Valikko
Kaupunki

Ruuhkamaksu jakaa Helsingin poliitikot – ”Ei tämän kannattamisella suosiota haeta”

Helsingin vihreiden ja vasemmistoliiton mielestä ruuhkamaksut olisivat järkevä tapa kehittää seudun liikennettä. Perussuomalaisissa maksut tuomitaan ”pyöräily ja ratikka -osaston jatkoksi”.

Olisitko valmis maksamaan 340 euroa vuodessa, jotta Helsingin seudulla liikkuisi nykyistä vähemmän henkilöautoja? Tästä on pohjimmiltaan kyse, kun puhutaan Kehä III:n sisäpuolelle kaavailluista ruuhkamaksuista.

HS uutisoi keskiviikkona, että ruuhkamaksujen suosio on pudonnut pääkaupunkiseudulla 2010-luvun aikana. Helsinkiläiset ovat olleet perinteisesti innokkaimpia maksun kannattajia, mutta nyt helsinkiläisistäkin vain 43 prosenttia kannattaa maksujen käyttöönottoa pääkaupunkiseudun autoteillä. Aiemmissa kyselyissä maksuja on kannattanut yli puolet vastaajista.

”Täytyy sanoa, että olen hieman yllättynyt tuosta tuloksesta. Olisin ajatellut, että ihmiset kannattavat sitä, kun väki- ja liikennemäärät kasvavat. Toisaalta voi olla mahdollista, että liikenne sujuu nykyisin entistä paremmin, jolloin ihmiset ajattelevat, ettei tälle ole tarvetta”, pyörittelee Helsingin Sdp:n valtuustoryhmän tuore puheenjohtaja Tomi Sevander.

”Meidän ryhmässä näkemykset jakaantuvat kumpaankin suuntaan. Itse olen nykytietojen valossa ehkä hieman vastaan”, hän lisää.


Kysymys on hankala vaaleihin valmistuville helsinkiläispoliitikoille. HS:n haastattelemista suurimpien ryhmien poliitikoista ainoastaan vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat ovat valmiita liputtamaan avoimesti maksujen puolesta.

”Tärkeää on saada tämän seudun joukkoliikenne, pyöräily ja kävely toimimaan nykyistä paremmin. Meille tärkeää on myös sujuva autoliikenne. Ruuhkamaksu on hyvä tapa saada myös se toimimaan tällä seudulla nykyistä paremmin”, sanoo vihreiden valtuustoryhmää johtava Otso Kivekäs.

HS:n keskiviikkona julkaiseman mielipidemittauksen mukaan pääkaupunkiseudun ruuhkamaksuja kannattaa 55 prosenttia vihreiden pääkaupunkiseudulla asuvista kannattajista.

”Ei me tämän kannattamisella suosiota haeta”, Kivekäs sanoo.

”Asiaa kannattaa selvittää riippumatta siitä, mikä maksun kansansuosio milloinkin on.”


Suurinta maksun kannatus on vasemmistoliiton kannattajissa. Heistä maksua kannatti 69 prosenttia.

”Minua ilahdutti, että vasemmistoliiton kannattajat suhtautuvat asiaan kaikkein myönteisemmin. Se osoittaa, että vasemmistoliitto on aidosti punavihreä puolue”, sanoo vasemmistoliiton ryhmää johtava Veronika Honkasalo.

Honkasalo sanoo, ettei vasemmistoliiton valtuustoryhmä ole tehnyt asiasta tällä vaalikaudella ryhmäpäätöstä. Hän uskoo ryhmän olevan kuitenkin maksujen kannalla.

”Joukkoliikenneinvestoinnit ovat kalliita. Mielummin maksamme ne ruuhkamaksujen ja tietullien avulla kuin korottamalla joukkoliikenteen lippujen hintoja”, Honkasalo sanoo.


HSL:n alkuvuodesta 2016 julkaistun selvityksen mukaan työmatkojaan autolla ajavat maksaisivat keskimäärin 340 euroa vuodessa, jos alueella otettaisiin käyttöön vyöhykepohjainen tienkäyttömaksu.

Tällöin esimerkiksi ajo Helsingin kantakaupungin alueelle maksaisi ruuhka-aikaan 80 senttiä ja 40 senttiä ruuhka-ajan ulkopuolella. Maksut perustuvat oletukselle, että autoilijoilta kerättäisiin maksuina yhteensä 80 miljoonaa euroa vuosittain. Rahat käytettäisiin pääkaupunkiseudun teiden ja joukkoliikenteen ehostamiseen.

Lue lisää selvityksestä täältä.

Varauksellisimmin maksuihin suhtautuvat kokoomuksen ja perussuomalaisten kannattajat. Heistä ainoastaan 31 prosenttia kannattaa maksua.

”Suhtaudun maksuun tällä hetkellä kielteisesti, koska asiaan liittyy niin paljon auki olevia seikkoja”, sanoo Helsingin kaupunkisuunnittelulautakuntaa johtava Risto Rautava (kok).

Myös HSL:n hallituksen puheenjohtajana toimiva Rautava viittaa hallituksen valmistelemaan liikenneverkkoyhtiöön. Mahdollista on, että yhtiö toisi jokaiseen autoon paikannuslaitteen, jonka jälkeen autoilijoita ruvettaisiin laskuttamaan tienkäytöstä ajettujen kilometrien mukaan.


Rautava sanoo käyneensä aiheesta paljon keskusteluja. Hänen mukaansa ihmisiä pelottaa, että heitä ryhdyttäisiin seuraamaan ja ettei Helsingistä kerättyjä maksuja käytettäisi Helsingin joukkoliikenteen ja infran parantamiseen. Kolmas vastustuksen syy on yleiset autoiluun liittyvät maksut, Rautava sanoo.

”Näistä etenkin ensimmäinen tuntuu olevan huolenaiheista päällimmäisin”, Rautava sanoo.

Perussuomalaisten valtuustoryhmää johtava Mika Raatikainen ei puolestaan näe maksulle tarvetta, sillä ”Helsingissä ei edes ole kunnollisia ruuhkia”.

”Tämä on taas sitä osastoa, että kaikkien pitäisi vain pyöräillä ja ajaa ratikalla”, hän sanoo.


HSL:n mukaan ruuhkia on. Sen selvityksen mukaan vuonna 2025 pääkaupunkiseudulla on ilman tienkäytömaksuja aamuruuhkassa 13 kilometriä ylikuormittunutta tietä ja 69 kilometriä voimakkaasti kuormittunutta tietä. Tällaisilla tiepätkillä ajonopeus on 20–40 prosenttia sallitusta.

Maksujen käyttöönoton jälkeen ylikuormittunutta tietä olisi 3 kilometriä ja voimakkaasti kuormittunutta tietä 54 kilometriä.

Raatikaisen mielestä maksua ei siitä huolimatta tarvita. Hän toivoo, että länsimetro hoitaisi osan liikenneruuhkista.

”Jos sen toiminta nyt joskus käynnistyy.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ruuhkamaksut
  • Helsinki
  • Kuntavaalit 2017

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Muumit poseeraavat Image-lehden kannessa Tom of Finland -tyyliin nahkahousuissa – Tove Janssonin perilliset selvittävät jatkotoimia

    2. 2

      HS Alman loppuunmyydyllä keikalla Lontoossa – ”Ilman BBC:tä olisin jossain Suomessa pelailemassa siskoni kanssa”

    3. 3

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    4. 4

      JSN joutui median oman poikkeuksellisen arvostelun kohteeksi, jäsenten taustojakin repostellaan – Mitä siitä pitäisi ajatella?

    5. 5

      Yli sata laskua ilman kauppakuitteja – Helsingissä vanhuksia ilman ruokaa jättänyt Servea lähetti edunvalvojalle epäselviä laskuja

    6. 6

      Ilmavoimat on perustanut kaikessa hiljaisuudessa Raven-joukot – ”korpit” suojelevat vip-matkustajia mahdollisesti vaarallisilla paikoilla

    7. 7

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    8. 8

      Näin lähtee Jopo hävyttömän varkaan mukaan helsinkiläisnaisen kotipihasta – ”Toivottavasti tämä toimii muille opetuksena”

    9. 9

      Herätkää poliittiset päättäjät – Suomi on sairastunut, ja taudin nimi on avoin rasismi

    10. 10

      Trump leikki ajavansa rekkaa, tööttäili ja intoili kuin pikkulapsi, internet riemastui kuvista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    2. 2

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    3. 3

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    4. 4

      Turvapaikanhakijat eivät työllisty – etenkin Irakista ja Somaliasta tulevien työllisyys on hyvin heikko

    5. 5

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    6. 6

      Happohyökkääjä vaanii nuoria naisia Berliinissä – uhreja ainakin kuusi

    7. 7

      Trump leikki ajavansa rekkaa, tööttäili ja intoili kuin pikkulapsi, internet riemastui kuvista

    8. 8

      Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

    9. 9

      Näin lähtee Jopo hävyttömän varkaan mukaan helsinkiläisnaisen kotipihasta – ”Toivottavasti tämä toimii muille opetuksena”

    10. 10

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    8. 8

      Kela vaatii, että 6-vuotiaalle lapsenlapselle säästämäni rahat käytetään perheen elättämiseen

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää