Kaupunki

Uskomaton takaa-ajo pitkin teitä ja takapihoja tallentui videolle – poliisi jahtasi moottoripyöräilijää halki Espoon ja Helsingin

Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liikenteenvalvontasektorin johtaja, ylikomisario Jussi Päivänsalo kertoo, että loppuun viedyillä takaa-ajoilla on oma merkityksensä poliisin uskottavuuden kannalta.

Espoon poliisit olivat pitämässä ylinopeusratsiaa Westendin liittymän kohdalla Länsiväylällä, kun Helsingin suuntaan vievillä kaistoilla singahti ohi moottoripyörä. Nopeutta oli tutkan mukaan 144 kilometriä tunnissa 80 kilometrin rajoitusalueella, ja kuskin lisäksi moottoripyörän selässä istui matkustaja.

Tästä keskiviikkona 29. kesäkuuta 2016 tapahtuneesta tilanteesta alkoi vauhdikas, vaarallinen ja harvinaisen pitkä takaa-ajo, jonka poliisimoottoripyörän keulassa ollut videokamera tallensi kokonaisuudessaan. Noin puolituntinen video alkoi levitä nettipalstoilla ja sosiaalisessa mediassa, kun takaa-ajoon liittyvä oikeusjuttu tuli Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden käsiteltäväksi toissa viikolla.

Moottoripyörää ajanut mies näytti Hanasaaren bussipysäkin kohdalla perään lähteneelle moottoripyöräpoliisille käsimerkin, jonka mukaan hän olisi ollut pysähtymässä tiensivuun. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan mies kaasutti Lauttasaaren liittymän kautta pois Länsiväylältä.

Lauttasaaressa takaa-ajo alkoi jo näyttää aivan toimintaelokuvan kohtaukselta. Ammuskelua ei sentään ollut, mutta pakenija ja kintereillä roikkunut moottoripyöräpoliisi kaahasivat muun muassa nurmikoita pitkin kerrostalon ympäri Katajaharjuntiellä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.


Matka jatkui Luoteisväylälle ja Lahnalahdentielle, missä moottoripyörät myös ohittivat suurella ylinopeudella useita jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Pian takaa-ajo siirtyi jälleen Länsiväylälle, mutta nyt suuntana oli Espoo. Pakenijan keskinopeus kasvoi poliisin tutkan mukaan 188 kilometriin tunnissa.

Voimakkaan jarrutuksen päätteeksi pakenijan moottoripyörään osui takaa tullut poliisimoottoripyörä. Pakenijan moottoripyörän sivulaukku putosi rytäkässä ajokaistalle.

Takaa-ajo jatkui vielä pitkään Espoon puolella. Pakenija kyytiläisineen ajoi toistuvasti päin punaisia ja rikkoi muutenkin liikennesääntöjä laajalla skaalalla.

Moottoripyöräpoliisi seurasi sitkeästi perässä pillit ja vilkkuvalot päällä.

Jahti päättyi lopulta Finnoontien varrella sijaitsevan maatilan pihaan. Pakenija päätyi ajamaan sinne, koska poliisit olivat tehneet tiesulun Finnoontielle. Kyydissä ollut nainen jäi kyljelleen kaatuneen moottoripyörän viereen, mutta kuski yritti vielä paeta juosten – laihoin tuloksin.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.


Karkuun karauttanut moottoripyöräilijä osoittautui vuonna 1980 syntyneeksi mieheksi, jolla on rankka rikoshistoria. Hänen vakavin rikoksensa on vuonna 2002 Kiuruvedellä tehty tappo, minkä lisäksi rekisteristä löytyy myös esimerkiksi toisen miehen reiteen haulikolla ampuminen Karjaalla vuonna 2014.

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden 17. tammikuuta antaman tuomion mukaan mies ajoi viime kesäkuisen takaa-ajon aikana muun muassa amfetamiinin ja metamfetamiinin vaikutuksen alaisena. Hän oli myös ehdonalaisessa vapaudessa.

Paon poikimista liikennerikoksista ja viime vuoden loppupuolella tehdyistä muista rikoksista annettiin käräjillä vuoden ja 11 kuukauden ehdoton vankeustuomio. Tuomio sisältää muun muassa miehen entisen puolison ja alle kouluikäisten lasten pahoinpitelyt sekä ampuma-aserikoksen.

Tuomittu myönsi syyllistyneensä liikennerikoksiin takaa-ajon aikana mutta väitti nauttineensa huumeita vasta kiinnioton jälkeen. Käräjäoikeus ei uskonut tätä, koska mies jäi kiinni heti takaa-ajon jälkeen.

Tuomittu kiisti myös pahoinpidelleensä lapsiaan, mutta vaimonsa pahoinpitelyn hän oikeuden mukaan ”myönsi enemmälti kiistäen”.

Käräjäoikeus tuomitsi miehen myös maksamaan erilaisia vahingonkorvauksia. Hän joutuu maksamaan esimerkiksi takaa-ajon tuoksinassa vaurioituneen moottoripyörän omistajalle kytkimen uusimisesta 1 500 euroa ja Länsiväylälle pudonneista sivulaukuista 498 euroa.

Käräjäoikeuden tuomio ei ole lainvoimainen, ja tuomittu on jo ilmoittanut valittavansa hovioikeuteen.

Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liikenteenvalvontasektorin johtaja, ylikomisario Jussi Päivänsalo on luonnollisesti tyytyväinen, että rikollinen jäi kiinni. Hän on tyytyväinen myös siihen, että kaikki – myös sivulliset tienkäyttäjät – selvisivät vammoitta takaa-ajosta.

Toisinkin olisi voinut käydä. Riskitilanteita oli useita: esimerkiksi ralli kerrostalon nurmialueilla, kiihdyttelyt asuinalueilla ja ajaminen vastaan tulevien kaistalla 137 kilometrin tuntinopeudella. Viimeksi mainitussa tilanteessa nopeusrajoitus oli 50 kilometriä tunnissa.

Netissä leviävä takaa-ajovideo on herättänyt myös närkästystä. Päivänsalo ymmärtää, että on ihmisiä, joiden mielestä takaa-ajo olisi pitänyt sivullisten turvallisuuden vuoksi keskeyttää jo Lauttasaaressa.

Päivänsalo on kelaillut alaisensa moottoripyörään kiinnitetyn kameran kuvaamaa videota edestakaisin useita kertoja.

”Hurja pätkähän se on, ja [takaa-ajo] sisälsi riskejä ilman muuta – kuten tämän tyyliset tilanteet aina sisältävät”, Päivänsalo sanoo.

”Siinä oli selkeästi monia tilanteita, joissa olisi ollut ihan perusteltua ainakin pohtia, onko saavutettu hyöty niin suuri, että tietyn kaltaisia riskejä kannattaa ottaa. On täysin mahdollista, että tätä arviointia on myös tehty.”

Päivänsalon mukaan pelkän videon perusteella ei voi tehdä tukevia johtopäätöksiä. Hän perustelee tätä muun muassa niin, että kuvakulma ei vastaa lähellekään sitä, miten moottoripyöräpoliisi pystyy todellisuudessa havainnoimaan ympäristöään.

”Videokamera on sijoitettu poliisimoottoripyörän eteen ja kohtuullisen matalalle, joten vauhdin tunne lisääntyy hieman”, hän toteaa myös.

Päivänsalo nostaa esille senkin, että hänen mielestään pakenijan ja poliisin tekemät ajoratkaisut ovat hyvin erilaisia.

”Pakenija ottaa isompia riskejä. Monessa tilanteessa hän on myös vähällä menettää pyöränsä hallinnan ja ajaa risteyksiä pitkäksi. Poliisilla on myös hälytyslaitteet päällä, eli poliisi antaa koko tilanteen ajan säädettyjä ääni- ja valomerkkejä.”

Poliisit joutuvat usein takaa-ajotilanteisiin eri puolilla Suomea, ja joskus jahti jätetään turvallisuussyistä kesken. Keskeytyspäätöksen voi tehdä rivipoliisi itse, partionjohtaja, kenttäjohtaja tai yleisjohtaja.

Lait ja asetukset sekä poliisin oma hälytysajo-ohje antavat raamit takaa-ajojen tekemiselle.

”Hälytysajo-ohjeen henki on se, että olosuhteiden edellyttämästä huolellisuudesta ja varovaisuudesta täytyy pitää kiinni. Mutta missä se raja kulkee? Päätöksenteko on hankalaa nopeissa ja muuttuvissa tilanteissa”, Päivänsalo toteaa.

Teoria on myös hyvin eri asia kuin käytäntö.

”Meillä on ikään kuin virkavelvollisuuskin ottaa rosvot kiinni, mutta kaikkiin poliisitehtäviin liittyy harkinta: suhteellisuus–kohtuullisuus-ajattelu. Tällainen ajattelu on helppoa paperilla, mutta sitten kun ollaan elävän elämän tilanteissa, niin se onkin helpommin sanottu kuin tehty.”

Päivänsalo on pitkän poliisiuransa aikana ajanut kymmenisen vuotta itsekin moottoripyörää. Olisiko hän itse keskeyttänyt videolla näkyvän takaa-ajon?

”Olen kyllä ollut vastaavanlaisissa tilanteissa, ja nämä ovat hirveän hankalia tilanteita. En halua enkä edes voi jaella mitään tuomioita.”

Auton pysäyttämisessä poliisi voi käyttää apunaan myös piikkimattoa tai kiilaamista. Moottoripyöräilijöiden tapauksessa näitä keinoja ei yleensä käytetä, koska loukkaantumisriski on niin suuri.

Päivänsalo toivoo, että yhden vaarallisen takaa-ajon ihmettelyn sijasta huomioitaisiin se, millä keinoin poliisi pystyy osaltaan parantamaan liikenneturvallisuutta yleisesti. Yksi näistä keinoista on pelote – rosvon siis toivotaan ajattelevan huolissaan kiinnijäämisriskiä.

Poliisi ei halua sellaista mainetta, että takaa-ajot jätetään Suomessa herkästi kesken. Tämä johtaisi mitä luultavimmin siihen, että rattijuopot ja muut vilunkiveikot yrittäisivät aiempaa herkemmin kaasuttaa karkuun ratsioista.

”Jos tällaista uskottavuutta ja pelotetta ei olisi, niin mikähän olisi tilanne yleisesti liikenneturvallisuuden kannalta. Jos jokainen saisi ajella miten haluaa ja pysähtyä poliisin pysäytysmerkistä huolimatta miten haluaa, niin en usko, että se mihinkään hyvään johtaisi”, Päivänsalo arvioi.

Toisaalta Päivänsalo kuitenkin korostaa, että hän ei halua millään tavalla vähätellä takaa-ajoihin liittyviä vaaroja ja riskejä.

”Koko ajan pitäisi yrittää pitää mielessä näihin tilanteisiin liittyvä kokonaisarvostelu.”

Fakta

17 000 rattijuopumusta


 Suomessa tapahtuu vuosittain noin 4 000 törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista.

 Rattijuopumuksia tulee poliisin tietoon noin 17 000 vuodessa.

 Myös huumeiden vaikutuksen alaisena ajaminen määritellään rattijuopumukseksi.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikennerikokset
  • Tieliikenne
  • Espoo
  • Helsinki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Helsingin hinnat karkaavat ensiasunnon ostajien käsistä, huonokuntoinen pikkukaksio voi maksaa jo 250 000 euroa – katso laskurista, kuinka suureen asuntolainaan sinulla olisi varaa

    2. 2

      Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

    3. 3

      Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

    4. 4

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    5. 5

      Viisi asiantuntijaa pitää minua työkyvyttömänä – miksi eläkevakuutusyhtiön lääkärit saavat päättää toisin edes näkemättä minua?

    6. 6

      Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi, kun tutkijat osuivat oikeaan hermoon – löydös voi parantaa koomapotilaiden hoitoa

    7. 7

      Tässä on Suomen vaarallisin kortteli – koko maan riskialtteimmista risteyksistä kolme ympäröi pientä aluetta Taka-Töölössä

    8. 8

      Patrik Laine paukutti huimat tehot ja jätti yllättäen nälvimättä ketjukaveriaan – Janne Kuokkanen häikäisi Carolinassa

    9. 9

      Näin sinkkuja sorretaan yhteiskunnassa – yksinasuvia syrjitään niin verotuksessa kuin ruokaostoksillakin

    10. 10

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    2. 2

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    3. 3

      Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi, kun tutkijat osuivat oikeaan hermoon – löydös voi parantaa koomapotilaiden hoitoa

    4. 4

      Voiko oikeista päihteistä löytyä apu masennukseen? Kyllä, sanovat tutkimukset, ja hyöty voi olla salamannopea

    5. 5

      Millaista palkkaa nuorten unelma-ammateista todellisuudessa maksetaan? HS:n testi paljastaa niin muusikon kuin koodarinkin ansiot

    6. 6

      Surkeaa eroseksiä, suhteen pilannut Pate Mustajärvi: Näin suomalaiset haluavat erota ja tulla jätetyksi

    7. 7

      Nopeasti hyvää lautaselle – Tässä 7 ruokaa, joiden tekemiseen menee 15 minuuttia tai vähemmän

    8. 8

      Pohjois-Korea uhkasi ampua alas Yhdysvaltojen pommikoneet – Valkoinen talo pitää puheita Trumpin julistamasta sodasta ”absurdeina”

    9. 9

      Lestadiolaisten joukossa elää niitäkin, jotka eivät suostu ehkäisy­kieltoon – ”Naisen ruumiin taakka kaatuu myös miehille”, sanoo tutkija

    10. 10

      Auton omistaminen on pian historiaa, sanoo liikennetutkija ja vertaa autoa tupakkaan: ”Ei enää ajatella, että olisi hyvä juttu, jos baareissa voisi polttaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

    2. 2

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    3. 3

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    4. 4

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    5. 5

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    6. 6

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    7. 7

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    8. 8

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    9. 9

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    10. 10

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    11. Näytä lisää