Kaupunki

Tarina vammaisten palveluista: ”Autossa olin kuin vieteriukko”

Helsingin matkapalvelu sai vammaisilta kovaa kritiikkiä – mutta myös kehuja.

Helsingin vammaisten matkapalvelu on vaarallinen – tai toimii hyvin, kiitos kivat kuljettajat.

Kaupunki on siirtänyt viimeisiäkin vammaisia tavallisesta taksista matkapalveluun. Kyytejä yhdistetään ja ne on usein tilattava etukäteen. HS kysyi siksi mielipiteitä matkapalvelusta.

Neljästäkymmenestä vastaajasta tyytymättömimmät on siirretty palveluun hiljattain. Heidän elämäänsä liittyy siis jotain, mikä aiemmin on kaupungin mukaan tehnyt matkapalvelun käytöstä mahdotonta.

Vakavimmat huolet liittyivät terveyteen: edes lääkärin lausunto ei aina vaikuta.

Korkeaan invataksiin pääseminen on vaikeaa reumaa sairastavalle Paula Kastikaiselle, koska hänen jalkansa taipuvat huonosti. Niskan rappeuma ja osteoporoosi tekevät ison auton tärinästä vaarallista. Helmikuussa hän kulki ensi kertaa matkapalvelun invataksilla, koska kaupunki linjasi tämän nyt sopivan tutun pikkutaksin sijaan.

”Korotetulta penkiltä jalkani jäivät sojottamaan suorina. En saanut mistään tukea. Jokainen töyssy, ratikkakiskon ylitys ja nupukivikadut tuottivat niskaani suurta kipua. Koin olevani vieterinukke tai paketti.”

Yksi reissu aiheutti niin kovat pää- ja niskakivut, että hän on nyt perunut tavallisia menojaan ja jäänyt kotiin ”laitostumaan”.

Kyytien yhdistelyä osa arvosti seuran vuoksi. Osa ihmetteli reittejä, osa matka-ajan venymistä yllättäen. Kaupasta ei uskalla ostaa pakasteita, koska jäätelöstä voi matkalla tulla pirtelöä.

”Auto saattaa ajaa Töölön kautta, jos tilaamani matka on Herttoniemestä Oulunkylään”, kertoo Simo Pihkala.

Suuri osa on sopeutunut kyytien varaamiseen ennakkoon. Tilauksia tehdään hiljaiseen aikaan viikoiksi kerralla. Paluumatka on pulma. Pitää arvata konsertin päättymisaika tai lentokoneen laskeutumisaika oikein, tai odottaa.

”Teen päivystystyötä, jossa autoa ei voi edes yöllä tilata etukäteen. Odotan 40 minuuttia kunkin vuoron päälle”, kertoi helsinkiläisnainen.

”Haluaisin käydä viikonloppuisin ravintoloissa ja harrastaa. Ajatus siitä, että joutuisin yksin odottamaan Helsingin yössä jopa 45 minuuttia taksia, tuntuu pelottavalta”, kertoo eräs mies.

Osaa vastaajista häiritsi tavanomainen kymmenen minuutin jonotus puhelinpalveluun kyytiä tilatessa. Odotus maksaa lisää kuljetuksen omavastuun päälle.

Kuljettajia moni kehui. Osa tekee enemmän kuin palveluun kuuluisi, kantaa vaikka kauppakassin kotiin. Toisaalta moni kertoi väärään paikkaan saapuvista autoista, osaamattomuudesta pyörätuolin kiinnittämisessä, töykeydestä.

”Kaikki eivät auta autoon pääsyssä. Rollaattorin olen jopa joutunut itse nostamaan invataksista alas”, kertoo Maija-Liisa Eklund.

Tavallisen taksin nopeudella toimivia pikakyytejä toivottiin lisää. Nyt niitä voi saada kaksi kuussa, pyörätuolin käyttäjät eivät käytännössä lainkaan.

Muutama halusi vain kiittää.

”Saamani palvelu on säästänyt minut eläkkeelle joutumiselta”, kirjoittaa Sirkka, joka odottaa usein paluukyytiä liukuvan työ­ajan takia. Odottelu on hänestä tilaisuus haukata happea.

”Totta on, että taksimatkojen toteutuminen vaivattomasti pyörätuolissa vaatii suunnittelua, mutta vamman takia koko elämä ja arki vaatii sitä”, perustelee Jarkko Husso.

Moni oli huolissaan hallituksen kaavailemasta 75 vuoden ikä­rajasta vammaispalveluihin. Säästöjä voisi ennemmin hakea karsimalla jäykkiä sääntöjä.

Esimerkiksi oman auton muokkaaminen vammaiselle sopivaksi tulisi yhdelle vastaajalle halvemmaksi kuin nykyiset kuljetuspalvelut vuodessa. Osa olisi halunnut välillä yhdistää Kelan kyytejä terveydenhuoltoon ja matkapalvelun asiointimatkoja samalle reissulle, siis käydä peräkkäin lääkärissä ja kaupassa.

Usea vetosi vammaisten oikeuksiin yleisemmällä tasolla.

”Yhdenvertaisuus ei ole sitä, että kaikkia kohdellaan samalla tavalla. Jos se olisi tätä, esimerkiksi 90 senttiä pitkälle ja 190 senttiä pitkälle annettaisiin samankokoinen tuoli”, sanoo Sari Kokko.

Aino Tapolan tarina matkapalveluista: Usein myöhässä kouluun

Taksit voivat olla myöhässä jopa puoli tuntia ruuhka-aikoina.

Kun keskukseen soittaa he vain toteavat, että järjestelmä hoitaa automaattisesti kyydit. Ei sille voi mitään, että on ruuhkaa. Ruuhka kuitenkin on Helsingin keskustassa lähes kaikkina arkipäivinä samanlainen samoina kellonaikoina, kuskeilla pitäisi tällöin olla enemmän siirtymäaikaa asiakkaan luota toiselle. Viisi minuuttia Arabiasta Eiraan ei riitä.

Tämän takia olen monesti myöhästynyt mennessäni suoraan koulutunnin jälkeen urheilutreeneihin. Olen myös myöhästynyt koulusta, koska taksikuski on ajanut tavanomaisesta poikkeavia ja pidempiä reittejä koululleni. Valittaminen on vaikeaa ja turhaa.

Olen valittanut esimerkiksi siitä, ettei taksini ole ilmaantunut paikalle, eikä kuski ole vastannut soitettaessa (numeroon joka tulee kyydin varmennustekstiviestissä). Keskuksen kautta jätetyn selvityspyynnön käsittelyaika on noin kuukausi. Vastaukseksi sain, että kuski kuulemma oli paikalla omien sanojensa mukaan, ja täten kyydin omavastuuosuutta ei korvata.

Valitin myös kerran kuskin aggressiivisesta käytöksestä, huutamisesta ja syyttelemisestä. Ajomatkan aikana hän myös hurjasteli ja teki äkkijarrutuksia liikennevaloihin. Pyörätuolissa oli vaikea pysyä kyydin aikana. Liikennöitsijä oli kuulemma keskustellut kuskin kanssa asijasta, mutta mitään sanktiota ei asiasta seurannut.

Pikakyydit saa kulkea vain pikkutaksilla (henkilöautolla). Jos olen liikenteessä yksin ilman avustajaa, en voi käyttää pikamatkaa, koska en pääse siirtymään henkilöautoon ilman avustajaa. Joudun aina odottamaan 45 minuuttia invataksia. Olen monesti tilannut taksin ja joutunut odottanut sitä ulkona.

Muutamia kertoja taksi on ajanut lähistölle 15 minuutin sisällä, mutta olen joutunut odottamaan vielä puoli tuntia että kuski ottaa minut kyytiin. Mikä peruste on 45 minuutin odotusajalle? Kun normaali-ihminen soittaa taksin, se tulee heti kun pääsee. Mikseivät invataksit voisi toimia samalla tavalla?

Paula Kastikaisen tarina matkapalveluista: Kuin olisin paketti

Olen sairastanut reumaa lapsesta lähtien. Pystyn kyllä kävelemään hieman, mutta polviini ja lonkkiini on tekonivelleikkausten jäljiltä jäänyt hyvin pienet liikeradat. En pääse normaalilta tuolilta ylös.

Olen käyttänyt vuodesta 1982 alkaen henkilöautotakseja. Minut on jo aikaisemmin yritetty irroittaa toimivasta vakiotaksisuhteesta inva-autojen käyttäjäksi. Kaupungin fysioterapeutti totesi jo silloin, ettei kuljetus niillä onnistu. Vakiotaksissani on hyvä etuistuin, jossa saan jaloillani tukea istumisen vakauttamiseksi. Pääsen siitä myös omatoimisesti ylös. Olen tähän kuljetuspalvelumuotoon erittäin tyytyväinen ja se toimii hyvin.

Kaikesta tiedosta ja lääkärintodistuksista huolimatta minulta kiellettiin vakiotaksin käyttö 01.02.2016 alkaen. Päätöksen saatuani ilmoitin sosiaalityöntekijälle monista ongelmista mm. vaikea osteoporoosi, joka tekee inva-autolla kulkemisesta vaarallista. Päätöstä ei muutettu. 03.02.2016 minun oli siis pakko tilata inva-auto.

Ensimmäisessä autossa ei ollut tarvittavaa istuinkoroketta. Toiseen autoon jouduin kävelemään pitkän matkan kadulle saakka, koska inva-auto ei mahdu autokatokseen. Istuttuani auton korotetulle penkille, huomasin, etteivät jalkani taipuneet maahan vaan jäivät sojottamaan suoraan eteenpäin enkä saanut mistään tukea. Matkan aikana jokainen töyssy, ratikkakiskon ylitys ja nupukivikadut tuottivat niskaani suurta kipua.

Koin olevani vieterinukke tai paketti jota rytkytetään kohtuuttomasti.

Sama toistui paluumatkalla. Molempien taksikuskien mielestä kuljetus ei selvästikään sovi vaikeaa reumaa sairastavalle. Sain kuljetuksista niin pahan niska- ja päänsäryn, etten kyennyt edes lähtemään päivystykseen vaan jäin kotiin itkemään tuskissani. Seuraavalla viikolla varasin lääkärin, joka kirjoitti lausunnon ongelmistani ja suositteli sosiaalityöntekijälle, että saisin jatkaa vakiotaksini käyttöä terveydentilani vuoksi.

Raportoin tästä kokemuksesta heti idän vammaispalveluun. Sieltä tuli nopeasti tieto, että Matkapalvelukeskuksen kalusto on kyllä minulle sopivaa.

Lääkärinlausuntoa ei huomioitu lainkaan. Matkustajaprofiilissani lukee, etten siedä auton aiheuttamaa tärinää. Kaupungilla on lain mukaan oikeus päättää kuljetuksen järjestämistavasta, mutta sen tulee olla asiakkaan tilanteeseen sopiva. Puhutaan yksilöllisestä harkinnasta päätöksiä tehtäessä, mutta käytännössä esimerkiksi niskani rappeumaa ja jatkuvan kivun aiheuttamaa elämän rajoittumista ei huomioida lainkaan. Ajoittain en kykene enää lukemaan edes sanomalehteä aamuisin.

Lääkäri lähetti minut myös röntgeniin, jossa todettiin, että niskanikamani ovat hyvin rappeutuneet. Olen käynyt inva-taksimatkan jälkeen noin kymmenen kertaa fysioterapeutillani.Hänen mukaansa otan ison riskin jos menen vielä inva-auton kyytiin.

3.2.2016 tehdystä matkasta on koitunut minulle näin järkyttävät seuraukset, en ole pystynyt kahteen kuukauteen käyttämään minulle kuljetuspalvelulain mukaan kuuluvia 18 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa. Näin ollen minut on laitostettu kotiin. Olen valittanut päätöksestä eteenpäin, mutta valituksen käsittely kestää useita kuukausia. Minulta on viety pois mahdollisuus osallistua aktiivisesti ihmisten kohtaamisiin ja moniin tapahtumiin. Olen joutunut myös perumaan huhtikuun loppupuolelle suunnittelemani 70 v syntymäpäiväseminaarin. Sen aiheena piti olla elämisen kipu ja ilo.

Minua harmittaa ja masentaa suunnattomasti päättäjien välinpitämättömyys ihmisen kärsimyksen suhteen. Eläisin reumani ja vammaisuuteni kanssa varsin laadukasta elämää, mutta en millään jaksaisi kestää yhteiskunnassa toistuvasti tapahtuvaa ihmisarvon polkemista ja oikeudenmukaisen palvelun romuttamista.

Vakiotaksin kieltävä kuljetuspalvelupäätös annettiin minulle 12.01.2016. Minun tulkintani mukaan päätöstä ei olisi saanut laittaa toimeen ennen kuin tekemäni valitus on käsitelty.

Kaiken tämän jälkeen minua todella pelottaa hallituksen esitys vammaispalvelujen loppumisesta 75 ikävuoteen. Kun lakisääteiset palvelut jo nyt voidaan tällä tavalla evätä, niin en voi uskoa että kunnan harkinnanvaraiset sosiaalipalvelut toimivat lupausten mukaisesti.

Pirkko-Liisa Enäjärvi-Jantusen tarina matkapalvelusta: Erinomainen palvelu, antakaa 75 täyttäneen pitää se

Mielestäni Helsingin Matkapalvelu on toiminut erinomaisesti.

Ikävä muutos oli viime vuonna nk. tolppaluvan poistaminen. Ennen sai teatterin päättyessä soittaa läheiselle taksille. Nyt täytyy etukäteen arvioida aina hiukan epävarma päättymisaika, mutta yllättävän hyvin sekin on onnistunut.

Kimppakyyti on ihan ok, kunhan matkanpäät ovat lähellä toisiaan.Olen myös oppinut mm. tilaamaan kyydit sellaiseen aikaan, jolloin ei ole ruuhkaa puhelimessa. Muutenkin tilaisuuksien keston arviointia on hyvä harjoitella.

Uudistuksesta puhuttaessa on ymmärrä lainkaan ikärajaa 75 vuotta päätösrajaksi. Se on järkyttävä ja loukkaava! Eikä ministeri Rehula osannut sitä selittää eduskuntakeskustelussa.

Kyllä kai jokainen ymmärtää , että vammaisen vaivat pahenevat vanhetessa.

Sairaalakäyntejä minulla on lähes viikottain, mutta ne eivät kuulu matkapalvelun piiriin.

Jos siis on mahdollista edelleen päästä matkapalvelun avulla liikkeelle, niin on se positiivista. Itselleni ovat vielä muutamat kokoukset, teatteri, musiikki ja ystävälounaat henkireikiä muuten liikunnallisesti kovasti rajoittuneessa elämässäni. Olen puoli vuotta sitten ohittanut ikärajan 75 vuotta. Miksi ja minkä nyt pitäisi muuttua? Tiedän kyllä, että elämääni ei ole paljoa jäljellä.

Vammaisten palveluista säästetään koko maassa

 Hallitus aikoo karsia vammaisten palveluista: yli 75-vuotiaan vammaisen palvelut tulisivat jatkossa toisen lain pohjalta eli esimerkiksi kuljetuspalvelut olisivat harkinnanvaraisia.

 Helsingissä yhteiskyytejä on hiljan laajennettu koskemaan entistä useampia vammaisia. Uuden lain valmistelussa yhteiskyydit mainitaan erikseen yhtenä tapana järjestää palvelu.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Helsinki
  • Vammaiset
  • Julkinen liikenne
  • Maija Aalto

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Heti ulos Britanniasta! Suomalaistutkija sai käskyn muuttaa maasta kuukauden sisällä, vaikka on töissä, maksaa veroja ja on naimisissa brittimiehen kanssa

    2. 2

      16-vuotias somalityttö pahoinpideltiin kotirapussa, parturi uhattiin tappaa – maahanmuuttajat kertovat, että täysin sivullisia uhkaillaan nyt väkivallalla Turun tapahtumien vuoksi

    3. 3

      Tanskan poliisi: sukellusveneestä löytyi paljon toimittaja Kim Wallin verta, merestä löydetty naisen ruumis on Kim Wallin

    4. 4

      Jokaisen aikuisenkin pitäisi hankkia harrastus – Huonot elintavat ja tylsistyminen heijastuvat koko perheeseen

    5. 5

      Vahvat naishahmot ja feministiset supersankari­elokuvat nostivat naisten ihaileman Joss Whedonin korkealle jalustalle – ex-vaimon avoin kirje repi hänet nyt alas

    6. 6

      Mira, 21, sai unelmalomalta ESBL-superbakteerin, joka on lähes kaikille antibiooteille vastustuskykyinen – ”Jatkuvat kivut saivat minut miettimään vakavissani, kuolenko tähän”

    7. 7

      Merja Kimpimäki ehti toimia vahtimestarina samassa koulussa 27 vuotta, kun Vantaa päätti heittää hänet muualle – Sitten kouluväki päätti vedota päättäjiin

    8. 8

      Aivot hyötyvät eniten liikunnasta, väittää ruotsalaispsykiatri – kolme reipasta harjoitusta viikossa piristää uusien aivosolujen muodostumista

    9. 9

      Pitkäaikainen väsymys on jo epidemia, väittää unitutkija – Kiistanalaisen ongelman syystä ei ole selvyyttä

    10. 10

      Milloin lapsesta huolehtiminen menee liiallisuuksiin? ”Parempi mennä pikkuisen riskillä kuin olla koko ajan lapsen selän takana”, sanoo asiantuntija

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Somessa raivostuttiin kuvasta, jossa ”laiskat maahanmuuttajat” istuskelevat penkillä Italiassa – kunnes selvisi, että penkillä istuivat Samuel L. Jackson ja Magic Johnson

    2. 2

      Poliisi tutkii Vantaalla ilmoitettua maahanmuuttajataustaisen miehen puukotusta – Uhrin mukaan epäilty puukottaja kysyi, onko uhri muslimi

    3. 3

      Heti ulos Britanniasta! Suomalaistutkija sai käskyn muuttaa maasta kuukauden sisällä, vaikka on töissä, maksaa veroja ja on naimisissa brittimiehen kanssa

    4. 4

      Afganistaniin heinäkuussa pakkopalautettu Zaki Hussaini lensi takaisin Suomeen – tukiryhmä auttoi oleskeluluvassa ja maksoi lennot

    5. 5

      Kolmevuotias sai kiinalaisesta nettikaupasta maailman ihanimman pinkin puudelipyörän – sitten ilmestyivät mystiset näppylät

    6. 6

      Donald Trump katsoi auringon­pimennystä ilman suojalaseja varoituksista huolimatta – internet täyttyi meemeistä

    7. 7

      16-vuotias somalityttö pahoinpideltiin kotirapussa, parturi uhattiin tappaa – maahanmuuttajat kertovat, että täysin sivullisia uhkaillaan nyt väkivallalla Turun tapahtumien vuoksi

    8. 8

      22-vuotiaana Francesca Woodman oli ottanut itsestään valtavasti alastonkuvia, jotka eivät kiinnostaneet ketään, sitten kuolema muutti kaiken

    9. 9

      Linja-auto ja rekka törmäsivät Länsiväylällä, bussin kuljettaja kuoli

    10. 10

      Mira, 21, sai unelmalomalta ESBL-superbakteerin, joka on lähes kaikille antibiooteille vastustuskykyinen – ”Jatkuvat kivut saivat minut miettimään vakavissani, kuolenko tähän”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

    2. 2

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    3. 3

      Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    4. 4

      Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

    5. 5

      Poliisi tutkii Vantaalla ilmoitettua maahanmuuttajataustaisen miehen puukotusta – Uhrin mukaan epäilty puukottaja kysyi, onko uhri muslimi

    6. 6

      Kasper Hannula viritti ovelan ansan pyörävarkaalle – poliisi oli mukana juonessa, ja väijytyksessä vastassa oli ”tavallisen oloinen suomalainen mies”

    7. 7

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    8. 8

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    9. 9

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

    10. 10

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    11. Näytä lisää