Valikko
Kaupunki

Helsingin keskustatunneli heräsi kuolleista – kokoomuksen Risto Rautava teetti selvityksen, ajo voisi maksaa pari euroa

Tunnelin poliittinen kannatus on viime vuosina ollut hyvin vähäistä.

Joskus idea on kuin kumipallo: paiskaa pallo maahan, niin kohta se jo pomppaa silmiesi eteen.

Vuonna 2008 Sdp:n silloinen valtuustoryhmän puheenjohtaja Kai Kalima uhosi, että keskustatunneliksi kutsuttu Helsingin kantakaupungin alittava autotunneli poljetaan seuraavan yleiskaavan mukana suohon. Seuraavina vuosina Helsingin vihreimmissä pyöräilypiireissä ehdittiinkin jo kuiskailla toiveikkaasti keskustatunnelin mahdollisesta kuolemasta.

Mutta niin vain vuosikymmeniä kokoomuslaisissa kaupunkisuunnittelu-unelmissa elänyt tunneli selvisi hengissä syksyllä hyväksyttyyn uuteen yleiskaavaan. Nyt puolueen konkaripoliitikko, Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava käynnistelee jo työhuoneessaan videotykkiä.

Rautava aikoo esitellä keskustatunnelin uutta tulemista. Tai tarkemmin ottaen: teettämiään alustavia selvityksiä, joiden hän toivoo muodostuvan keskustatunnelin uudeksi tulemiseksi.

”Nyt kun suunnitellaan kävelykeskustan laajentamista, niin tästä pitäisi tehdä kokonaisvaltainen selvitys”, Rautava sanoo.

HS kertoi joulun alla, että Helsinki aikoo selvittää esimerkiksi Pohjoisesplanadin muuttamista kävelykaduksi. Kaupunkisuunnitteluvirasto kertoo suunnitelmista lisää tiistaina.

Rautavan ehdotus on tässä. Hän on pyytänyt konsulttiyritys Inspiraa tutkimaan minkälaisilla ehdoilla Länsiväylältä Sörnäisten rantatielle kulkeva noin 3,5 kilometrin pituinen keskustatunneli voitaisiin toteuttaa.

Inspiran alustavien laskelmien mukaan keskustatunneli olisi toteutettavissa kokonaan yksityisten sijoittajien rahoilla, jos käyttömaksuja kerättäisiin 2–3 euroa tunneliin ajavaa autoa kohden. Tarkempi maksu määräytyy sen mukaan, kuinka paljon rahaa tunnelin rakentamiseen kuluu ja kuinka suureksi tunnelin käyttäjämäärä uskalletaan ennustaa.

Jos autoja olisi 50 000 päivässä ja tunnelin rakentaminen maksaisi 720 miljoonaa euroa, pitäisi tunneliin ajajilta pyytää 2,60 euroa ajoa kohden. Aiemmin on arvioitu, että käyttömaksu pitäisi nostaa yli seitsemän euron suuruiseksi, mutta muun muassa markkinatilanteesta johtuen madaltuneet korot ja sijoittajien tuotto-odotukset laskisivat Inspiran mukaan myös käyttömaksujen tasoa.


Rautavan visiossa keskustatunnelin rakentaminen ei pakottaisi kaupunkia venyttämään budjettiaan. Hanketta vetämään voitaisiin perustaa joko kaupungin budjetin ulkopuolella toimiva kiinteistöyritys tai vaihtoehtoisesti hanke voitaisiin antaa siitä kiinnostuneelle yritykselle, esimerkiksi rakennusliikkeelle.

Sijoittajia riittäisi, kuulemma.

”Voi kuule...”, Rautava sanoo.

Käytännössä käyttömaksuihin perustuvan tunnelin rakentaminen tarkoittaisi sitä, että Helsingin pitäisi pystyttää vielä ankarammin hinnoitellut tietullit maanpäällisen keskustan ympärille. Muuten autoilijat eivät hakeutuisi tunneliin ja se taas tulisi kalliiksi veronmaksajille. Inspiran laskelmissa tunnelin käyttömaksujen kertymiseen liittyvä riski on nimittäin sälytetty kaupungille: jos autoja ei tule, ei tule myöskään käyttömaksuja.

”Mutta käyttömaksuihin perustuva malli on vain yksi vaihtoehto. Myös keskustan kiinteistöjen omistajia voitaisiin houkutella mukaan”, Rautava sanoo.

Ruuhkamaksujen keräämiseen tarvittaisiin myös lainmuutos.


Lopulta oli hyvin pienestä kiinni, ettei Helsingin keskustan alle olisi jo päätetty rakentaa autotunnelia. Vuonna 2008 Helsingin silloiset suurpuolueet kokoomus ja Sdp olivat jo päässeet sopimukseen keskustatunnelin rakentamisesta ja tunnelille oli aloitettu laatimaan asemakaavaa.

Mutta sitten tuli keskiviikko 16. tammikuuta. Sdp:n ryhmänjohtaja Kai Kalima nousi valtuuston budjettikeskustelussa puhujankorokkeeseen ja pudotti pommin: Sdp veti tukensa keskustatunnelilta ilman minkäänlaisia ennakkovaroituksia. Kaavan valmistelu lopetettiin, koska sen läpimeno ei enää ollut poliittisesti mahdollista.

Risto Rautava muistaa tuon päivän hyvin. Hän toimi silloin kokoomuksen ryhmänjohtajana ja oli tehnyt työtä keskustatunnelin eteen jo vuosia.

”On käsittämätöntä, että asia tuodaan tällä tavalla esiin”, Rautava puuskahti.

Sdp vetosi ilmastonsuojeluun ja säästöihin, mutta kulisseissa dramaattista ilmoitusta pidettiin vaalitaktikointina. Kuntavaalit olivat edessä ja vihreät puuskuttivat jo niskassa. Lopulta vihertyminenkään ei Sdp:tä auttanut. Ryhmä menetti vaaleissa viisi paikkaa ja putosi kaupungin kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi, vihreiden ja kokoomuksen taakse.

Nyt vaalit ovat taas edessä ja tällä kertaa vihreät hamuavat jo kokoomuksen vuosikymmeniä hallussaan pitämää suurimman puolueen asemaa.

Kaupunkisuunnittelussa on viime vuosina priorisoitu joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kävelyä. On pakko kysyä, onko Rautavan voimakas ulostulo keskustatunnelin puolesta temppu, jolla lepytellään puolueen autoilevia äänestäjiä?

Ei ole, sanoo Rautava.

”Keskustatunneli tarvitaan, jos kävelykeskustaa halutaan laajentaa”, Rautava sanoo.

Rautava pelkää, että kävelykeskustan laajentaminen heikentäisi keskustan liikkeiden vetovoimaa ilman keskustaan ajamista helpottavaa tunnelia. Kävelykeskustan laajentamisesta on ilmaissut huolensa myös Helsingin seudun kauppakamari.

Rautava ehdottaa, että tunneli yhdistettäisiin useisiin keskustan maanalaisiin parkkihalleihin, Aleksanterinkadun huoltotunneliin ja esimerkiksi Kampin bussiterminaaliin.

Suunnitelman tiellä saattaa kuitenkin olla perinteinen este: se tarvitsisi taakseen poliittista kannatusta. Rautavan selvitykset tulevat sekä vihreiden ryhmänjohtaja Otso Kivekkäälle että Sdp:n ryhmänjohtaja Tomi Sevanderille yllätyksenä. Kivekäs suhtautuu ajatukseen keskustatunnelin rakentamisesta kriittisesti. Sevander toteaa, ettei Sdp:n ryhmässä ole keskusteltu keskustatunnelista pitkään aikaan.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston vuonna 2013 tekemän selvityksen mukaan keskustatunneli vähentäisi vuodelle 2035 tehdyissä ennusteissa kantakaupungin katuverkon ruuhkaisuutta vain kaksi prosenttia.

”Kantakaupungin liikennejärjestelyt ovat kuitenkin muuttumassa. Esimerkiksi Hämeentie on päätetty sulkea autoilta”, Rautava sanoo.

Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan tunneleita huomattavasti tehokkaampi tapa hillitä ruuhkia on kuitenkin ruuhkamaksujärjestelmän pystyttäminen. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan autoilun mahdollisuuksien parantamisella on nimittäin tapana lisätä autoilua.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkosen mukaan kävelykeskustan laajentamista ja keskustatunnelia ei tarvitse liittää toisiinsa.

”Kun tarkastellaan autoliikenteen kokonaismatka-aikahyötyjä, keskustatunnelin vaikutus on melko vähäinen, mutta kyllä sillä voi paikallisia hyötyjä liikenteeseen olla. Tunnelin vaikutuksia ei ole tutkittu kovin tarkkaan, koska hankkeen valmistelu on keskeytetty kaupunginhallituksen toimesta”, Putkonen sanoo.

Keskustatunnelille on varattu yleiskaavasta paikka, joten sen mahdollinen rakentaminen otetaan huomioon kaikessa muussa suunnittelussa.

”Varauksella on vaikutusta keskustan muuhun rakentamiseen, joten tunnelista olisi hyvä saada ratkaisu”, Putkonen sanoo.

Fakta

Alikulkutunneli Länsiväylältä Sörnäisten rantaan


 Keskustatunnelia on suunniteltu Helsinkiin vuosikymmeniä. Viime vuosina sen poliittinen kannatus on ollut vähäistä.

 Tunnelin pituus olisi aiemmin laadituissa suunnitelmissa vähintään 3,5 kilometriä. Se kulkisi Länsiväylältä Sörnäisten rantatielle.

 Risto Rautavan (kok) teettämien alustavien laskelmien mukaan tunneli voitaisiin rahoittaa käyttömaksuilla. Ajo tunneliin maksaisi 2–3 euroa. Tunnelin ylläpitokustannuksiksi on arvioitu 2 miljoonaa euroa. Hanke rahoitettaisiin 15 prosenttisesti omalla pääomalla ja 85 prosenttisesti velalla. Laskelmassa lainasta jouduttaisiin maksamaan 2,5 prosentin kokonaiskorko. Lainan maturiteetti olisi 27 vuotta.

 Käyttömaksuja on selvitetty aiemminkin. Uuden selvityksen tehnyt Inspira on julkisen sektorin rahoitusjärjestelyihin erikoistunut yritys, joka kuuluu kuntien, Kevan ja Suomen valtion omistamaan Kuntarahoitus-konserniin.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kaupunkisuunnittelu
  • Helsinki
  • Keskustatunneli

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Oikeustieteilijät pöyristyivät: Suomessa ei ole kahdeksaan kuukauteen hallitusta ja presidenttiä valvovaa oikeuskansleria – ”Täysin kestämätöntä perustuslain kannalta”

    2. 2

      Tutkimus: Noin puolet suomalais­nuorista ei koe mitään puoluetta omakseen – nuorten kielteisyys romaneja kohtaan yllätti tutkijat

    3. 3

      Kun veli sairastui skitsofreniaan, Tiina Tuomisen elämässä alkoi vuosien salailu: ”Kun kerroin työkavereille, tajusin, miten paljon salaisuus oli syönyt minua”

    4. 4

      New York Times: Venäläiset keskustelivat, miten Trumpiin voisi vaikuttaa

    5. 5

      Ilmavaivoja ruisleivästä, ummetusta mustikoista – Katso, missä ruoka-aineissa saattaa piillä vatsavaivojen syy

    6. 6

      Kesätorstaisin Mauno Koivistolle ei saanut puhua politiikkaa, muuten seuraukset olivat tylyt – lentopallokaverit muistelevat peli-iltoja Kultarannassa

    7. 7

      Jimi Hendrix ei päässyt Helsingissä keikkaillessaan sisään ravintolaan

    8. 8

      Mauno Koiviston edeltäjän hautajaiset olivat spektaakkeli, jonka lehtikuvaaja ikuisti korkeuksista – ”Silloin ei ollut rahasta kiinni”

    9. 9

      ”Olennaista on miehen ja naisen välinen valtataistelu” – Sofia Coppolan uudessa elokuvassa naiset tarjoavat itseään mihin hintaan tahansa

    10. 10

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Rohkeinta on olla intiimi – Aikuisten seksipuhe on usein teinien tasolla

    2. 2

      Täytyykö kolmekymppisistä repiä kaikki irti, pohtii 34-vuotias isä ja luokanopettaja – Nyt hän hoitaa kotona lapsia, jotta ei tarvitse myöhemmin katua

    3. 3

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    4. 4

      Oikeustieteilijät pöyristyivät: Suomessa ei ole kahdeksaan kuukauteen hallitusta ja presidenttiä valvovaa oikeuskansleria – ”Täysin kestämätöntä perustuslain kannalta”

    5. 5

      Kaupunkipyörien palautuksissa ongelmia, käyttäjät saaneet lähes sadan euron mätkyjä – ”Kyllä tällaisesta väärinymmärryksestä johtuvat tilanteet on lähtökohtaisesti hyvitetty”

    6. 6

      Leonardo da Vincin äidin arvoitus ratkesi viimein: Keksijä-taiteilija oli 15-vuotiaan orpotytön lapsi, josta varttui aikamme ylistetyin nero

    7. 7

      Video näyttää golfkentällä löntystelevän karhun – poliisi varoittaa Espoossa liikkuvasta yksilöstä

    8. 8

      Alkoholi­lain uudistus voi kaatua kokonaan – keskusta vastustaa vahvojen juomien tuloa kauppoihin

    9. 9

      Heikki Aittokosken essee: Kauna on aikamme avainsana, ja toistuvat terrori-iskut voivat panna Euroopan vielä kovalle koetteelle

    10. 10

      Tytöt ja nuoret naiset tinkivät ehkäisystä rahanpuutteen takia – ”Asun yksin ja mietin, ostanko ruokaa vai e-pillereitä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      200 tonnia kemikaaleja muutti rehevöityneen suomalais­järven turkoosin­kirkkaaksi kuin Välimeri – ”Muutos on aivan uskomaton”

    2. 2

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    3. 3

      Luokkahyppy voi myös kaduttaa – yliopistoon päätynyt duunarin lapsi ikävöi takaisin työväenluokkaan

    4. 4

      Keskustelutilaisuus päättyi riitaan: Taloustieteen huippuprofessori kyllästyi Suomeen, irtisanoutui ja palaa takaisin Ruotsiin – ”Tutkimustiedolla ei ole täällä juuri mitään merkitystä”

    5. 5

      Luokkajako lentokoneessa näkyy ilmaraivona

    6. 6

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    7. 7

      Kemikaalein puhdistettu järvi nousi supersuosituksi, video veden alta todistaa häkellyttävän hyvän näkyvyyden: ”Norjan meret jäävät toiseksi”

    8. 8

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    9. 9

      Kauppatieteiden opiskelija havahtui turhanpäiväiseen kulutukseensa ja alkoi vältellä kaikkea muoviin pakattua – nyt hän tekee jopa deodoranttinsa itse

    10. 10

      Onko tämä kaikkien aikojen seuramatka? 800 suomalaista lähtee Afrikkaan testaamaan ripulirokotetta, joka voi pelastaa miljoonia lapsia – sinä voit hakea mukaan matkalle

    11. Näytä lisää