Valikko
Kaupunki

Espoo etsii itseään Espoo-päivässä – kaupunkien brändääminen tulee Suomeen vauhdilla

Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän mukaan Espoo-tarinan toivotaan parantavan kaupungin palvelujen laatua.

Minkälainen on Espoo? Siihen kysymykseen Espoon kaupunki haluaa nyt kuumeisesti vastauksen.

Matinkylän Isossa Omenassa kiertää lauantaiaamuna kaupungin palkkaama nuori mies kysymyspatteri taulutietokoneessaan. Kaupunkilaisille esitetään suuria kysymyksiä: Mitä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen Espoosta? Kerro lyhyesti tarinasi yhdestä parhaista hetkistä Espoossa! Mikä on sinulle tärkein kaupunkikeskus Espoossa?

Ympärillä juhlitaan kaupungin tärkeintä juhlapäivää, niin kutsuttua Espoo-päivää. Kaupunginosat täyttyvät tapahtumista. On tulennielijöitä, avoimia ovia, kulttuuria ja urheilua. Mutta ilmeisesti myös kalvava epäilys identiteetistä?

”Haluamme luoda Espoolle tarinan, jonka avulla kaupungin muutosta voidaan johtaa”, kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sanoo.

Espoolla ei Mäkelän mukaan kuitenkaan ole menossa suurta identiteettikriisiä. Kyselyllä on tarkoitus kerätä tietoa kaupunkilaisten mieltymyksistä. Ensimmäisen kerran verkonkin kautta levitettävä kysely tehtiin neljä vuotta sitten. Myöhemmin toiveista, haaveista ja pettymyksistä koostetaan Espoolle strategia, niin kutsuttu Espoo-tarina.

Nykyisen tarinatalouden aikana menestystä tavoitteleville yrityksille kirjoitetaan tarina, jonka toivotaan houkuttelevan työntekijöitä ja kuluttajia sitoutumaan yrityksen tavoitteisiin. Kyse on brändäyksestä, ja yrittäjähenkinen Espoo kulkee tätä polkua suomalaisten kaupunkien sarjassa etujoukoissa.

Mäkelä sanoo, että Espoo-tarinan tarkoitus on ennen kaikkea parantaa kaupungin palvelujen laatua, mutta myöntää, että tämä tapahtuu nimenomaan selkeyttämällä Espoon tavoitteita. Toiveena on, että yksinkertaistettu viesti auttaisi työntekijöitä ja kaupunkilaisia sisäistämään paremmin sen, mitä ollaan tekemässä.

”Olemme huomanneet, että onnistumme parhaiten niissä asioissa, joihin saamme asukkaat mukaan”, Mäkelä sanoo.

Mutta mikä espoolaisille sitten on tärkeää? Neljä vuotta sitten toteutetussa kyselyssä espoolaiset korostivat varsinkin lähiluonnon merkitystä.

Kauppakeskus Isossa omenassa HS:n haastattelemat espoolaiset vahvistavat edellisen kyselyn tuloksia.

”Turvallisuus. Ja meri”, Ison Omenan palvelutorille lapsiensa kanssa tullut Riika Silventoinen sanoo.

”Luonto”, sanoo ystäviensä kanssa kirjaston aulassa seisoskeleva Set Jaakola.

”Täällä on paljon muitakin ulkopaikkakuntalaisia, joten tänne oli helppoa tulla. Ystäviä on löytynyt työpaikalta ja harrastuksista”, Rovaniemeltä Espooseen muuttanut Antti Brunni sanoo.

Kritisoitavaakin kuitenkin on. Espoo on liian hajautunut, sanoo Harriet Bäckström.

”Toivoisin, että täällä olisi kunnollinen keskusta jossain”, Bäckström sanoo.

Paikkabrändäämiseen erikoistuneen Finnish place branding -yrityksen toimitusjohtaja Sari Klinga ei ole yllättynyt Espoon tarinavetoisesta ajattelusta. Kaupunkien brändääminen on tullut Suomeen tohinalla. Esimerkiksi Vantaa ja Helsinki ovat viime vuosina pyrkineet aktiivisesti uudistamaan brändiään.

”Ulkomailla isot kaupungit ovat jo pitkään uhranneet rahaa ja resursseja brändiajatteluun”, Klinga sanoo.

Kaupunkien välisen kilpailun koventuessa kaupunkibrändistä tulee kaupungeille samanlainen työkalu kuin yrityksillekin: sen avulla voidaan erottautua kilpailijoista ja helpottaa kaupunkilaisten identifioitumista omaan alueeseensa.

Klinga huomauttaa kuitenkin, että pääkaupunkiseudun kaupunkibrändien kilpailussa on monesta muusta metropolialueesta poiketen yksi erityispiirre.

”Suuren maailman pääkaupunkiseudut pyrkivät yleensä brändäytymään yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi. Suomessa tällainen alueajattelu ei vielä ole kovin kehittynyttä”, Klinga sanoo.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Espoo
  • Matinkylä

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

    2. 2

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    3. 3

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    4. 4

      Liettualaismies petkutti Facebookilta ja Googlelta jopa 100 miljoonaa dollaria

    5. 5

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    6. 6

      Heidi Jaaran yritys syntyi lapsettomuus­kriisistä – Balmuir tekee luksushuiveja, jotka kelpaavat Cheekille ja Saudi-Arabian prinsessalle

    7. 7

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    8. 8

      Trump olikin vähemmän radikaali kuin lupasi – HS:n kirjeenvaihtaja kertoo esseessään, miksi Yhdysvaltain presidentti on usein eri mieltä itsensä kanssa

    9. 9

      Merja Savelainen teki sen, mistä moni haaveilee: irtisanoutui, lähti maailmalle ja tekee töitä vain seuraavaa reissua varten – miten se onnistui?

    10. 10

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    2. 2

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    3. 3

      Tämä kuva-arvoitus on piinannut helsinkiläistä Panu Sihvolaa liki 60 vuotta – Hoksaatko itse, mitä 1920-luvun maalaus esittää?

    4. 4

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    5. 5

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    6. 6

      Panu Sihvolaa liki 60 vuotta piinannut kuva-arvoitus ratkesi – maisemasta ei ole nykyään jäljellä enää tiilen tiiltä

    7. 7

      Presidentti Niinistö torjui virkanimityksen – ministeriön ehdotus oikeuskansleriksi poistettiin valtioneuvoston käsittelystä, vaikka siitä oli jo kerrottu hakijoille

    8. 8

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    9. 9

      Trump kuvailee avoimesti elämäänsä ”pienessä kotelossa” ja harmittelee, ettei saa enää ajaa autoa: ”Rakastin entistä elämääni”

    10. 10

      Teinitytön itsemurhaa käsittelevä hittisarja kuohuttaa, nyt sarja kiellettiin Uudessa-Seelannissa alle 18-vuotiailta: tästä on kyse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    2. 2

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    3. 3

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    4. 4

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    5. 5

      Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

    6. 6

      Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

    7. 7

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    8. 8

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    9. 9

      ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

    10. 10

      Erittäin tappava tunnistamaton tauti levinnyt Liberiassa – alustavien tietojen mukaan kyse ei ole ebolasta

    11. Näytä lisää