Kaupunki

Helsinki on nyt 800 työmaan kaupunki: Poikkeusjärjestelyt sumputtavat autoja ja piinaavat hermoja

Helsingissä on 800 työmaata, joista moni aiheuttaa liikennejärjestelyjä. Kehä I:n ajoaika on pahimmillaan kaksinkertaistunut normaalista.

Pääkaupunkiseutua piinaa yhtäaikaisesti monta tietyötä ja työmaata, jotka vaikuttavat liikenteeseen ja työmatkoihin.

Kehä I:n ja Kehä III:n tietyöt sekä Junatien kaukolämpötyömaa sumputtavat autoilijoita. Kalasataman ja Pasilan jättityömaat hämmentävät myös pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.

Poikkeavat liikennejärjestelyt aiheuttavat ärtymystä, ja tehdyt valitukset päätyvät Helsingin rakennusviraston alueidenkäytön osastolle.

Osaston tekninen asiantuntija Reijo Alaoja muistuttaa, että kaupungissa on nyt 800 työmaata ja vain 15 tarkastajaa, jotka käyvät niitä läpi.

”Ihmettelen itsekin, että työmaita on näin paljon. En muista tällaista vuotta olleen aiemmin”, Alaoja sanoo.

Tarkastajille se tarkoittaa suurta työmäärää. Joskus päätöksiä järjestelyistä pitää tehdä nopeasti. Kalasataman työmaan eteläistä pyöräreittiä pidettiin auki vain kaksi tuntia.

”Kahdessa tunnissa viisi ihmistä oli jäädä auton alle. Ajoradan ylitystä ei saatu turvalliseksi mitenkään, joten väylä piti sulkea.”

Toinen liikenteellisesti haastava paikka on ollut kauppakeskus Triplan työmaa Pasilassa. Liikennejärjestelyistä alueella on Alaojan mukaan esitetty useita suunnitelmia.

”Nykyistä parempaa ratkaisua emme ole keksineet.”

Eniten ruuhkaa aiheuttavat Taka-Töölön puoleisen Helsinginkadun kadunrakennustyömaan ja hulevesiviemärin työmaiden liikennejärjestelyt, kertoo Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkioperaattori Riikka Tuomi.

Hän vastaa kaupunkien liikennevalojärjestelmien toiminnasta sekä liikenteen häiriötietojen keräämisestä Pääkaupunkiseudun liikenteenhallintakeskuksessa.

”Koska Helsinginkadullakin rakennetaan, alueelle syntyy paljon ruuhkia ja tehtäviä liikennepäivystäjälle”, Tuomi sanoo.

Liikennepäivystäjä päättää, millä ohjelmalla liikennevalot toimivat. Ruuhkatilanteessa käytetään ruuhkaohjelmaa, jossa kiertoaika on pidempi.

Autojonoja ilmestyy työmaiden takia myös Lautatarhankadulle, Mannerheimintielle ja Simonkadulle. Nyrkkisäännön mukaan aina kun ajokaistoja vähennetään, jonoja syntyy.

Jos työmaa on ollut tiedossa etukäteen, siihen pystytään varautumaan myös liikennevalo-ohjauksella.

”Jos huomaamme jossain tilapäisessä liikennejärjestelyssä korjattavaa, olemme yhteydessä rakennusviraston alueiden valvontaan. Tosin jos työmaa ja poikkeusjärjestelyt ovat jo olemassa, muutoksien tekeminen voi olla hankalaa.”

Toisin kuin voisi kuvitella, Kalasatamassa ja Pasilassa liikenne sujuu liikennevalopäivystäjien mukaan ilman kummempia ruuhkia. Isojen kauppakeskusten, Redin ja Triplan, työmaat muuttavat järjestelyjä pitkäksi aikaa, mutta niihin ehtii myös tottua.

Eniten epätietoisuutta aiheuttaa, jos järjestelyt muuttuvat usein.

Riikka Tuomen mukaan etenkin Pasilasta on tullut jonkin verran huomioita siitä, että poikkeusjärjestelyihin ei opita no­peasti.

”Kaikkien liikkujien täytyy olla varovaisia ja valppaina, kun järjestelyt muuttuvat. Kun ihmiset hakevat uusia reittejä totuttujen reittien tilalle, selkeällä opastuksella on suuri merkitys”, Tuomi sanoo.

Hän korostaa, että tilapäisiäkin reittiopasteita on syytä noudattaa turvallisuuden takia.

Kehä I on loppukesästä ollut autoilijan painajainen. Rakennusviraston viestintäsuunnittelija Roy Koton mukaan kehätien matka-aika on pahimmillaan kaksinkertaistunut.

Viikin liittymä alkaa kuitenkin olla jo valmis, ja kaistoja otetaan vähitellen lopulliseen käyttöön. Kun HS testasi Kehä I:n liikennettä sateisena torstaiaamuna Puotilasta Länsiväylän alkuun asti, matka-aika oli 35 minuuttia. Vain Pakilan kohdalla keskikaista pysähtyi hetkeksi täysin.

Koton mukaan Kehä I onkin malliesimerkki siitä, miten suuria töitä voidaan hoitaa siten, että liikenne soljuu sujuvasti.

Rakennusvirasto myöntää lupia liikenteen poikkeusjärjestelyille Helsingissä, joten heillä on vastuu ja kokonaiskuva työmaiden määrästä.

”Lupia myönnettäessä pyritään katsomaan, ettei paikkoja tukita totaalisesti. Aina siinä ei ole onnistuttu”, Roy Koto myöntää.

Työmaiden määrään vaikuttaa eniten rakennusbuumi.

”Nyt rakennetaan valtavasti. Maallikolle vaikuttaa siltä, että kadut ovat auki joka paikassa.”

Toinen syy on luonnollisesti vuodenaika. Sulaa maata pystyy kaivamaan helpommin, joten ­pian helpottaa. Moni nyt jylläävistä työmaista loppuu syys- tai lokakuun lopussa.

Poliisi saa palautetta ruuhkista, vaikkei voi niille mitään

Työmaiden vaikutuksen liikenteeseen näkee työssään myös poliisi. Ylikomisario Pekka Höök Helsingin poliisilaitokselta kertoo, että työmaat näkyvät lisääntyneinä ruuhkina. Tilanne on ollut poikkeuksellinen, kun sekä Kehä III:lla että Kehä I:llä on ollut työmaita yhtä aikaa.

”Vaihtoehtona tarjotaan, että ihmiset muuttaisivat aikataulujaan tai reittejään, mutta kaikki eivät siihen pysty. Ruuhkat taas lisäävät pieniä onnettomuuksia”, Höök sanoo.

Kesäaikana hämmennys liikenteessä lisääntyy, kun teillä liikkuu paljon ulkopaikkakuntalaisia. Pään sisällä oleva muisti­kuva reiteistä ei välttämättä enää täsmää, eivätkä navigaattoritkaan kerro kaikista työmaista tai poikkeusjärjestelyistä.

Pasila näyttäytyy poliisinkin silmissä poikkeuksellisen hankalana paikkana. Höökin havaintojen mukaan muuttuvien järjestelyiden keskellä on sattunut ainakin useita läheltä piti -tilanteita. Työmaista aiheutuvaan onnettomuussumaan hän ei kuitenkaan ole törmännyt.

Poliisi saa Höökin mukaan paljon palautetta työmaajärjestelyistä, vaikkei niihin pysty vaikuttamaan. Päätökset tehdään rakennusvirastossa ja kaupunkisuunnitteluvirastossa.

”Saamme postia työmaista ja liikenteen poikkeusreiteistä. Ohjaamme niitä sitten eteenpäin”, Höök kertoo.

Hän korostaa toisten huomioimisen tärkeyttä, millä tahansa välineellä liikkuukin. Jos kaikki tienkäyttäjät ottaisivat toisensa huomioon, kolhuilta ja onnettomuuksilta vältyttäisiin.

Tärkeää on myös muistaa, ettei räyhääminen nopeuta ruuhkaa tai sujuvoita liikennettä.

”Yksittäisen ihmisen ei kannata ottaa valvojan roolia, vaikka joku tekisikin pikkurikkeen liikenteessä. Valvojan tehtävän saisi mielellään jättää poliisille.”

Katso, miltä Kalasataman aamuruuhka näyttää lintuperspektiivistä. HS.fi/HSTV

Tietöitä on tänä ­syksynä ennätys­määrä

 Helsingissä on nyt 800 työmaata, joista 400 on avonaisia kaivantoja.

 Lisäksi kaduilla on sata erillistä rakennusviraston myöntämää liikenteen poikkeusjärjestelyä.

 Työmaat jaetaan 15 tarkastajan kesken.

 Helsingin kaupunki saa työmaiden aiheuttamista liikennejärjestelyistä 5–10 valitusta päivässä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Tietyöt
  • Ruuhkat
  • Helsinki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Heti ensimmäinen yhteydenotto te-toimistosta oli uhkauskirje – Työttömiä kohdellaan kuin rikollisia

    2. 2

      Surkuhupaisa karhumatka toisensa perään – Näin Pohjois-Korea puhalsi Suomelta kymmenien miljoonien paperitehtaan

    3. 3

      Helsingissä on jopa 12-vuotiaita seksinmyyjiä – Alaikäisten seksikaupasta ei juuri hiiskuta, mutta ilmiö on tuttu nuorten kanssa työskenteleville

    4. 4

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    5. 5

      Uusittu Napakymppi oli juuri niin köppäinen kuin edeltäjänsäkin: Kaitsun tunnari, tärisevät treffailijat ja muut olennaiset ovat mukana edelleen – ja se on ihanaa

    6. 6

      Suomalaisissa yliopistoissa tutkijoiden on pakko opettaa, ja siitä kärsivät opiskelijat – ”Huippuopettaja on nöyrä”, sanoo palkittu professori

    7. 7

      Jaakko Hissa tapasi Pohjois-Korean ”Suuren johtajan” kaksi kertaa ja huomasi oudon muodonmuutoksen: ”Valkoinen puku, sikari kädessä, kuin keskiamerikkalainen porho”

    8. 8

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    9. 9

      Pohjois-Korea uhkasi uudella vetypommilla, diktaattori haukkui Trumpin mielenvikaiseksi

    10. 10

      Internet ei saa tästä tarpeekseen: häissä pettymyksensä avoimesti osoittava pikkutyttö

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    2. 2

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    3. 3

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne oli sekaisin, koska asiakas antoi palautetta, kuljettajalle kerrottiin siitä, ja esimies läimäytti oven kiinni luottamus­miehen edestä

    4. 4

      Kyllä, nämä asiat aiheuttivat kauhua eilen eduskunnan viinakeskustelussa – alkoholijäätelöt, värikkäät etiketit, kadunkulmien pitseriat...

    5. 5

      Masennus vaani ja valitsi onnellisen hetken – Anni Saastamoisen elämässä oli kaikki hyvin, kun hän yhtäkkiä löysi itsensä vessasta itkemästä

    6. 6

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    7. 7

      Suomalaisen yleisin ansio on 2 500 euroa – katso palkat ammateittain ja vertaa laskurilla omaa palkkaasi muihin iän ja koulutuksen mukaan

    8. 8

      Helsingin Tallinna-tunneli sai yllättävän kilpailijan Espoosta – Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta ja on siksi opetellut puhumaan kiinaa

    9. 9

      Nimikiista kuumenee! Opiskelijaporukka kaappasi Tampereen yliopiston englanninkielisen osoitteen – ehdottavat yliopiston nimeksi Tampereen ei-turkulaista yliopistoa

    10. 10

      Vuosikymmeniä vaivannut mysteeri ratkesi: lähes kukaan ei lapsena pitänyt mustaa miestä tummaihoisena – ”Vanhemmat siirtävät omia pelkojaan lapsilleen”, sanoo psykologi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    5. 5

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    6. 6

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    7. 7

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    8. 8

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    9. 9

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    10. 10

      Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

    11. Näytä lisää