Valikko
Kaupunki

Helsingin keskustasta saatetaan poistaa kilometreittäin autokaistaa – kaupunki­suunnitteluvirasto aloittaa historiallisen selvityksen

Molemmat Esplanadit saatetaan muuttaa kävelykaduiksi. Läpiajon kieltämistä Kaivokadulla selvitetään.

Helsingin keskustasta saatetaan poistaa kilometreittäin autokaistoja. Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto järjesti tiistaina tiedotustilaisuuden kävelykeskustan laajentamisesta.

Virkamiehet aikovat kevään aikana selvittää erilaisia vaihtoehtoja keskustan kävelyalueiden laajentamiseksi. Yksi vaihtoehto on, että Pohjoisesplanadi ja Eteläesplanadi muutetaan kävelykaduksi ja Kaivokatu joukkoliikennekaduksi. Joukkoliikennekadulla autojen läpiajo olisi kielletty.

Lisäksi kaupunkisuunnitteluvirastossa pohditaan voitaisiinko Mannerheimintieltä poistaa ajokaistoja niin, että Erottajan ja Pohjoisen Rautatiekadun välillä autoille olisi varattu vain yhdet kaistat molempiin suuntiin. Samalla jalkakäytäviä levennettäisiin.

”Kaupunkitila on rajallinen. Jos jotakin halutaan, niin jostain joudutaan myös luopumaan”, kaupunkisuunnitteluviraston virastopäällikkö Mikko Aho sanoi.

Aho kuitenkin korosti, että kyseessä on selvitysten aloittaminen, ei päätös kaistojen sulkemisesta.



Kaupunkisuunnitteluviraston selvityssuunnitelmia esittävä kartta on esillä Helsingin kaupungin verkkosivuilla. HS kertoi joulun alla, että kaupunkisuunnitteluvirasto aikoo selvittää muun muassa Pohjoisesplanadin muuttamista kävelykaduksi.

Kaupunkisuunnitteluvirasto aikoo tuoda kävelykeskustan tulevaisuutta luotaavan esityksensä kaupunkisuunnittelulautakuntaan huhtikuussa. Lopulta asiasta päättää keväällä valittava uusi kaupunginvaltuusto.

Suunnittellut uudistukset ovat mittavia. Pelkästään Mannerheimintieltä saatetaan poistaa yli puolitoista kilometriä ajokaistoja.

Ajokaistojen sulkemiset ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa ja vaikuttavat koko keskustan liikennejärjestelmään. Sen takia kaupunkisuunnitteluvirasto aikoo nyt tutkia erilaisten muutosyhdistelmien vaikutuksia liikennevirtoihin. Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkosen mukaan muutosten tekeminen pidentäisi vaihtoehdosta riippuen keskustan läpi ajavien autoilijoiden kokonaismatka-aikaa iltaruuhkassa 3–10 prosenttia.

”Aina on tietenkin myös mahdollista, että mitään muutoksia ei tehdä”, Putkonen sanoo.

Jos virkamiehet ja poliitikot päätyisivät vaihtoehtoon, jossa sekä Esplanadit että Kaivokatu suljettaisiin henkilöautojen läpiajolta, Helsingin läpiajoa pyrittäisiin ohjaamaan entistä vahvemmin pohjoiseen, Hakamäentielle ja Kehä I:lle.

Osa läpiajoliikenteestä tulisi kuitenkin edelleen käyttämään keskustaa. Jos autoilija haluaa esimerkiksi Kalasatamasta Lauttasaareen, hän tuskin lähtee kiertämään Hakamäentielle asti.

”Osa liikenteestä siirtyy meidän mallitarkastelussa Etelä-Helsinkiin. Se ei tietenkään ole toivottavaa. Meidän pitää tutkia, miten voidaan varmistaa, että näin tapahtuisi mahdollisimman vähän”, Putkonen sanoo.

Etelä-Helsingin kadut ovat ahtaita ja osin yksisuuntaisia, joten suuret liikennemäärät aiheuttaisivat pahoja liikenneruuhkia.

Kaupunkisuunnitteluvirasto perustelee keskustan kävelyalueiden laajentamistarvetta viihtyisyydellä, matkailulla ja liiketoiminnalla. Viraston mukaan tutkimukset osoittavat, että kävelyalueiden laajentaminen tuo lisää kävelijöitä, mikä taas kasvattaa kauppojen asiakasmäärää ja liikevaihtoa.

Viraston mukaan keskustan jalkakäytävät ovat jo nyt paikoin ahtaita. Lisää painetta niille tuo muun muassa ensi vuonna avautuvan Keskustakirjaston keskustaan tuomat ihmiset. Lisäksi Kruunusiltojen kautta Laajasalosta Kaivokadulle 2020-luvulla rakennettavat pikaraitiotiet kasvattavat rautatieaseman eteen pakkautuvien ihmisten määrää.

Virkamiehet visioivat, että kävelykeskustaan voitaisiin tehdä kävelykatujen lisäksi esimerkiksi lasikatteisia korttelipihoja. Virasto haluaisi myös panostaa katujen estevaikutuksen vähentämiseen ja lisätä kävelijöiden turvallisuuden tunnetta.

”Keskusta on perilläolon aluetta. Kävelylle varatun tilan lisäksi keskustan houkuttelevuuteen vaikuttaa katujen ylittämisen helppous. Onko katu este vai sujuvasti ylitettävä?” Putkonen sanoo.

Kävelykeskustan laajentaminen voisi kaupunkisuunnitteluviraston mukaan tapahtua vaiheittain 10–15 vuoden aikana.

Läpiajon kieltämisenkin jälkeen kävely- ja joukkoliikennekaduilla olisi sallittua ajaa huoltoajoa. Myös pihaan ajaminen olisi sallittu.

Kaupunkisuunnitteluvirasto toivoo saavansa kaupunkilaispalautetta suunnitelmista muun muassa Kerro kantasi -palvelun kautta.

Kokoomuspoliitikko Risto Rautava haluaisi parantaa keskustaan tulevien henkilöautojen tilannetta niin kutsutulla keskustatunnelilla. HS kertoi Rautavan teettämästä uudesta selvityksestä tiistaina.

Keskustatunneli on ollut kokoomuksen asialistalla vuosikymmeniä. Muissa suurissa puolueissa on suhtauduttu hankkeeseen epäilevästi jo vuosia. Tunnelin vastustus johtuu sen hinnasta ja ympäristöarvoista.

Alkuperäistä 550 miljoonan euron hinta-arviota pidetään nykyään alimitoitettuna. Lisäksi Helsingin liikennesuunnittelupolitiikassa on viime vuosina nostettu joukkoliikenne, pyöräily ja kävely yksityisautoilun yläpuolelle.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kaupunkisuunnittelu
  • Helsinki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Ilmavoimat on perustanut kaikessa hiljaisuudessa Raven-erikoisjoukon – ”korpit” suojelevat vip-matkustajia mahdollisesti vaarallisilla paikoilla

    2. 2

      Näin lähtee Jopo hävyttömän varkaan mukaan helsinkiläisnaisen kotipihasta – ”Toivottavasti tämä toimii muille opetuksena”

    3. 3

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    4. 4

      Trump leikki ajavansa rekkaa, tööttäili ja intoili kuin pikkulapsi, internet riemastui kuvista

    5. 5

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    6. 6

      Kymmenet tutkijat varoittavat: Hallituksen biotalousinto kiihdyttää ilmastonmuutosta ja vaarantaa metsäluonnon

    7. 7

      Herätkää poliittiset päättäjät – Suomi on sairastunut, ja taudin nimi on avoin rasismi

    8. 8

      Turvapaikanhakijat eivät työllisty – etenkin Irakista ja Somaliasta tulevien työllisyys on hyvin heikko

    9. 9

      Suomalaisten suosikkiauto sai alkunsa tämän miehen ideasta – Näin maasto- ja henkilöauton yhdistelmä valloitti maailman

    10. 10

      Seksi neandertalilaisten kanssa tartutti papilloomaviruksen nykyihmiseen, osoitti suomalainen paleogeneetikko

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    3. 3

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    4. 4

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    5. 5

      Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

    6. 6

      Turvapaikanhakijat eivät työllisty – etenkin Irakista ja Somaliasta tulevien työllisyys on hyvin heikko

    7. 7

      Happohyökkääjä vaanii nuoria naisia Berliinissä – uhreja ainakin kuusi

    8. 8

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    9. 9

      Telia luopuu roaming-maksuista – kuluttajille kotimaan hinnat kaikissa EU-maissa

    10. 10

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    8. 8

      Kela vaatii, että 6-vuotiaalle lapsenlapselle säästämäni rahat käytetään perheen elättämiseen

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää