Valikko
Kaupunki

Länsimetron surkuhupaisa tarina: Tässä kaikessa on epäonnistuttu

Länsimetron avajaisia on taas lykätty. Listasimme sudenkuoppia, joissa jättiurakka on matkan varrella kompastellut.

Länsimetron farssi sai maanantaina jälleen yhden käänteen, kun Länsimetro oy ilmoitti, etteivät metrojunat pääse tammikuussakaan liikkeelle. Uutta päivämäärää ei annettu.

Ilmoitus ei ollut ensimmäinen, ja se on oikeastaan vain viimeisin esimerkki niistä ongelmista ja sudenkuopista, joissa valtavaksi kasvanut urakka on vuosien varrella kompastellut.

HS listasi länsimetron ongelmat vuosien varrelta.

Paljonko länsimetro maksaa?

Länsimetroseikkailua voi kuvata pinona rahaa. Länsimetron vaatima pino on kymmenen vuoden aikana yli kaksinkertaistunut. Potissa on toista miljardia euroa, joita maksaa jokainen suomalainen veronmaksaja.

Kun Espoon poliitikot vuonna 2006 valitsivat eteläisen kaupungin tulevaisuuden liikennemuodoksi metron, papereissa pyöri runsaan 450 miljoonan euron summa.

2007 hinta oli noussut 530 miljoonaan.

2008 Espoon ja Helsingin valtuustot hyväksyivät metron hankesuunnitelman lopullisesti 714 miljoonan kohdalla.

Tämänhetkinen hinta-arvio on 1 088 miljoonaa.

Lopullinen hinta jää nähtäväksi sitten, kun esimerkiksi rakentamiseen liittyvät oikeudenkäynnit on käyty. Siihen menee vuosia.

Metron kustannuksista Espoo maksaa puolet, valtio 30 ja Helsinki 20 prosenttia.

Kuinka kauan työ kestää?

Länsimetron liikenteen aloittamista on veikkailtu ainakin vuosiin 2012, 2013, 2015, 2016 ja 2017.

Päätösten hetkellä näytti hyvältä:

”Rakennustyöt alkavat parhaana mahdollisena aikana, juuri kun rakentamisen suhdanteet ovat heikoimmillaan”, arvioi Espoon apulaiskaupunginjohtaja Olavi Louko vuonna 2008.

Louko erehtyi. Valitusten käsittelyn jälkeen työ alkoivat vasta kesällä 2010.

Vielä vuonna 2009 arvioitiin, että Matinkylään voisi ajaa metrolla vuonna 2013, ja 2013 uskottiin vuoteen 2015.

Työt yllättivät tekijänsä:

”Olemme joutuneet tekemään Keilaniemeen 70 metriä pitkän betonisarkofagin kalliotunnelin sisälle. Myös Lauttasaaren ostoskeskuksen tienoilla kallioperä osoittautui petolliseksi”, sanoi rakentamista johtavan Länsimetro-yhtiön toimitusjohtaja Matti Kokkinen vuonna 2013.

Kesäkuussa 2016 Länsimetron avajaisohjelma Muumi-festivaaleineen oli pitkälti valmis ja kaupungilla pyöri näyttävä metromainoskampanja. Virkamiehet tekivät lähtöä lomille ja poliitikot puolueidensa kesäkokouksiin, kun Länsimetro-yhtiö tiedotti: ei onnistu.

Osa asemien ja järjestelmien rakennustöistä oli kesäkuussa edelleen kesken.

Tämän jälkeen aloituspäivää sijoiteltiin tammikuulle, mutta kuluvan viikon maanantaina kerrottiin, ettei metrolla ajeta tammikuussakaan.

Uusi ennuste annetaan marraskuun lopulla.

Miksei vastoinkäymisistä ole kerrottu?

Kesäkuussa espoolaisille ja siellä työssä käyville tuli hätä: kuinka kulkea töihin ja kouluun, kun metro ei kulje ja bussilinjat on lakkautettu. Se asia ratkesi parissa viikossa: bussit jatkavat, kunnes metro liikkuu.

Tieto metron viivästymisestä tuli kesällä aivan puskista niin metroliikenteestä vastaavalle HSL:lle kuin kaupunkien päättäjillekin.

Metroyhtiö on perustellut myöhästymistä ylimalkaisesti. Kesäkuussa Länsimetro-yhtiö vetosi ongelmiin järjestelmien testauksessa, vaikka testausta ei ollut edes aloitettu ja asemien rakentaminenkin oli kesken.

Niukahkon tiedottamisen mahdollistaa se, että Länsimetro ei ole julkisuuslain tarkoittama viranomainen vaan kuntien perustama osakeyhtiö.

Todennäköistä on toki sekin, ettei tieto kulje edes metron rakentajien kesken. Heitä on tuhansittain, ja vastuuketjut aliurakoitsijan alihankkijan apumiehestä metroyhtiön hallitukseen ovat pitkiä ja kikkuraisia. Siitä lisää tuonnempana.

Mihin unohtui automaatti?

Espoon uuden metrolinjan avautuessa koko metron Vuosaareen ja Mellunmäkeen asti piti kulkea automaattisesti, ilman kuljettajia.

Liikenteen alkaessa metron tuo Itä-Helsingistä Matinkylään ihminen, ja kuljettajille riittää töitä vielä vuosiksi.

Helsinki päätti hankkia ilman kuljettajia toimivan metron vuonna 2006, ja automaattiajon piti alkaa vuonna 2013. Urakan sai Siemens.

Homma meni puihin, mistä Siemens sekä Helsingin liikennelaitos HKL ja Länsimetro syyttelevät toisiaan: Siemensin mukaan tilaajat eivät osanneet tilata, tilaajien mukaan Siemens ei osannut tehdä.

Asiaa ratkotaan lähivuodet oikeudessa, ja häviäjän maksettavaksi lankeaa jopa 200 miljoonan euron lasku.

Oikeudenkäynti alkaa ensi vuonna.

Miksi Helsingin metroasemilla on 45 metriä liian pitkät laiturit?

Kun metron automatisointi näytti etenevän mukavasti, länsimetron asemilta löytyi säästökohde: laitureiden pituus.

Ideana oli lyhentää junia ja vastaavasti tihentää niiden vuoroväliä 1,5 minuuttiin, jotta kaikki kulkijat mahtuisivat kyytiin. Automaatti pystyisi ajamaan lyhyemmillä vuoroväleillä kuin ihminen.

Länsimetrolle louhittiin 90 metriä pitkät laiturit, kun Helsingin vanhat laiturit ovat 135 metrin mittaisia.

Nyt automaattia ei siis tule, metrojunat typistyivät ja kulkevat jo nyt tiheimmillään 2,5 minuutin välein. Lähivuosina metroon on odotettavissa ruuhkia, joiden purkaminen ulottuu liikennesuunnittelun syvimpään ytimeen: Raide-Jokerin ja Kruunusiltojen kaltaisten liikennehankkeiden uskotaan siirtävän metron käyttäjiä pikaraitiovaunuihin jo 2020-luvulla.

”Myös kaupunkibulevardeille on suunniteltu pikaraitioteitä”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi ennakoi elokuussa.

Kuka metrossa vastaa ja mistä?

Länsimetroa rakennuttaa Länsimetro Oy. Yhtiö on 85-prosenttisesti Espoon ja 15-prosenttisesti Helsingin omistuksessa.

Käytännössä yhtiö on vain kymmenen hengen tilaajaorganisaatio. Töitä valvoo rakennuttajakonsultti Sweco PM, ja varsinaisia rakennustöitä tekevät lukuisat urakoitsijat.

”Tilattiin mustekala, jonka lonkeroita ei ole kyetty valvomaan”, luonnehtii metron rakentamista tarkkaan seurannut toimittaja Marja Salomaa HS-Analyysissään.

Länsimetro on työllistänyt satoja suunnittelijoita, tuhansia rakentajia ja välillisesti tuhansia alihankkijoita. Homma on valunut moneen hanskaan, joista yksi ei tiedä, mitä toinen tekee.

Mallista on jo otettu opiksi, ja esimerkiksi Raide-Jokeri rakennetaan metrosta poiketen niin, että myös pääurakoitsija osallistuu suunnitteluun ja kantaa taloudellista vastuuta.

”Työmaakokoukset ovat helpompia, kun siellä on yksi urakoitsija eikä kahtakymmentä”, luonnehti Raide-Jokerin projektipäällikkö Juha Saarikoski HS:n haastattelussa kesällä.

Miten metroasemalle pääsee?

Kun länsimetro jonakin päivänä valmistuu, sen useimpien asemien ympäristöt ovat vielä vuosien ajan silkkaa rakennustyömaata.

Matkustajat saavat siis puikkelehtia työmaiden seassa, ja tulevan metron ahkerimmat käyttäjät asuvat vielä muualla. Esimerkiksi Koivusaaren ja Urheilupuiston asemien ympäristössä ei asuntorakentaminen ole edes käynnistynyt.

Liikkuminen on jossain määrin hankalaa vielä pitkään ainakin Tapiolan metroasemalla ja Keilaniemessä, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo.

Niittykummussa matkustajien kulkua varten on rakennettu käytävä, sillä metroaseman yläpuolelle rakennetaan kauppakeskusta asuintorneineen. Aalto-yliopiston asemalla rakentaminen jatkuu metroaseman yläpuolella.

Hankalin tilanne on Tapiolassa, missä metromatkustaja nousee käytännössä keskelle valtavaa rakennustyömaata. Aluetta myllätään vielä vuosikausia.

Tuleeko metrosta kaunis?

Uudet metroasemat ovat ehdottomasti hienoja – ehkä jopa taideteoksia asemiksi – mutta varsinaisen taiteen hankkiminen asemille on jäänyt.

Alun alkaen oli tarkoitus, että kaikille kahdeksalle uudelle asemalle tilataan taideteos, mutta metron avautuessa teoksia on vain Tapiolassa, Niittykummussa ja Keilaniemessä.

”Kyllähän tässä jää mahdollisuus siihen, että teoksia tulee myöhemmin. Ei kirvestä ole kaivoon heitetty. Minusta asemat jo itsessäänkin hienoja”, Matti Kokkinen sanoi HS:lle syyskuussa.

Mikä on tökkinyt?

Koska metroa rakentaa monilonkeroinen organisaatio, on rakentamisen ongelmakohtia vaikea jäljittää. Hankkeen symboleiksi ovat nousseet muun muassa laituriovet, savunpoistoluukut ja palo-ovet.

Vuosaareen ehdittiin jo kokeeksi rakentaa automaatin edellyttämät laituriovet, jotka on nyt jo purettu. Automatisointia koskevassa oikeusjutussa niistäkin tullaan keskustelemaan.

Siemensin mukaan liikennelaitos ei osannut esimerkiksi määritellä, kuinka paljon tilaa tarvitaan liikkuvan junan ja laiturioven väliin. HKL:n mielestä Siemensin olisi pitänyt osata ratkaista asia itse.

Kesällä kävi ilmi, että länsimetron asemilta puuttui kokonaan muun muassa savunpoistoluukut. Ne tilattiin vasta kuukausia sen jälkeen, kun rakennusvalvonta oli hyväksynyt ne.

Maanantaina julkisuuteen kerrotut ongelmat liittyvät siihen, miten metroasema toimii hätätilanteissa kuten tulipalon sattuessa.

Metrossa on 52 eri turvajärjestelmää. Ensimmäisenä niitä päästiin testaamaan Aalto-yliopiston asemalla lokakuun alussa. Paljastui useita vikoja.

”Esimerkiksi 12 palorullaovesta kaksi ei mennyt aivan kiinni, ja 14 paloliukuovesta kaksi ei sulkeutunut määrämittaan saakka”, kertoi toimitusjohtaja Kokkinen.

Oikaisu 11.10. kello 23.40: Automaattimetron oikeusriidassa häviäjälle lankeaa 200 miljoonan euron, ei 200 000 euron lasku.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Länsimetro
  • Espoo
  • Automaattimetro
  • Joukkoliikenne
  • Helsinki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Sunday Times: Trump ojensi Merkelille 350 miljardin euron laskun Nato-puolustuksesta

    2. 2

      Muuttaako Nordea Suomeen? Pääkonttorista voisi olla enemmän haittaa kuin imagohyötyä

    3. 3

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    4. 4

      Helsingin Jätkäsaari on tyylikäs, mutta värien kanssa riehuminen ärsyttää niin naapureita kuin arkkitehtuuri­kriitikoitakin

    5. 5

      Kesäaikaprotesti leviää – kansalaisaloite kerännyt jo yli 33 000 allekirjoitusta

    6. 6

      George W. Bush vangitsi tauluihinsa Irakissa vammautuneen sotilaan katseen – näin suomalaisgalleristi arvioi maailmalla kehutun presidentin kyvyt

    7. 7

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    8. 8

      Kellojen siirto johtuu uusiseelantilaisesta postimiehestä, joka rakasti perhosia

    9. 9

      Maailmanselitysten uusi supertähti povaa, että ihmislaji on tulossa tiensä päähän

    10. 10

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    2. 2

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    3. 3

      Tampereella myydään marmorista miljoonataloa, jota on tirkistelty hakupalveluissa jo satatuhatta kertaa – HS kävi katsomassa Kruunukalusteen perustajien elämäntyötä

    4. 4

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    5. 5

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    6. 6

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    7. 7

      George W. Bush vangitsi tauluihinsa Irakissa vammautuneen sotilaan katseen – näin suomalaisgalleristi arvioi maailmalla kehutun presidentin kyvyt

    8. 8

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    9. 9

      Maailmanselitysten uusi supertähti povaa, että ihmislaji on tulossa tiensä päähän

    10. 10

      Helsingin Jätkäsaari on tyylikäs, mutta värien kanssa riehuminen ärsyttää niin naapureita kuin arkkitehtuuri­kriitikoitakin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    6. 6

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää