Valikko
Kaupunki

Kehyskuntien kasvu hiipui – nyt Nurmijärvi yrittää nousta räp-videolla jälleen ilmiöksi

Mainoskampanjaan kuuluu muun muassa Nurmijärveä markkinoiva video, jossa kuntalaiset räppäävät siitä, mikä kunnassa on heidän mielestään hyvää.

Maaseutuparatiisi, rauhallinen, turvallinen. Muun muassa näillä sanoilla nurmijärveläiset riimittelevät kunnastaan kertovalla rap-videolla.

Kun vielä 2000-luvun alussa nuoret perheet muuttivat huimaa tahtia Helsingin kehyskuntiin suurempien pihojen, omakotitalojen ja halvempien neliöhintojen perässä, eivät kehyskunnat ole enää vuosiin pystyneet houkuttelemaan muuttajia entiseen tahtiinsa.

Muuttoliike on painottunut entistä enemmän Helsinkiin ja 2010-luvun aikana niin sanottu Nurmijärvi-ilmiö on hiipunut.

Ilmiölle nimensä antanut Nurmijärvi on kuitenkin päättänyt lähteä taisteluun kunnan väestönkasvun hidastumista vastaan Nurmijärvi on ilmiö -markkinointikampanjan avulla.

”Nurmijärvi-ilmiöstähän puhutaan yleisenä ilmiönä, joka on noussut Nurmijärven yläpuolelle itsessään. Halusimme tuoda esille sen, että me olemme ilmiö ja muistuttaa itsestämme sillä tavalla”, kertoo Nurmijärven kunnan viestintäpäällikkö Hilkka Gehör.

Kampanjaan kuuluu muun muassa Nurmijärveä markkinoiva video, jossa kuntalaiset räppäävät siitä, mikä kunnassa on heidän mielestään hyvää.

Gehörin mukaan mainoskampanjaa mietittäessä syntyi ajatus siitä, että kuntalaisten tulisi itse saada kertoa, millainen paikka Nurmijärvi heidän mielestään on. Avoimesta kuvaustilaisuudesta laitettiin ilmoitus lehteen sekä nettiin ja paikalle saapui lopulta muutamia kymmeniä ihmisiä.

Rapiksi video muuttui työn aikana aineistoa muokatessa.

”Tarkoitus oli erottautua ja tehdä vähän erilainen video kuin mitä perinteiset kuntaesittelyvideot ovat”, Gehör sanoo.

Videolla esiintyvä nurmijärveläinen kokoomuksen kansanedustaja Outi Mäkelä kertoo yllättyneensä lopputuloksesta. Hänkään ei etukäteen tiennyt, että materiaali editoitaisiin rap-videoksi.

”Ihan hauskahan siitä tuli”, Mäkelä sanoo.

Tulevaisuudessa markkinoinnissa voisi hänen mielestään hyödyntää vielä enemmän sosiaalista mediaa, ja esiin voisi nostaa kuntalaisten lisäksi esimerkiksi paikallisia yrittäjiä.

Mäkelä ei osaa sanoa, onko kampanjalla ollut vielä vaikutusta Nurmijärvelle, mutta hän toivoo, että samankaltaisia kampanjoita tehtäisiin lisää.

”Me uskomme siihen, että meidän sijainti ja elinvoima houkuttelee sekä asukkaita, työpaikkoja että palveluntarjoajia”, Mäkelä sanoo.

Mainoskampanjan työryhmää vetäneen hallintojohtajan Jukka Anttilan mukaan kampanjan tavoitteena on Nurmijärven profiilin kohotuksen lisäksi herätellä Nurmijärvi-ilmiötä takaisin henkiin.

Väestönkasvu on viime vuosina jäänyt Nurmijärvellä pienemmäksi, kuin mihin on aiemmin totuttu, Anttila kertoo. Nurmijärven väestönkasvu on tällä hetkellä noin puolen prosentin luokkaa. Seudun ytimessä eli Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa kasvu oli vuonna 2015 1,4 prosenttia.

Nurmijärven nykyinen kasvu tulee enimmäkseen paikkakunnalla syntyneistä, sillä varsinkin uusien kuntaan muuttaneiden määrä on vähentynyt roimasti 2000-luvun alusta. Anttilan mukaan Nurmijärveltä ostetaan nykyään myös huomattavasti vähemmän tontteja.

”Halusimme vaikuttaa siihen, että ihmiset kokisivat Nurmijärven varteenotettavana asuinpaikkana. Nurmijärvellä on aika huono tunnettavuus ja meillä on paljon tekemistä siinä, että saadaan Nurmijärvi esille”, Anttila sanoo.

Tunnetuimpiin nurmijärveläisen elämänmuodon puolestapuhujiin kuuluu entinen pääministeri, keskustapoliitikko Matti Vanhanen. Hän uskoo yhä himmeliksi kutsumaansa puutarhakaupunkimalliin, joka esiteltiin HS:n sivuilla vuonna 2008.

Rap-videon lisäksi Nurmijärvi on ilmiö -kampanjaan kuuluu myös kampanjan tunnuksella teipattuja linja-autoja, jotka kulkevat Helsingin ja Nurmijärven välillä.

Myöhemmin myyntiin on tulossa myös Nurmijärvi-aiheisia tuotteita, kuten silmälasien pyyhinliinoja, mukeja ja t-paitoja. Tuotteita koristaa kampanjaa varten tehty kuosi, jonka seitsemän elementtiä pohjautuvat Nurmijärven Seitsemän veljestä -aiheiseen vaakunaan.

Anttilan mukaan tuotteisiin on saatu inspiraatiota myös Keravan samankaltaisista mainostuotteista.

Nurmijärvi on toistaiseksi laittanut kampanjaan noin 35 000-40 000 euroa. Kampanjan suunnitellaan jatkuvan myös ensi vuonna.

Tavoitteena on, että kampanja ei jäisi vain kuntakampanjaksi. Anttila toivoo, että myös nurmijärveläiset yhdistykset ja järjestöt toisivat jatkossa enemmän esiin aikaansaannoksiaan ja tapahtumiaan.

Korjaus 2.8. klo 11.33: Videolta otetussa kuvassa ei esiinny Outi Mäkelä. Mäkelä on videolla punaisessa neuleessa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • mainoskampanja
  • Markkinointi
  • Nurmijärvi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

    2. 2

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    3. 3

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    4. 4

      Liettualaismies petkutti Facebookilta ja Googlelta jopa 100 miljoonaa dollaria

    5. 5

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    6. 6

      Heidi Jaaran yritys syntyi lapsettomuus­kriisistä – Balmuir tekee luksushuiveja, jotka kelpaavat Cheekille ja Saudi-Arabian prinsessalle

    7. 7

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    8. 8

      Trump olikin vähemmän radikaali kuin lupasi – HS:n kirjeenvaihtaja kertoo esseessään, miksi Yhdysvaltain presidentti on usein eri mieltä itsensä kanssa

    9. 9

      Merja Savelainen teki sen, mistä moni haaveilee: irtisanoutui, lähti maailmalle ja tekee töitä vain seuraavaa reissua varten – miten se onnistui?

    10. 10

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    2. 2

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    3. 3

      Tämä kuva-arvoitus on piinannut helsinkiläistä Panu Sihvolaa liki 60 vuotta – Hoksaatko itse, mitä 1920-luvun maalaus esittää?

    4. 4

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    5. 5

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    6. 6

      Panu Sihvolaa liki 60 vuotta piinannut kuva-arvoitus ratkesi – maisemasta ei ole nykyään jäljellä enää tiilen tiiltä

    7. 7

      Presidentti Niinistö torjui virkanimityksen – ministeriön ehdotus oikeuskansleriksi poistettiin valtioneuvoston käsittelystä, vaikka siitä oli jo kerrottu hakijoille

    8. 8

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    9. 9

      Trump kuvailee avoimesti elämäänsä ”pienessä kotelossa” ja harmittelee, ettei saa enää ajaa autoa: ”Rakastin entistä elämääni”

    10. 10

      Teinitytön itsemurhaa käsittelevä hittisarja kuohuttaa, nyt sarja kiellettiin Uudessa-Seelannissa alle 18-vuotiailta: tästä on kyse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    2. 2

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    3. 3

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    4. 4

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    5. 5

      Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

    6. 6

      Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

    7. 7

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    8. 8

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    9. 9

      ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

    10. 10

      Erittäin tappava tunnistamaton tauti levinnyt Liberiassa – alustavien tietojen mukaan kyse ei ole ebolasta

    11. Näytä lisää