Kaupunki

Helsinki hakee itselleen brändiä – HS etsi vastausta asukkailta: ”Tämä on koti”

Brändiryhmä on ideoinut Helsingille palvelulupauksen: kaupungin pitäisi olla asukkaille ja kävijöille ”ratkaisukeskeinen kumppani”

”Jos on Helsingistä, pärjää missä vain”, sanoo kontulalainen Tapani Id. Hän koki pärjäävänsä YK:n rauhanturvajoukoissa nuorena miehenä osittain siksi, että oli jo Helsingissä joutunut tulemaan toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa.

HS:n haastatteleman Idin tarinan kaltaisista kertomuksista voisi muodostua Helsingin uusi brändi. Brand New Helsinki -työryhmä on liki vuoden ajan ideoinut kaupungin brändiä yhdessä kaupunkilaisten kanssa, ja lopputulos on, että Helsingin maine perustuu ihmisiin.

Brändityön kaupunkilaisyhteistyöstä vastaava Riikka Lahdensuo kertoo, että Helsingille ei luoda yhtä yhtenäistä tarinaa, koska se olisi päälleliimattua. Kaupunkilaisten tarinoita aletaan kerätä syksyllä netissä, ja alkuvuodesta 2017 valmistuu uusi Visit Helsinki -matkailusivusto.

Lahdensuon mukaan alusta alkaen oli selvää, että brändityössä ei haeta logoa tai iskulausetta eli slogania.

Silti brändi on kiteytynyt yhteen lauseeseen: ”Helsinki on vuonna 2020 vaikuttavien ihmisten, tekojen ja kohtaamisten kaupunki.”

Lisäksi on määritelty, että toimivan ja muuttuvan kaupungin lisäksi Helsinki tunnistetaan kontrasteista ja omaperäisyydestä – näistä ominaisuuksista nousee ”One Hel of an Impact”. Se ei ole slogan, vaan asenne, Lahdensuo korostaa. Lisää brändityön tuloksista voi lukea Brand New Helsingin sivuilta.

”Työ on vasta alkamassa. Brändi on ennen kaikkea kuva tulevaisuudesta.”

Viimeisen vuoden aikana projektissa on selvitetty, mitä Helsingissä pidetään tärkeänä ja mistä sitä arvostellaan. Kävi ilmi, että kritiikki kohdistui usein byrokratiaan. Siksi kaupunki teki palvelulupauksen, jonka mukaan se on ”ratkaisukeskeinen kumppani”.

Lahdensuo kehottaa asukkaita testaamaan kaupungin palvelu­asennetta tekemällä aloitteita ja ottamalla yhteyttä.

”Iso laiva ei kuitenkaan käänny heti”, Lahdensuo muistuttaa.

Brändin soveltamiseksi kaupungin organisaatiossa aletaan syksyllä kokeilla sisäistä Helsinki-lähettiläsvalmennus. Työntekijöitä kouluttavat omat ja ulkopuoliset asiantuntijat.

Asukkaille brändityö näkyy esimerkiksi kaupunkitilojen joustavana käyttöönottona. Uutta brändiä ilmentävät esimerkiksi Marian sairaalaan tuleva start­up-keskittymä, Vallisaaren ja Kuninkaansaaren avaaminen yleisölle sekä koekäytössä oleva Varaamo-palvelu, jolla voi varata kaupungin julkisia tiloja ja työpisteitä yksityiseen käyttöön.

Toinen kaupunkikuvassa näkyvä muutos on Ole hyvä Helsinki -projekti, jossa kaupunkilaiset suunnittelevat metroasemille taidetta. Viimeksi niitä tehtiin Sörnäisiin Helsinki-päivänä Teurastamolla. Kaupunkilaiset saavat suunnitella yhteensä pari sataa metroraiteiden taakse tulevaa mainostaulua viiteen eri kaupunginosaan.

Kolmantena esimerkkinä Lahdensuo mainitsee lähiöprojektit, joissa lähiöistä haetaan ”myönteistä kontrastisuutta”.

”Lähiöistä tulee erilaisuutta ja kykyä sietää erilaisuutta”, Lahdensuo tarkentaa.

Kontulalainen Tapani Id löytää pääkaupungista myös nihkeän puolen.

”Olen asunut 60 vuotta Helsingissä, mutta joidenkin mielestä en silti ole stadilainen. Se on väärin”, Id kertoo.

Paljon on luvattu ja suunniteltu. Seuraava tarkistuspiste häämöttää vuodessa 2020, jonne brändin tulevaisuuskuva tähtää.

Sitä ennen kaupunkilaiset voivat pohtia omaa Helsinki-kuvaansa. Koko ikänsä Helsingissä asunut Veikko Hela, 75, huomauttaa että ihminen tulee sokeaksi kaikelle lähellä olevalle. Hän pitää kuitenkin brändityötä tärkeänä.

”Jos ihmiset hymyilevät ja nyökkäävät kaduilla, niin brändi on hyvä.”

Helalle itselleen parasta Helsinkiä ovat hyvin hoidetut puistot ja leikkipaikat.

”Lasten äänet ovat minulle kuin Sibeliuksen musiikkia.”

Tausta: Brändäys on puolen miljoonan euron projekti

Helsingin kaupunki varasi brändin luomiseen ja kaupunkimarkkinoinnin kehittämiseen vuosien 2014–2016 aikana 500 000 euroa. Brändityö käynnistyi varsinaisesti kesäkuussa 2015, ja tähän mennessä siihen on kulunut noin 375 000 euroa, kertoo Helsingin kaupunkimarkkinointiyksikön päällikkö Saila Machere.

Osa rahoista on käytetty yhteistyöhön designtoimisto Kuudennen Kerroksen kanssa. Helsingin tilaa tutkittiin esimerkiksi työpajoissa, syvähaastatteluilla ja kaupunkilaistapahtumissa. Lisäksi ostoissa on mukana sisällöntuotantoa, nettisivuja, käännöskuluja ja tutkimuksia.

Brändin visuaalinen ilme valmistuu vuoden 2017 alussa.

Toukokuussa Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi kaupungille brändikonseptin, jonka ydin on ”Vaikuttavia ihmisiä, tekoja ja kohtaamisia”. Kaupunginhallitus myös päätti, että konseptin soveltamisesta raportoidaan joka vuosi.

Kaupunginhallitus kehotti kaikkia toimielimiä työskentelemään uuden brändin mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi byrokratiaa on helpotettava palvelulupauksen mukaisesti.

Kaupungin työntekijöitä aletaan kouluttaa kesän päätteeksi.

Syksyllä aletaan uudistaa kaupungin osallistumis- ja vuorovaikutusmallia. Uuteen malliin kerätään kaupunkilaisilta ideoita Kerro kantasi -nettipalvelussa heinäkuun loppuun asti.

Päivitetty osallistumismalli on tarkoitus ottaa käyttöön kesäkuussa 2017.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Helsingin kaupunki
  • Brändi
  • Helsinki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi, kun tutkijat osuivat oikeaan hermoon – löydös voi parantaa koomapotilaiden hoitoa

    2. 2

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    3. 3

      Pohjois-Korea: Trump julisti sodan twiitissään – diktatuuri uhkaa ampua alas Yhdysvaltojen pommikoneet

    4. 4

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    5. 5

      Millaista palkkaa nuorten unelma-ammateista todellisuudessa maksetaan? HS:n testi paljastaa niin muusikon kuin koodarinkin ansiot

    6. 6

      Uusi maailman rikkain nainen on älykkö, joka soittaa pianoa ja kirjoittaa kirjoja – kosmetiikkadynastia L’Oréalin perijätär kaihtaa seurapiirejä

    7. 7

      Voiko oikeista päihteistä löytyä apu masennukseen? Kyllä, sanovat tutkimukset, ja hyöty voi olla salamannopea

    8. 8

      Nopeasti hyvää lautaselle – Tässä 7 ruokaa, joiden tekemiseen menee 15 minuuttia tai vähemmän

    9. 9

      Vaatekauppa joutui tuhansien eurojen korvauksiin etnisestä syrjinnästä – myyjä ei päästänyt aluksi romaneja sisään

    10. 10

      Surkeaa eroseksiä, suhteen pilannut Pate Mustajärvi: Näin suomalaiset haluavat erota ja tulla jätetyksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    2. 2

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    3. 3

      Voiko oikeista päihteistä löytyä apu masennukseen? Kyllä, sanovat tutkimukset, ja hyöty voi olla salamannopea

    4. 4

      Tutkimus: Runsas huonojen hiilihydraattien käyttö lisää kuolleisuutta – Pastan, pullan ja valkoisen riisin riskit tulisi ottaa vakavasti, sanoo asiantuntija

    5. 5

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    6. 6

      Ikäviä uutisia veronmaksajalle: Koululounaan jättää syömättä joka kolmas teini – Miksi inhokkiruokia tarjotaan niin sinnikkäästi?

    7. 7

      Surkeaa eroseksiä, suhteen pilannut Pate Mustajärvi: Näin suomalaiset haluavat erota ja tulla jätetyksi

    8. 8

      Törkeitä veropetoksia, törkeitä pahoinpitelyjä ja törkeitä rattijuopumuksia – HS selvitti kuntapäättäjien rikostuomiot, katso millaisiin rötöksiin kotikunnassasi on syyllistytty

    9. 9

      Saksan vaaleissa jyrännyt oikeistopopulistinen AfD: ”Me aiomme muuttaa tämän maan” – Merkelille hutera torjuntavoitto 33 prosentin kannatuksella

    10. 10

      Nopeasti hyvää lautaselle – Tässä 7 ruokaa, joiden tekemiseen menee 15 minuuttia tai vähemmän

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

    3. 3

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    4. 4

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    5. 5

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    6. 6

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    7. 7

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    8. 8

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    9. 9

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    10. 10

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    11. Näytä lisää