Kaupunki

Helsingissä on aina vastustettu raitiolinjojen muutoksia – 32 vuotta sitten Töölöntorille tuotiin hautaseppele vitoslinjan muistoksi

Helsinkiläiset ovat tuohtuneet sekä raitiolinjojen rakentamisesta että lakkauttamisesta jo yli sadan vuoden ajan.

Luuletko, että muutosten vastustaminen on aikamme ilmiö? Ei todellakaan ole.

Kesäkuussa 1985 Töölöntorille oli tuotu hautaseppele. ”5 muistolle”, seppeleen nauhassa luki.

Raitiolinja 5, Töölöntori–Katajanokka, oli lakkautettu töölöläisten ankarasta vastustuksesta huolimatta. He keräsivät nimilistoja, järjestivät tempauksia ja tapasivat poliitikkoja.

”Liikenneuudistus hämäsi helsinkiläisiä, mummot olivat eksyä uusilla ratikkalinjoilla”, raportoi Ilta-Sanomat samoihin aikoihin.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Oli tapahtunut Helsingin raitioliikenteen isoin mullistus vuosikymmeniin tai niin kuin Helsingin Sanomat ennakoi pari vuotta aiemmin ”vuosituhannen lopun ratikkaratkaisu”. Mikään ei ollut enää ennallaan.

”Vuoden 1985 muutokset olivat dramaattisia”, vahvistaa tietokirjailija Tapio Tolmunen. Hän on kirjoittanut uuden historiakirjan Helsingin seudun joukkoliikenteestä.

Lähes yhtä suuri muutos on matkustajien mielestä edessä, jos HS:n saamaa palautetta on uskominen. Elokuussa Helsingin raitiolinjastoa rukataan jälleen.

Muutoksiin kuuluu Fredrikinkadun vain kahdeksan vuotta vanhojen kiskojen hylkääminen ainakin toistaiseksi. Historiallisessa vertailussa tämä uudistus kuitenkin kalpenee sille, mitä tapahtui 32 vuotta sitten.

Vuonna 1985 linjat 2, 2A ja Töölön linja 5 lakkautettiin kokonaan. Kolmosen ratikat hylkäsivät Ison Roobertinkadun ja alkoivat ajaa Bulevardilla sekä kiertää Töölön kautta. Tältä näytti Iso Roba ennen kävelykaduksi muuttamista:


Nelosen päätepysäkki siirtyi Katajanokalle ja kympin Ullanlinnaan. Seiskat alkoivat kiertää yhtenäistä lenkkiä eli ensimmäistä kertaa Itä- ja Länsi-Pasila yhdistyivät.

Kansalaisia muutokset eivät silloin vakuuttaneet. Sen tiesi HS:n pilapiirtäjä Kari Suomalainen, joka ajankohtaisessa piirroksessaan antoi raitiovaunulle numeroksi veikkausmerkit 1 X 2.


Raitioliikenteelle on tyypillistä, että kaikki muutokset herättävät valtavia intohimoja. Niin on tapahtunut siitä lähtien, kun säännöllinen liikenne hevosvetoisilla vaunuilla alkoi kesäkuussa vuonna 1891.

Tolmunen löytää muutamia historiallisia taitekohtia, jolloin muutokset olivat niin laajoja, että useimpien matkustajien hermot joutuivat koetukselle.

”Ennen vuotta 1985 edellinen selvä taitekohta oli vuonna 1959, kun raitioliikennettä supistettiin merkittävästi”, Tolmunen miettii.

Supistusten taustalla oli tuolloin vahva tulevaisuususko kumipyöräliikenteen ylivertaisuuteen. Vuoden 1959 karsinnoissa katosi muiden muassa 50-vuotinen kiskoyhteys Vanhan ylioppilastalon edestä Kalevankadun kautta Lapinlahdenkadulle.

”Se oli sellainen sairaalalinja, jolla kuljettiin Mariaan. Ei mikään ambulanssilinja kuitenkaan”, kertoo raitioliikenteen asiantuntija Ensio Virta, 84. Hän on pitkän raitiotieharrastuksensa aikana ennättänyt matkustaa tälläkin reitillä.


Punaisena linjana tunnettu raitioyhteys Marian sairaalalle oli rakennettu jo vuonna 1901. Se sai myöhemmin linjatunnuksen 6.

”Kalevankadulla oli pysäkki Ressun lukion kohdalla. Seuraava pysäkki oli sitten keskellä Annankatua. Siinä oli muistaakseni pieni koroke eikä mitään turvakaiteita”, Virta kertoo.

Hän oli 27-vuotias, kun tämä yhteys lopetettiin. Virta ei muista, että tapahtuma olisi herättänyt paljon porua, koska uusia bussiyhteyksiä kehitettiin koko ajan.

 

Ilman vastustusta kiskotyöt eivät 1920-luvullakaan sujuneet

Ennen 1960-luvun taitteen karsintoja raitioverkko Helsingissä oli kasvanut koko ajan, erityisesti 1920-luvulla.


Ilman vastustusta kiskotyöt eivät 1920-luvullakaan sujuneet. Mechelininkadun asukkaat eivät olisi millään hyväksyneet Ruoholahden ja Vallilan välistä linjaa kotikadulleen. HS:n pakinoitsija Tiitus eli Ilmari Kivinen epäili heidän kuvittelevan Mechelininkatua ”Pohjolan Champs-Elysées’ksi”.

Tänä talvena Mechelininkadulla on surtu katuremontin tieltä kaadettuja lehmuksia.

Eräs virstanpylväs ohitettiin vuonna 1928, kun säännöllinen raitioliikenne ulottui ensimmäistä kertaa Pasilaan. Helsingin Sanomat raportoi avajaisjuhlasta Pasilan torilla seuraavasti:

”Paikkakuntalaisten puolesta puhui rautatienvirkamies Matti Aalto huomauttaen hyvien kulkuneuvojen lisäytymisen aina merkitsevän sivistyksen ja taloudellisen edun lisäytymistä.”

Mutta jo seuraavana vuonna HS julkaisi yleisönosastollaan kirjoituksen, jossa nimimerkki Helsinkiläinen murehtii, miksi ”vielä vuonna 1929” kotikaupunki satsaa varoja vanhanaikaisiin, ”kylmiin ja jäykkiin raitiovaunuihin”, kun vaihtoehtona on ”siro ja käytännöllisen paksuilla ilmarenkailla varustettu punainen omnibus-vaunu.”

Lähteet: Tapio Tolmunen, Viisi minuuttia seuraavaan lähtöön (2016), Suomen Raitiotieseura/raitio.org, HS:n arkisto

Fakta

Eikä siinä vielä kaikki – elokuun 2017 uudistuksia


 Ensi elokuussa monille raitiolinjoille on luvassa muutoksia: linja 7 alkaa ajaa Jätkäsaareen, linja 1 kiertää Töölön kautta, linja 2 siirtyy Kampin kiskoilta Arkadiankadulle ja 9-ratikan päätepysäkiksi tulee Saukonpaasi.

 Kolmosten ikiaikainen kahdeksikon muotoinen reitti avataan siten, että reitin toinen pää on Mannerheimintien Kuusitien pysäkillä ja toinen Jätkäsaaressa Länsisatamassa.

 Lisäksi kakkosta, kolmosta ja seiskaa ajetaan samoilla vaunuilla siten, että linjatunnus ratikan edessä vaihtuu matkan aikana kahdesti.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Raitioliikenne
  • Helsinki
  • Joukkoliikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    2. 2

      Vaatekauppa joutui tuhansien eurojen korvauksiin etnisestä syrjinnästä – myyjä ei päästänyt aluksi romaneja sisään

    3. 3

      Millaista palkkaa nuorten unelma-ammateista todellisuudessa maksetaan? HS:n testi paljastaa niin muusikon kuin koodarinkin ansiot

    4. 4

      Uusi maailman rikkain nainen on älykkö, joka soittaa pianoa ja kirjoittaa kirjoja – kosmetiikkadynastia L’Oréalin perijätär kaihtaa seurapiirejä

    5. 5

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    6. 6

      Nopeasti hyvää lautaselle – Tässä 7 ruokaa, joiden tekemiseen menee 15 minuuttia tai vähemmän

    7. 7

      Lestadiolaisten joukossa elää niitäkin, jotka eivät suostu ehkäisy­kieltoon – ”Naisen ruumiin taakka kaatuu myös miehille”, sanoo tutkija

    8. 8

      Voiko oikeista päihteistä löytyä apu masennukseen? Kyllä, sanovat tutkimukset, ja hyöty voi olla salamannopea

    9. 9

      Auton omistaminen on pian historiaa, sanoo liikennetutkija ja vertaa autoa tupakkaan: ”Ei enää ajatella, että olisi hyvä juttu, jos baareissa voisi polttaa”

    10. 10

      Image maksoi nahkamuumeista ja Tervomaa Bowie-salamasta todennäköisesti turhaan, sanovat asiantuntijat – Maailman ehkä härskein tekijänoikeusvedätys löytyy Yhdysvalloista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Voiko oikeista päihteistä löytyä apu masennukseen? Kyllä, sanovat tutkimukset, ja hyöty voi olla salamannopea

    2. 2

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    3. 3

      Tutkimus: Runsas huonojen hiilihydraattien käyttö lisää kuolleisuutta – Pastan, pullan ja valkoisen riisin riskit tulisi ottaa vakavasti, sanoo asiantuntija

    4. 4

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    5. 5

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    6. 6

      Törkeitä veropetoksia, törkeitä pahoinpitelyjä ja törkeitä rattijuopumuksia – HS selvitti kuntapäättäjien rikostuomiot, katso millaisiin rötöksiin kotikunnassasi on syyllistytty

    7. 7

      Ikäviä uutisia veronmaksajalle: Koululounaan jättää syömättä joka kolmas teini – Miksi inhokkiruokia tarjotaan niin sinnikkäästi?

    8. 8

      Saksan vaaleissa jyrännyt oikeistopopulistinen AfD: ”Me aiomme muuttaa tämän maan” – Merkelille hutera torjuntavoitto 33 prosentin kannatuksella

    9. 9

      ”Emme halua enää muslimeja” – Tšekki on ottanut vastaan vain kourallisen pakolaisia, eikä juuri kukaan halua enempää

    10. 10

      Surkeaa eroseksiä, suhteen pilannut Pate Mustajärvi: Näin suomalaiset haluavat erota ja tulla jätetyksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

    3. 3

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    4. 4

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    5. 5

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    6. 6

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    7. 7

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    8. 8

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    9. 9

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    10. 10

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    11. Näytä lisää