Valikko
Kaupunki

Helsingin keskustatunneli heräsi kuolleista – kokoomuksen Risto Rautava teetti selvityksen, ajo voisi maksaa pari euroa

Tunnelin poliittinen kannatus on viime vuosina ollut hyvin vähäistä.

Joskus idea on kuin kumipallo: paiskaa pallo maahan, niin kohta se jo pomppaa silmiesi eteen.

Vuonna 2008 Sdp:n silloinen valtuustoryhmän puheenjohtaja Kai Kalima uhosi, että keskustatunneliksi kutsuttu Helsingin kantakaupungin alittava autotunneli poljetaan seuraavan yleiskaavan mukana suohon. Seuraavina vuosina Helsingin vihreimmissä pyöräilypiireissä ehdittiinkin jo kuiskailla toiveikkaasti keskustatunnelin mahdollisesta kuolemasta.

Mutta niin vain vuosikymmeniä kokoomuslaisissa kaupunkisuunnittelu-unelmissa elänyt tunneli selvisi hengissä syksyllä hyväksyttyyn uuteen yleiskaavaan. Nyt puolueen konkaripoliitikko, Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava käynnistelee jo työhuoneessaan videotykkiä.

Rautava aikoo esitellä keskustatunnelin uutta tulemista. Tai tarkemmin ottaen: teettämiään alustavia selvityksiä, joiden hän toivoo muodostuvan keskustatunnelin uudeksi tulemiseksi.

”Nyt kun suunnitellaan kävelykeskustan laajentamista, niin tästä pitäisi tehdä kokonaisvaltainen selvitys”, Rautava sanoo.

HS kertoi joulun alla, että Helsinki aikoo selvittää esimerkiksi Pohjoisesplanadin muuttamista kävelykaduksi. Kaupunkisuunnitteluvirasto kertoo suunnitelmista lisää tiistaina.

Rautavan ehdotus on tässä. Hän on pyytänyt konsulttiyritys Inspiraa tutkimaan minkälaisilla ehdoilla Länsiväylältä Sörnäisten rantatielle kulkeva noin 3,5 kilometrin pituinen keskustatunneli voitaisiin toteuttaa.

Inspiran alustavien laskelmien mukaan keskustatunneli olisi toteutettavissa kokonaan yksityisten sijoittajien rahoilla, jos käyttömaksuja kerättäisiin 2–3 euroa tunneliin ajavaa autoa kohden. Tarkempi maksu määräytyy sen mukaan, kuinka paljon rahaa tunnelin rakentamiseen kuluu ja kuinka suureksi tunnelin käyttäjämäärä uskalletaan ennustaa.

Jos autoja olisi 50 000 päivässä ja tunnelin rakentaminen maksaisi 720 miljoonaa euroa, pitäisi tunneliin ajajilta pyytää 2,60 euroa ajoa kohden. Aiemmin on arvioitu, että käyttömaksu pitäisi nostaa yli seitsemän euron suuruiseksi, mutta muun muassa markkinatilanteesta johtuen madaltuneet korot ja sijoittajien tuotto-odotukset laskisivat Inspiran mukaan myös käyttömaksujen tasoa.


Rautavan visiossa keskustatunnelin rakentaminen ei pakottaisi kaupunkia venyttämään budjettiaan. Hanketta vetämään voitaisiin perustaa joko kaupungin budjetin ulkopuolella toimiva kiinteistöyritys tai vaihtoehtoisesti hanke voitaisiin antaa siitä kiinnostuneelle yritykselle, esimerkiksi rakennusliikkeelle.

Sijoittajia riittäisi, kuulemma.

”Voi kuule...”, Rautava sanoo.

Käytännössä käyttömaksuihin perustuvan tunnelin rakentaminen tarkoittaisi sitä, että Helsingin pitäisi pystyttää vielä ankarammin hinnoitellut tietullit maanpäällisen keskustan ympärille. Muuten autoilijat eivät hakeutuisi tunneliin ja se taas tulisi kalliiksi veronmaksajille. Inspiran laskelmissa tunnelin käyttömaksujen kertymiseen liittyvä riski on nimittäin sälytetty kaupungille: jos autoja ei tule, ei tule myöskään käyttömaksuja.

”Mutta käyttömaksuihin perustuva malli on vain yksi vaihtoehto. Myös keskustan kiinteistöjen omistajia voitaisiin houkutella mukaan”, Rautava sanoo.

Ruuhkamaksujen keräämiseen tarvittaisiin myös lainmuutos.


Lopulta oli hyvin pienestä kiinni, ettei Helsingin keskustan alle olisi jo päätetty rakentaa autotunnelia. Vuonna 2008 Helsingin silloiset suurpuolueet kokoomus ja Sdp olivat jo päässeet sopimukseen keskustatunnelin rakentamisesta ja tunnelille oli aloitettu laatimaan asemakaavaa.

Mutta sitten tuli keskiviikko 16. tammikuuta. Sdp:n ryhmänjohtaja Kai Kalima nousi valtuuston budjettikeskustelussa puhujankorokkeeseen ja pudotti pommin: Sdp veti tukensa keskustatunnelilta ilman minkäänlaisia ennakkovaroituksia. Kaavan valmistelu lopetettiin, koska sen läpimeno ei enää ollut poliittisesti mahdollista.

Risto Rautava muistaa tuon päivän hyvin. Hän toimi silloin kokoomuksen ryhmänjohtajana ja oli tehnyt työtä keskustatunnelin eteen jo vuosia.

”On käsittämätöntä, että asia tuodaan tällä tavalla esiin”, Rautava puuskahti.

Sdp vetosi ilmastonsuojeluun ja säästöihin, mutta kulisseissa dramaattista ilmoitusta pidettiin vaalitaktikointina. Kuntavaalit olivat edessä ja vihreät puuskuttivat jo niskassa. Lopulta vihertyminenkään ei Sdp:tä auttanut. Ryhmä menetti vaaleissa viisi paikkaa ja putosi kaupungin kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi, vihreiden ja kokoomuksen taakse.

Nyt vaalit ovat taas edessä ja tällä kertaa vihreät hamuavat jo kokoomuksen vuosikymmeniä hallussaan pitämää suurimman puolueen asemaa.

Kaupunkisuunnittelussa on viime vuosina priorisoitu joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kävelyä. On pakko kysyä, onko Rautavan voimakas ulostulo keskustatunnelin puolesta temppu, jolla lepytellään puolueen autoilevia äänestäjiä?

Ei ole, sanoo Rautava.

”Keskustatunneli tarvitaan, jos kävelykeskustaa halutaan laajentaa”, Rautava sanoo.

Rautava pelkää, että kävelykeskustan laajentaminen heikentäisi keskustan liikkeiden vetovoimaa ilman keskustaan ajamista helpottavaa tunnelia. Kävelykeskustan laajentamisesta on ilmaissut huolensa myös Helsingin seudun kauppakamari.

Rautava ehdottaa, että tunneli yhdistettäisiin useisiin keskustan maanalaisiin parkkihalleihin, Aleksanterinkadun huoltotunneliin ja esimerkiksi Kampin bussiterminaaliin.

Suunnitelman tiellä saattaa kuitenkin olla perinteinen este: se tarvitsisi taakseen poliittista kannatusta. Rautavan selvitykset tulevat sekä vihreiden ryhmänjohtaja Otso Kivekkäälle että Sdp:n ryhmänjohtaja Tomi Sevanderille yllätyksenä. Kivekäs suhtautuu ajatukseen keskustatunnelin rakentamisesta kriittisesti. Sevander toteaa, ettei Sdp:n ryhmässä ole keskusteltu keskustatunnelista pitkään aikaan.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston vuonna 2013 tekemän selvityksen mukaan keskustatunneli vähentäisi vuodelle 2035 tehdyissä ennusteissa kantakaupungin katuverkon ruuhkaisuutta vain kaksi prosenttia.

”Kantakaupungin liikennejärjestelyt ovat kuitenkin muuttumassa. Esimerkiksi Hämeentie on päätetty sulkea autoilta”, Rautava sanoo.

Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan tunneleita huomattavasti tehokkaampi tapa hillitä ruuhkia on kuitenkin ruuhkamaksujärjestelmän pystyttäminen. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan autoilun mahdollisuuksien parantamisella on nimittäin tapana lisätä autoilua.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkosen mukaan kävelykeskustan laajentamista ja keskustatunnelia ei tarvitse liittää toisiinsa.

”Kun tarkastellaan autoliikenteen kokonaismatka-aikahyötyjä, keskustatunnelin vaikutus on melko vähäinen, mutta kyllä sillä voi paikallisia hyötyjä liikenteeseen olla. Tunnelin vaikutuksia ei ole tutkittu kovin tarkkaan, koska hankkeen valmistelu on keskeytetty kaupunginhallituksen toimesta”, Putkonen sanoo.

Keskustatunnelille on varattu yleiskaavasta paikka, joten sen mahdollinen rakentaminen otetaan huomioon kaikessa muussa suunnittelussa.

”Varauksella on vaikutusta keskustan muuhun rakentamiseen, joten tunnelista olisi hyvä saada ratkaisu”, Putkonen sanoo.

Fakta

Alikulkutunneli Länsiväylältä Sörnäisten rantaan


 Keskustatunnelia on suunniteltu Helsinkiin vuosikymmeniä. Viime vuosina sen poliittinen kannatus on ollut vähäistä.

 Tunnelin pituus olisi aiemmin laadituissa suunnitelmissa vähintään 3,5 kilometriä. Se kulkisi Länsiväylältä Sörnäisten rantatielle.

 Risto Rautavan (kok) teettämien alustavien laskelmien mukaan tunneli voitaisiin rahoittaa käyttömaksuilla. Ajo tunneliin maksaisi 2–3 euroa. Tunnelin ylläpitokustannuksiksi on arvioitu 2 miljoonaa euroa. Hanke rahoitettaisiin 15 prosenttisesti omalla pääomalla ja 85 prosenttisesti velalla. Laskelmassa lainasta jouduttaisiin maksamaan 2,5 prosentin kokonaiskorko. Lainan maturiteetti olisi 27 vuotta.

 Käyttömaksuja on selvitetty aiemminkin. Uuden selvityksen tehnyt Inspira on julkisen sektorin rahoitusjärjestelyihin erikoistunut yritys, joka kuuluu kuntien, Kevan ja Suomen valtion omistamaan Kuntarahoitus-konserniin.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kaupunkisuunnittelu
  • Helsinki
  • Keskustatunneli

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Miksi saunassa muka pitää olla alasti? Ei kai ihmisen alapää ole yhtään uimapukua hygieenisempi

    2. 2

      Kananmuna onkin terveellistä – uudet tutkimukset kumoavat tiedon kolesterolipommista

    3. 3

      Lehti: Trumpin vävy alkaa uusia valtion hallintoa – ”Pitäisi johtaa kuin yritystä”

    4. 4

      Näin Helsingistä tuli 12 vuodessa kiva ja avoin mutta myös kallis ja eriarvoinen – kuka sen sai aikaan?

    5. 5

      Alhainen syntyvyys johtuu köyhyydestä – mieheni on yhden lapsen ja yhden aikuisen yksinhuoltaja

    6. 6

      Nyt Netflix epäonnistui pahasti – menestykseksi odotettu sarja Iron Fist on täysi floppi, selitämme miksi

    7. 7

      Suurpalon sammutus Vantaalla jatkuu koko maanantain – ”Savu kulkeutuu kohti Tuusulanväylää”

    8. 8

      Sunday Times: Trump ojensi Merkelille 350 miljardin euron laskun Nato-puolustuksesta

    9. 9

      Kesäaikaprotesti leviää – kansalaisaloite kerännyt jo yli 33 000 allekirjoitusta

    10. 10

      Teini-ikä vie 10 prosenttia ihmisistä todellisiin vaikeuksiin, mutta murrosiän epätasapaino on samalla välttämätöntä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    2. 2

      George W. Bush vangitsi tauluihinsa Irakissa vammautuneen sotilaan katseen – näin suomalaisgalleristi arvioi maailmalla kehutun presidentin kyvyt

    3. 3

      Sunday Times: Trump ojensi Merkelille 350 miljardin euron laskun Nato-puolustuksesta

    4. 4

      Maailmanselitysten uusi supertähti povaa, että ihmislaji on tulossa tiensä päähän

    5. 5

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    6. 6

      Miksi saunassa muka pitää olla alasti? Ei kai ihmisen alapää ole yhtään uimapukua hygieenisempi

    7. 7

      Helsingin Jätkäsaari on tyylikäs, mutta värien kanssa riehuminen ärsyttää niin naapureita kuin arkkitehtuuri­kriitikoitakin

    8. 8

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    9. 9

      Kesäaikaprotesti leviää – kansalaisaloite kerännyt jo yli 33 000 allekirjoitusta

    10. 10

      Kananmuna onkin terveellistä – uudet tutkimukset kumoavat tiedon kolesterolipommista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    8. 8

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    9. 9

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    10. 10

      Sanna Stellanin talo paljastui homepommiksi – Vakuutus ei korvaa totaalisesta remontista senttiäkään

    11. Näytä lisää