Kaupunki    |   HS-gallup

Ruuhkamaksun suosio romahti pääkaupunkiseudulla – ”Ei täällä ole oikeita ruuhkiakaan”

Autoliikenteen ruuhkamaksun suosio on laskenut 2010-luvulla Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Enää edes helsinkiläisten enemmistö ei halua maksua.

”Ei täällä ruuhkamaksuille tai tietulleille ole tarvetta, kun ei täällä ole oikeita ruuhkia­kaan”, puhahtaa helsinkiläinen taksikuljettaja Leif Lindholm Haagan Shellin bensatolpalla.

”Autoilijoita yritetään rahastaa kaikin mahdollisin keinoin, tämä olisi vain yksi keino lisää.”

Lindholm pukee sanoiksi tuoreen HS-gallupin tulokset. Suurin osa pääkaupunkiseudun asukkaista vastustaa autoilijoille suunnattujen ruuhkamaksujen käyttöönottoa.

Kiinnostavaa on, että ruuhkamaksujen suosio on laskenut 2010-luvun alusta. Vuonna 2010 ruuhkamaksuja kannatti HS:n mielipidemittauksessa 45 prosenttia vastaajista. Nyt vastaava lukema oli enää 38 prosenttia.


Suurinta ruuhkamaksujen vastustus on totuttuun tapaan Espoossa. Autoilijoille kohdennettua maksua kannattaa ainoastaan 28 prosenttia espoolaisvastaajista. Vuonna 2010 ruuhkamaksua kannatti 33 prosenttia espoolaisista. Vantaalaisista maksua kannatti vuosikymmenen alussa 39 prosenttia, nyt 37 prosenttia.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Tutkimuksen kannalta erityisen kiinnostavaa on, että helsinkiläisistäkin enää 43 prosenttia kannattaa ruuhkamaksujen käyttöönottoa. Vuonna 2010 ruuhkamaksuja kannatti 52 prosenttia ja kahta vuotta aiemmin 54 prosenttia helsinkiläisistä.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston päällikkö Mikko Aho ei osaa antaa selitystä sille, miksi maksujen suosio on kyselyiden valossa laskenut.

”Liikkumiseen liittyvät maksut helpottaisivat merkittävästi investointeja esimerkiksi joukkoliikenteeseen, joten maksujen käyttöönottoa kannattaa ehdottomasti selvittää”, Aho sanoo.

”Tämä on poliittisesti kuuma peruna. Niin hölmö en ole, että sanoisin oman kantani maksujen käyttöönottoon”, hän lisää.

Jos maksut otetaan joskus käyttöön, niiden pitäisi hyödyttää Helsingin seudun asukkaita, Aho painottaa.

”Maksun tuotot pitäisi silloin käyttää alueen joukkoliikenteen ja infran kehittämiseen.”


Helsingin seudun liikenteen (HSL) toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi arvioi ruuhkamaksujen suosion laskun selittyvän osaltaan hallituksen puuhaamalla liikenneverkkoyhtiöllä.

Jos hallitus päättäisi perustaa tällaisen yhtiön, mahdollista olisi, että suomalaisautoihin asennettaisiin sim-kortit ja autoja veloitettaisiin käytön mukaisesti.

”Tämä keskustelu on varmasti sekoittanut, hämmentänyt ja lisännyt kielteisiä asenteita”, Rihtniemi sanoo.

Hallituksen pohtima malli mahdollistaisi samalla myös autoilijoiden seuraamisen ja esimerkiksi ylinopeussakkojen antamisen keskinopeuksien perusteella. Tämä herättää Haagan Shellillä tiistaiaamuna tankkaamaan pysähtyneissä vastustusta.

”Tuota seuraamisen mahdollistavaa ruuhkamaksua en ainakaan kannata”, sanoo Vantaalta Helsinkiin töihin ajava Jarmo Kinnunen.

”Jostain muusta asiasta voisin olla valmis maksamaan enemmän, mutta autoilijoiden maksut alkavat jo nyt olla aika korkeat.”

Myös HSL on pohtinut tiemaksuja paljon. Sen selvityksen mukaan ruuhkia saataisiin leikattua tehokkaasti vyöhykepohjaisen tienkäyttömaksun avulla.

Selvityksen mukaan ajo esimerkiksi Helsingin kantakaupungin alueelle maksaisi ruuhka-aikaan 80 senttiä ja 40 senttiä ruuhka-ajan ulkopuolella. Tällaisella mallilla voitaisiin kerätä ruuhkamaksuina noin 80 miljoonaa euroa vuodessa. Lue tarkemmin selvityksestä linkin takaa löytyvästä HS:n uutisesta.

HSL:n liikennejärjestelmä- ja tutkimukset osaston johtajan Sini Puntasen mielestä tienkäyttömaksuja tarvitaan, sillä ne ohjaisivat entistä useampia liikkumaan joko jalan, pyörällä tai joukkoliikenteellä.

”Helsingin seutu kasvaa ja tiivistyy, jos autoilla ajetaan suhteessa yhtä paljon kuin nyt, niin liikennekapasiteetti ei jatkossa riitä”, Puntanen sanoo.

”Maksuina ei ole tarkoituksenmukaista kerätä enempää kuin on tarve. Maksuja kerätään sen verran, että se saa riittävän monen pohtimaan liikkumisvalintojaan, jättämään oman autonsa kotiin tai tekemään matkan toiseen aikaan.”


Näin toimisi esimerkiksi helsinkiläinen Minna Alanko. Hän arvioi käyttävänsä vähemmän henkilöautoa, jos sen käyttö olisi nykyistä kalliimpaa.

”Oma auto tekee helposti hirveän laiskaksi”, Alanko sanoo.

”Olisin varmasti kymmenen kiloa laihempi, jos en käyttäisi henkilöautoa. Autolla ajamisen takia esimerkiksi työmatkoihin liittyvä hyötyliikunta on jäänyt minulta pois.”

Tienkäytöstä voi pian joutua maksamaan ajettujen kilometrien mukaan

Helsingin seudun liikenne (HSL) ja Suomen hallitus ovat nykytietojen valossa erimielisiä siitä, millä menetelmällä liikenteen käyttömaksuja pitäisi jatkossa periä.

Liikenne- ja viestintäminis­teriön (LVM) vielä julkistamaton malli lähtee ennakkotietojen valossa siitä, että Suomeen pe­rustetaan valtion liikenneverkkoyhtiö. Samalla autoihin asennettaisiin ajettuja kilometrejä seuraava järjestelmä.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk) sanoi HS:lle joulukuun lopussa, että varsinaisesta rahastamisesta vastaisivat yksityiset yritykset. Ne veloittaisivat autolla ajamisesta joko ajettujen kilometrien mukaan tai perisivät auton käytöstä kiinteähintaisen kuukausimaksun.

Hallitus päättää yhtiön perustamisesta kevään kehysriihessä. Yhtiö voisi aloittaa ensi vuonna. LVM:n on määrä julkistaa esityksensä tammikuun puolivälissä.

HSL:n mielestä maksuja kannattaisi periä vyöhykkeisiin pohjautuvan tienkäyttömaksun avulla. Teknisesti maksuja perittäisiin kameroilla varustettujen porttien avulla. Portit eivät edellyttäisi autoilijoilta pysähtymistä vaan lasku välitettäisiin kotiin.

Tällainen järjestelmä voisi olla käytössä 2020-luvun alussa. Päätöksiä maksun käyttöönotosta ei ole.

”Mallit eivät sulje toisiaan pois. Järkevää olisi katsoa, saisiko näistä yhdistettyä pääkaupunkiseudun tarpeisiin soveltuvan mallin”, sanoo HSL:n liikennejärjestelmä- ja tutkimukset osaston johtaja Sini Puntanen.

Fakta

Näin tutkimus tehtiin


 Kantar TNS Oy tutki Helsingin Sanomien toimeksiannosta, miten pääkaupunkiseudun asukkaat suhtautuvat autoliikenteen ruuhkamaksuihin.

 Tutkimusaineisto on koottu Gallup Forum-

internetpaneelissa 16.–28.12.2016.

 Haastattelujen kokonaismäärä on 1 059.

 Tutkimusotos muodostettiin monivaiheisella ositetulla otannalla.

 Tutkimuksen virhemarginaali on noin kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

 Tutkimukseen osallistuneiden joukko edustaa pääkaupunkiseudun

(Helsinki, Espoo, Vantaa) 15–74 vuotta täyttänyttä väestöä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kuntavaalit 2017
  • Ruuhkamaksut
  • Liikenne
  • Liikennekaari
  • HS-gallup

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kuubalaiselle lentopalloilijalle 500 euroa jokaisesta sellivuorokaudesta Suomessa – kokonaiskorvaus lähes 200 000 euroa

    2. 2

      Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

    3. 3

      Kirpputorilla asiakkaat ovat tylyjä – paitsi jos myy XL-vaatteita

    4. 4

      Trump kysyi, mitä Ruotsissa tapahtui eilen illalla – nyt joukko maan parhaita valokuvaajia vastaa

    5. 5

      Nämä lyhyet videonpätkät jäävät suomalaisen huumorin historiaan – 30-vuotinen gif luo yhä uusia klassikoita

    6. 6

      Vanhan piian vero poistui vuonna 1975, mutta sinkkuja sorretaan yhä yhteiskunnassa – ”Maksoin yhden hengen lisää matkasta, mutta jouduin silti jakamaan huoneen”

    7. 7

      Rakentamisen nousukausi on synnyttänyt ”kestämättömän” tilanteen – rakentajia varoitetaan paikoin rajusta jarrutuksesta

    8. 8

      Autoilijoiden törttöily käy yhä villimmäksi Töölössä – video näyttää, miten auto toisensa perään koukkaa kiveyksen yli pyöräilijöiden sekaan pyörätielle

    9. 9

      Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

    10. 10

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    2. 2

      Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi, kun tutkijat osuivat oikeaan hermoon – löydös voi parantaa koomapotilaiden hoitoa

    3. 3

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    4. 4

      Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

    5. 5

      Millaista palkkaa nuorten unelma-ammateista todellisuudessa maksetaan? HS:n testi paljastaa niin muusikon kuin koodarinkin ansiot

    6. 6

      Nopeasti hyvää lautaselle – Tässä 7 ruokaa, joiden tekemiseen menee 15 minuuttia tai vähemmän

    7. 7

      Pohjois-Korea uhkasi ampua alas Yhdysvaltojen pommikoneet – Valkoinen talo pitää puheita Trumpin julistamasta sodasta ”absurdeina”

    8. 8

      Helsingin hinnat karkaavat ensiasunnon ostajien käsistä, huonokuntoinen pikkukaksio voi maksaa jo 250 000 euroa – katso laskurista, kuinka suureen asuntolainaan sinulla olisi varaa

    9. 9

      Voiko oikeista päihteistä löytyä apu masennukseen? Kyllä, sanovat tutkimukset, ja hyöty voi olla salamannopea

    10. 10

      Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

    2. 2

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    3. 3

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    4. 4

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    5. 5

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    6. 6

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    7. 7

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    8. 8

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    9. 9

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    10. 10

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    11. Näytä lisää