Valikko
Kaupunki

Kehyskuntien kasvu hiipui – nyt Nurmijärvi yrittää nousta räp-videolla jälleen ilmiöksi

Mainoskampanjaan kuuluu muun muassa Nurmijärveä markkinoiva video, jossa kuntalaiset räppäävät siitä, mikä kunnassa on heidän mielestään hyvää.

Maaseutuparatiisi, rauhallinen, turvallinen. Muun muassa näillä sanoilla nurmijärveläiset riimittelevät kunnastaan kertovalla rap-videolla.

Kun vielä 2000-luvun alussa nuoret perheet muuttivat huimaa tahtia Helsingin kehyskuntiin suurempien pihojen, omakotitalojen ja halvempien neliöhintojen perässä, eivät kehyskunnat ole enää vuosiin pystyneet houkuttelemaan muuttajia entiseen tahtiinsa.

Muuttoliike on painottunut entistä enemmän Helsinkiin ja 2010-luvun aikana niin sanottu Nurmijärvi-ilmiö on hiipunut.

Ilmiölle nimensä antanut Nurmijärvi on kuitenkin päättänyt lähteä taisteluun kunnan väestönkasvun hidastumista vastaan Nurmijärvi on ilmiö -markkinointikampanjan avulla.

”Nurmijärvi-ilmiöstähän puhutaan yleisenä ilmiönä, joka on noussut Nurmijärven yläpuolelle itsessään. Halusimme tuoda esille sen, että me olemme ilmiö ja muistuttaa itsestämme sillä tavalla”, kertoo Nurmijärven kunnan viestintäpäällikkö Hilkka Gehör.

Kampanjaan kuuluu muun muassa Nurmijärveä markkinoiva video, jossa kuntalaiset räppäävät siitä, mikä kunnassa on heidän mielestään hyvää.

Gehörin mukaan mainoskampanjaa mietittäessä syntyi ajatus siitä, että kuntalaisten tulisi itse saada kertoa, millainen paikka Nurmijärvi heidän mielestään on. Avoimesta kuvaustilaisuudesta laitettiin ilmoitus lehteen sekä nettiin ja paikalle saapui lopulta muutamia kymmeniä ihmisiä.

Rapiksi video muuttui työn aikana aineistoa muokatessa.

”Tarkoitus oli erottautua ja tehdä vähän erilainen video kuin mitä perinteiset kuntaesittelyvideot ovat”, Gehör sanoo.

Videolla esiintyvä nurmijärveläinen kokoomuksen kansanedustaja Outi Mäkelä kertoo yllättyneensä lopputuloksesta. Hänkään ei etukäteen tiennyt, että materiaali editoitaisiin rap-videoksi.

”Ihan hauskahan siitä tuli”, Mäkelä sanoo.

Tulevaisuudessa markkinoinnissa voisi hänen mielestään hyödyntää vielä enemmän sosiaalista mediaa, ja esiin voisi nostaa kuntalaisten lisäksi esimerkiksi paikallisia yrittäjiä.

Mäkelä ei osaa sanoa, onko kampanjalla ollut vielä vaikutusta Nurmijärvelle, mutta hän toivoo, että samankaltaisia kampanjoita tehtäisiin lisää.

”Me uskomme siihen, että meidän sijainti ja elinvoima houkuttelee sekä asukkaita, työpaikkoja että palveluntarjoajia”, Mäkelä sanoo.

Mainoskampanjan työryhmää vetäneen hallintojohtajan Jukka Anttilan mukaan kampanjan tavoitteena on Nurmijärven profiilin kohotuksen lisäksi herätellä Nurmijärvi-ilmiötä takaisin henkiin.

Väestönkasvu on viime vuosina jäänyt Nurmijärvellä pienemmäksi, kuin mihin on aiemmin totuttu, Anttila kertoo. Nurmijärven väestönkasvu on tällä hetkellä noin puolen prosentin luokkaa. Seudun ytimessä eli Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa kasvu oli vuonna 2015 1,4 prosenttia.

Nurmijärven nykyinen kasvu tulee enimmäkseen paikkakunnalla syntyneistä, sillä varsinkin uusien kuntaan muuttaneiden määrä on vähentynyt roimasti 2000-luvun alusta. Anttilan mukaan Nurmijärveltä ostetaan nykyään myös huomattavasti vähemmän tontteja.

”Halusimme vaikuttaa siihen, että ihmiset kokisivat Nurmijärven varteenotettavana asuinpaikkana. Nurmijärvellä on aika huono tunnettavuus ja meillä on paljon tekemistä siinä, että saadaan Nurmijärvi esille”, Anttila sanoo.

Tunnetuimpiin nurmijärveläisen elämänmuodon puolestapuhujiin kuuluu entinen pääministeri, keskustapoliitikko Matti Vanhanen. Hän uskoo yhä himmeliksi kutsumaansa puutarhakaupunkimalliin, joka esiteltiin HS:n sivuilla vuonna 2008.

Rap-videon lisäksi Nurmijärvi on ilmiö -kampanjaan kuuluu myös kampanjan tunnuksella teipattuja linja-autoja, jotka kulkevat Helsingin ja Nurmijärven välillä.

Myöhemmin myyntiin on tulossa myös Nurmijärvi-aiheisia tuotteita, kuten silmälasien pyyhinliinoja, mukeja ja t-paitoja. Tuotteita koristaa kampanjaa varten tehty kuosi, jonka seitsemän elementtiä pohjautuvat Nurmijärven Seitsemän veljestä -aiheiseen vaakunaan.

Anttilan mukaan tuotteisiin on saatu inspiraatiota myös Keravan samankaltaisista mainostuotteista.

Nurmijärvi on toistaiseksi laittanut kampanjaan noin 35 000-40 000 euroa. Kampanjan suunnitellaan jatkuvan myös ensi vuonna.

Tavoitteena on, että kampanja ei jäisi vain kuntakampanjaksi. Anttila toivoo, että myös nurmijärveläiset yhdistykset ja järjestöt toisivat jatkossa enemmän esiin aikaansaannoksiaan ja tapahtumiaan.

Korjaus 2.8. klo 11.33: Videolta otetussa kuvassa ei esiinny Outi Mäkelä. Mäkelä on videolla punaisessa neuleessa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • mainoskampanja
  • Markkinointi
  • Nurmijärvi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Synnytyssaleihin tulee ympärileikattuja naisia jo viikoittain – ”Vaikeuttaa monin tavoin synnytystä”

    2. 2

      Lääkkeillä laihtumisesta on saatu lupaavia tuloksia – näistä syistä me lihomme rajummin kuin koskaan

    3. 3

      Vuorilta löytyi maailman vanhin ja harvinaisin koiralaji – Uudenguinean ylämaakoiran uskottiin jo kuolleen sukupuuttoon

    4. 4

      Nainen brittipolitiikassa on yhä sääriensä summa – tabloidin seksistinen kansikuva onnistui hätkähdyttämään jopa Britanniassa

    5. 5

      Trump ryhtyy romuttamaan ilmastopolitiikkaa – Tänään allekirjoitettavan asetuksen ennustetaan elvyttävän kannattamatonta hiilivoimaa

    6. 6

      Syyte: Lihayritys myi ulkomaista lihaa kotimaisena ja kierrätti myymättömät tuotteet raaka-aineeksi – ”Virheitähän on tehty”, sanoo toimitusjohtaja HS:lle

    7. 7

      Rajan yli salakuljetetut liuskat paljastavat Pohjois-Korean arjen – Maailmalla kerää huomiota kirja, jonka tekijä on mysteeri

    8. 8

      Kelan pääjohtaja julkaisi poikkeuksellisen anteeksipyynnön toimeentulotuen ruuhkautumisesta: ”Tilanne on ollut asiakkaille kohtuuton”

    9. 9

      Rikkoiko tien kuoppa renkaasi – korvausta ei välttämättä saa, tietää viranomaisten tiukkuuteen törmännyt espoolaisnainen

    10. 10

      C-juniorin seuranvaihto maksoi salibandyssa 5 000 euroa – tässä syy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lääkkeillä laihtumisesta on saatu lupaavia tuloksia – näistä syistä me lihomme rajummin kuin koskaan

    2. 2

      Synnytyssaleihin tulee ympärileikattuja naisia jo viikoittain – ”Vaikeuttaa monin tavoin synnytystä”

    3. 3

      ”Ahne”, ”ikävä tapaus”, ”nuoria naisia lähentelevä outolintu” – tv-pomo Jorma Sairasen muistelmissa Spede, Petelius ja muut tv:n kultakauden suosikit saavat huutia

    4. 4

      Vuorilta löytyi maailman vanhin ja harvinaisin koiralaji – Uudenguinean ylämaakoiran uskottiin jo kuolleen sukupuuttoon

    5. 5

      Nainen ei saanut avioeroa Britanniassa – miljonääripariskunnan vaimon on pakko pysyä avioliitossa, vaikka mies valitti vanhasta syrjähypystä ja haukkui vaimoa julkisilla paikoilla

    6. 6

      Opetan lukiossa asioita, joita en ole opiskellut päivääkään

    7. 7

      Koulun sisäilma tuhosi työntekijän terveyden – nyt vantaalaiskoulun lattian alta on löytynyt silkkaa vettä

    8. 8

      Tiedoksi niille, jotka surevat pakolaisten aiheuttamia kustannuksia: Leirittämällä ja eristämällä he vasta kalliiksi tulevatkin

    9. 9

      Uimahallivastaava: ”Perimmäinen syy saunojen uima-asukieltoon on vain suomalainen saunakulttuuri”

    10. 10

      Syyte: Lihayritys myi ulkomaista lihaa kotimaisena ja kierrätti myymättömät tuotteet raaka-aineeksi – ”Virheitähän on tehty”, sanoo toimitusjohtaja HS:lle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      ”Ahne”, ”ikävä tapaus”, ”nuoria naisia lähentelevä outolintu” – tv-pomo Jorma Sairasen muistelmissa Spede, Petelius ja muut tv:n kultakauden suosikit saavat huutia

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    9. 9

      Sanna Stellanin talo paljastui homepommiksi – Vakuutus ei korvaa totaalisesta remontista senttiäkään

    10. 10

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    11. Näytä lisää