Valikko
Kaupunki

Länsimetro-yhtiön hallitus sai kutsun kriisikokoukseen vain muutaman tunnin varoajalla – selitystä odotetaan myös konsulteilta

Helsingin kokoomuslaiset vaativat selvitystä apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauria myöten

Länsimetron avauksen viivästys tuli metroyhtiön hallituksen jäsenille yhtä isona yllätyksenä kuin suurelle yleisölle. Länsimetro Oy tiedotti perjantaina, että metroliikennettä ei pystytä avamaan suunnitellusti elokuun 15. päivänä eikä uutta avajaispäivää vielä pystytä kertomaan.

Länsimetron hallituksen jäsenet saivat kutsun ylimääräiseen kokoukseen muutaman tunnin varoitusajalla perjantaina.

”Kyllä tämä perjantainen tieto potkaisi alavatsaan oikein kunnolla. Kaksi viikkoa aiemmin hallitus oli hyväksynyt järjestelmien testausaikataulun siinä ymmärryksessä, että liikenne alkaa elokuun puolivälissä”, luonnehtii metroyhtiön hallituksen jäsen Jyrki Kasvi (vihr).

Hallituksen varapuheenjohtaja, Helsingin liikennelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski vahvistaa Kasvin arvion. Myös hän kertoo saaneensa tiedon myöhästymisesta vasta viime torstaina.

”Mutta perjantaisessa kokouksessa meillä oli liian huono tilannekuva, jotta olisimme pystyneet arvioimaan viivästyksen pituutta. Ei tiedetä, mikä meni vikaan ja mistä johtuu, että tieto tuli näin myöhään”, Lehmuskoski sanoo.

Helsingin kokoomuksen valtuustoryhmä vaatii lausumassaan, että länsimetrohankkeen ongelmat selvitetään ulkopuolisten toimesta ”aina asiasta vastaavaa apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauria ja kaupunginhallitusta myöden.”

Jonkinlaista lisätietoa on luvassa tiistaina, jolloin Länsimetro Oy:n hallitus kuulee hankkeen projektinjohtokonsultti Swecoa. Projektinjohtokonsultin tehtävänä on pitää lukuisten erilaisten urakoiden langat käsissään.

Sweco vastaa suunnittelun ohjauksesta, hankinnoista, toteutuksen valvonnasta sekä muista hankkeen rakennuttamisen asiantuntijapalveluista. Länsimetron hallitus haluaakin tietää, milloin Swecolle on valjennut, ettei aika riitä.

Sweco PM:n toimitusjohtaja Maija Jokela ei kommentoi länsimetron tilannetta HS:lle. Tekstiviestissään Jokela viittaa siihen, että hankkeen viestintä on keskitetty Länsimetro Oy:lle.

Kasvin mukaan viivästys näyttää tulleen yllätyksenä myös operatiiviselle johdolle eli käytännössä toimitusjohtaja Matti Kokkiselle.

”Hallitukselle ei ollut ehditty perjantaina laskea viivästyksen pituutta”, Jyrki Kasvi sanoo.

Vaikka tieto metron myöhästymisestä tuli vasta perjantaina, Helsingin seudun liikenne (HSL) oli jo viikkoja aiemmin kysellyt liikennöitsijöiltä bussikalustoa mahdollisen viivästyksen varalle.

Lehmuskoski sanoo ymmärtäneensä, ettei ylimääräisen bussikaluston kysely liity toteutuneeseen tilanteeseen.

”Ainahan on ollut tiedossa, että länsimetron käynnistykseen liittyy riskejä. Niitä varten HSL on lähtenyt kilpailuttamaan varakalustoa”, sanoo Lehmuskoski.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi vahvistaa Lehmuskosken arvion yleisestä varautumisesta.

”Vaikka länsimetro olisi aloittanut ajallaan, me olisimme silti tilanneet varabusseja. Ainahan on mahdollista, että käyttöönotossa voidaan joutua vaikkapa ajamaan jonkun aseman ohi niin kuin kehäradan aloituksessa tapahtui. Silloin tarvitaan korvaavaa kalustoa”, Rihtniemi sanoo.

Mahdollisia riskejä ovat olleet muiden muassa Niittykummun aseman rakennustöiden myöhästyminen. Metroliikenteen kulkua ohjaavan asetinlaitteen asennusta pidettiin pitkään aikatauluriskinä. Nyt näyttää Lehmuskosken mukaan siltä, että asetinlaite olisi ollut käyttövalmis elokuun puolivälissä.

Asianosaiset arvioivat tällä hetkellä, että myöhästyksen syynä on uusien asemien kymmenien teknisten järjestelmien yhteensovittaminen. Mitään haamuvikaa tai yksittäistä ongelmakohtaa ei toimitusjohtaja Matti Kokkisen mukaan ole havaittu.

Kyse ei ole pelkästään metron turvallisuusjärjestelmistä, vaan asemarakennusten ylläpitoon tarvittavasta moninaisesta tekniikasta.

Jokaisella kahdeksalla uudella asemalla on 56 teknistä järjestelmää ja niillä yhteensä 5 000 tarkkailupistettä. Omat järjestelmänsä on muun muassa ulko-ovilla, ilmastoinnilla, savunpoistopuhaltimilla, palorullaovilla, palokaasujen sammutuksella, palovesiventtiileillä, hälytyspuhelimilla ynnä muilla.

Näiden kaikkien järjestelmien pitäisi toimia yhdessä ja tieto niiden toimivuudesta pitäisi yltää metrovalvomoon Herttoniemessä.

Järjestelmien yhteensovituksen ongelmat tulivat näkyviin toukokuun lopulla, kun niitä alettiin testata Otaniemen asemalla.

”Mutta miksei näiden järjestelmien testaukseen varattua aikaa osattu ottaa huomioon? Siihen hallitus haluaa vastauksen”, sanoo Jyrki Kasvi.

Kasvin mukaan hän on saanut jo monia yhteydenottoja, joissa on vaadittu päitä vadille. Sekä Kokkisen että koko Länsimetro Oy:n hallituksen erottamiseen on paineita. Helsingin kokoomus vaatii, että ”johtamisessa tapahtuneiden ongelmien johdosta arvioidaan Helsingin yhtiöön nimittämien hallituksen jäsenten sekä toimitusjohtajan asema”.

Matti Kokkinen sanoo, että hallitus palkkaa ja erottaa toimitusjohtajan.

”Sinun täytyy kysyä tätä hallituksen jäseniltä. Kyse on aina luottamuksesta.”

Jyrki Kasvi pitää kaikkein tähdellisimpänä tehtävänä metron mahdollisimman nopea käyttöönottoa. Syyllisten selvittämisen aika tulee myöhemmin. ”Onko meillä nyt varaa siihen, että uusi ihminen opettelee hommaa kaksi kuukautta?”, hän kysyy.

Kokkisen mukaan Länsimetron organisaatio selvittää kuumeisesti, miten aikataulu saadaan järjestykseen. Järjestelmätestausta ei tähän mennessä ole tehty kellon ympäri, koska siihen pätevöityneitä ammatti-ihmisiä on rajallinen määrä. Kokkisen mukaan nyt selvitetään, onko testausta mahdollista lisätä.

Tausta: Länsimetro on myöhästynyt ja kallistunut

Länsimetron ensimmäisen vaiheen suunnittelu alkoi vuonna 2007 optimistisissa merkeissä. Silloin uumoiltiin, että metro aloittaisi liikennöinnin Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään jo loppuvuodesta 2012.

Espoon valtuusto päätti metron rakentamisesta tammikuussa 2009. Valitukset viivästyttivät töiden aloittamista.

Metrourakan kulut ovat nekin nousseet matkan varrella huomattavasti. Länsimetron Ruoholahdesta Matinkylään kulkeva ensimmäinen vaihe maksaa Länsimetro-yhtiön tämänhetkisen arvion mukaan 1 088 miljoonaa euroa.

Vuonna 2005 tehdyssä ympäristövaikutusten arvioinnissa metron Matinkylään arveltiin maksavan alle puolet siitä eli 454 miljoonaa. Vuoden 2008 hankesuunnitelmassa hintalappu oli noin 714 miljoonaa.

Kustannusten nousua on perusteltu muun muassa sillä, että tunneleiden louhiminen oli oletettua kalliimpaa. Myös asemia on rukattu kalliimpaan suuntaan muun muassa pelastusviranomaisten vaatimuksesta.

Länsimetro-yhtiö päätti maaliskuussa teettää ulkopuolisen selvityksen siitä, minkä vuoksi metrohankkeen kulut karkasivat.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Yle sai JSN:ltä langettavan päätöksen poliittiseen painostukseen taipumisesta

    3. 3

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    4. 4

      Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

    5. 5

      Telia luopuu roaming-maksuista – kuluttajille kotimaan hinnat kaikissa EU-maissa

    6. 6

      Belgian poliisi pidätti miehen, jonka epäillään yrittäneen ajaa väkijoukkoon Antwerpenissa

    7. 7

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    8. 8

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    9. 9

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    10. 10

      Ylen hallituksen puheenjohtaja: Jääskeläisen irtisanominen olisi ”aivan outo ratkaisu” – arvioi kohun vähentävän painostusyrityksiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    3. 3

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      Neljä kuoli ja 40 loukkaantui terrori­hyökkäyksessä brittiparlamentin edustalla – hyökkääjä ajoi autolla ihmisten yli, tunkeutui parlamentin alueelle ja puukotti poliisin kuoliaaksi

    6. 6

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    7. 7

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    8. 8

      Tutkimus: Seksin jälkihehku liimaa pareja yhteen – vaikutuksen kesto on vakio

    9. 9

      Poliisi varoittaa lapsia Venäjältä levinneestä ahdistavasta itsemurhapelistä – pelin osuutta itsemurhiin on myös epäilty

    10. 10

      Harva tietää mitä tehdä, kun läheisen mieli järkkyy – ”Ei kannata sanoa, että kyllä se päivä vielä paistaa risukasaankin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    2. 2

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    7. 7

      Kela vaatii, että 6-vuotiaalle lapsenlapselle säästämäni rahat käytetään perheen elättämiseen

    8. 8

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Sanna Stellanin talo paljastui homepommiksi – Vakuutus ei korvaa totaalisesta remontista senttiäkään

    11. Näytä lisää