Kaupunki

Länsimetro ei aloita tammikuussa 2017 – ”Koko homma on mennyt ihan pieleen”

Metroliikenteen piti aloittaa tammikuussa 2017, nyt aloittamisajankohdasta ei ole mitään tietoa. Myöhästymistä selitetään paloturvalaitteiden ongelmilla.

Länsimetron aloituksesta syntynyt farssi sai maanantaina jälleen yhden alaluvun.

Liikennöinnin Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään kulkevalla osuudella piti alkaa tammikuussa. Maanantaina metroyhtiö kuitenkin tiedotti, ettei liikennettä päästä vielä tuolloin käynnistämään.

Maanantaina metroyhtiö tiedotti, etteivät metrojunat pääse tammikuussakaan liikkeelle. Uutta päivämäärää ei annettu, vaan Länsimetro Oy kertoo uuden aikataulun vasta marraskuun lopussa.

Länsimetro-yhtiön hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo sanoo, että metro-organisaatio haluaa saada varmuuden realistisesta päivämäärästä.

”Arvailemista voi jokainen tehdä tykönään. Meidän pitää saada yhteiskäyttötestien avulla riittävä tuntemus järjestelmän toimivuudesta ennen kuin ilmoitamme aikataulun”, Isotalo sanoo. Isotalo on myös Espoon teknisen toimen johtaja.

Maanantaina kerrotut ongelmat liittyvät metroasemien tulipalotilanteiden turvajärjestelyihin. Metrossa on kaikkiaan 52 eri turvajärjestelmää.

Metroyhtiö testasi järjestelmien toimivuutta Aalto-yliopiston asemalla lokakuun alussa. Järjestelmien yhteiskäyttötesteissä laitteiden toiminnassa ja ohjauksessa paljastui useita vikoja.

”Esimerkiksi 12 palorullaovesta kaksi ei mennyt aivan kiinni, ja 14 paloliukuovesta kaksi ei sulkeutunut määrämittaan saakka”, kertoo toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Tulipaloja koskevien turvajärjestelyjen lisäksi virhetoimintoja havaittiin myös joissakin ohjelmissa, joissa paljastui koodausvirheitä. Sähkötestit onnistuivat.

Länsimetro Oy haluaa saada läpi yhteiskäyttötestit kolmella asemalla eli Aalto-yliopiston lisäksi Keilaniemen ja Tapiolan asemilla ennen kuin yhtiö antaa uuden arvion valmistumisesta.

Paineesta huolimatta metroyhtiö yrittää välttyä joutumasta rahastuksen kohteeksi. Toisaalta se joutuu arvioimaan, pystyvätkö urakoitsijat realistisella tavalla suoriutumaan tehtävistään.

Projektinjohtokonsultti Sweco on lisännyt väkeä länsimetro­urakkaan, ja se on Isotalon mielestä parantanut tilannetta.

”Länsimetron hallitus joutuu tietysti koko ajan arvioimaan projektinjohtokonsultin toimintaa. Swecon kanssa tiedämme hyvin, että nopein tapa saada tämä valmiiksi on tehdä se yhdessä, ja selvitellä asioita sitten myöhemmin.”

Metron matkustajaliikenteen aloittamisesta päättää myöhemmin Helsingin seudun liikenne (HSL). HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok) manaa koko metroprosessin täydelliseksi pannukakuksi.

”Koko hommahan on mennyt ihan pieleen”, Rautava sanoo.

Rautava sanoo, että Kokkisen aseman arviointi kuuluu Länsimetron hallitukselle ja Länsimetron hallituksen roolin ar­viointi omistajille eli Espoon ja Helsingin kaupungeille.

HSL tiedotti maanantaina, että nykyiset sopimukset Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa kulkevista busseista jatkuvat myös vuodenvaihteen jälkeen.

Bussit liikennöivät niin pitkään, kunnes metro kulkee Ruoholahdesta kohti länttä.

Etelä-Espoosta tarjotaan suorat yhteydet Kampin terminaaliin, ja myös suurin osa Lauttasaaren bussilinjoista kulkee sinne. Lisäliikenteen sopimukset ulottuvat vuodenvaihteeseen, mutta niihin sisältyy optio liikennöinnin jatkosta kesäkauden alkuun.

”Me haluamme häivyttää työmatkalaisten huolta siitä, pääsevätkö he kulkemaan. Nykyisenkaltainen liikenne pystytään hoitamaan”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Lisäliikennettä ajaa nyt 55 autoa, joista viisi aloitti viime maanantaina ajon Lauttasaaresta Erottajalle. Linjan 20 ruuhkavuoroilla helpotetaan Lauttasaaren joukkoliikenteen kuormitusta.

Rautava ei usko bussiliikenteen jatkosta muodostuvan suurta ongelmaa.

”Nyt kun tätä on kerran harjoiteltu, niin tämähän menee nyt vanhalla rutiinilla.”

Länsimetro tiedotti edellisen kerran metron avajaisten myöhästymisestä perjantaina 10. kesäkuuta. Tuolloin metron oli tarkoitus aloittaa liikennöinti elokuun puolivälissä. Ilmoitus tuli HSL:lle täytenä yllätyksenä. Se oli ehtinyt muun muassa jo aloittaa mainoskampanjan metron aloituksesta.

”Silloin meidän virkamiehet joutuivat perumaan lomia ja tekemään töitä kellon ympäri. Heille se oli kaikkein rankin juttun”, Rautava sanoo.

Tausta: Länsimetro on epäonnistunut keskeisissä asioissa

1 Hinta. Länsimetron kustannusarvio on tuplaantunut ensikaavailuista. Vuonna 2005 tehdyssä ympäristövaikutusten arvioinnissa metron Matinkylään arveltiin maksavan hieman yli 450 miljoonaa. Muutama vuosi myöhemmin hankesuunnitelmassa hintalappu oli 714 miljoonaa euroa. Tänä vuonna ensimmäisen vaiheen kustannusten on ar­vioitu olevan jo noin 1 088 miljoonaa euroa.

Rakennuttaja Länsimetro Oy on tilannut kustannusten noususta ulkopuolisen selvityksen.

2 Aikataulu. Länsimetron ensimmäisen vaiheen suunnittelu alkoi vuonna 2007 optimistisissa merkeissä. Silloin uumoiltiin, että metro aloittaisi liikennöinnin Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään jo loppuvuodesta 2012. Espoon valtuusto päätti metron rakentamisesta vuoden 2009 tammikuussa. Valitukset viivästyttivät töiden aloittamista, ja myöhästymisiä oli heti louhinnoista lähtien.

Kesäkuun 2016 alussa Länsimetro Oy ilmoitti, ettei metro valmistuisi 15. elokuuta suunniteltuihin avajaisiin mennessä.

3 Automatisointi. Helsinki päätti hankkia ilman kuljettajia toimivan automaattimetron toukokuussa 2006. Tarjouskilpailun voitti seuraavana vuonna Siemens 101,5 miljoonalla eurolla.

Vuonna 2008 Helsingin valtuusto hyväksyi automaattimetrolle 115 miljoonan kustannusarvion, johon kuuluivat myös asemille asennettavat laituriovet. Automaattiajon oli määrä alkaa vuonna 2013.

Projekti ajautui sekä teknisiin että taloudellisiin vaikeuksiin. Vanhojen metrojunien automatisointi osoittautui hyvin hankalaksi, ja Siemens ja HKL alkoivat kiistellä aikataulusta ja kustannuksista. Laituriovien käyttökokeilu alkoi vuonna 2011. Eurooppalaismääräykset laituriovista kiristyivät, eikä ovia saatu tarpeeksi tiiviisti HKL:n juniin.

Syyskuussa 2014 Siemens kertoi, ettei se saa laituriovia ajoissa valmiiksi, koska yhtiön mukaan ovista ei ole tullut edes täsmällistä tilausta. Pelastusviranomaiset hyväksyivät, ettei länsimetroon tarvita laituriovia.

HKL:n johtokunta sanoi irti sopimuksen Siemensin kanssa tammikuussa 2015, vaikka Siemens teki kolme eri ehdotusta riidan ratkaisemiseksi.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Metroliikenne
  • Länsimetro
  • Joukkoliikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    2. 2

      Tämä tiedetään Turun puukotuksista: Kaksi kuollut, kahdeksan loukkaantui ja epäilty sairaalassa – poliisi melko varma puukottajan henkilöllisyydestä

    3. 3

      Timo Metsola, 42, on kietonut Helsingin vuokra-asuntomarkkinat pikkurillinsä ympärille – Yli 50 asuntoa omistava judoka on Jari Sarasvuon mukaan ”matemaattinen poikkeustapaus”

    4. 4

      Pääministeri Sipilä: Ei ole mitään näyttöä siitä, että Turun puukotukset olisivat olleet terroritekoja

    5. 5

      Ruotsalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    6. 6

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    7. 7

      Turun tapahtumien silmin­näkijä: ”Näin kuinka vaaleaa naista puukotettiin useita kertoja kaulaan”

    8. 8

      Miten kovaa Mo Farah oikein juoksee? Tältä näyttää, kun tavallisten ihmisten juoksumatto asetetaan mestarin vauhtiin

    9. 9

      Turun puukkohyökkäys nousi otsikoihin ulkomailla

    10. 10

      Vieraana sukellusveneessä, josta ruotsalais­toimittaja katosi –  HS julkaisee yksinoikeudella keksijä-Madsenin haastattelun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tämä tiedetään Turun puukotuksista: Kaksi kuollut, kahdeksan loukkaantui ja epäilty sairaalassa – poliisi melko varma puukottajan henkilöllisyydestä

    2. 2

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    3. 3

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    4. 4

      Turun tapahtumien silmin­näkijä: ”Näin kuinka vaaleaa naista puukotettiin useita kertoja kaulaan”

    5. 5

      HS seurasi: Näin poliisin tiedotustilaisuus Turun puukotuksista eteni – poliisi vahvistaa sivullisten suojelleen ihmisiä

    6. 6

      Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

    7. 7

      Yksi sairaalaan Turun puukotustapauksen takia tuoduista on kuollut – kahdeksan hoidossa

    8. 8

      Pääministeri Sipilä: Ei ole mitään näyttöä siitä, että Turun puukotukset olisivat olleet terroritekoja

    9. 9

      Otto-automaatit häädetään ABC-asemilta, Prismoista ja Alepoista, S-ryhmä tuo tilalle Nosto-automaatit – katso kartalta katoavat Otot

    10. 10

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Tämä tiedetään Turun puukotuksista: Kaksi kuollut, kahdeksan loukkaantui ja epäilty sairaalassa – poliisi melko varma puukottajan henkilöllisyydestä

    3. 3

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    4. 4

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    5. 5

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

    6. 6

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    7. 7

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    8. 8

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    9. 9

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    10. 10

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    11. Näytä lisää