin voisi kohdistaa muun muassa tätä valtion asuntorahaston tukea on puolestaan paljon vähemmän. Rahaston tehtävänä on edistää asuntotuotantoa ja Raide-jokeri nimenomaan edistäisi sitä merkittävästi.”

Stubb sanoi torstaina vastustavansa rahaston käyttöä siksi, että Raide-Jokerin rahoittaminen asuntorahaston varoin olisi pois kohtuuhintaisesta asuntorakentamisesta. Hän myös arvioi, että rahaston käytössä voisi olla juridisia ongelmia. Kolmas syy vastustukselle on, että hän kannattaa valtiovarainministeriön perinteistä linjaa, jossa valtion menot halutaan pitää budjetin sisällä, jolloin niitä on myös helpompi hallita.

Keskustan Berner sanoi perjantaina, ettei asuntorahaston käytössä pitäisi olla ongelmaa.

”Varmistin asian torstai-iltana ympäristöministeriöstä. Heidän kantansa on, että asuntorahaston käyttö tähän tarkoitukseen on yhä ihan mahdollinen niin teknisesti kuin juridisestikin.”

Myös Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) ylijohtaja Hannu Rossilahti sanoi HS:lle perjantaina, että rahastoa on käytetty jo tähän asti ”varsin laveasti” eri kuntien asunto- ja infrahankkeiden tukemiseen. Raide-Jokeri-kysymykseen hän ei halunnut ottaa kantaa.

Raide-Jokerin rataosuuden rakentaminen maksaa noin 280 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi hankkeen hintaa nostaa ainakin kalustohankinnat ja varikoiden rakentamiskustannukset. Niiden arvioidaan maksavan yhteensä noin 160 miljoonaa. Hanke maksaa kaikkinensa siis vähintään 440 miljoonaa.

Raideyhteyden kohtalo ratkaistaan huhtikuun alun kehysriihessä. Stubb sanoi torstaina olevansa varma siitä, että hallitus pääsee asiasta sopuun. Berner ei ollut perjantaina asiasta yhtä varma.

”Kehysriihi on olemassa sitä varten, että asiasta neuvotellaan. Pitää myös muistaa, että budjettivaltaa käyttää viime kädessä eduskunta”, Berner sanoi.

”Minun tehtäväni on huolehtia siitä, että vastuualueellani olevat eurot käytetään veronmaksajan näkökulmasta mahdollisimman hyvin, vaikuttavasti ja oikein.”

Myöhemmin perjantaina Berner kertoi HS:lle, että on mahdollista, että hankkeelle löydetään myös kolmas rahoitusvaihtoehto. Sen löytyminen ratkeaa kehysriihessä huhtikuun alussa.

Vasta silloin ratkeaa, toteutuuko Raide-Jokeri todella vai tuleeko hankkeen toteutumista lupailleista lausunnoista hallituksen aprillipila.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Joukkoliikenne
  • Raideliikenne
  • Kokoomus
  • Keskusta
  • Helsinki
  • Espoo

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Jari Lindström yritti johtaa kahta ministeriötä mutta sairastui vakavasti – Nyt hän puhuu HS:lle aiheesta, josta poliitikot ovat vaienneet

    2. 2

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    3. 3

      Vanha rouva näytti herttaiselta, mutta yhtäkkiä olinkin rasististen herjausten kohteena

    4. 4

      ”Minulla on mielenterveysongelmia, petyin niin pahasti” – Mohammad Tamim palasi Jyväskylästä Afganistaniin, mutta onko hän nyt turvassa?

    5. 5

      Loskaa oli niin, että huviteatterin katto repesi – Katso kuvakooste Helsingin historiallisista lumivapuista

    6. 6

      Cheekin ja Elastisen mahtipontinen areenashow potki räntävapun unholaan

    7. 7

      Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

    8. 8

      Lempi, parinhaku ja taiat kuuluivat satojen vuosien takaiseen vappuun – ”Nuoriso juoksenteli pakanallisen hekuman vallassa”

    9. 9

      Taksit vastaavat kilpailuun: Helsingin takseille yhtenäinen ilme, Oulu aloitti jo kansainvälisellä keltaisella

    10. 10

      Sisäfileetä, isoja kukkakimppuja ja firman bileitä – HS soitti 15 yritykseen ja selvitti, miten nousukausi niissä näkyy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    2. 2

      Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

    3. 3

      Jari Lindström yritti johtaa kahta ministeriötä mutta sairastui vakavasti – Nyt hän puhuu HS:lle aiheesta, josta poliitikot ovat vaienneet

    4. 4

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    5. 5

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    6. 6

      Poliisi etsi asenaista Helsingin rautatieasemalla

    7. 7

      Taksit vastaavat kilpailuun: Helsingin takseille yhtenäinen ilme, Oulu aloitti jo kansainvälisellä keltaisella

    8. 8

      Suomalaisen näytelmän kantava voima Outi Nyytäjä on kuollut

    9. 9

      Merja Savelainen teki sen, mistä moni haaveilee: irtisanoutui, lähti maailmalle ja tekee töitä vain seuraavaa reissua varten – miten se onnistui?

    10. 10

      Heidi Jaaran yritys syntyi lapsettomuus­kriisistä – Balmuir tekee luksushuiveja ja ylellisyystuotteita, jotka kelpaavat Cheekille ja Saudi-Arabian prinsessalle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    2. 2

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    3. 3

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    4. 4

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    5. 5

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    6. 6

      Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

    7. 7

      Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

    8. 8

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    9. 9

      ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

    10. 10

      Erittäin tappava tunnistamaton tauti levinnyt Liberiassa – alustavien tietojen mukaan kyse ei ole ebolasta

    11. Näytä lisää