Valikko
Kaupunki

Länsimetron surkuhupaisa tarina: Tässä kaikessa on epäonnistuttu

Länsimetron avajaisia on taas lykätty. Listasimme sudenkuoppia, joissa jättiurakka on matkan varrella kompastellut.

Länsimetron farssi sai maanantaina jälleen yhden käänteen, kun Länsimetro oy ilmoitti, etteivät metrojunat pääse tammikuussakaan liikkeelle. Uutta päivämäärää ei annettu.

Ilmoitus ei ollut ensimmäinen, ja se on oikeastaan vain viimeisin esimerkki niistä ongelmista ja sudenkuopista, joissa valtavaksi kasvanut urakka on vuosien varrella kompastellut.

HS listasi länsimetron ongelmat vuosien varrelta.

Paljonko länsimetro maksaa?

Länsimetroseikkailua voi kuvata pinona rahaa. Länsimetron vaatima pino on kymmenen vuoden aikana yli kaksinkertaistunut. Potissa on toista miljardia euroa, joita maksaa jokainen suomalainen veronmaksaja.

Kun Espoon poliitikot vuonna 2006 valitsivat eteläisen kaupungin tulevaisuuden liikennemuodoksi metron, papereissa pyöri runsaan 450 miljoonan euron summa.

2007 hinta oli noussut 530 miljoonaan.

2008 Espoon ja Helsingin valtuustot hyväksyivät metron hankesuunnitelman lopullisesti 714 miljoonan kohdalla.

Tämänhetkinen hinta-arvio on 1 088 miljoonaa.

Lopullinen hinta jää nähtäväksi sitten, kun esimerkiksi rakentamiseen liittyvät oikeudenkäynnit on käyty. Siihen menee vuosia.

Metron kustannuksista Espoo maksaa puolet, valtio 30 ja Helsinki 20 prosenttia.

Kuinka kauan työ kestää?

Länsimetron liikenteen aloittamista on veikkailtu ainakin vuosiin 2012, 2013, 2015, 2016 ja 2017.

Päätösten hetkellä näytti hyvältä:

”Rakennustyöt alkavat parhaana mahdollisena aikana, juuri kun rakentamisen suhdanteet ovat heikoimmillaan”, arvioi Espoon apulaiskaupunginjohtaja Olavi Louko vuonna 2008.

Louko erehtyi. Valitusten käsittelyn jälkeen työ alkoivat vasta kesällä 2010.

Vielä vuonna 2009 arvioitiin, että Matinkylään voisi ajaa metrolla vuonna 2013, ja 2013 uskottiin vuoteen 2015.

Työt yllättivät tekijänsä:

”Olemme joutuneet tekemään Keilaniemeen 70 metriä pitkän betonisarkofagin kalliotunnelin sisälle. Myös Lauttasaaren ostoskeskuksen tienoilla kallioperä osoittautui petolliseksi”, sanoi rakentamista johtavan Länsimetro-yhtiön toimitusjohtaja Matti Kokkinen vuonna 2013.

Kesäkuussa 2016 Länsimetron avajaisohjelma Muumi-festivaaleineen oli pitkälti valmis ja kaupungilla pyöri näyttävä metromainoskampanja. Virkamiehet tekivät lähtöä lomille ja poliitikot puolueidensa kesäkokouksiin, kun Länsimetro-yhtiö tiedotti: ei onnistu.

Osa asemien ja järjestelmien rakennustöistä oli kesäkuussa edelleen kesken.

Tämän jälkeen aloituspäivää sijoiteltiin tammikuulle, mutta kuluvan viikon maanantaina kerrottiin, ettei metrolla ajeta tammikuussakaan.

Uusi ennuste annetaan marraskuun lopulla.

Miksei vastoinkäymisistä ole kerrottu?

Kesäkuussa espoolaisille ja siellä työssä käyville tuli hätä: kuinka kulkea töihin ja kouluun, kun metro ei kulje ja bussilinjat on lakkautettu. Se asia ratkesi parissa viikossa: bussit jatkavat, kunnes metro liikkuu.

Tieto metron viivästymisestä tuli kesällä aivan puskista niin metroliikenteestä vastaavalle HSL:lle kuin kaupunkien päättäjillekin.

Metroyhtiö on perustellut myöhästymistä ylimalkaisesti. Kesäkuussa Länsimetro-yhtiö vetosi ongelmiin järjestelmien testauksessa, vaikka testausta ei ollut edes aloitettu ja asemien rakentaminenkin oli kesken.

Niukahkon tiedottamisen mahdollistaa se, että Länsimetro ei ole julkisuuslain tarkoittama viranomainen vaan kuntien perustama osakeyhtiö.

Todennäköistä on toki sekin, ettei tieto kulje edes metron rakentajien kesken. Heitä on tuhansittain, ja vastuuketjut aliurakoitsijan alihankkijan apumiehestä metroyhtiön hallitukseen ovat pitkiä ja kikkuraisia. Siitä lisää tuonnempana.

Mihin unohtui automaatti?

Espoon uuden metrolinjan avautuessa koko metron Vuosaareen ja Mellunmäkeen asti piti kulkea automaattisesti, ilman kuljettajia.

Liikenteen alkaessa metron tuo Itä-Helsingistä Matinkylään ihminen, ja kuljettajille riittää töitä vielä vuosiksi.

Helsinki päätti hankkia ilman kuljettajia toimivan metron vuonna 2006, ja automaattiajon piti alkaa vuonna 2013. Urakan sai Siemens.

Homma meni puihin, mistä Siemens sekä Helsingin liikennelaitos HKL ja Länsimetro syyttelevät toisiaan: Siemensin mukaan tilaajat eivät osanneet tilata, tilaajien mukaan Siemens ei osannut tehdä.

Asiaa ratkotaan lähivuodet oikeudessa, ja häviäjän maksettavaksi lankeaa jopa 200 miljoonan euron lasku.

Oikeudenkäynti alkaa ensi vuonna.

Miksi Helsingin metroasemilla on 45 metriä liian pitkät laiturit?

Kun metron automatisointi näytti etenevän mukavasti, länsimetron asemilta löytyi säästökohde: laitureiden pituus.

Ideana oli lyhentää junia ja vastaavasti tihentää niiden vuoroväliä 1,5 minuuttiin, jotta kaikki kulkijat mahtuisivat kyytiin. Automaatti pystyisi ajamaan lyhyemmillä vuoroväleillä kuin ihminen.

Länsimetrolle louhittiin 90 metriä pitkät laiturit, kun Helsingin vanhat laiturit ovat 135 metrin mittaisia.

Nyt automaattia ei siis tule, metrojunat typistyivät ja kulkevat jo nyt tiheimmillään 2,5 minuutin välein. Lähivuosina metroon on odotettavissa ruuhkia, joiden purkaminen ulottuu liikennesuunnittelun syvimpään ytimeen: Raide-Jokerin ja Kruunusiltojen kaltaisten liikennehankkeiden uskotaan siirtävän metron käyttäjiä pikaraitiovaunuihin jo 2020-luvulla.

”Myös kaupunkibulevardeille on suunniteltu pikaraitioteitä”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi ennakoi elokuussa.

Kuka metrossa vastaa ja mistä?

Länsimetroa rakennuttaa Länsimetro Oy. Yhtiö on 85-prosenttisesti Espoon ja 15-prosenttisesti Helsingin omistuksessa.

Käytännössä yhtiö on vain kymmenen hengen tilaajaorganisaatio. Töitä valvoo rakennuttajakonsultti Sweco PM, ja varsinaisia rakennustöitä tekevät lukuisat urakoitsijat.

”Tilattiin mustekala, jonka lonkeroita ei ole kyetty valvomaan”, luonnehtii metron rakentamista tarkkaan seurannut toimittaja Marja Salomaa HS-Analyysissään.

Länsimetro on työllistänyt satoja suunnittelijoita, tuhansia rakentajia ja välillisesti tuhansia alihankkijoita. Homma on valunut moneen hanskaan, joista yksi ei tiedä, mitä toinen tekee.

Mallista on jo otettu opiksi, ja esimerkiksi Raide-Jokeri rakennetaan metrosta poiketen niin, että myös pääurakoitsija osallistuu suunnitteluun ja kantaa taloudellista vastuuta.

”Työmaakokoukset ovat helpompia, kun siellä on yksi urakoitsija eikä kahtakymmentä”, luonnehti Raide-Jokerin projektipäällikkö Juha Saarikoski HS:n haastattelussa kesällä.

Miten metroasemalle pääsee?

Kun länsimetro jonakin päivänä valmistuu, sen useimpien asemien ympäristöt ovat vielä vuosien ajan silkkaa rakennustyömaata.

Matkustajat saavat siis puikkelehtia työmaiden seassa, ja tulevan metron ahkerimmat käyttäjät asuvat vielä muualla. Esimerkiksi Koivusaaren ja Urheilupuiston asemien ympäristössä ei asuntorakentaminen ole edes käynnistynyt.

Liikkuminen on jossain määrin hankalaa vielä pitkään ainakin Tapiolan metroasemalla ja Keilaniemessä, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo.

Niittykummussa matkustajien kulkua varten on rakennettu käytävä, sillä metroaseman yläpuolelle rakennetaan kauppakeskusta asuintorneineen. Aalto-yliopiston asemalla rakentaminen jatkuu metroaseman yläpuolella.

Hankalin tilanne on Tapiolassa, missä metromatkustaja nousee käytännössä keskelle valtavaa rakennustyömaata. Aluetta myllätään vielä vuosikausia.

Tuleeko metrosta kaunis?

Uudet metroasemat ovat ehdottomasti hienoja – ehkä jopa taideteoksia asemiksi – mutta varsinaisen taiteen hankkiminen asemille on jäänyt.

Alun alkaen oli tarkoitus, että kaikille kahdeksalle uudelle asemalle tilataan taideteos, mutta metron avautuessa teoksia on vain Tapiolassa, Niittykummussa ja Keilaniemessä.

”Kyllähän tässä jää mahdollisuus siihen, että teoksia tulee myöhemmin. Ei kirvestä ole kaivoon heitetty. Minusta asemat jo itsessäänkin hienoja”, Matti Kokkinen sanoi HS:lle syyskuussa.

Mikä on tökkinyt?

Koska metroa rakentaa monilonkeroinen organisaatio, on rakentamisen ongelmakohtia vaikea jäljittää. Hankkeen symboleiksi ovat nousseet muun muassa laituriovet, savunpoistoluukut ja palo-ovet.

Vuosaareen ehdittiin jo kokeeksi rakentaa automaatin edellyttämät laituriovet, jotka on nyt jo purettu. Automatisointia koskevassa oikeusjutussa niistäkin tullaan keskustelemaan.

Siemensin mukaan liikennelaitos ei osannut esimerkiksi määritellä, kuinka paljon tilaa tarvitaan liikkuvan junan ja laiturioven väliin. HKL:n mielestä Siemensin olisi pitänyt osata ratkaista asia itse.

Kesällä kävi ilmi, että länsimetron asemilta puuttui kokonaan muun muassa savunpoistoluukut. Ne tilattiin vasta kuukausia sen jälkeen, kun rakennusvalvonta oli hyväksynyt ne.

Maanantaina julkisuuteen kerrotut ongelmat liittyvät siihen, miten metroasema toimii hätätilanteissa kuten tulipalon sattuessa.

Metrossa on 52 eri turvajärjestelmää. Ensimmäisenä niitä päästiin testaamaan Aalto-yliopiston asemalla lokakuun alussa. Paljastui useita vikoja.

”Esimerkiksi 12 palorullaovesta kaksi ei mennyt aivan kiinni, ja 14 paloliukuovesta kaksi ei sulkeutunut määrämittaan saakka”, kertoi toimitusjohtaja Kokkinen.

Oikaisu 11.10. kello 23.40: Automaattimetron oikeusriidassa häviäjälle lankeaa 200 miljoonan euron, ei 200 000 euron lasku.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Länsimetro
  • Espoo
  • Automaattimetro
  • Joukkoliikenne
  • Helsinki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    2. 2

      Naton Euroopan-joukkojen johtaja: Venäjän suuret sotaharjoitukset Valko-Venäjällä voivat osoittautua ”Troijan hevoseksi”

    3. 3

      Löyhkäävä ”koiranlihakuja” on maanpäällinen helvetti, jossa päättömät, paistetut koirat odottavat vierailijoita – osa ihmisistä ajattelee yhä lihan maistuvan parhaalta, kun koira on piesty ennen teurastusta

    4. 4

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    5. 5

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    6. 6

      Suomen ökyhuviloita kaupataan nyt ulkomaisille ostajille – HS:n video näyttää, millaisen huvilan Suomesta saa kahdella miljoonalla eurolla

    7. 7

      Suomi on täynnä kuntia, joissa ulkomaalais­taustaisia on vain kourallinen – kartta osoittaa, että maahanmuutto keskittyy voimakkaasti suuriin kaupunkeihin

    8. 8

      Venäjä riitelee 1940-luvun historiasta sekä Puolan että Baltian kanssa –  kutsuu Viron metsäveljiä natseiksi ja Puolan miehittämistä ilouutiseksi

    9. 9

      Suomalaiset saivat häpeällisen huonon tuloksen, kun eurooppalaisten hiilijalanjäljet pantiin kartalle – Miksi hiilijalanjälki paisuu Suomessa?

    10. 10

      Linkin Parkin laulaja Chester Bennington on kuollut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    2. 2

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    3. 3

      Lifestyle­bloggaajan elämä on liian ihanaa ollakseen totta – Onko jatkuva ”täydellisen minän” esittely narsistista, nykyaikaa vai osa ihmisyyttä?

    4. 4

      Kela olettaa kämppikseni maksavan asumismenoni

    5. 5

      Suomalaiset saivat häpeällisen huonon tuloksen, kun eurooppalaisten hiilijalanjäljet pantiin kartalle – Miksi hiilijalanjälki paisuu Suomessa?

    6. 6

      Seuraamme melankolisina ja pelokkaina James Bond -kansan surullista bluffia brexit-neuvotteluissa – kansanäänestystä edeltäneiden valheiden mittakaava alkaa tulla esiin

    7. 7

      Näin stand up -koomikon brändiä suojellaan: Pikkufestivaalin ei annettu käyttää Sami Hedbergin nimeä vitsikilpailun nimessä

    8. 8

      16-vuotias Linda kiinnostui Isisistä ja karkasi kotoaan Saksasta, nyt hänet on ehkä löydetty Mosulin tunneleista – mallioppilaasta tuli radikaali muutamassa kuukaudessa

    9. 9

      Despacito on maailman kaikkien aikojen striimatuin kappale – Näistä syistä espanjankielisestä biisistä tuli niin valtaisa megahitti, myös Suomessa

    10. 10

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

    2. 2

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    3. 3

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    4. 4

      11-vuotiaan Taijatuuli Louhivuoren isä joutui taposta vankilaan, ja vapauduttuaan isä tappoi uudestaan – ”Tuo mies on hulluin murhaaja, josta olen kuullut, ja mä rakastan sitä”

    5. 5

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    6. 6

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    7. 7

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    8. 8

      Ruokolahden leijona oli isojen poikien pila – viranomaiset ovat tienneet totuuden 25 vuotta

    9. 9

      Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?

    10. 10

      Game of Thrones alkaa – Tällä jutulla pääset kartalle, mistä sarja ja päähenkilöt uudella kaudella jatkavat

    11. Näytä lisää