Valikko
Kaupunki

Cheyenne Järvisen rintoihin jäi rujot jäljet – Kymmenien suomalaisten kauneusleikkaukset ovat menneet pieleen

”Olin ilman paitaa kirurgin edessä, kun sain tietää, että tehdäänkin leikkaus, josta jää isot arvet”, kertoo vantaalaisnainen epäonnistuneesta rintaleikkauksestaan. Korvauksia on vaikea saada.

Vantaalainen Cheyenne Järvinen, 22, oli jo laivalla matkalla Tallinnaan rintojen kohotus- ja implanttileikkaukseen, kun hän sai tiedon, että hänelle pitääkin tehdä kaksi leikkausta.

Kaikki oli alkanut helsinkiläiseltä klinikalta. Kauneusleikkausta edeltävässä konsultaatiossa Järviselle oli puhuttu vain yhdestä leikkauksesta. Järvisen mukaan oli sovittu myös niin sanotusta arvettomasta leikkauksesta, mutta leikkauspäivänä tämäkin muuttui.

”Olin ilman paitaa kirurgin edessä, kun sain tietää, että tehdäänkin ankkurileikkaus, josta jää isot arvet.”

Järvinen oli neuvotellut leikkauksen Helsingissä Look-klinikan kanssa listahintaa halvemmaksi, koska oli luvannut markkinoida yritystä ja sen esteettisiä hoitoja muun muassa sosiaalisessa mediassa ja blogissaan.

Hän oli myös allekirjoittanut sopimuksen, jonka mukaan toimenpiteen perumisesta joutuu maksamaan monta sataa euroa. Järvinen oli sitoutunut maksamaan 2 000 euroa maksavan leikkauksen kauneusleikkausyrityksen markkinoimalla osamaksusopimuksella.

”Jouduin jättämään mukaan tuekseni lähteneen saattajan vastoin tahtoani hotellille. Kun menin klinikalle, siellä oli kireä tunnelma. Koin, että siinä tilanteessa oli enää tosi vaikea perääntyä ja että minut oli ahdistettu nurkkaan.”


Kun Järvinen heräsi leikkauksesta, hänen rinnoissaan oli isot arvet, nännit hieman eri tasolla ja implantit puuttuivat.

Parin kuukauden päästä leikkauksesta toiseen rintaan ilmestyi tulehtunut reikä. Tässä vaiheessa myös kauneusleikkauksen ostajan ja yrityksen välit olivat tulehtuneet.

Samankaltaisista tapauksista valitetaan varsin usein kuluttajaviranomaisille. HS pyysi viime aikoina kauneusleikkauksiin liittyneitä valituksia. Niitä oli vuosina 2013–2016 nelisenkymmentä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston KKV:n HS:lle toimittamassa listassa on noin 20 erinimistä firmaa, mutta kaksi yritystä (Look ja Cityklinikka) olivat kuluttajavalitusten kohteena muita selvästi useammin.

Kauneusleikkauksia koskevissa kuluttajavalituksissa toistuivat seuraavat asiat: toimenpide pitää maksaa etukäteen, ei saa kuittia, laskuissa ei ole erittelyjä, toimenpiteeseen kuuluvia ehtoja ei saa kirjallisena ja leikkauksessa tai siihen liittyvissä palveluissa menee jotain pieleen, mutta yrityksen vastuuhenkilöitä ei tavoita selvittämään asiaa.


Pahimmillaan usein kuluttajavalitusten kohteena olevista yrityksistä lakataan vastaamasta myös kuluttajaviranomaisille, jotka pyrkivät sovittelemaan asiaa.

Luottokortilla maksaminen tai osamaksusopimus saattaa myös auttaa kuluttajaa riitatilanteessa.

”Jos palvelu epäonnistuu, eikä saa hyvitystä varsinaiselta palveluntekijältä, niin vaatimuksia voi kohdistaa luoton myöntäneeseen yritykseen”, sanoo kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala.

HS kertoo toisesta kangerrellen sujuneesta operaatiosta. Lue tästä, kuinka 23-vuotias nainen kyyditettiin implanttileikkausta varten Tallinnasta Pärnuun keskellä yötä.

Esteettisen kirurgian ja esteettisten hoitojen ala aineineen ja toimenpiteineen elää koko ajan.

”Tämä on ollut hyvin muuttuva kenttä ja siksi on ollut epävarmuutta siitä, mitkä asiat kuuluvat kullekin viranomaiselle”, sanoo lääkintöneuvos Liisa Toppila Valvirasta eli sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta.

Ei siis ihme, jos tavalliset ihmisetkin putoavat kärryiltä.

Epäselvyyttä lisää, että yritykset käyttävät markkinoinnissaan lääketieteellisiä ja terveydenhuollon termejä silloinkin, kun toimenpiteissä ei niistä ole kyse.

Sosiaali- ja terveysministeriö antoi kesäkuussa lausunnon, jossa linjattiin, mitkä kehonmuokkauspalvelut kuuluvat terveydenhuollon valvontaviranomaisten piiriin ja mitkä eivät. Esteettisessä tarkoituksessa annetut, vaativaa lääketieteellistä osaamista edellyttävät toimenpiteet, kuten kirurgiset leikkaukset ovat lain mukaan terveyden- tai sairaanhoitoa tai niihin rinnastettavaa palvelua.

Toppilan mukaan esteettiseen toimenpiteeseen menevän henkilön tulisi etukäteen ja selkeästi saada tietää, missä asemassa – potilaana vai kuluttajana – hän siinä on.

Tämä on tärkeää varsinkin niissä tilanteissa, kun jotain menee pieleen.

Jos on kyse terveyden- ja sairaudenhoidosta, pätee eri lainsäädäntö kuin kuluttaja-asioissa. Asiat mutkistuvat, jos mukana on ulkomaisia toimijoita kunkin maan lainsäädäntöineen.

Silmäluomileikkaus on Suomen yleisin kauneusleikkaus. Tavallisiin operaatioihin kuuluvat myös erilaiset rintaleikkaukset, rasvaimu, kasvoleikkaukset ja vatsaplastia, jossa poistetaan vatsanahkaa ja kiristetään vatsalihaksia.

Tapauksia, joissa kauneusleikkauksessa käynyt ei ole tyytyväinen lopputulokseen, ei oteta korjaukseen julkiselle puolelle.


”Jos taas ilmenee merkittävä terveyttä uhkaava komplikaatio, se muuttuu sairaudeksi ja hoidamme komplikaation”, sanoo Hyksin plastiikkakirurgian vastaava ylilääkäri Hannu Kuokkanen.

Tällaisia tilanteita ovat useimmiten infektiot tai leikkauksen jälkeiset vakavat verenvuodot.

Kuokkasen mukaan kauneusleikkausten jälkeen julkiselle puolelle hoitoon päätyvät ovat yksittäistapauksia.

Jos kauneusleikkauksen jälki ei yksinkertaisesti miellytä asiakasta, lopputulosta ei myöskään pidetä potilasvahinkona. Sen sijaan esimerkiksi terveyttä uhkaavista komplikaatioista voi yrittää hakea korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta.

Potilasvakuutuskeskuksessa ratkaistiin 84 plastiikkakirurgiaan liittyvää toimenpidettä vuonna 2015, joista korvauksia maksettiin 23 tapauksessa. Potilasvakuutuskeskuksessa ei tilastoida erikseen kauneusleikkauksia ja lääketieteellisistä syistä tehtyjä leikkauksia.

Moni ei tiedä, että Potilasvakuutuskeskus ei korvaa Suomen ulkopuolella tapahtuneita terveyden- ja sairaanhoidon vahinkoja, vaikka potilas olisi lähetetty Suomesta hoitoon.

Helsingissä on lukuisia yrityksiä, jotka tarjoavat kauneusleikkauksia siten, että niin sanottu konsultaatio on täkäläisessä liiketilassa ja itse toimenpiteet tehdään esimerkiksi Virossa tai muualla ulkomailla.

”Se on ihan yleinen ilmiö länsimaissa, että leikkauksia tehdään halvemman tuotannon maissa ja sillä tavalla kustannuksia pyritään pitämään matalampina”, sanoo alan käytännöstä Hyksin Kuokkanen, joka sairaudenhoidon lisäksi tekee esteettisiä leikkauksia myös yksityisellä puolella.

Valviran Toppila kertoo, että Valviraan ja aluehallintovirastoon tulee yhteydenottoja erityisesti epäselvään markkinointiin liittyen.

”Kantelun tehnyt voi olla hyvin hämmentynyt kuultuaan, että kuuluukin toisen maan lainsäädännön piiriin, koska hoito on annettu ulkomailla”, sanoo Toppila ja jatkaa:

”Olisi aina reilua kertoa etukäteen asiakkaalle, mikä on välitysfirman rooli, koska konsultointi saattaa olla osittain terveydenhuollon palvelua ja osittain kuluttajamarkkinointia.”

Kuluttajariitalautakunta käsittelee vuosittain 40–50 terveyspalveluja koskevaa asiaa, joista kymmenkunta liittyy kauneusleikkauksiin. Kuluttajariitalautakuntaan valitetaan, kun riidellään rahasta eli halutaan hinnanalennusta tai vahingonkorvausta.

HS:n haastattelemat naiset harkitsevat ryhmäkannetta kauneusleikkausfirmaa vastaan. Ryhmäkanteen idea on, että siinä haettaisiin yhteisvoimin yritykseltä oikeutta samankaltaisissa tapauksissa.

 

Kauneusklinikka Lookin Tiina Jylhä vastaa

HS kysyi kuluttajaviranomaisille tulleista valituksista ja kauneusleikkauksessa käyneiden kokemuksista Kauneusklinikka Lookin Tiina Jylhä-Valkoselta.

Toimenpiteissä käyneet kertovat, että aikataulut muuttuvat viime hetkillä, leikkauspaikat vaihtuvat, toimenpiteet muuttuvat lennossa, kaikki pitää maksaa etukäteen, vaikka osa operaatioista jää tekemättä ja jälki ei vastaa toimenpiteistä etukäteen kerrottua.


”Monesti on näkemyseroja asioissa, mutta on hyvin harvinaista, ettei niistä päästä jollain lailla sopuun”, Tiina Jylhä-Valkonen Lookista sanoo.

Jos asiakkaan kanssa on sovittu monta toimenpidettä, mutta tehdään vain osa, miksi pyydetään lisää rahaa, kun on varaamassa aikaa siihen toiseen vielä tekemättä jääneeseen toimenpiteeseen?

”Leikkaukset maksetaan etukäteen, sillä jos sitä ei makseta etukäteen, niin se leikkaus on kuitenkin saatu ja sitä on vaikea saada ihmiseltä enää pois, vaikka raha jäisi maksamatta. Tämä on ihan yleinen käytäntö.”

Mutta, jos on sovittu monta toimenpidettä ja on maksanut koko summan ja on varaamassa aikaa toiseen toimenpiteeseen, niin miksi teiltä on pyydetty lisää rahaa, vaikka asiakas on jo maksanut?

”Jos toimenpide on täysin samanlainen, mistä on alun perin puhuttu, niin eihän silloin voi pyytää lisää rahaa, ellei siinä ole sitten jotain, että jommassa kummassa toimenpiteessä tehdään jotain vähän enemmän.

Molempia puolia velvoittavat sopimukset kirjoitetaan etukäteen. Ja klinikalla kirurgit ottavat allekirjoitukset vielä erilaisista suostumuksista, jos he sitten siellä päättääkin viime tipassa asiakkaan kanssa jotain erityistä.”

Onko tämä viime tipassa päättäminen tyypillistä?

”Alustavassa konsultaatiossa sanotaan, että asiakas juttelee vielä ennen leikkausta kirurgin kanssa ja siinä voidaan vielä kahden kesken tehdä jotain muutosta. Ja siksi siinä kohdassa allekirjoitetaan vielä erikseen sopimukset.

Mehän emme enää tiedä siitä vaiheesta, kun ihminen on kahden kesken kirurgin kanssa, että mitä he mahdollisesti sopivat. Hehän voivat sopia myös jotain ekstraa tehtäväksi. Tai kirurgi voi esimerkiksi sanoa, että hänen mielestään jonkun asiakkaan kohdalla jokin eri profiilin rintaimplantti olisikin parempi ja tämän asiakkaan kanssa kirurgi voi siellä vielä päättää muutoksista yhdessä asiakkaan kanssa.”

Jos muutoksia tulee, käydäänkö hinnasto selkeästi läpi?

”Toimenpiteet käydään aina läpi asiakkaan kanssa ja allekirjoitetaan muutokset.”

Valitukset koskevatkin useimmiten tapauksia, joissa tyypillisempää on se, että jotain puuttuu. Vertaan kampaajalla käyntiin: jos menet leikkaukseen ja väriin, mutta väri jääkin tekemättä, mutta olet silti maksanut jo koko laskun, niin haluaisitko maksaa leikkauksesta ja väristä vai vaan leikkauksesta?

”Vaihtoehtona on tietysti laskea toisen toimenpiteen osuus, jos ihminen ei enää halua sitä ja palauttaa se ylimääräinen raha tai sitten myöhemmin tehdä se toinen toimenpide, mikäli katsotaan se aiheelliseksi. Kukin tapaus on yksilöllinen.”

Entä sitten nämä viime hetken peruutukset jopa puoli vuotta aiemmin varattuihin leikkauksiin, joita varten ihmiset ovat ottaneet töistä vapaata ja varanneet esimerkiksi lastenhoitajan leikkauksen ajalle?

”Sellaista tietysti sattuu, kun on kyse ihmisistä. Kirurgi voi olla sairaana, hän on ihminen, eikä kone. Yleensä pystymme tarjoamaan vaihtoehtoa. Meillä on tuuraavia kirurgeja, mutta moni haluaa nimenomaan tietylle kirurgille.

Samalla tavalla kuin jos on varannut hammaslääkäriin ajan, niin voi olla, että joskus sitä aikaa siirretään. Itsellenikin on tullut tekstiviestillä hammaslääkäriltä ajansiirto ja olen kokenut sen ihan normaaliksi.”

Erästä asiakasta oli pyydetty etukäteen maksamaan toimenpiteestä noin 4 000 euroa ja pyydetty maksua käteisellä, koska ”pankkikorttikone ei toimi”. Onko tämä käteisellä etukäteen maksaminen yleinen käytäntö?

”Suomessa ei edes makseta leikkauksia, koska meillä ei Suomessa leikata.”

Olen ymmärtänyt, että kauneusleikkauksiin tulevat käyvät esimerkiksi Helsingin seudulla liikkeessä, saavat konsultaatiota toimenpiteestä ja maksavat sen joko rahalla tai sitten he tekevät rahoitussopimuksen, jota markkinoitte. Onko näin?

”Kyllä, mutta se on aina laskulla. Laskulla pankkiin. Ja leikkausmaasta riippuen, niin siihen kyseiseen maahan. Mutta ei siellä kukaan maksa leikkauksia suoraan näille franchising-yrittäjille, jotka ovat yksittäisiä yrittäjiä siellä Suomessa.”

Jos jokin menee pieleen, oletetaan että tulisi vaikka paha komplikaatio, niin silloinhan olisi mahdollisuus hakea esimerkiksi potilasvakuutuslautakunnalta korvausta, mutta jos leikkaus on tehty Suomen rajojen ulkopuolella, niin silloin tällaiseen korvaukseen ei ole oikeutettu. Kuinka hyvin tämä asia tehdään selväksi näille leikkaukseen meneville?

”Meillä on sopimus sen asiakkaan kanssa aina. Siinä on vastuukysymykset ja leikkaavilla kirurgeilla on vakuutukset, jos jotain sellaista korvattavaa olisi.

Ja kyllähän jokainen suomalainen ihminen on kuitenkin oikeutettu terveydenhuoltoon, jos tulee joku ihan kiiretilanne, mihin meidän hoitohenkilökunta Suomessa ei osaisi olla apuna ja hoitoon pääsee kuitenkin. Ja kirurgi on aina vastuussa omasta työssään ja sitten myöskin joutuu tekemään korjausleikkauksen maksutta, mikäli semmoinen jouduttaisiin tekemään.”

Jos tulee äkillinen verenvuoto tai tulehdustila sen leikkauksen jälkeen, niin lähetäänkö asiakas pikaisesti takaisin sille leikkaavalle kirurgille vai kirurgi tänne vai mennäänkö julkiseen terveyskeskukseen vai mihin?

”Riippuu kirurgista, että mihin. Meillä on pari kirurgia jotka leikkaavat sekä Virossa että Suomessa. Ja sitten heillä on myös vastaanotto Suomessa.

Ja sitten tulehdusasiat. Tulehdukset ovat yleisiä, kun on haava ihossa. Niihin ihminen saa meiltä aina nopeasti antibiootit, ihan samana päivänä, kun vain soittaa. Meidän sopimuksissa kerrotaan myös päivystyspuhelimestamme, mihin voi soittaa.”

Haastattelemani nuori nainen, jolle oli laitettu rintaimplantit Pärnussa, kertoi ettei ollut saanut klinikalla leikkauksen jälkeen särkylääkettä vaan kehotuksen mennä itse ostamaan.

”Kyllä klinikoilla yleensä särkylääkkeet on. Jos joku ihminen sanoisi noin, niin sitten kysyisin sieltä henkilökunnalta, että mikä tilanne on siellä ollut.”

Onko teillä tällä hetkellä kuluttajaviranomaisten, kuluttajariitalautakunnan tai oikeuden kautta vireillä edellä käsiteltyjä tapauksia?

”Teemme vuosittain 600–800 leikkausta. Valituksia tulee vuosittain muutamia, mitä voi pitää kohtuullisen pienenä määränä leikkauksiin nähden.

Jokaiseen reklamaatioon suhtaudumme kuitenkin vakavasti ja haluamme selvittää asiat sopimalla.

Varmasti joku kokee helpommaksi neuvottelukanavaksi sen kuluttaja-asiamiehen kuin itse neuvotella.

Millä alalla tahansa neutraali ihminen siinä välissä voi olla monta kertaa tosi hyvä ja päästään monta kertaa hyvään lopputulokseen.”

Jutun teossa on käytetty lähteenä lisäksi KKV:lle kauneusleikkauksista tehtyjä valituksia, Etelä-Suomen aluehallintovirastoa, Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta ja kauneusleikkauksia tekevien yritysten nettisivuja.

Poiminta

Selvitä tämä ennen kehonmuokkaus­toimenpidettä


 Saatko toimenpiteen terveydenhuollon ammattilaiselta?

 Vai oletko asiakkaana kuluttajan asemassa?

 Tehdäänkö toimenpide Suomessa vai ulkomailla ja kumman maan lainsäädännön piiriin se kuuluu?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kauneusleikkaus
  • rintaimplantit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mitä on pikaruoka ilman lihaa? HS testasi ”sipsikaljavegaanin” kanssa Fafa’sin, Hesburgerin ja Kotipizzan vegaanimätöt

    2. 2

      Suomeen paennut nigerialaisnainen kertoo poikajoukon polttaneen hänen tyttöystävänsä hengiltä – veivätkö tulkkausongelmat turvapaikan?

    3. 3

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    4. 4

      Tuleva pormestari Jan Vapaa­vuori lyttää maakunta­uudistuksen, vaikka hänen oma puolueensa on ollut päättämässä siitä – ”Haitallisin uudistus miesmuistiin”

    5. 5

      Washington Post: Trumpin vävy Jared Kushner halusi salaisen kanavan Kremliin

    6. 6

      Kuuntelulaitteilla tehty tutkimus paljasti, miten eri tavalla isät puhuvat pojilleen ja tyttärilleen – tytöille kehosta, pojille pärjäämisestä

    7. 7

      Töitä olisi heti 9 000 osaavalle koodarille, mutta tekijöitä ei löydy – ”Vaikka maksaisit mitä, se ei muuttaisi tilannetta”, sanoo ohjelmistoyrityksen teknologiajohtaja

    8. 8

      Sipilä torjui Ylen haastattelussa Vapaavuoren arvostelun maakunta­uudistuksesta: ”Hän istui edellisessä hallituksessa, jossa kaikki uudistukset jäivät tekemättä”

    9. 9

      Sini Rämön ostosmatka supermarkettiin on hermopeliä, mutta muurien takana myös joogataan ja juhlitaan – tällaista on elämä konfliktin keskellä Kabulissa

    10. 10

      Oululainen Venla Karppinen, 19, sai himoitun paikan maineikkaasta Oxfordin yliopistosta – Suomeen paluu ei enää innosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    2. 2

      Oululainen Venla Karppinen, 19, sai himoitun paikan maineikkaasta Oxfordin yliopistosta – Suomeen paluu ei enää innosta

    3. 3

      Maahanmuuton vastustajien leiri siirrettiin nyt julkisen käymälän viereen – Jälleen uusi käänne Rautatientorin sekavassa mielenosoitustilanteessa

    4. 4

      Koomikko Iikka Kivi tuohtui stand up -kiertueen ”seksistiseen viestiin”, jätti kiertueen antaakseen tilaa naisille ja muunsukupuolisille – Promoottorin mukaan 24 miehen kiertue luultavasti peruuntuu

    5. 5

      Töitä olisi heti 9 000 osaavalle koodarille, mutta tekijöitä ei löydy – ”Vaikka maksaisit mitä, se ei muuttaisi tilannetta”, sanoo ohjelmistoyrityksen teknologiajohtaja

    6. 6

      Kuuntelulaitteilla tehty tutkimus paljasti, miten eri tavalla isät puhuvat pojilleen ja tyttärilleen – tytöille kehosta, pojille pärjäämisestä

    7. 7

      Himoautoileva toimittaja vaihtoi viikoksi kaupunkipyörään: poliisi pysäytti, kuntosalilla käynti lopahti – ja ihan eri Helsinki avautui

    8. 8

      Suomeen paennut nigerialaisnainen kertoo poikajoukon polttaneen hänen tyttöystävänsä hengiltä – veivätkö tulkkausongelmat turvapaikan?

    9. 9

      Suorasukaisen musiikkikriitikon Seppo Heikinheimon itsemurhasta on 20 vuotta – kollegani oli muutakin kuin muistelmien ”mätämuna”

    10. 10

      Trump töni Montenegron pääministerin sivuun astuakseen yhteiskuvan eturiviin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    2. 2

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    3. 3

      Luokkahyppy voi myös kaduttaa – yliopistoon päätynyt duunarin lapsi ikävöi takaisin työväenluokkaan

    4. 4

      Luokkajako lentokoneessa näkyy ilmaraivona

    5. 5

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    6. 6

      Kemikaalein puhdistettu järvi nousi supersuosituksi, video veden alta todistaa häkellyttävän hyvän näkyvyyden: ”Norjan meret jäävät toiseksi”

    7. 7

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    8. 8

      Kauppatieteiden opiskelija havahtui turhanpäiväiseen kulutukseensa ja alkoi vältellä kaikkea muoviin pakattua – nyt hän tekee jopa deodoranttinsa itse

    9. 9

      Onko tämä kaikkien aikojen seuramatka? 800 suomalaista lähtee Afrikkaan testaamaan ripulirokotetta, joka voi pelastaa miljoonia lapsia – sinä voit hakea mukaan matkalle

    10. 10

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    11. Näytä lisää