Kaupunki

Historiallinen alkuvuosi Helsingin tieliikenteessä: Ei yhtään kuollutta –”veret seisauttava tulos”

Poliisin liikenneturvakeskuksen johtajan mukaan turvallinen liikennöinti on monen eri tekijän summa. Erityiskiitoksen saavat kaupungin suunnittelemat pyörätiet.

Helsingin poliisilla on historiallisen myönteistä kerrottavaa: kaupungin tieliikenteessä ei ole kuollut tänä vuonna vielä yhtään ihmistä.

Turvallisin vuosi Helsingin tieliikenteessä on ollut tähän mennessä vuosi 2010, jolloin kuolleita oli viisi. Tuolloin tieliikenteessä kuoli ensimmäinen uhri huhtikuussa.

”Jos ajatellaan mitä tahansa saman kokoluokan pääkaupunkia maailmassa, onhan tämä millä mittarilla tahansa mitattuna aivan veret seisauttava tulos”, poliisin liikenneturvakeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein suitsuttaa tämänvuotista tilannetta.

Helsingin tieliikenteessä oli loukkaantuneita vuoden alkupuolikkaalla 233, kun vuosi sitten liikenneloukkaantumisia kirjattiin alueella 228. Vuosi sitten tieliikenteessä kuolleita oli sen sijaan jo tässä kohtaa 6, ja koko edellisenä vuonna niitä oli 12.

Viimeisinä neljänä vuonna Helsingin tieliikenteessä on kuollut keskimäärin 9 ihmistä vuodessa, kun esimerkiksi 2000-luvun neljänä ensimmäisenä vuonna kuolleiden keskiarvo oli 14 per vuosi.

Tieliikenteessä kuolleet ovat vähentyneet Helsingin ohella koko maassa. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla kuolleita oli Suomen tieliikenteessä tänä vuonna 101, kun niitä oli edellisvuonna 118.

Vielä 2000-luvun ensimmäisinä vuosina Suomen tieliikenteessä kuoli noin 400 ihmistä per vuosi, kun viime vuosina kuolleita on ollut noin 250 vuodessa.

Pasterstein korostaa, että turvallinen liikennöinti on monen eri tekijän summa. Siihen vaikuttavat suuresti jo koko ajan turvallisemmiksi rakennettavat autot, joissa on muun muassa peräänajoja estävää teknologiaa ja aiempaa enemmän turvatyynyjä.

”Viranomaiset ovat onnistuneet, mutta niin ovat myös kaikki tiellä liikkujat”, Pasterstein tähdentää.

Pasterstein jakaa Helsingin osalta erityiskiitoksia kaupungin liikennesuunnittelulle erityisesti pyöräteistä.

”Väitän, että pitkäjänteinen työ, jota Helsingin kaupunki tekee liikennesuunnittelussa, on hyvin keskeisessä asemassa. Pyöräilijöiden osuus loukkaantuneiden määrässä on ollut liian suuri [viidesosa, yli sata loukkaantunutta pyöräilijää vuodessa], mutta siihen on reagoitu ja pyöräteitä on liikennesuunnittelussa eroteltu muusta liikenteestä paljon. Omat pyöräkaistat ovat yksi selkeä turvallisuutta edistävä asia.”

Yhtä lailla Pasterstein muistuttaa kiertoliittymien merkityksestä.

”Se, että on tullut paljon kiertoliittymiä, on selkeä tekijä. Lisäksi kaikki uudet tiet rakennetaan tiettyjen standardien mukaisesti. Tierakenteet ovat vähintään onnettomuuksia lieventäviä asioita.”

Myös nopeusrajoituksia on laskettu suurilla teillä. Lisäksi automaattivalvontaa on tehty Pastersteinin mukaan tämän vuoden aikana Helsingin alueella kaksi kertaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Ylinopeudet on saatu vähenemään.

”Ihmiset puhuvat monesti, että jarrutetaan tolpan kohdalla. Se ei ole niin. Automaattivalvonta muuttaa ajokäyttäytymistä laajemminkin, ja kiinnijäämisriski koetaan myös ympäröivällä alueella. Huomautuksia ja rikesakkoja on jaettu 20 000 tänä vuonna, kaksinkertainen määrä edellisvuoteen nähden. On ihan selvää, että se vaikuttaa näiden kuljettajien ajokäyttäytymiseen.”

Poliisi ja vapaaehtoisen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö Liikenneturva ovat niin ikään tehneet tiedotteillaan aktiivista liikennevalistamista.

Vaikutuksensa vähentyneisiin tieliikennekuolemiin on silläkin, että päihtyneenä ajaminen on vähentynyt paitsi Helsingissä myös koko maassa. Aiempina vuosina joka neljännessä kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa oli osallisena rattijuoppo – nykyään enää joka viidennessä.

”Alkoholin humalahakuinen juominen ei ole nuorten keskuudessa niin trendikästä enää kuin aiemmin. Rattijuoppojen väheneminen liittyy osittain siihen ja osittain varmasti taantumaan, kun ihmisillä ei ole varaa juoda tai mennä ravintoloihin samalla tavalla. Ehkä ihmiset ovat myös tulleet vastuuntuntoisemmiksi”, Pasterstein pohtii.

Ja kun kuljettaja ajaa selvin päin, turvavyö kiinni ja nopeusrajoitusten mukaan, kuoleman riski on hyvin pieni, Pastersteinin mukaan ”lähellä nollaa”.

”Suomessa kuolee maksimissaan yksi vuodessa taajama-alueella näin ajaessa.”

Helsinginkin tieliikennekuolemat ovat poliisin näkökulmasta nykyään sen sijaan erityisiä ”haastavia tilanteita”.

”Joku kävelee humalapäissään jonnekin Kallion kaduille nukkumaan keskellä marraskuista yötä, ja auto ajaa päälle. Tai joku moottoripyöräilijä ajaa yksittäisellä kovalla ylinopeudella ulos tieltä. Ne ovat haasteellisia valvonnan ja infran kannalta, eikä niitä voi oikein estää.”

Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi saada tieliikenteessä kuolleet vähenemään vuodeksi 2020 neljään ja loukkaantuneet 490 ihmiseen.

”Laskusuunta on nähtävissä pidemmän ajan tilastoissa sekä loukkaantuneissa että kuolleissa. Sen positiivisempaa juttua ei olekaan. Nyt ei kuitenkaan kannata jäädä siihen tavoitteeseen, vaan ainakin minun tavoitteeni ja varmasti jokaisen poliisin tavoite on nolla. Koko Suomen liikenneturvallisuusvisio on, ettei kenenkään tulisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä”, Pasterstein korostaa.

Pasterstein tosin myöntää Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman tavoitteen ”konkreettisemmaksi”.

”Nollaanhan on hirmu vaikea päästä, koska on satunnaisvaihtelua ja itsemurhia, joita ei pystytä kenenkään toimenpiteillä estämään.”

Suomessa on toistaiseksi kuollut vähiten ihmisiä tieliikenteessä vuonna 2014, kun 229 ihmistä menetti henkensä. Kun kuolleita oli nyt vuoden ensimmäisellä puoliskolla 101, uudet tieliikennekuolleisuuspohjat voivat syntyä jo tänä vuonna.

”Meidän tavoitteemmehan koko Suomessa on enintään 136 tieliikenteessä kuollutta vuonna 2020. Se on kova tavoite, mutta se on mahdollinen. En ole hanskoja tiskiin heittänyt ainakaan omalta osaltani. Pistetään vain isompaa vaihdetta silmään.”

Isommalla vaihteella Pasterstein tarkoittaa varsinkin automaattivalvonnan kehittämistä.

”Automaattivalvonnan kehittämiseen tulee lisää rahoitusta. En vielä tiedä, kuinka paljon sitä tulee. Voi tulla kymmeniä uusia henkilövuosia. Tuleeko uusia kameroita, uutta tekniikkaa? On todella vahva syksy tulossa, tosi mielenkiintoisia juttuja.”

”Pystytäänkö lisäämään valvontaa, ja miten autot kehittyvät? On neljä täyttä vuotta aikaa ja tämä puolikas. Ei vain poliisi, vaan kaikki yhdessä, kyllä me alle 136 kuolleen tavoitteeseen pystymme.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenneturvallisuus
  • Liikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

    2. 2

      Seksuaaliseen häirintään törmää Helsingissä kaikkialla

    3. 3

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    4. 4

      Helsingillä on kymmeniä rapistuvia arvohuviloita, joita ei saada järkevään käyttöön – Villingin mökkivaltaus kertoo kaupungin hitaudesta

    5. 5

      ”Lapsena silvottu nainen ei välttämättä tiedä, miltä sukuelimien tulisi näyttää” – Britanniassa silpomisesta saa kovan rangaistuksen, Suomessa ei ole edes silpomisen kieltävää lakia

    6. 6

      Putin arvosteli USA:ta Punkaharjulla: ”On mahdotonta sietää loputtomiin häikäilemättömyyttä maatamme kohtaan” – Niinistö sanoi vastaan venäläistoimittajalle

    7. 7

      Treffailussa on edelleen yksi kammottavan vanhanaikainen piirre: Deiteillä nainen odottaa miehen hoitavan kaiken

    8. 8

      Presidentti Niinistö esitti onnistuneesti jäyhää länsisuomalaista äijää – samalla hän viestitti Putinille, että Suomi kuuluu länteen

    9. 9

      Olen nähnyt miehiä tyydyttämässä itseään metron penkillä ja uimahalleissa – ei ole Sompasaunan vika, jos lauteilla irstaillaan

    10. 10

      Britannian prinssi William lopettaa työnsä ambulanssilentäjänä – keskittyy nyt kokonaan kuninkaallisiin tehtäviin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    2. 2

      Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

    3. 3

      Treffailussa on edelleen yksi kammottavan vanhanaikainen piirre: Deiteillä nainen odottaa miehen hoitavan kaiken

    4. 4

      Huumeita myydään avoimesti Helsingin Torkkelinmäellä – HS vieraili puistossa, jossa huumekauppa asukkaiden mukaan rehottaa

    5. 5

      Näin suomalaiset yrittävät petkuttaa Kelaa – viime vuonna kiinni jäi lähes pari tuhatta huijaria, keskimääräinen vedätys 4 200 euroa

    6. 6

      Olen nähnyt miehiä tyydyttämässä itseään metron penkillä ja uimahalleissa – ei ole Sompasaunan vika, jos lauteilla irstaillaan

    7. 7

      Lappiin matkalla oleva kaupunkifillari hämmensi Hämeenlinnassa – ”Mies otti valokuvia ja uhkasi lähettää ne poliisille”

    8. 8

      Niinistö ja Putin kävivät oopperassa Putinin Suomen-vierailun päätteeksi – faniseurue kiljahteli ja heilutti Venäjän lippua, kun he näkivät vilauksen Putinista katsomossa

    9. 9

      Finland, dit borde man åka – ruotsalaisten tietämättömyys Suomesta onnistuu yhä välillä hätkäyttämään

    10. 10

      Putin arvosteli USA:ta Punkaharjulla: ”On mahdotonta sietää loputtomiin häikäilemättömyyttä maatamme kohtaan” – Niinistö sanoi vastaan venäläistoimittajalle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    2. 2

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    3. 3

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    4. 4

      Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”

    5. 5

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    6. 6

      Lappiin matkalla oleva kaupunkifillari hämmensi Hämeenlinnassa – ”Mies otti valokuvia ja uhkasi lähettää ne poliisille”

    7. 7

      Mies tyydytti itseään sekasaunassa, toinen kommentoi naisten vartaloita – seksuaalinen häirintä varjostaa Sompasaunaa

    8. 8

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    9. 9

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    10. 10

      Shanghaissa mitattiin korkein lämpötila 145 vuoteen – Kiinassa on niin kuuma, että ihmiset ovat alkaneet tapella ja panda vaipui transsiin

    11. Näytä lisää