Kaupunki

Edes 95-vuotiaan äidin hätä ei muuta apukuskin matkaa – vammaisten matkapalvelu takeltelee Helsingissä

Sokea Juhani Pesola kirjasi HS:n pyynnöstä, miten kaupungin matkapalvelu kuljetti häntä.

Yhä harvempi vammainen helsinkiläinen saa käyttää matkoihinsa tavallista taksia. Sen korvaa entistä useammassa tapauksessa kaupungin matkapalvelu, joka yleensä vaatii reissun tilaamista hyvissä ajoin etukäteen. Käyttäjän kannalta järjestelmä on perustaksikyytejä jähmeämpi.

Silti se yleistyy. Aiemmin noin seitsemänsataa helsinkiläistä oli irrotettu matkapalveluista ja sai siis käyttää reissaamiseen normaalia taksia esimerkiksi työn, opiskelun tai terveydentilansa vuoksi.

Syksystä saakka kaupunki on vähentänyt tavalliseen taksiin oikeutettujen määrää tai vaatinut perusteluja uudelleen. Nyt irrotettuja on nelisensataa.

Hallitus linjaa parhaillaan vammaisten asemasta koko maassa: Helsingin kaltaiset yhteiskyydit on mainittu erikseen yhtenä tapana järjestää kuljetuksia.

Helsingin Sanomat pyysi siksi yhtä matkapalveluun maaliskuussa siirrettyä kirjaamaan, miten systeemi toimii. Juhani Pesola on tapanilalainen kuvataitelija, yli 75-vuotias ja sokea. Hän on eläkkeellä, mutta hänellä on luottamustoimia ja harrastuksia eri puolilla Helsinkiä. Pesolan kirjaamat hankaluudet ovat sattuneet parin ensimmäisen viikon aikana.

Kotiin kokouksesta, ei maksa vaivaa yrittää

Matka neuvotaan tilaamaan 40 minuuttia ennen lähtöä. Jos myöhästyä ei saa, varoaika venyy kahteen tuntiin. Lähempänä lähtöäkin voi tilata, mutta etenkin ruuhka-aikaan on onnesta kiinni, miten äkkiä auto tulee.

Pesolan harrastuksista osa on aina samaan aikaan, jolloin ennakointi ei ole ongelma. Entä jos päättymisaikaa ei tiedä? Sitten pitää joko lähteä kesken pois tai odottaa paluukyytiä kaupungilla.

”Ja minä nyt olen vielä jalkava”, Pesola tuhahtaa.

Murresanan voisi suomentaa vaikka, että Pesolalla on yhä raajat ja järki kunnossa. Hän tuntee Helsingin ja kulkee myös itsenäisesti tuttuja reittejä. Hän voisi odottaa kyytiä yksin kadulla. Mutta entä, jos jokin menisi pieleen?

”Jos tavallista taksia ei tule, voin heti selvittää, mihin auto on jäänyt. Matkapalvelun kohdalla voi mennä kymmenen minuuttia ennen kuin saan yhteyden puhelimella.”

Odottelua välttääkseen Pesola kulki esimerkiksi tärkeään kokoukseen Kallioon kuljetuspalvelulla, mutta tapasi sen jälkeen avustajansa ja kulki kotiin julkisilla.

”Jäykkä systeemi vie monelta tuntitolkulla avustajan työtunteja”, hän sanoo. Hän kokee tilaamiseen liittyvän byrokratian myös alentavana.

Vammaispalvelujen johtaja Mikaela Westergård kertoo, että palvelua pyritään kehittämään joustavammaksi ja palautetta kuunnellaan. Varautumisaikaa olisi tarkoitus lyhentää puoleen tuntiin.

”Turvallisuutta olemme lisänneet alkuajoista paljon.”

Äitiä auttamaan ei pääse samalla reissulla

Matkapalvelun autolla on lupa poiketa kilometri tai pysähtyä viideksi minuutiksi – jos tästä on kerrottu tilatessa. Pidemmät pysähdykset voivat olla ongelma. Helsingin uutiset kertoi aiemmin näkövammaisesta, jota oltiin kielletty poistumasta autosta, kun hän vei kolmevuotiasta lastaan päiväkotiin työmatkallaan.

Pesolan 95-vuotias äiti tarvitsee toisinaan poikansa apua. Jos soitto hätiin tulee tavallisessa taksissa, mies vain ilmoittaa kuskille uuden osoitteen. Matkapalvelun autossa improvisointi ei käy: pitää mennä alkuperäiseen paikkaan, tilata uusi kyyti ja odottaa.

Pikamatkoja – eli vartissa tilauksesta luvattuja autoja – on oikeus tilata kaksi kuussa.

”Kaiken pitäisi olla elämässä ennalta sovittua”, Pesola sanoo. Hän lisää, että jäykkyys vaikeuttaa monenlaista vapaaehtoista apua, joka esimerkiksi näkövammaisten kesken on hyvin tavallista.

Westergård kertoo, että kaupunki harkitsee, voitaisiinko pikamatkoja lisätä niitä enemmän tarvitseville. Joitain joustoja on jo tehty. Asiakkaan tietoihin voidaan vaikka merkitä, että hän tarvitsee aina farmariauton opaskoiran vuoksi tai että hänellä on lupa poiketa päiväkotiin. Ideana on, että soittajan ei tarvitsisi kertoa samoja tietoja uudestaan. Puhelinpalvelun rinnalle kehitetään mobiilisovellusta.

Hurraa - kotiin yhteiskyydillä

Matkapalvelun keskeinen idea on, että kyytejä yhdistellään. Kaupunki vertaa kuljetuspalvelua muuhun joukkoliikenteeseen, ei taksiin.

Pesola pitää juttuseurasta, mutta hän soisi, että yhdisteleminen olisi järkevää. Samoin häntä kiusaa se, että läheskään kaikissa autoissa kuljettaja ei osaa kirjoittaa oikeanlaista kuittia.

Maaliskuussa Pesola on enimmäkseen autoissa yksin. Matkaseuraa osuu kyytiin muutaman kerran, kerran järkevästi, kun Näkovammaisten keskuksesta Iiriksestä naapurikaupunginosiin matkaava kolmikko päätyy samaan autoon. Matkaseura kertoo Pesolalle, että tämä on poikkeuksellista, yleensä auto kiertelee ja kaartelee pitkin kaupunkia tai samaan suuntaan matkaavat päätyvät eri autoihin.

”Systeemi on meille vammaisille hankalampi kuin pirssin tilaaminen pihaan. Minun on vaikea uskoa, että tämä olisi silti veronmaksajille aidosti halvempi järjestelmä”, Pesola sanoo.

Sosiaali- ja terveysviraston vs. virastopäällikkö Juha Jolkkonen sanoo, että muutoksella ei ensisijaisesti edes haettu säästöjä vaan yhdenvertaisuutta.

”Lähtökohta on, että jokaisen tilanne arvioidaan yksilöllisesti. Aiemmin päätöksiä on tehty löyhemmin, esimerkiksi tietyille vammaisryhmille samalla tavoin”, hän sanoo.

Westergård lisää, että palvelua on myös vuosien saatossa kehitetty useammalle sopivaksi. Yhdistely tietenkin säästää, mutta toisaalta palvelun kehittämiseen investoidaan, koska kaupunki pitää kuljetuspalveluja erittäin tärkeänä ihmisten elämänlaadun ja osallisuuden kannalta. Yhteensä matkapalvelu maksaa kaupungille vammaisten osalta noin 18 miljoonaa vuodessa.

Matkapalvelua käytti viime vuonna noin 11 000 asiakasta, heistä suurin osa siis vaikeasti vammaisia ja pienempi joukko vanhuksia.

75-vuotiaan vammaisen palvelut ehkä maksullisiksi

 Hallitus suunnittelee parhaillaan säästöjä, joiden tarkoituksena on leikata vammaisten palveluista vähintään 61 miljoonaa. Jo pidempään on valmisteltu muita muutoksia vammaispalvelulakiin.

 Yksi ehdotus on, että 75 vuotta täyttänyt vammainen ei enää saisi palvelujaan vammaispalvelulain vaan sosiaalihuoltolain perusteella. Palvelut eivät toisin sanoen enää olisi subjektiivisia, vaan niistä tulisi maksullisia ja harkinnanvaraisia.

 Vammaisjärjestöt ovat kritisoineet suunnitelmia esimerkiksi siksi, että moni 75 vuotta täyttänyt on elänyt vammansa kanssa syntymästä tai nuoruudesta saakka. Tämän vuoksi tulot ovat valmiiksi hyvin pienet.

 Leikkaukset alkaisivat kuljetuspalveluista ja vaikuttaisivat myöhemmin henkilökohtaiseen apuun ja päivätoimintaan. Yhteiskyydit ovat todennäköisesti uudessa laissa yksi tapa järjestää palvelut, mutta eivät ainoa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Vammaiset
  • Palvelut
  • Helsingin kaupunki
  • Taksi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Yhteenveto Barcelonan yliajosta: ainakin 13 kuollut ja yli sata loukkaantunut, kaksi pidätetty, poliisien päälle yritettiin ajaa illalla

    2. 2

      Game of Thrones -sarjan varjopuoli: hylätyt huskyt, joiden määrä on monin­kertaistunut – sarjan näyttelijä vetoaa faneihin eläinsuojelu­järjestön kanssa

    3. 3

      Lahtelainen Aino-Maija Makkula, 19, pelastui täpärästi pakettiauton alta Barcelonassa – ”Tuntui epätodelliselta”

    4. 4

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    5. 5

      Tutkija tyrmää Pentti Linkolan ”todellisuuspakoiset” ajatukset: ”Niitä ovat viljelleet äärioikeistolaiset tai uskonnolliset fundamentalistit”

    6. 6

      Ensin Mikko sai kuulla olevansa liian lihava, sitten liian laiha ja lopulta liian naismainen – Jatkuva pilkka sai sairastumaan syömishäiriöön ja samalla kariutui myös rakkauselämä

    7. 7

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    8. 8

      Trumpin väkivalta­lausunnot ajoivat hänet nurkkaan – yritysjohtajat pakenevat presidentin ympäriltä, republikaanit moittivat ja hallintoa kuvataan ”halvaantuneeksi”

    9. 9

      Liika terrorismin pelko voi jopa heikentää turvallisuutta – tutkija Leena Malkki neuvoo, miten toistuvien iskujen kanssa voi elää

    10. 10

      Globalisaation aika on ohi, kun Yhdysvaltain mahti murenee – ja silloin on tapana rytistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    2. 2

      Yhteenveto Barcelonan yliajosta: ainakin 13 kuollut ja yli sata loukkaantunut, kaksi pidätetty, poliisien päälle yritettiin ajaa illalla

    3. 3

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    4. 4

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

    5. 5

      Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimin­tiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

    6. 6

      Globalisaation aika on ohi, kun Yhdysvaltain mahti murenee – ja silloin on tapana rytistä

    7. 7

      Ensin Mikko sai kuulla olevansa liian lihava, sitten liian laiha ja lopulta liian naismainen – Jatkuva pilkka sai sairastumaan syömishäiriöön ja samalla kariutui myös rakkauselämä

    8. 8

      Lahtelainen Aino-Maija Makkula, 19, pelastui täpärästi pakettiauton alta Barcelonassa – ”Tuntui epätodelliselta”

    9. 9

      Tutkija tyrmää Pentti Linkolan ”todellisuuspakoiset” ajatukset: ”Niitä ovat viljelleet äärioikeistolaiset tai uskonnolliset fundamentalistit”

    10. 10

      Professori tyrmää pääsykoe­uudistuksen: ”Käytännössä oikeus­tieteelliseen pääsisi vain laudaturin papereilla” – Lukiolaisten mielestä uudistuksen lähtökohta on oikea

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    3. 3

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    4. 4

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    5. 5

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    6. 6

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    7. 7

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    8. 8

      On yksinkertaisesti väärin olla rikas

    9. 9

      Ministeriö vaatii korkeakouluja luopumaan työläistä pääsykokeista jo ensi keväänä – näin muutos vaikuttaa korkeakouluun pyrkiviin lukiolaisiin ja välivuotta viettäviin

    10. 10

      Yhteenveto Barcelonan yliajosta: ainakin 13 kuollut ja yli sata loukkaantunut, kaksi pidätetty, poliisien päälle yritettiin ajaa illalla

    11. Näytä lisää