Kaupunki

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti: Kruunuvuorenrantaan rakennetaan Suomen pisin siltayhteys

Helsingin kaupunginvaltuusto on päättänyt äänin 63–6, että Kruunusillat rakennetaan. Sillat yhdistävät Helsingin kantakaupungin ja uuden Kruunuvuorenrannan sekä Laajasalon.

Helsingin kaupunginvaltuusto on päättänyt äänin 63–6, että Kruunusillat rakennetaan. Sillat yhdistävät Helsingin kantakaupungin ja uuden Kruunuvuorenrannan sekä Laajasalon.

Sillat ovat etukäteen herättäneet kohua, sillä niiden hinta on neljännesmiljardi euroa ja niitä kulkisi vain joukkoliikenne ja kevyt liikenne. Autokaistoja Kruunusilloille ei ole tulossa.

Rakennustyöt aloitetaan todennäköisesti vuonna 2018, ja liikenteen on tarkoitus alkaa 2026.

Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri (vihr) esitteli kokouksen aluksi Kruunusiltoja videon kera. Hän totesi, ettei 259 miljoonan euron siltoja voi perustella taloudellisilla syillä. Ne perustelevat kaupunkirakenne ja liikenne.

Samaa sanoi demarien ryhmäpuheenjohtaja Osku Pajamäki. Hänen mielestään Kruunusillat on hieno hanke, jota ei myöskään kannata pysäyttää Kruunuvuorenrantaan tai Laajasaloon, vaan kiskot kannattaa jatkossa vetää Santahaminaan saakka.

”Ooh!” kuului huuto tässä vaiheessa kokoomuksen laidalta. Puolueessa on tunnetusti vastustettu sotilassaaren ottamista helsinkiläisten asumiskäyttöön.

Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki muistutti, että Kruunusillat on jo valtuustossa aiemmin hyväksytyn Helsingin liikennesuunnitelman mukainen.

”Kruunuvuoren ja koko Laajasalon pitää perustua joukkoliikenteelle. Joskus tulevaisuudessa myös Santahaminan rakentamisen”, Arhinmäki sanoi.

Arhinmäki totesi, että Kruunusilloista tulee myös hieno kaupunkikuvallinen elementti Olympiastadionin ja joidenkin kirkontornien kaltaisesti. Hän totesi koko vasemmistoryhmän kannattavan hanketta.

Puhujalista täyttyi heti aluksi. Vaikka päätös jo etukäteen vaikutti olevan Kruunusilloille myönteinen, valtuustossa lähes kaikki halusivat päästä sanomaan siitä sanansa.

Björn Månsson (r) totesi puheensa aluksi, että Itä-Helsinki todella tarvitsee nykyistä paremman joukkoliikenteen. ”Silta on todella kaunis. Mutta...”, hän jatkoi: ”Se on myös todella kallis.”

Månsson arveli, että sillat tulevat kaikkineen maksamaan lopulta noin puoli miljardia euroa, ”ei ehkä ihan länsimetron kaltaista katastrofia, mutta kuitenkin!”

Månsson teki asiasta valtuustokokouksen ensimmäisen palautusesityksen:

”Kaupunginvaltuusto päättää palauttaa asian uuteen valmisteluun edullisempien vaihtoehtojen lisäselvittämiseksi, joita voisi olla vesiväyläliikenne Kruunuvuorenrannasta keskustaan ja raideyhteys Herttoniemen metroasemalle, jonka voi myöhemmin pidentää Viikkiin ja siellä yhdistää Raide-Jokeriin.”

Vihreiden ryhmäjohtaja Otso Kivekäs piti hanketta hienona: ”Helsinkiä rakennetaan, jotta meidän lapsemmekin mahtuvat tänne. Metro ei kasvulle riitä, ellemme me tee rinnakkaisia raitiotieratkaisuja”, Kivekäs sanoi.

Myös Kivekäs muistutti, että valtuusto teki vuonna 2012 periaatepäätöksen silloista ”halvimpana”. Lähes kaikki muut liikennemuodot Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon joukkoliikenneratkaisuiksi tutkittiin, ja ”Kruunusillat valittiin, koska ne todettiin toimivimmaksi ratkaisuksi”.

Yrjö Hakanen (skp) totesi, että Kruunusillat on kallis hanke, jolle on parempia ja halvempia vaihtoehtoja. ”Se perustuu vanhalle ajattelulle kaupunkirakenteesta, että kaikki tiet vievät Helsinginniemelle ja rannat vallataan rakentamiselle. Tosiasiassa suurin osa Laajasalon liikenteestä suuntautuu aivan muualle”, Hakanen sanoi.

”Onko kohtuullista maksaa yhteensä noin 375 miljoonaa euroa silta- ja raitiotiehankkeesta, joka tuo joidenkin minuuttien matka-aikaedun Aleksanterinkadulle, mutta ei mitään etua Itikseen tai pohjoisen suuntaan liikkuville”, Hakanen kysyi.

Hakanen kannatti Månssonin palautusesitystä, ja totesi, että jos palautusesitystä ei hyväksytä, hän tekee hylkäysesityksen.

Ennen lopullista päätöstä sekä palautus- että hylkäysesitykset kaatuivat.

Kaarin Taipale (sd) halusi tuoda esiin yhden ”niistä monista, monista, monista syistä, jotka puoltavat siltojen rakentamista. Hän mainitsi Helsingin rinnalla muun muassa San Franciscon, Venetsian ja Pietarin.

Perussuomalaisten Nuutti Hyttinen taas totesi ykskantaan, etteivät Kruunusillat palvele Helsingin joukkoliikennettä.

Kokoomuksen Kauko Koskinen piti Kruunusilta-suunnitelman suurimpana puutteena, ettei sillä sallita henkilöautoliikennettä. Kokoomuksen edustajat selkeästi jakautuivat eri rintamiin näkemyksissään. Esimerkiksi entinen upseeri ja Santahaminassa palvellut Risto Rautava (kok) lausui painokkaasti, että ”eteenpäin vain!”

Kruunusilloille on aseteltu Helsingin tulevaisuuden visioissa tärkeää roolia. Matkustajat pääsisivät Helsingin keskustasta Laajasalon perällä sijaitsevaan Yliskylään pikaraitiovaunua käyttämällä 25 minuutissa.

Siltojen nopea joukkoliikenneyhteys mahdollistaisi kantakaupungin laajentumisen itään ja keventäisi jo 2020-luvulla pahasti ruuhkautuvan itämetron taakkaa.

Jättisilta maksaa arviolta 259 miljoonaa euroa

 Siltojen ja Hakaniemestä Kruunuvuorenrantaan ulottuvan raitiovaunuyhteyden rakentaminen maksaa arviolta 259 miljoonaa euroa.

 Uudelle asuinalueelle tehdään asuntoja 12 500 ihmiselle.

 Kruunuvuorenrannan on tarkoitus valmistua vuoteen 2030 mennessä. Alueelle tulee omistus-, hitas-, asumisoikeus ja vuokra-asuntoja.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kruunusillat
  • Helsinki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Presidentti Niinistö: ”Jos Viro ja Venäjä joutuvat sotaan, syttyy maailmansota – mutta ei sellaista voi tapahtua”

    2. 2

      Tutkija tyrmää Pentti Linkolan ”todellisuuspakoiset” ajatukset: ”Niitä ovat viljelleet äärioikeistolaiset tai uskonnolliset fundamentalistit”

    3. 3

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    4. 4

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

    5. 5

      Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimintiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

    6. 6

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    7. 7

      Elintärkeillä lääkkeillä rahastaneen Martin Shkrelin oikeudenkäyntiin oli mahdotonta saada puolueettomia valamiehiä – pöytäkirjat ovat hulvatonta luettavaa

    8. 8

      Ensin Mikko sai kuulla olevansa liian lihava, sitten liian laiha ja lopulta liian naismainen – Jatkuva pilkka sai sairastumaan syömishäiriöön ja samalla kariutui myös rakkauselämä

    9. 9

      Törkyinen, ällöttävä, riemastuttava ja koskettava – The Greasy Strangler on ehkä oudoin elokuva, jota Suomen valkokankaille on koskaan tuotu

    10. 10

      Pariskunnan ruumiit löydettiin rantavedestä Kittilässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    2. 2

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    3. 3

      Poliisi sakotti Flow-festivaalilta ulos vietyä artistia – tapahtuneesta julkaistiin video sosiaalisessa mediassa

    4. 4

      Professori tyrmää pääsykoe­uudistuksen: ”Käytännössä oikeus­tieteelliseen pääsisi vain laudaturin papereilla” – Lukiolaisten mielestä uudistuksen lähtökohta on oikea

    5. 5

      Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimintiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

    6. 6

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

    7. 7

      Globalisaation aika on ohi, kun Yhdysvaltain mahti murenee – ja silloin on tapana rytistä

    8. 8

      Delfiininpoikanen ajautui rantaveteen Espanjassa ja kuoli vartissa, koska ihmiset halusivat ottaa kilvan kuvia sen kanssa

    9. 9

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    10. 10

      Ensin Mikko sai kuulla olevansa liian lihava, sitten liian laiha ja lopulta liian naismainen – Jatkuva pilkka sai sairastumaan syömishäiriöön ja samalla kariutui myös rakkauselämä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    3. 3

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    4. 4

      HS testasi eineslihapullat: Raati löysi kaksi pyörykkää, jotka nousivat ylitse muiden

    5. 5

      Unitutkija: Suomalaisten ruokailurytmi vaikeuttaa nukahtamista – Päivän pääateria kannattaisi syödä vasta illalla

    6. 6

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    7. 7

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    8. 8

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    9. 9

      Nyt on jollakulla ollut ylimääräistä aikaa: Malminkartanon täyttömäen portaiden yli 200 askelmaa maalattiin valkoisiksi keskiviikkoyönä

    10. 10

      On yksinkertaisesti väärin olla rikas

    11. Näytä lisää