Valikko
Kaupunki

Kehyskuntien kasvu hiipui – nyt Nurmijärvi yrittää nousta räp-videolla jälleen ilmiöksi

Mainoskampanjaan kuuluu muun muassa Nurmijärveä markkinoiva video, jossa kuntalaiset räppäävät siitä, mikä kunnassa on heidän mielestään hyvää.

Maaseutuparatiisi, rauhallinen, turvallinen. Muun muassa näillä sanoilla nurmijärveläiset riimittelevät kunnastaan kertovalla rap-videolla.

Kun vielä 2000-luvun alussa nuoret perheet muuttivat huimaa tahtia Helsingin kehyskuntiin suurempien pihojen, omakotitalojen ja halvempien neliöhintojen perässä, eivät kehyskunnat ole enää vuosiin pystyneet houkuttelemaan muuttajia entiseen tahtiinsa.

Muuttoliike on painottunut entistä enemmän Helsinkiin ja 2010-luvun aikana niin sanottu Nurmijärvi-ilmiö on hiipunut.

Ilmiölle nimensä antanut Nurmijärvi on kuitenkin päättänyt lähteä taisteluun kunnan väestönkasvun hidastumista vastaan Nurmijärvi on ilmiö -markkinointikampanjan avulla.

”Nurmijärvi-ilmiöstähän puhutaan yleisenä ilmiönä, joka on noussut Nurmijärven yläpuolelle itsessään. Halusimme tuoda esille sen, että me olemme ilmiö ja muistuttaa itsestämme sillä tavalla”, kertoo Nurmijärven kunnan viestintäpäällikkö Hilkka Gehör.

Kampanjaan kuuluu muun muassa Nurmijärveä markkinoiva video, jossa kuntalaiset räppäävät siitä, mikä kunnassa on heidän mielestään hyvää.

Gehörin mukaan mainoskampanjaa mietittäessä syntyi ajatus siitä, että kuntalaisten tulisi itse saada kertoa, millainen paikka Nurmijärvi heidän mielestään on. Avoimesta kuvaustilaisuudesta laitettiin ilmoitus lehteen sekä nettiin ja paikalle saapui lopulta muutamia kymmeniä ihmisiä.

Rapiksi video muuttui työn aikana aineistoa muokatessa.

”Tarkoitus oli erottautua ja tehdä vähän erilainen video kuin mitä perinteiset kuntaesittelyvideot ovat”, Gehör sanoo.

Videolla esiintyvä nurmijärveläinen kokoomuksen kansanedustaja Outi Mäkelä kertoo yllättyneensä lopputuloksesta. Hänkään ei etukäteen tiennyt, että materiaali editoitaisiin rap-videoksi.

”Ihan hauskahan siitä tuli”, Mäkelä sanoo.

Tulevaisuudessa markkinoinnissa voisi hänen mielestään hyödyntää vielä enemmän sosiaalista mediaa, ja esiin voisi nostaa kuntalaisten lisäksi esimerkiksi paikallisia yrittäjiä.

Mäkelä ei osaa sanoa, onko kampanjalla ollut vielä vaikutusta Nurmijärvelle, mutta hän toivoo, että samankaltaisia kampanjoita tehtäisiin lisää.

”Me uskomme siihen, että meidän sijainti ja elinvoima houkuttelee sekä asukkaita, työpaikkoja että palveluntarjoajia”, Mäkelä sanoo.

Mainoskampanjan työryhmää vetäneen hallintojohtajan Jukka Anttilan mukaan kampanjan tavoitteena on Nurmijärven profiilin kohotuksen lisäksi herätellä Nurmijärvi-ilmiötä takaisin henkiin.

Väestönkasvu on viime vuosina jäänyt Nurmijärvellä pienemmäksi, kuin mihin on aiemmin totuttu, Anttila kertoo. Nurmijärven väestönkasvu on tällä hetkellä noin puolen prosentin luokkaa. Seudun ytimessä eli Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa kasvu oli vuonna 2015 1,4 prosenttia.

Nurmijärven nykyinen kasvu tulee enimmäkseen paikkakunnalla syntyneistä, sillä varsinkin uusien kuntaan muuttaneiden määrä on vähentynyt roimasti 2000-luvun alusta. Anttilan mukaan Nurmijärveltä ostetaan nykyään myös huomattavasti vähemmän tontteja.

”Halusimme vaikuttaa siihen, että ihmiset kokisivat Nurmijärven varteenotettavana asuinpaikkana. Nurmijärvellä on aika huono tunnettavuus ja meillä on paljon tekemistä siinä, että saadaan Nurmijärvi esille”, Anttila sanoo.

Tunnetuimpiin nurmijärveläisen elämänmuodon puolestapuhujiin kuuluu entinen pääministeri, keskustapoliitikko Matti Vanhanen. Hän uskoo yhä himmeliksi kutsumaansa puutarhakaupunkimalliin, joka esiteltiin HS:n sivuilla vuonna 2008.

Rap-videon lisäksi Nurmijärvi on ilmiö -kampanjaan kuuluu myös kampanjan tunnuksella teipattuja linja-autoja, jotka kulkevat Helsingin ja Nurmijärven välillä.

Myöhemmin myyntiin on tulossa myös Nurmijärvi-aiheisia tuotteita, kuten silmälasien pyyhinliinoja, mukeja ja t-paitoja. Tuotteita koristaa kampanjaa varten tehty kuosi, jonka seitsemän elementtiä pohjautuvat Nurmijärven Seitsemän veljestä -aiheiseen vaakunaan.

Anttilan mukaan tuotteisiin on saatu inspiraatiota myös Keravan samankaltaisista mainostuotteista.

Nurmijärvi on toistaiseksi laittanut kampanjaan noin 35 000-40 000 euroa. Kampanjan suunnitellaan jatkuvan myös ensi vuonna.

Tavoitteena on, että kampanja ei jäisi vain kuntakampanjaksi. Anttila toivoo, että myös nurmijärveläiset yhdistykset ja järjestöt toisivat jatkossa enemmän esiin aikaansaannoksiaan ja tapahtumiaan.

Korjaus 2.8. klo 11.33: Videolta otetussa kuvassa ei esiinny Outi Mäkelä. Mäkelä on videolla punaisessa neuleessa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • mainoskampanja
  • Markkinointi
  • Nurmijärvi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Näin paljon autosi arvo alenee, kun ajat sen ulos autokaupasta – data-analyytikon gradutyöstä syntyi laskuri, joka paljastaa autokaupan todellisuuden

    2. 2

      Suomalainen unisex-symboli ei ollutkaan uusi: Merkin suunnittelija vastaa plagiointisyytöksiin

    3. 3

      Käräjäoikeus määräsi Uberin maajohtajan Joel Järvisen omaisuutta takavarikkoon 250 000 euron edestä

    4. 4

      Netflix peruu sarjojaan, ja se on hyvä uutinen

    5. 5

      Prada myy klemmaria, hinta vain 163 euroa – Somessa nousi äläkkä ja Microsoftin vanha Clippy-animaatioassistentti sai uuden elämän

    6. 6

      Parisuhde tuntuu puuduttavalta nykymaailman helppouden keskellä – Pitkästä liitosta on rakastuminen kaukana

    7. 7

      Tiina luuli saaneensa pojan, mutta lapsi sanoo olevansa tyttö ja pukeutuu pinkkiin – Alaikäisten transsukupuoli­suuden selvitykset lisääntyvät räjähdysmäisesti

    8. 8

      Valtio myi 128-vuotiaan arvorakennuksen Punavuoresta 14 miljoonalla – taloon aiotaan rakentaa taas asuntoja

    9. 9

      Pitkän uran tehneellä Annikki Tähdellä oli poikkeuksellinen ääni – teki vielä 2000-luvulla keikkoja hoivakodeissa

    10. 10

      Syyte: Sarjakuristaja valmisteli alaikäisen tytön kuristamista Helsingissä – tyttö kertoi selvittäneensä syytetyn nimen Instagramin avulla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    2. 2

      Asiantuntija: Moni tekijä maailmanlaajuisessa verkkohyökkäyksessä viittaa venäläisrikollisiin – tällainen viesti saastuneen koneen näytölle ilmestyy

    3. 3

      Parisuhde tuntuu puuduttavalta nykymaailman helppouden keskellä – Pitkästä liitosta on rakastuminen kaukana

    4. 4

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    5. 5

      Tiina luuli saaneensa pojan, mutta lapsi sanoo olevansa tyttö ja pukeutuu pinkkiin – Alaikäisten transsukupuoli­suuden selvitykset lisääntyvät räjähdysmäisesti

    6. 6

      Microsoft lakkautti viimein puhelinyksikkönsä – kaikki Nokiasta siirtyneet menettivät työpaikkansa Suomessa

    7. 7

      Suomi ja Ruskeat tytöt mainittu! Isolla jenkkisivustolla julkaistiin pitkä juttu siitä, millaista on olla ei-valkoinen nainen Suomessa

    8. 8

      Mies löytyi tapettuna kotoaan Helsingissä – Poliisi epäilee erityisen raakaa murhaa

    9. 9

      Mika Kaurismäki muistelee kuollutta Michael Nyqvistiä: ”Corona-baarissa hän kävi pelaamassa biljardia Antti Reinin ja muiden kanssa”

    10. 10

      CNN veti pois Venäjä-jutun, kolme toimittajaa erosi – Trump: Vau!

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    2. 2

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    3. 3

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    4. 4

      Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

    5. 5

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    6. 6

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    7. 7

      Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

    8. 8

      Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

    9. 9

      HS:n epätieteellinen kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

    10. 10

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    11. Näytä lisää