Kaupunki

Pääkaupunkiseudun liikenne säilyy HSL:n vallassa – vain kertalippujen myynti lipeämässä omista käsistä

Onnibusin Pekka Möttö pitää epätodennäköisenä, että Liikennekaari-lakiuudistus toisi HSL:n alueelle yksityisiä bussilinjoja. HSL:n hylkäämä Kutsuplus sen sijaan saattaa herätä henkiin uudella nimellä, Möttö vihjaa.

Taksi- ja joukkoliikennettä mullistava lakiuudistus Liikennekaari tuskin tuo pääkaupunkiseudun kannattavimmille bussireiteille ensimmäistäkään yksityistä yhtiötä vastoin Helsingin Seudun liikenteen HSL:n tahtoa.

HSL:n perinteinen veto-oikeus uusiin tulokkaisiin ja niiden kermankuorintahaaveisiin on perustanut HSL:n lakisääteiseen asemaan oman alueensa julkisen liikenteen järjestäjänä. Asemaa ei olla Liikennekaari-uudistuksessa viemässä, liikenneministeriöstä vakuutetaan.

Pelkoja on kuitenkin ollut.

Niin HSL, Paikallisliikenneliitto kuin monet HSL:n tarjouskilpailuihin osallistuneet bussiyhtiötkin ovat olleet huolissaan siitä, että Liikennekaari voisi rapauttaa koko seudullisen järjestelmän, jos kuka tahansa voisi koska tahansa perustaa HSL:n järjestämän liikenteen kanssa kilpailevia bussilinjoja. HSL on kilpailuttanut suunnittelemiaan reittejä jo vuosien ajan ja taannut kilpailun voittajalle toimintarauhan.

Lakiuudistuksen on pelätty avaavan ovet kermankuorinnalle kuten esimerkiksi Kehäradan kanssa kilpailevalle bussilinjalle Helsingin keskustasta kohti lentokenttää tai länsimetron matkustajista kilpailevalle linjalle Länsiväylälle.

Ministeriön vakuutteluista huolimatta HSL:n pelot eivät ole vieläkään täysin hälvenneet, ja se valmistautuukin antamaan Liikennekaaresta erittäin kriittisen lausunnon. Jos lopputulos ei miellytä, takataskussa on vielä muutakin.

Tähän asti EU:n palvelusopimusasetus eli niin sanottu psa-sopimussuoja sekä kansallinen lakiteksti ovat taanneet HSL:lle vahvan veto-oikeuden. Sen lausunto on ratkaissut, pääseekö uusi yrittäjä liikennöimään alueelle vai ei.

Uuteen lakiesitykseen asiaa ei ole HSL:n toimitusjohtajan Suvi Rihtniemen mukaan mielestä kirjattu riittävän selvästi. Se, miten markkinaehtoista liikennettä ja HSL:n tarjoamaa julkista palvelua sovitetaan yhteen, on hänen mukaansa muotoiltu hyvin epäselvästi.

”Uhkana ovat pitkät oikeustoimet, jos tätä ei kirjoiteta selvästi. Todennäköisesti HSL joutuu hakemaan oikeutta EU-tuomioistuimesta”, Rihtniemi sanoo.

Lakitekstiä valmistellut neuvotteleva virkamies Susanna Metsäpelto liikenne- ja viestintäministeriöstä tyynnyttelee Rihtniemen huolta: yhteensovittamisen tekee Metsäpellon mukaan vastedeskin toimiva viranomainen eli Helsingin seudulla HSL.

Näin HSL on säilyttämässä perinteisen veto-oikeutensa siihen, miten liikenne Helsingin seudulla järjestetään. Sen lausunto ratkaisisi vastakin, pääseekö uusi yrittäjä alueelle vai ei. HSL:n on ratkaisuissaan kuitenkin kuultava monipuolisesti uusia yrittäjiä, ja perusteltava päätöksensä huolellisesti. Ristiriitatilanteissa ulkopuolinen yritys voi tehdä valituksen hallinto-oikeuteen.

”Jos lakitekstissä jää epäselväksi, kuka hoitaa yhteensovittamisen, tekstiä täytyy ilmeisesti kirkastaa”, Metsäpelto sanoo.

Myös halpabussiyhtiö Onnibusin toimitusjohtaja Pekka Möttö pitää hyvin epätodennäköisenä, että HSL:n vahvalle alueelle ikinä syntyisi markkinaehtoista liikennettä.

”Pitäisi olla aika fakiiri, että sellaisen linjan saisi kannattamaan. HSL:llä on loistava linjaverkko ja loistava lippujärjestelmä.”

Siitä huolimatta Liikennekaari-lakipaketti on Mötön mielestä aivan loistava uudistus. Uudistuksen voima on hänen mielestään nimenomaan taksiliikenteen ja lipputuotteiden vapauttamisessa, ei niinkään markkinaehtoisen bussiliikenteen rynnistyksessä esimerkiksi pääkaupunkiseudun toiminta-alueella.

”Haluan erittäin selkeästi kiittää ministeri Anne Berneriä siitä, mitä hän on tehnyt. Tämä on parasta, mitä suomalaiselle joukkoliikenteelle on tapahtunut sitten Onnibusin perustamisen.”

”Lippujen ostaminen tehdään nyt ihmisille helpoksi. Tämä on hyvin merkittävä, suorastaan historiallinen uudistus”, Möttö sanoo.

Lakiesityksen mukaan kaikkien niiden, jotka myyvät matkalippuja, pitäisi avata järjestelmänsä rajapintaa toisille toimijoille siten, että matkustaja saa kerralla ostettua vähintään kertamatkaan oikeuttavan lipputuotteen.

Matkustaja pääsisi yhdellä lippuostoksella esimerkiksi Kuopiosta Helsinkiin ja sen lisäksi HSL:n kertalipulla Kampin bussiterminaalista Espoon Otaniemeen.

HSL on tähän mennessä jarruttanut oman järjestelmänsä avaamista ulkopuolisille. Perusteluna on ollut, että seudun kunnat sijoittavat tänä vuonna yli 300 miljoonaa euroa pitääkseen lipunhinnat alhaisina. Tämä verohyöty on haluttu pitää omien asukkaitten, ei maakuntien matkustajien etuna.

Verotuki on kuitenkin jyvitetty kausi- ja arvolippuihin, joita valtaosa HSL:n matkustajista käyttää. Kertalipuissa kuntien subventiota ei ole.

Liikennekaaren taksiliikennettä koskevat helpotukset antavat Mötön mukaan mahdollisuuden herättää jo kertaalleen haudattu Kutsuplus-järjestelmä henkiin. HSL kyllästyi järjestelmän tappioihin, ja lopetti pikkubusseilla ajetun kutsuliikenteen vuoden vaihteessa.

”Jonkinlainen taksien ja joukkoliikenteen väliin sijoittuva palvelu voisi olla tulollaan. Se ei välttämättä syntyisi Onnibus-yhtiön nimissä”, Möttö vihjaa.

Hän uskoo, että kutsuohjattu liikenne on mahdollista saada toimimaan paremmin kuin HSL:n hoivissa. Markkinoilla on tarjolla muitakin digitaalisia alustoja kuin alkuperäisen Kutsuplussan algoritmi, joka on jo myyty Yhdysvaltoihin.

Liikennekaaren lausuntokierros päättyy 23. toukokuuta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Joukkoliikenne
  • Helsinki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Stockmannin hallituksen puheenjohtaja myi puolet osakkeistaan ennen kurssin laskua – selitti tarvitsevansa rahaa putkiremonttiin

    2. 2

      Miss Helsinki -kisoissa vedettiin alkuperäiskansojen asut päälle, järjestäjien mukaan kyse on ”fantasiapäähineistä” – saamelaisnuoret: ”Täysin absurdi väite”

    3. 3

      Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

    4. 4

      IL: Laboratoriohoitaja kertoo videolla kohtelevansa maahanmuuttajia kaltoin – laboratorion johtaja HS:lle: ”Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin”

    5. 5

      Trump kysyi, mitä Ruotsissa tapahtui eilen illalla – nyt joukko maan parhaita valokuvaajia vastaa

    6. 6

      Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

    7. 7

      Länsimetroa riivaa nyt vakava sähkövika, jonka syytä ei tiedä kukaan – koeajoa varten on tehty ”purkkaviritys”, aloitus voi viivästyä viikkoja

    8. 8

      ”Hoitoa tarvitseva seksiaddikti” saattoi tehdä Trumpista presidentin – Anthony Weiner on ehkä Amerikan vihatuin mies

    9. 9

      Maria Silvast asuu Suomen vaarallisimmassa korttelissa – koko maan riskialtteimmista risteyksistä kolme ympäröi pientä aluetta Taka-Töölössä

    10. 10

      Saudi-Arabiassa historiallinen käänne: Naiset saavat luvan ajaa autoa – ”Suuri askel oikeaan suuntaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

    2. 2

      Trump kysyi, mitä Ruotsissa tapahtui eilen illalla – nyt joukko maan parhaita valokuvaajia vastaa

    3. 3

      Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

    4. 4

      Länsimetroa riivaa nyt vakava sähkövika, jonka syytä ei tiedä kukaan – koeajoa varten on tehty ”purkkaviritys”, aloitus voi viivästyä viikkoja

    5. 5

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    6. 6

      Helsingin hinnat karkaavat ensiasunnon ostajien käsistä, huonokuntoinen pikkukaksio voi maksaa jo 250 000 euroa – katso laskurista, kuinka suureen asuntolainaan sinulla olisi varaa

    7. 7

      Miss Helsinki -kisoissa vedettiin alkuperäiskansojen asut päälle, järjestäjien mukaan kyse on ”fantasiapäähineistä” – saamelaisnuoret: ”Täysin absurdi väite”

    8. 8

      Vanhanpiian vero poistui vuonna 1975, mutta sinkkuja sorretaan yhä yhteiskunnassa – ”Maksoin yhden hengen lisää matkasta, mutta jouduin silti jakamaan huoneen”

    9. 9

      Autoilijoiden törttöily käy yhä villimmäksi Töölössä – video näyttää, miten auto toisensa perään koukkaa kiveyksen yli pyöräilijöiden sekaan pyörätielle

    10. 10

      Stockmannin hallituksen puheenjohtaja myi puolet osakkeistaan ennen kurssin laskua – selitti tarvitsevansa rahaa putkiremonttiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

    2. 2

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    3. 3

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    4. 4

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    5. 5

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    6. 6

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    7. 7

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    8. 8

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    9. 9

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    10. 10

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    11. Näytä lisää