Valikko
Kaupunki

Historiallinen käänne Helsingissä: Autojen määrän kasvu pysähtyi

”Nyt aikuisiksi kasvavat sukupolvet eivät enää automaattisesti ostakaan autoa”, sanoo Helsingin ympäristösuunnittelija Johanna Af Hällström

Autojen määrän kasvu on pysähtynyt Helsingissä. Suomen suurimpien kaupunkien ekologista kestävyyttä vertailevan raportin mukaan autojen kokonaismäärä ja niiden määrä suhteessa asukaslukuun on vertailuvälillä 2011–2014 laskenut hienoisesti.

Autojen määrän kasvu on ollut Helsingissä tasaista. Vielä edellisellä vertailukaudella 2006–2010 vuosittainen kasvu oli huomattavaa.

”Tätä selittävät täydennysrakentaminen ja hyvät joukkoliikenneyhteydet. Nyt aikuisiksi kasvavat sukupolvet eivät enää automaattisesti ostakaan autoa”, Helsingin ympäristökeskuksen ympäristötaloussuunnittelija Johanna af Hällström kertoo.

Myös Turussa autoistumisen taittumisesta on alkanut 2010-luvulla näkyä merkkejä. Sen sijaan Espoossa, Oulussa, Tampereella ja Vantaalla autoistuminen jatkuu.

Kaikkein nopeimmin autojen määrä suhteessa väkilukuun kasvaa Oulussa, jossa myös joukkoliikenteen käyttö on vähäistä.

Helsinki on monien maailman metropolien tavoin alkanut viime vuosina panostamaan entistä vahvemmin kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen. Kaupungin väestönkasvun pelätään johtavan tulevaisuudessa pahoihin liikenneruuhkiin, jos autoistumiseen ei puututa.

Helsinki on nostanut liikennesuunnittelua ohjaavassa liikkumisen kehittämisohjelmassaan kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen yksityisautojen edelle. Panostuksia pyöräilyyn on lisätty ja kaupunkia pyritään rakentamaan entistä tiiviimmin raideliikenteen varrelle. Ruuhkien hallitsemiseksi Helsingissä selvitetään myös mahdollisuutta ottaa käyttöön ruuhkamaksujärjestelmä.

”Joukkoliikenteen matkamäärät ovat viime vuosina kasvaneet Helsingin seudulla 1–2 prosenttia vuodessa”, HSL:n joukkkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila sanoo.

Suurimpien kaupunkien ekologista kestävyyttä vertailevassa raportissa joukkoliikenteen matkamäärät ovat kuitenkin pienentyneet Helsingissä.

”On nähtävissä kehitystä, että lyhyiden joukkoliikennematkojen määrä on laskussa, mutta pitkien kasvussa. Esimerkiksi raitiovaunulla tehtyjen matkojen määrä on laskenut viime vuosina”, Anttila sanoo.

Ilmiö selittyy kevyen liikenteen ja pyöräilyn suosion lisääntymisellä, leudoilla talvilla, kiristyneellä taloustilanteella ja osin myös raitiovaunujen kulkua vaikeuttaneilla ratatöillä. Anttilan mukaan raportin tilastoa saattaa kuitenkin vääristää todennäköisesti myös se, miten matkustajamäärät on jaettu eri kuntien kesken.

”HSL tarkkailee joukkoliikenteen matkustajamääriä linjoittain ja eri joukkoliikennemuodoittain. Tässä raportissa on ilmeisesti jaettu matkustajia liian karkealla tavalla eri kuntien kesken”, Anttila sanoo.

Autoistumisen loppu on ollut 2010-luvulla kuuma peruna myös muualla maailmassa. Kansainvälisen finanssikriisin jälkeinen taloudellinen taantuma vähensi henkilöautoilla ajettujen kilometrien määriä ympäri maailmaa, mutta monien teoreetikkojen mukaan autoilun kasvu ei myöskään enää palaa vanhoille kasvu-urilleen maailman talouden elpymisestä huolimatta.

Australian hallitukselle vuonna 2012 tehdyn tutkimuksen mukaan autoilun kasvu on hidastunut 2000-luvulla suuressa osassa kehittynyttä maailmaa.

”On kuitenkin mahdotonta sanoa, onko tämä lopullinen kehityksen suunta Helsingissä. Ilmiöön vaikuttavat tietoisuuden lisääntyminen ja uudenlaiset asenteet, mutta varmasti myös taloudellinen taantuma”, Johanna af Hällström sanoo.

Liikennekäytössä olevien autojen määrä (2014)

Helsingissä 234 834

Espoossa 113 576

Vantaalla 111 281

Tampereella 98 733

Oulussa 83 904

Turussa 75 154

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autot
  • Liikenne
  • Kaupunkisuunnittelu
  • Helsinki
  • Espoo
  • Vantaa
  • Tampere
  • Turku
  • Oulu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    2. 2

      Lapsitähden jäähyväiset – ”Oli pakko antaa periksi, jouduin tekemään kuntoliikkujan treenejä”

    3. 3

      Sekä kuljettaja että matkustaja simahtivat ”Haagan jättiläiseen” – sekavat miehet oli Helsingin poliisin mukaan pakko pitää sidottuina vielä sairaalassakin

    4. 4

      Facebook valtasi Suomen 10 vuotta sitten ja muutti meitä ihmisinä – vaikutus on tutkijan mukaan ”järisyttävän iso”

    5. 5

      Kieltäytyikö isoisä puhumasta sodasta? Vanhemman sukulaisen vaiheista talvi- ja jatkosodassa saa selville yllättävän paljon netissä

    6. 6

      Kela ja VR noudattivat Antti Tuiskun ohjetta – mutta jokin tässä tökkii

    7. 7

      Järkevä keskustelu korkeakoulujen maksullisuudesta on mahdotonta, koska Suomessa vallitsee luottamuspula

    8. 8

      Japanin hävittäjiä liittyi Yhdysvaltojen laivasto-osastoon, Pohjois-Korea uhkasi upottaa tukialuksen

    9. 9

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    10. 10

      54-metrinen purjevene hämmästytti kansaa Pohjanmaan teillä – video näyttää lajissaan maailman suurimman veneen kuljetuksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    2. 2

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    3. 3

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    4. 4

      54-metrinen purjevene hämmästytti kansaa Pohjanmaan teillä – video näyttää lajissaan maailman suurimman veneen kuljetuksen

    5. 5

      Hoitokoti vastaa HS:n mielipide­kirjoitukseen: ”Kuolleen asukkaan huonetta ei olisi ollut tarvetta tyhjentää heti, pahoittelemme”

    6. 6

      Virkamiesten ehdotus: Helsingin keskustasta pois kilometreittäin autokaistaa – Kaivokatu suljettaisiin autoilta

    7. 7

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    8. 8

      Kela ja VR noudattivat Antti Tuiskun ohjetta – mutta jokin tässä tökkii

    9. 9

      Kieltäytyikö isoisä puhumasta sodasta? Vanhemman sukulaisen vaiheista talvi- ja jatkosodassa saa selville yllättävän paljon netissä

    10. 10

      Facebook valtasi Suomen 10 vuotta sitten ja muutti meitä ihmisinä – vaikutus on tutkijan mukaan ”järisyttävän iso”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä tuotteet katoavat kauppojen hyllyistä varkaiden taskuun – kauppa päätyi piilottamaan jopa 1,30 euron kurkumapurkit palvelutiskin taakse

    2. 2

      Maailman vaarallisin tulivuori oireilee uhkaavasti – Kun Campi Flegrei taas räjähtää, vaarassa on miljoonia ihmisiä

    3. 3

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    4. 4

      16 tutkijaa loi ennusteen: Tällaista on suomalaisten arki 25 vuoden päästä

    5. 5

      Moni helsinkiläis­nainen pelkää liikkuessaan kaupungilla – miksi siitä ei puhuta enempää?

    6. 6

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    7. 7

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    8. 8

      Gynekologian ohittaminen on kultakaivos työterveyshuollon palveluita tuottavalle yritykselle

    9. 9

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    10. 10

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    11. Näytä lisää