lauantai 21.11.2009 | Hilma  Onnittele e-kortilla

Hae keskusteluista: HAE

Lapin Kansan päätoimittaja piti homoa ja lesboa kirosanoina
Lapin Kansan päätoimittaja Heikki Tuomi-Nikula kielsi Setan ilmoituksen julkaisemisen lehdessä 1990-luvulla. Tuomi-Nikula nousi viime viikolla otsikoihin esitettyään homovastaisia kommentteja.

Aihetta käsiteltiin aiemmin ketjussa Poliisi ei tutki Tuomi-Nikulan lesbopuheita

Lue lisää:   Helsingin Sanomat 8.10.2008 10:57

Keskustele aiheesta
Näkymä Sivu
Näytä viestit peräkkäin   Näytä viestipuu  
1 2 3 4 ... 9  > 
Ajojahtiako taas?
Suhteellisuudentajua peliin  |  8.10.2008 11:39
Lopettakaa heti alkuunsa tällainen ajojahti. Pitääkö kaivamalla kaivaa lokajuttuja menneisyydestä?

Arvot muuttuvat, syrjintää ja virheitä tapahtuu kaikilla rintamilla, mutta ajojahti on moraalisesti yhtä rikollista kuin seksuaalinen rasistisuus.

Tasapuolisuuden nimissä kaikista muistakin päätoimittajajista pitäisi kaivaa menneisyyden virhearviot - yhtä lailla kuin onnistumiset, oikeat päätökset ja inhimilliset ansiot. Älkäämme siis antako taas suomalaiselle putkinäköisyydelle pikkusormea.
HS ristiretkellä
AV  |  8.10.2008 11:49
HS:n todella ilmeinen asenteellisuus ja puolueellisuus yhtyvät tässä taloudellisiin intresseihin, ja valmiina on viikkoja kestävä myllytys, jonka kohteena on kilpaileva mediatalo.

Mihin seta omaa lehteä edes tarvitsee, kun meillä on valtakunnallinen punavihreä feministilehti, jonka jutunaiheet, ja asennoitumisen tapahtumiin voi arvata, ennenkuin ehtii lehteä edes lukea.

Mahtaa olla hauskaa niillä, ketkä voivat nykiä näin asenteellisen mielipiteenmuodostajan nyörejä, kun oman viestinsä saa julkaistua sellaisenaan, mutta "toimittajan" suulla sanottuna.
Minua pelottaa
Luokanopettaja  |  8.10.2008 11:53
Minua pelottaa jo nyt, mitä asioita minun vaaditaan hyväksyvän 35 vuoden kuluttua, kun eläkeikäni alkaa lähestyä.

Pedofiliaa? Eläimiinsekaantumista?

Jos en hyväksy noita ja vahingossa sanon kantani varovasti ääneen, joudunko yleisen ajojahdin kohteeksi?

Antakaa hyvät ihmiset hieman armoa! Ajat muuttuvat, mutta arvokäsitykset pysyvät ihmisillä syvässä. Jos itse pystymme suvaitsemaan erilaisuutta, olkaamme ylpeitä siitä, mutta muistetaan myös että se ei kaikille ole yhtä helppoa.
Ajojahti
Muurahainen  |  8.10.2008 11:58
Irtisanoin toissa päivänä Tietokone, MikroBitti ja Pelit lehden tilaukset, en halua enää ostaa kustantamolta joka hyväksyy vain yhden mielipiteen, tässä tapauksessa sokeasti vähemmistön mielipiteen.

Mutta ei minulla lesboja mitään vastaan ole! Keep up the .. your work.
Raikasta!!
Katri  |  8.10.2008 11:58
Eikö tässä juuri putkinäköisyyttä vastaan taistella? Näinhän asiat muuttuvat ja kehittyvät, on olemassa hyvät lait ja asetukset, mutta käytännössä asenteiden muuttuminen vie aikaa. Tarvitaan ihmisiä elämään esimerkkejä ja tuomaan asiat todellisuuden tasolle. Mitäs tässä nyt himmailemaan, kun juuri ollaan asian ytimessä.

Tässä testataan (vallassa olevan sukupolven) todellinen avarakatseisuus. Minun ikäisilleni (27) ja nuoremmille joiden kanssa olen keskustellut asia näyttäytyy surullisena. Onneksi monenlainen avarakatseisuus on lisääntynyt meidän aikanamme ja tulevaisuudessa voimme tehdä vielä enemmän asioiden hyväksi.

Kunhan Telanteet ja muut kurpat vihdoin tulevat eläkeikään, saamme varmasti tilalle järkevämpiä ihmisiä, joille esimerkiksi seksuaalinen suuntautuminen on yksityisasia ja merkityksetön ammattielämässä.

Seuraava otos hesarista herätti suurta hilpeyttä:
"Tuomi-Nikula ei suostu kommentoimaan tapausta. En sano mitään. Olen oppinut, että kun sanoo lauseen, siitä otetaan yksi sana, päätoimittaja toteaa."

Ehkä kaikkien toimittajien tulisi olla itse lööpeissä ja palstoilla edes kerran. Tätähän julkisuudessa toimivat ovat aina toitottaneet. Mahtavaa!
Lehti valitkoon
näin on  |  8.10.2008 12:01
Ehkä päätoimittaja vain pelasti toimellaan työpaikkoja. Turha muita ilmoittajia ja tilaajia on karkoittaa. Seta voi ilmoitella sitten muissa lehdissä.
Ei nyt sentään ajojahti vielä
Kissinger  |  8.10.2008 12:03
Jos konteksti on laajennettu soveltuvuuteen työtehtävässä, niin vaikutustenn pitäisi näkyä työn tuloksissa. Saman epäiltiin toimivan molempiin suuntiin - etenkin väistyvän pätoimittajan annettua julkisuuteen omat näkemyksensä. Tapaus vain vahvistaa olettamuksen todeksi.

Sellaisen moraalin saa, kuin on vartijansa.
Listaa odotellessa
Jartsa  |  8.10.2008 12:05
Tasapuolisuuden nimissä kaikista muistakin päätoimittajajista pitäisi kaivaa menneisyyden virhearviot

Kaikista muistakin päätoimittajista jotka ovat erottaneet lesbo-työntekijöitään. Ehkä listaat seuraavaksi muutamia.
Pääkaupunki vs. pohjois-suomi
maksan, maksan  |  8.10.2008 12:08
Niin ne ajat muuttuvat nopeastikin. 1990-luvulla Lapin kansan päätoimittaja katsoi moraaliseksi (?) oikeudekseen yrittää estää vähemmistöjen kansalaistoimintaa, nyt päätoimittajan tekoset ovat rikollisia ja saavat yleisen tuomion ainakin täällä etelässä.

Mielenkiintoista on se, että tässäkin asiassa muutosvaatimus tulee pääkaupunkiseudulta ja Lappi tulee perässä. Jos mielipideilmasto ei pääkaupungissa olisi muuttunut, lapissa syrjittäisiin vähemmistöjä vieläkin aivan avoimesti.

Onkohan entinen päätoimittaja lukenut Richard Floridan ajatuksia homoindeksistä? Metropolialueet kulkevat kehityksessä ja taloudessa pienempiä kaupunkeja ja maaseutua edellä, ja kaupunkialueista menestyvät ne, jotka pystyvät houkuttelemaan luovia, vapaamielisiä ja innovatiivisia työiässä olevia ihmisiä. Homoyhteisön näkyvyys ja aktiivisuus korreloi näitten ihmisten kanssa.

Rovaniemi ei ole ollut todellakaan vapaamielinen tai innovatiivinen, siitäpä syytä etelä-suomalaiset saavat maksaa jatkossakin mahtavat tulonsiirrot sinnepäin.
No niin, taustoja selviää
Mietteliäs mamma  |  8.10.2008 12:09
Tästäpä huomaamme, että Tuomi-Nikula ei ole ensimmäistä kertaa asialla. Siis pohjois-suomalaiset eivät saisi tietää edes Setan asioita hänen mielestään. Nän pidetään ilmeisesti puolet maata "puhtaana"?
Periaatteessa samaa mieltä!
foobar  |  8.10.2008 12:13
Kunhan Telanteet ja muut kurpat vihdoin tulevat eläkeikään, saamme varmasti tilalle järkevämpiä ihmisiä, joille esimerkiksi seksuaalinen suuntautuminen on yksityisasia ja merkityksetön ammattielämässä.

Tätä tasa-arvoisuutta minäkin odotan innolla. Sääli vaan, ettei esim Seta oikeasti halua tällaiseen tilanteeseen päädyttävän. Se olisi vähän niinkuin ajatus siitä, ettei olisi edes tavoitteena palkata ihmisiä cronbergiläisin kiintiömeriitein osaamista epäkorostaen.
Nikula toimi ihan oikein
Miksi hesari on näin puolueellinen?  |  8.10.2008 12:14
En minäkään ottaisi Setan propagandaa omaan lehteeni. Lehdillä on oikeus vetää omaa linjaansa myös ilmoitusten suhteen, niinhän Hesarikin tekee.
hei
minä  |  8.10.2008 12:16
...hei, todellakin lopettakaa .Kohta ei saa sanoa edes lesbo tai homo, tai muuten on poliisi ovella. Enemmän asiallisuuttaa.

Ei voi jättää kuitenkin sanomatta; että on todella ällöttävä Touko Hujasen kuva HS 04.10.08 sivu A5
No jaa
Varaani  |  8.10.2008 12:17
Jos päätoimittajalla on tällainen oikeus julkaista tai jättää julkaisematta, miksi hän ei voisi sitä käyttää?

Olisiko hesari valmis julkaisemaan esim. uusnatsien ilmoituksen?

Ketä päättää mitä saa julkaista ja mitä ei jos ei kerran päätoimittaja?

PS: minulla ei ole mitään homoja vastaan

Rovaniemestä en tiedä mutta
entinen kemiläinen  |  8.10.2008 12:18
Kemi oli sinne muttaessani kirkkaasti avarakatseisempi kuin Etelä-Suonmen kaupungit joissa olin asunut. Syyksi kerrottiin, että puunjalostus - savotat ja uitto sekä isot tehtaat - keräsivät Kemiin erilaisia ihmisiä joka puolelta Suomea ja henki kehittyi suvaitsevaksi.

Kemissä homo-opettajien ei tarvinnut kyyhöttää kaapissa, selvästi mitään vistoonkatsomista ei esiintynyt.

Etelämpää Tuomi-Nikulakin Roihin saapui, juuret pohojammaalla.
ei tule enää ikinä palkaamaan yhtään
ripsa  |  8.10.2008 12:19
Korhonen teki sukupuolivähemmistöjen asialle yhtä suuren palveluksen kuin kouluammuskelijat vastuulliselle ampumaurheilulle; Tämän jälkeen hakijoiden taustat syynätään entistäkin tarkemmin koska väärin perustein työpaikan itselleen keplotelleista riidanhaastajista ei pääse eroon mikäli he kuuluvat sukupuoliseen vähemmistöön. Jos keski-ikäinen heteromies, olisi toiminut samalla tavoin, hänen potkuistaan ei olisi kukaan ollut kiinnostunut.

Nyt jos almamedia tuomitaan syylliseksi ja mahdollisiin korvauksiin, niin kukaan järjissään oleva työnantaja ei tule enää ikinä palkaamaan yhtään minkään vähemmistön edustajaa, kuin äärimmäisen pakon edessä. Tämä tapaus ei vähennä syrjitää vaan lisää sitä.

Turha mussuttaa, näin se vaan menee!
No NYT!
realisti  |  8.10.2008 12:27
Taidan ihan oikeesti alkaa tilaamaan Lapin Kansaa. Hesarin lopetin jo vuosia sitten koska se ON puolueellinen ja on ennenkaikkea kaikenlaisten arvomaailmaltaan arveluttavien ja yhteiskuntarakennetta hajottavien lahkojen äänenkannattaja.

Tavikset! Lopettakaa Hesarin tilaaminen ja siirtykää Lapin Kansaa lukemaan!

No, tapanne mukaan ette tietenkään uskalla julkaista tekstiä mikä ei sovi teidän korvasyyhyynne.
Sisältö esiin ensin!
Espoo  |  8.10.2008 12:27
Mikä oli ilmoituksen sisältö? Oliko agressivinen vai informatiivinen? Ei kai mikään lehti julkaise kaikki ilmoitukset mitä heille tarjotaan vaan arvioivat sen sisältö ensin?

Tässä testataan (vallassa olevan sukupolven) todellinen avarakatseisuus. Minun ikäisilleni (27) ja nuoremmille joiden kanssa olen keskustellut asia näyttäytyy surullisena. Onneksi monenlainen avarakatseisuus on lisääntynyt meidän aikanamme ja tulevaisuudessa voimme tehdä vielä enemmän asioiden hyväksi.

Minua taas surettaa paljon "vanhana setänä" 27 vuotiaiden ja sen alle asenne, että "minä en ala ryvetä itseäni päivätyössä"! Tämä ilmaisu on kuultu monen idolsin 2008 osanottajan suusta! Ja sama asenne näkyy olevan BB'n osanottajilla internetlehtihastatteluissa...

Ollaan "monitaitureita" ja parannellaan avarakatseina ihmisinä maailmaa ja vaaditaan että toiset (= konservatiivistä eläämää viettäviä)elättävät heitä! Ilman koulutusta jokainen heistä hyväksyy vain hyvän palkan ja lyhyen työajan, esim. klo 14-18 ja >5.000 euroa/kk ;-)
Lopeta solvaaminen
kunikos  |  8.10.2008 12:28
Nimimerkki Luokanopettajan on turha pelätä: ei hän joudu hyväksymään lapsiin- tai eläimiin sekaantumista.

Ainoa mitä häneltä odotetaan on että hän lopettaisi normaaleissa parisuhteissa elävien ihmisten solvaamisen ja vertaamisen rikollisiin.
Näytä viestit peräkkäin   Näytä viestipuu  
1 2 3 4 ... 9  > 
RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.