Kaupunki

”Radikaalein päätös toistaiseksi”

Hämeentielle tulevat pyöräkaistat kertovat muuttuneesta liikennekulttuurista.

Radikaalein pyöräilyä koskeva päätös toistaiseksi. Näin luonnehtii Helsingin entinen liikenne­suunnittelupäällikkö ­Olli-Pekka Poutanen kaupunginvaltuuston keskiviikkoista päätöstä rakentaa Hämeentielle pyöräkaistat.

”Liikennekulttuurin painopiste on siirtynyt Helsingissä pyöräilyn suuntaan. Keskiviikkoinen päätös on osoitus siitä”, hän sanoo. ”On pyöräilyä haluttu edistää ennenkin, mutta nyt siihen on saatu lisää rahaa. Tämä on ’radikaalein’ päätös siihen suuntaan toistaiseksi.”

Hämeentien Hakaniementorin ja Helsinginkadun väliselle osuudelle rakennetaan pyöräkaistat molemmin puolin. Autoilta vähenee yksi ajokaista, ja henkilöautojen läpi­ajoa rajoitetaan kyseisellä noin kilometrin pituisella tie­osuudella. Autojen matka-aika lisääntyy muutoksen takia puolella minuutilla.

Hämeentie on noin 4,7 kilometriä pitkä, eli pyöräkaistat tulevat vain noin viidennekselle väylästä. Silti aiheesta on kinattu jo vuosikymmeniä.

Useita kaupunginosia Helsinkiin suunnittelut arkkitehti Mikael Sundman pitää asiasta käytyä keskustelua osin huvittavana.

”Aika arkinen juttu tämä mielestäni on. Ei ole kauhean radikaalia, että päätien varrelle tulee pyörätie”, hän nauraa. ”Jos Hämeentie muutettaisiin kävelykaduksi, niin sehän olisi radikaalia. Se olisi tosin järjetön ajatus.”

Sundmanin mielestä Hämeentietä koskevaa päätöstä merkittävämpi autoiluun vaikuttava päätös oli esimerkiksi aivan Helsingin keskustassa kulkevan Keskuskadun kieltäminen autoilta.

”Väylä oli vielä 20 vuotta sitten aika merkittävä liikenneväylä”, Sundman sanoo.

Pyöräteitä vastustavat ovat vedonneet muun muassa siihen, että pyöräkaistojen rakentaminen tuo ruuhkia ja vaikeuttaa kadunvarren yrityksien toimintaa. Sundman pitää ruuhkautumispelkoa aiheettomana.

”Se ei ole autoilijan kannalta hirveän houkutteleva tie nytkään. Sörnäisten rantatie on hirveän paljon sujuvampi.”

”Hämeentie sopii hyvin asumiseen, edellyttäen, että se kauhea meteli saadaan sieltä pois. Mielestäni päätös on siis oikeansuuntainen.”

Päätöstä kiittelee myös Helsingin kaupunkisuunnittelua vuosina 1991–2007 johtanut entinen apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen (sd).

”Liikenteen saasteet, erityisesti pienhiukkaset ovat vakava ongelma alueella. Pyöräilyn edistäminen ja turvallisuuden lisääminen, myös jalankulkijoiden, on välttämätöntä. Pyöräilyn kehittäminen on pitkän tähtäimen suurprojekti, jossa nopeita tuloksia tulee harvemmin. Hämeentien pyöräily lisääntyy varmaan asteittain, mutta turvallisuus paranee heti.”

Korpisen mielestä Helsingin niemellä siirtyvä liikenne on aina vaikea ongelma.

”Tässä tapauksessa pitää ajatella myös Hakaniemen torin elävöittämistä ja kehittämistä sekä Sörnäisten rantatien ylikuormittumista erityisesti ajatellen huomattavaa lisärakentamista Kalasataman alueella.”

Päätös pyöräkaistojen rakentamisesta syntyi äänin 51–31. Rakentamista kannattivat vihreät, lähes kaikki demarit, vasemmistoliitto, rkp, keskusta ja Yrjö Hakasen Skp. Sitä vastustivat kokoomus, pääosa perussuomalaisista sekä kristilliset.

Kokoomus halusi, ettei Hämeentien läpiajoa katkaista ennen kuin Kalasataman, Sörnäisen, Merihaan ja Hakaniemen isot liikennehankkeet ovat valmiit ja käytössä.

”Autoilua poliittisesti alleviivaavat tahot hävisivät tämän skaban”, Sundman sanoo.

”Siinä ei ole mitään uutta, sillä autoilijoiden etua ei ole ensisijaisesti otettu huomioon sen jälkeen, kun punapääoma hävisi noin 20 vuotta sitten. Silloin kokoomuksen ja demarien välinen akseli hajosi. Sen jälkeen autoilijoita ei ole enää suosittu, ei tosin sorsittukaan.”

Myös Helsingin entinen liikennesuunnittelupäällikkö Poutanen uskoo, että pyöräilyyn panostaminen on tullut jäädäkseen Helsingin liikennesuunnitteluun.

”Pyöräilyn rooli on kasvanut viime vuosina ja kasvaa edelleen. Nuorempi polvi on siitä innostunut ja haluaa sitä käyttää. Tietenkin meillä on omat säärajoitteemme sen suhteen”, Poutanen sanoo.

Hämeentie ei ole enää sisääntuloväylä

 Hämeentie oli ennen tärkeä sisääntuloväylä Helsinkiin.

 1980-luvulle asti Lahdenväylältä kaupunkiin tuleva liikenne ohjattiin keskustaan sitä pitkin. Tilanne muuttui, kun nykyisin Hermannin rantatienä tunnettua Varastokatua laajennettiin ja henkilöautoliikennettä alettiin ohjata sen kautta Sörnäisten rantatielle.

 Nykyään Hämeentie on kokoojakatu, joka välittää sekä Kallion sisäistä liikennettä että toimii yhteytenä pääkatuverkkoon. Vuorokaudessa sen päällä liikkuu Helsingin kaupungin mittausten mukaan 15 000–20 000 ajoneuvoa. Sisääntuloväylänä toimivalla Sörnäisten rantatiellä taas kulkee päivisin yli 40 000 ajoneuvoa.

 Joukkoliikenteelle Hämeentie on edelleen tärkeä runkoväylä. Sitä käyttävät monet bussit sekä raitiovaunulinjat 6, 7 ja 8. Myös linja-autoliikenne on tiheää: aamun vilkkaimpana tuntina linja-autoja liikkuu Hämeentiellä 260.

 Vilkkaan kadun on todettu olevan ongelmallinen myös päästöjen suhteen. Hämeentien eteläisillä osuuksilla mitataan jatkuvasti EU-komission asettamia päästörajoja ylittäviä typpipäästöjä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Joukkoliikenne
  • Pyöräily
  • Kallio
  • Helsinki
  • Liikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    2. 2

      Törkeitä veropetoksia, törkeitä pahoinpitelyjä ja törkeitä rattijuopumuksia – HS selvitti kuntapäättäjien rikostuomiot, katso millaisiin rötöksiin kotikunnassasi on syyllistytty

    3. 3

      Ateisti on moraaliton ihminen – paitsi Suomessa

    4. 4

      Nykymissit valmistautuvat kilpailuunsa kuin urheilijat – ja näyttävät saunapuhtainakin hämmentävän hyviltä, koska kauneuden eteen tehdään töitä enemmän kuin koskaan

    5. 5

      Näyttää aivan tavalliselta rahtikontilta, onkin raskas kranaatinheitin – suomalaiset kehittivät uuden asejärjestelmän Arabiemiraattien pyynnöstä

    6. 6

      ”Olen yrittänyt ymmärtää äitiäni” – vielä moni kolmikymppisistä on elänyt lapsuuden, johon heijastuivat sotasukupolven traumat

    7. 7

      Viikko, jolloin kyllästyin olemaan feministi

    8. 8

      Suomalainen merikapteeni nai eteläafrikkalaisen seikkailijattaren 82 vuotta sitten ja ajoi sitten laivansa karille Englannin kanaalissa – uusi kirja kertoo romanttisen, traagisen tarinan

    9. 9

      Näin aukesi miljardien eurojen markkina – Suomesta saa vihdoin viedä sianlihaa Kiinaan, mutta sitä ennen Markku Hirvijärven oli syötävä sonnin penis

    10. 10

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    2. 2

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    3. 3

      Rinta-Nikkolat ostivat kodin pelkkään kuntokartoitukseen luottaen, sitten todellisuus alkoi paljastua – kirpparilla myyty patja paljasti talon karmean kunnon

    4. 4

      Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

    5. 5

      ”Olga” tarjosi kaksiota Helsingin Sörnäisistä 500 eurolla kuussa – Näin tehdään vuokra-asuntohuijaus

    6. 6

      Törkeitä veropetoksia, törkeitä pahoinpitelyjä ja törkeitä rattijuopumuksia – HS selvitti kuntapäättäjien rikostuomiot, katso millaisiin rötöksiin kotikunnassasi on syyllistytty

    7. 7

      Stockmann joutuu myymään omaisuuttaan hinnalla millä hyvänsä selvitäkseen veloistaan – HS selvitti, miten tavaratalojätti romahti

    8. 8

      Viikko, jolloin kyllästyin olemaan feministi

    9. 9

      Tamperelainen tanssinopettaja teki historiaa MM-tatamilla: ”Tiesin, miten pitkäksi aikaa saa mielihyvää, kun onnistuu tällaisessa paikassa”

    10. 10

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

    3. 3

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    4. 4

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    5. 5

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    6. 6

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    7. 7

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    8. 8

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    9. 9

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    10. 10

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    11. Näytä lisää