Valikko
Kaupunki

Lentomelu voi estää asuinalueita kasvamasta – ”Valituksissa aletaan vedota lentomeluun kuin liito-oraviin”

Meluennusteet tehdään pariksi vuodeksi, rakentamissuunnitelmat kymmeniksi vuosiksi. Tuorein kiista melusta on leimahtanut Vantaalla.

Muuttuvat arviot lentokoneiden melusta saattavat tulevaisuudessa vaikeuttaa asuntojen rakentamista Helsingin seudulla.

Meluongelma voi hankaloittaa uusien asuintalojen rakentamista myös vanhoihin lähiöihin.

Kasvavan lentoliikenteen ja uusien asuinalueiden yhteensovittamisesta saattaa kehkeytyä vaikeasti ratkaistavia kiistoja tulevaisuudessa.

Lentomelu on jo vaikuttanut uudisrakentamiseen Tuusulan keskustassa. Iso pala lohkesi pois asuntoalueesta, joka on tarkoitus tehdä Hyrylän entiselle varuskunta-alueelle.

Alunperin kunta kaavaili uudesta Rykmentinpuistosta noin 13 000 asukkaan kotipaikkaa.

”Nyt tulee 2 400 asukasta vähemmän”, kertoo kaavoituspäällikkö Asko Honkanen.

Asukasmäärän vähennyksen sinetöi Korkein hallinto-oikeus (KHO), kun se hyväksyi valtion lentokenttäyhtiön Finavian tekemän valituksen. Finavia halusi varmistaa, että lentokoneet voivat käyttää Helsinki-Vantaan kolmatta kiitotietä jatkossakin.

KHO nojasi päätöksessään Finavian viimeisimpään päivitykseen meluvyöhykkeistä vuodelta 2008. Alan asiantuntijat nimittävät sitä uudeksi verhokäyräksi. Sen meluennuste yltää vuoteen 2025.

Tuusula oli perustanut suunnitelmansa voimassa olevaan Uudenmaan maakuntakaavaan. Sen pohjana ovat vuonna 2002 lasketut melukäyrät, joiden ennustetaan ulottuvan vuoteen 2020.

Finavia on toistuvasti esittänyt Uudenmaan liitolle, että uusin käyrä merkittäisiin maakuntakaavaan.

”Näin ei ole tapahtunut, vaikka ympäristöministeriökin on edellyttänyt sitä”, sanoo ympäristöjohtaja Mikko Viinikainen.

Lentomelualueella asuu Finavian mukaan 15– 20 000 ihmistä. Tähän joukkoon kuuluu muun muassa Johanna Häkkänen perheineen.

Nelivuotias poika Joona Huhta ei jaksa äidin mukaan enää bongata koneita. Nytkään hän ei Japanista tulevaa, unikoin koristeltua konetta huomaa – eikä kolmen minuutin kuluttua saapuvaa seuraavakaan.

”Lapset ovat tottuneet niihin”, kertoo Jenni Huhtaa, 2, sylissään kantava Häkkänen.

Häkkäsen ja Timo Huhdan perhe on asunut 1970-luvun lopulla rakennetulla rivitaloalueella kolme vuotta. ”Eivät koneet enää minuakaan häiritse”, Häkkänen sanoo. ”No, tietysti vähän kesällä, kun ikkunat ovat auki.”

Melusta kärsivien joukko on kutistunut, sillä vielä 25 vuotta sitten heitä oli 97 000.

Tuorein melukiista leimahti alkuvuodesta lentokenttäkaupungissa Vantaalla kehäradan varressa. Kaupunki haluaa viitisensataa asuntoa Kivistön kaupunkikeskukseen, mutta yksityinen ihminen valitti asemakaavasta. Hämeenkylässä asuva mies vetosi lentomelun aiheuttamiin haittoihin asumisessa.

Helsingin hallinto-oikeus antanee ratkaisunsa kesällä, mutta se myös voi viedä vuosia.

Vantaan ympäristökeskuksen asiantuntijan Krister Höglundin mukaan kaupunki on tehnyt suunnitelmat varman päälle. ”Valitukselle ei ole perusteita. On löydetty uusi tapa valittaa.”

Valitukset huolettavat myös johtaja Merja Vikman-Kanervaa Uuden­maan liitosta. Hän pelkää, että ”valituksissa aletaan vedota lentomeluun samaan tapaan kuin liito-oraviin. Molemmat saattavat muuttaa ajan kuluessa paikkaa”.

Uudenmaan liitto valmistelee parhaillaan maakuntakaavaa vuodelle 2050. Siinä hahmotetaan tulevaisuuden rakentamista maan suurimman lentokentän seutuvilla Espoossa, Vantaalla, Keravalla ja Tuusulassa.

Ennusteet lentoliikenteen määrästä ehtivät vaihtua moneen kertaan seuraavina vuosikymmeninä.

”Kukaan ei tiedä, kuinka paljon lentoliikenne kasvaa, jos esimerkiksi Tampereen ja Turun matkustajat ryhdytään syöttämään junalla Vantaalle”, Vikman-Kanerva sanoo.

”Toisaalta mistä sen tietää, jos Pietarin Pulkovon kenttä alkaa houkutella aasialaisia matkustajia”, hän lisää.

Varmaa ainakin on se, että Helsinki-Vantaan kentällä on käynnissä historian suurin mullistus. Uusia terminaaleja ja lähtöportteja rakennetaan yhteensä 900 miljoonalla eurolla lähivuosina, ja Finnair ottaa käyttöön uusia, suuria Airbus-koneita.

Tavoitteena on kasvattaa matkustajien määrä 16 miljoonasta 20 miljoonaan vuoteen 2020. Uusia tulijoita havitellaan etenkin Aasiasta.

”Tämä ei tarkoita, että nousujen ja laskujen määrä kasvaisi samassa suhteessa. Koneet suurenevat ja ottavat enemmän matkustajia. Aasian-koneiden määrä ehkä tuplaantuu”, arvioi Finavian Mikko Viinikainen.

Nyt Aasian-lentoja on 15 päivässä, tulevaisuudessa ehkä 30.

Meluarvioihin vaikuttaa toisaalta se, että konetyypit muuttuvat hiljaisemmiksi ja laskeutumistekniikka kehitetään.

Niin kuntien kuin valtion virkamiehet kertovat ymmärtävänsä, kuinka tärkeä kansainvälinen lentokenttä Suomelle ja Helsingin seudulle. Jo nyt kentällä käy töissä 20 0000 työntekijää.

”Me rakennamme kaupunkia sadaksi vuodeksi, mutta melun laskentamallilla päästään seuraavat kymmenen vuotta eteenpäin”, kuvaa Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä (sd).

Helsingin seudulla tarvitaan kuitenkin kaiken aikaa lisää asuntoja. Suurimmat ennusteet povaavat seudulle lähes 600 000:ta uutta asukasta vuoteen 2050 mennessä. Maltillisin vaihtoehtokin ennakoi 325 000 hengen kasvua.

Ympäristöministeriö edellyttää, että väkeä pitäisi asuttaa entistä enemmän mieluiten raiteiden ja muiden liikenneväylien tuntumaan. Lisäksi pitäisi tiivistää vanhoja harvaan rakennettuja asuinalueita.

Ristiriitaa pohditaan myös ympäristöministeriössä. ”Tilanne tuntuu epävarmuutena kasvukunnissa”, tietää ympäristöneuvos Ari Saarinen.

Hän viittaa Finaviaan, jolla on ainoana alan tieto ja taito ja sitä kautta valtaa. ”Pitäisi saada enemmän läpinäkyvyyttä.”

Tuore ilmailulaki ja valmistella olevan melunhallinta-asetus tuovat Saarisen mukaan tasapainoa maankäytön suunnitteluun.

Asetus vaatii eri viranomaisia istumaan heti ensi alkuun saman pöydän ääreen etsimään kompromisseja ja hakemaan asumiseen turvallisia vaihtoehtoja.

Johanna Häkkänen pohtii, kumpi vaikuttaa elämään enemmän, lentomelu vai liikenteen melu Hämeenlinnanväylältä. ”Melkeinpä liikenteen melu, koska meluaitaa ei ole tehty.”

Kaikki on Häkkäsen mielestä suhteellista. Hän asui aikoinaan Helsingissä Käpyläntien ja Koskelantien risteyksessä. Meteliä oli keskiyölläkin, kun hälytysajoneuvot starttasivat liikkeelle.

Lentomelun ja rakentamisen yhteensovittamisessa on pohtimista. ”Lisää tontteja pitäisi saada, etteivät asuntojen hinnat nouse pilviin.”

Vantaanlaaksossa tontteja on ollut saatavilla. Häkkäsen tuttavaperhe rakensi lähistölle omakotitalon pari vuotta sitten.

”Määräykset vaativat tavallista paremmin ääntä eristäviä ikkunoita, ovia ja seiniä”, kertoo Maiju Helin.

Hän pitää taloa hiljaisena, ulkona on kylläkin melua.

Finavian verkkopalvelussa voi tarkastella lentokoneiden aiheuttamaa melutasoa reaaliaikaisesti yhdeksässä pääkaupunkiseudun mittauspisteessä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Rakentaminen
  • Lentokenttä
  • Helsinki-Vantaa
  • Melusaaste

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    2. 2

      Mies löytyi tapettuna kotoaan Helsingissä – Poliisi epäilee erityisen raakaa murhaa

    3. 3

      Suomi ja Ruskeat tytöt mainittu! Isolla jenkkisivustolla julkaistiin pitkä juttu siitä, millaista on olla ei-valkoinen nainen Suomessa

    4. 4

      CNN veti pois Venäjä-jutun, kolme toimittajaa erosi – Trump: Vau!

    5. 5

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    6. 6

      Ukrainaan kohdistunut ”maan historian laajin” kyberhyökkäys – kohteina muun muassa Kiovan lentokenttä, hallituksen tietojärjestelmät, energiayhtiö ja liikepankit

    7. 7

      Posti aikoo vaihtaa 2 300 työntekijän sopimukset ehdoiltaan edullisempiin – Pau uhkaa työtaistelulla ja syyttää Postia sopimusshoppailusta

    8. 8

      Helsingin alueiden eriytyminen näkyy nuorten arjessa – ”Alepan kulmalta saa helpommin kannabista kuin kaljaa”

    9. 9

      Helsingin pormestari Jan Vapaavuori palkkasi avukseen stand up -koomikon – Kaikki pormestarien erityisavustajat ansaitsevat yli 5 000 euroa kuussa

    10. 10

      Poliisi epäilee: Nuoret pahoinpitelivät iäkkään miehen työkalulla kauppakeskuksen hississä Espoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

    2. 2

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    3. 3

      Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

    4. 4

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    5. 5

      Helsingin alueiden eriytyminen näkyy nuorten arjessa – ”Alepan kulmalta saa helpommin kannabista kuin kaljaa”

    6. 6

      Liian lapsikeskeisessä liitossa kaikki häviävät – Lapsi voi olla tekosyy vältellä omia ongelmia

    7. 7

      Helsingin pormestari Jan Vapaavuori palkkasi avukseen stand up -koomikon – Kaikki pormestarien erityisavustajat ansaitsevat yli 5 000 euroa kuussa

    8. 8

      Ruotsalaismeteorologin suomenkielisestä ennusteesta tuli somehitti – Pererikin upeasti lausumaa juhannussäätä katsottiin satojatuhansia kertoja

    9. 9

      Rautatientorille on ilmoitettu jo uusia mielenosoituksia – Poliisi Suomi ensin -aktivisteille: ”Tällä porukalla ei enää Helsingissä osoiteta mieltä”

    10. 10

      Halla-ahon mielestä Lindströmin erityisavustaja toimi oikein yrittäessään leikata somalijärjestöjen tuet – ”Kotoutumiselle pitäisi asettaa selkeät mittarit”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    2. 2

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    3. 3

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    4. 4

      Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

    5. 5

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    6. 6

      Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

    7. 7

      Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

    8. 8

      HS:n epätieteellinen kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

    9. 9

      Haluatko elämääsi lisää seksiä? Kolme seksuaali­terapeuttia kertoo tärkeimmät vinkkinsä

    10. 10

      Oikeusasiamies ihmettelee: Miksi poliisi pakottaa musliminaiset riisumaan huivin valokuvassa?

    11. Näytä lisää