Kaupunki

Länsimetro-yhtiön hallitus sai kutsun kriisikokoukseen vain muutaman tunnin varoajalla – selitystä odotetaan myös konsulteilta

Helsingin kokoomuslaiset vaativat selvitystä apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauria myöten

Länsimetron avauksen viivästys tuli metroyhtiön hallituksen jäsenille yhtä isona yllätyksenä kuin suurelle yleisölle. Länsimetro Oy tiedotti perjantaina, että metroliikennettä ei pystytä avamaan suunnitellusti elokuun 15. päivänä eikä uutta avajaispäivää vielä pystytä kertomaan.

Länsimetron hallituksen jäsenet saivat kutsun ylimääräiseen kokoukseen muutaman tunnin varoitusajalla perjantaina.

”Kyllä tämä perjantainen tieto potkaisi alavatsaan oikein kunnolla. Kaksi viikkoa aiemmin hallitus oli hyväksynyt järjestelmien testausaikataulun siinä ymmärryksessä, että liikenne alkaa elokuun puolivälissä”, luonnehtii metroyhtiön hallituksen jäsen Jyrki Kasvi (vihr).

Hallituksen varapuheenjohtaja, Helsingin liikennelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski vahvistaa Kasvin arvion. Myös hän kertoo saaneensa tiedon myöhästymisesta vasta viime torstaina.

”Mutta perjantaisessa kokouksessa meillä oli liian huono tilannekuva, jotta olisimme pystyneet arvioimaan viivästyksen pituutta. Ei tiedetä, mikä meni vikaan ja mistä johtuu, että tieto tuli näin myöhään”, Lehmuskoski sanoo.

Helsingin kokoomuksen valtuustoryhmä vaatii lausumassaan, että länsimetrohankkeen ongelmat selvitetään ulkopuolisten toimesta ”aina asiasta vastaavaa apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauria ja kaupunginhallitusta myöden.”

Jonkinlaista lisätietoa on luvassa tiistaina, jolloin Länsimetro Oy:n hallitus kuulee hankkeen projektinjohtokonsultti Swecoa. Projektinjohtokonsultin tehtävänä on pitää lukuisten erilaisten urakoiden langat käsissään.

Sweco vastaa suunnittelun ohjauksesta, hankinnoista, toteutuksen valvonnasta sekä muista hankkeen rakennuttamisen asiantuntijapalveluista. Länsimetron hallitus haluaakin tietää, milloin Swecolle on valjennut, ettei aika riitä.

Sweco PM:n toimitusjohtaja Maija Jokela ei kommentoi länsimetron tilannetta HS:lle. Tekstiviestissään Jokela viittaa siihen, että hankkeen viestintä on keskitetty Länsimetro Oy:lle.

Kasvin mukaan viivästys näyttää tulleen yllätyksenä myös operatiiviselle johdolle eli käytännössä toimitusjohtaja Matti Kokkiselle.

”Hallitukselle ei ollut ehditty perjantaina laskea viivästyksen pituutta”, Jyrki Kasvi sanoo.

Vaikka tieto metron myöhästymisestä tuli vasta perjantaina, Helsingin seudun liikenne (HSL) oli jo viikkoja aiemmin kysellyt liikennöitsijöiltä bussikalustoa mahdollisen viivästyksen varalle.

Lehmuskoski sanoo ymmärtäneensä, ettei ylimääräisen bussikaluston kysely liity toteutuneeseen tilanteeseen.

”Ainahan on ollut tiedossa, että länsimetron käynnistykseen liittyy riskejä. Niitä varten HSL on lähtenyt kilpailuttamaan varakalustoa”, sanoo Lehmuskoski.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi vahvistaa Lehmuskosken arvion yleisestä varautumisesta.

”Vaikka länsimetro olisi aloittanut ajallaan, me olisimme silti tilanneet varabusseja. Ainahan on mahdollista, että käyttöönotossa voidaan joutua vaikkapa ajamaan jonkun aseman ohi niin kuin kehäradan aloituksessa tapahtui. Silloin tarvitaan korvaavaa kalustoa”, Rihtniemi sanoo.

Mahdollisia riskejä ovat olleet muiden muassa Niittykummun aseman rakennustöiden myöhästyminen. Metroliikenteen kulkua ohjaavan asetinlaitteen asennusta pidettiin pitkään aikatauluriskinä. Nyt näyttää Lehmuskosken mukaan siltä, että asetinlaite olisi ollut käyttövalmis elokuun puolivälissä.

Asianosaiset arvioivat tällä hetkellä, että myöhästyksen syynä on uusien asemien kymmenien teknisten järjestelmien yhteensovittaminen. Mitään haamuvikaa tai yksittäistä ongelmakohtaa ei toimitusjohtaja Matti Kokkisen mukaan ole havaittu.

Kyse ei ole pelkästään metron turvallisuusjärjestelmistä, vaan asemarakennusten ylläpitoon tarvittavasta moninaisesta tekniikasta.

Jokaisella kahdeksalla uudella asemalla on 56 teknistä järjestelmää ja niillä yhteensä 5 000 tarkkailupistettä. Omat järjestelmänsä on muun muassa ulko-ovilla, ilmastoinnilla, savunpoistopuhaltimilla, palorullaovilla, palokaasujen sammutuksella, palovesiventtiileillä, hälytyspuhelimilla ynnä muilla.

Näiden kaikkien järjestelmien pitäisi toimia yhdessä ja tieto niiden toimivuudesta pitäisi yltää metrovalvomoon Herttoniemessä.

Järjestelmien yhteensovituksen ongelmat tulivat näkyviin toukokuun lopulla, kun niitä alettiin testata Otaniemen asemalla.

”Mutta miksei näiden järjestelmien testaukseen varattua aikaa osattu ottaa huomioon? Siihen hallitus haluaa vastauksen”, sanoo Jyrki Kasvi.

Kasvin mukaan hän on saanut jo monia yhteydenottoja, joissa on vaadittu päitä vadille. Sekä Kokkisen että koko Länsimetro Oy:n hallituksen erottamiseen on paineita. Helsingin kokoomus vaatii, että ”johtamisessa tapahtuneiden ongelmien johdosta arvioidaan Helsingin yhtiöön nimittämien hallituksen jäsenten sekä toimitusjohtajan asema”.

Matti Kokkinen sanoo, että hallitus palkkaa ja erottaa toimitusjohtajan.

”Sinun täytyy kysyä tätä hallituksen jäseniltä. Kyse on aina luottamuksesta.”

Jyrki Kasvi pitää kaikkein tähdellisimpänä tehtävänä metron mahdollisimman nopea käyttöönottoa. Syyllisten selvittämisen aika tulee myöhemmin. ”Onko meillä nyt varaa siihen, että uusi ihminen opettelee hommaa kaksi kuukautta?”, hän kysyy.

Kokkisen mukaan Länsimetron organisaatio selvittää kuumeisesti, miten aikataulu saadaan järjestykseen. Järjestelmätestausta ei tähän mennessä ole tehty kellon ympäri, koska siihen pätevöityneitä ammatti-ihmisiä on rajallinen määrä. Kokkisen mukaan nyt selvitetään, onko testausta mahdollista lisätä.

Tausta: Länsimetro on myöhästynyt ja kallistunut

Länsimetron ensimmäisen vaiheen suunnittelu alkoi vuonna 2007 optimistisissa merkeissä. Silloin uumoiltiin, että metro aloittaisi liikennöinnin Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään jo loppuvuodesta 2012.

Espoon valtuusto päätti metron rakentamisesta tammikuussa 2009. Valitukset viivästyttivät töiden aloittamista.

Metrourakan kulut ovat nekin nousseet matkan varrella huomattavasti. Länsimetron Ruoholahdesta Matinkylään kulkeva ensimmäinen vaihe maksaa Länsimetro-yhtiön tämänhetkisen arvion mukaan 1 088 miljoonaa euroa.

Vuonna 2005 tehdyssä ympäristövaikutusten arvioinnissa metron Matinkylään arveltiin maksavan alle puolet siitä eli 454 miljoonaa. Vuoden 2008 hankesuunnitelmassa hintalappu oli noin 714 miljoonaa.

Kustannusten nousua on perusteltu muun muassa sillä, että tunneleiden louhiminen oli oletettua kalliimpaa. Myös asemia on rukattu kalliimpaan suuntaan muun muassa pelastusviranomaisten vaatimuksesta.

Länsimetro-yhtiö päätti maaliskuussa teettää ulkopuolisen selvityksen siitä, minkä vuoksi metrohankkeen kulut karkasivat.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Poika harrasti seksiä kehitysvammaisen tytön kanssa – oikeus hylkäsi syytteen törkeästä raiskauksesta, koska oli epäselvää, miten tyttö kieltäytyi

    2. 2

      Helsinkiläinen yökerho myöntää: vain suomalaiset henkilöpaperit kelpaavat – Lady Moon käännytti meksikolaisen ovelta ”koska tämä on Suomi”

    3. 3

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    4. 4

      Venäjä vastaa Yhdysvaltain uusiin pakotteisiin: karkottaa diplomaatteja ja sulkee amerikkalaisten loman­viettopaikan

    5. 5

      Helsingissä liftataan nyt ilman autoa kulkevien ohikulkijoiden matkaan – Näin toimii suomalaiskaverusten kehittelemä Urban Hitchhiking

    6. 6

      Festareiden silmiinpistävät: Hippi-Arto, 65, joka tanssii, vaikka ystävät ovat kuolleet huumeisiin

    7. 7

      Junaid Khan, 15, puukotettiin kuoliaaksi, koska hän syö lihaa – ”pihvilynkkaukset” ovat kesän kuumin puheenaihe Intiassa

    8. 8

      Suomalaislapsilta vaaditaan liikaa itsenäisyyttä – Ranskassa pikku koululaisten ei tarvitse viettää iltapäiviään yksin

    9. 9

      Trumpin uuden viestintäjohtajan alatyylinen vuodatus vei Valkoisen talon sisäiset riidat uudelle tasolle – haukkui kansliapäällikköä ”skitsoksi” ja uhkasi erottaa kaikki alaisensa

    10. 10

      ”Lapsena silvottu nainen ei välttämättä tiedä, miltä sukuelimien tulisi näyttää” – Britanniassa silpomisesta saa kovan rangaistuksen, Suomessa ei ole edes silpomista koskevaa lakia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

    2. 2

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    3. 3

      Helsinkiläinen yökerho myöntää: vain suomalaiset henkilöpaperit kelpaavat – Lady Moon käännytti meksikolaisen ovelta ”koska tämä on Suomi”

    4. 4

      Treffailussa on edelleen yksi kammottavan vanhanaikainen piirre: Deiteillä nainen odottaa miehen hoitavan kaiken

    5. 5

      Olen nähnyt miehiä tyydyttämässä itseään metron penkillä ja uimahalleissa – ei ole Sompasaunan vika, jos lauteilla irstaillaan

    6. 6

      Putin arvosteli USA:ta Punkaharjulla: ”On mahdotonta sietää loputtomiin häikäilemättömyyttä maatamme kohtaan” – Niinistö sanoi vastaan venäläistoimittajalle

    7. 7

      Seksuaaliseen häirintään törmää Helsingissä kaikkialla

    8. 8

      Niinistö ja Putin kävivät oopperassa Putinin Suomen-vierailun päätteeksi – faniseurue kiljahteli ja heilutti Venäjän lippua, kun he näkivät vilauksen Putinista katsomossa

    9. 9

      Presidentti Niinistö esitti onnistuneesti jäyhää länsisuomalaista äijää – samalla hän viestitti Putinille, että Suomi kuuluu länteen

    10. 10

      Yhdysvaltain senaatti kaatoi yhdellä äänellä Obamacaren ”laihan kumouksen” – McCain taas ratkaisijoiden joukossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    2. 2

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    3. 3

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    4. 4

      Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”

    5. 5

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    6. 6

      Lappiin matkalla oleva kaupunkifillari hämmensi Hämeenlinnassa – ”Mies otti valokuvia ja uhkasi lähettää ne poliisille”

    7. 7

      Mies tyydytti itseään sekasaunassa, toinen kommentoi naisten vartaloita – seksuaalinen häirintä varjostaa Sompasaunaa

    8. 8

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    9. 9

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    10. 10

      Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

    11. Näytä lisää