Fillaripoliisi nuhteli väärin pyöräileviä
"Hei, hyppääthän pois pyörän selästä, tämä on jalkakäytävä!" Vanhemman konstaapelin Jussi Joensuun ojennus on asiallinen ja ystävällinen, mutta vähän hävettää silti.
Lue lisää:
Helsingin Sanomat
24.5.2006 0:00
Keskustele aiheesta
|
|
Näkymä
|
Sivu
|
 |
|
Fillaripoliisit valvovat tehostetusti
Helsingin Sanomat | 23.5.2006 0:00
|
|
Helsingin poliisilaitoksen fillaripoliisit valvovat tehostetusti kevyttä liikennettä tiistaina. Fillaripoliisit keskittyvät etenkin pyöräilijöiden valvontaan ja valistamiseen.
Lue lisää:
Helsingin Sanomat
23.5.2006 0:00
|
|
|
|
|
Pyöräily ja viheralueille pysäköinti tehotarkkailuun
Helsingin Sanomat | 22.5.2006 20:41
|
|
Helsingin fillaripoliisit valvovat tiistaina tehostetusti kevyttä liikennettä. Fillaripoliisit keskittyvät etenkin pyöräilijöiden valvontaan ja valistamiseen.
Lue lisää:
Helsingin Sanomat
22.5.2006 20:41
|
|
|
|
|
Jo oli aikakin
Sykymys | 23.5.2006 9:37
|
|
Nyt julkistettu pyöräilyn valvonta on silkkaa näennäistouhua ilman todellista tuloshakuisuutta. Vahinko on jo tapahtunut ja lain kunnioitus on jalkakäytävillä mennyttä ikuisiksi ajoiksi. Näitä ns. "kahdeksanvuotiaita" jalkakäytäväohjuksia ei pysäytä mikään. Ei ainakaan yhden päivän kvasitempaus. Muutama fillaripoliisi kerran vuodessa ei kesää tee.
Ehdotankin, että luovutaan kokonaan kallista vuosittaisista pyöräteiden rakenteluista ja merkinnöistä. Kaupunki säästää näin valtavat summat kustannuksia. Polkupyöräilijöihin törmää joka tapauksessa kaikkialla sielläkin, missä ei nykylain mukaan pitäisi.
Jos kävely ja pyöräily sallittaisiin ristiin rastiin, kuten käytännössä jo on, ongelma olisi "ratkaisu" eikä tehovalvontaakaan tarvittaisi. Hahhahaa! Poliisin tehovalvonnasta minulla on valitettavasti omat tosikokemukset Herttonimessä muutama vuosi sitten Sahaajankatu 33:n kohdalla, jossa aikuinen pyöräilijä törmäsi jalkakäytävälle hetkeksi pysähtyneeseen autooni sivulta niin kovaa kuin polkupyörällä on mahdollista ja kolhi autoni kyljen ja oman polvensa pahastikin.
Ajan kanssa kilpaa töihin kiirehtinyt pyöräilijä sinkoutui konepellille ja hyvä ettei paiskautunut ajotielle, jonne itsekin olin yrittämässä. Kilvin ja viivoin merkitty pyörätie kulki nimittäin vain kadun toisella puolella Herttonimen autopartion suureksi hämmästykseksi!
Pyöräilijä myönsi heti syyllisyytensä, mutta virkavallan mielestä minä tukin lopulta jalkakäytävän varomattomasti - myös vakuutusyhtiönikin hämmästykseksi! Minua illemmalla painostettiin kuulustelijan taholta olemaan tekemättä virallista ilmoitusta pyöräilijästä tai saisin itse jopa sakot. Poliiisin peruste oli, että pyöräilijä olisi saattanut olla lapsi, jonka tielle olin vaarallisesti äkkiä pysähtynyt?
No, entäpä, jos autoni paikalla olisi ollut pieni lapsi - pelottaa ajatella. Jälkeenpäin kertasimme puhelimessa pyöräilijän kanssa tapahtunutta ja poliisin outoa logiikkaa, joka silloin tyrmistytti ja palautui nyt mieleen.
Mutta tosiaan, jos yksityisten henkilöautojen määrää on supistettava tavalla tai toisella ja liikkkujat iästä ja kunnosta tä riippumatta on ohjattava käyttämään joko joukkoliikennettä tai tapauksessani kyseenalaisesti sponsoroitua urheilumuotoa, niin jo alkavat kaupungin suunnittelijoiden ja isien todelliset pitkäntähtäimen tarkoitusperät valjeta.
|
|
|
|
|
No nyt voi lopettaa pyöräilyn...
Poliisin uhri | 23.5.2006 10:13
|
|
Pyöräilyn voi sitten lopetalla, sillä ties mitä pyöräilevät sinitakit keksivät, oikeassahan he ovatkin aina.....
Poliisin uhri
|
|
|
|
|
Päivän valitsivat...
MaSa | 23.5.2006 10:25
|
|
Sykymyksen kanssa samaa mieltä siitä, että syytä on pyöräilijöitä valvoa, koska niitä tosiaan sinkoilee aivan missä sattuu ja välillä karmeilla nopeuksilla.
Mutta tässä vesisateessa taitaa valvontaisku mennä hiukan hukkaan...
|
|
|
|
|
Liian kova nopeus?
Utelias | 23.5.2006 11:27
|
|
Mikähän mahtaa olla se nopeusrajoitus, jota kovempaa pyöräilijä ei saa ajaa?
|
|
|
|
|
Punaiset valot
Mari | 23.5.2006 11:44
|
|
Satuinpa tuossa muutama päivä sitten näkemään kuinka naispyöräilijä pysähtyi punaisiin valoihin. Hänen perässään tuli kovaa vauhtia miespyöräilijä, joka punaiset valot havaittuaan ei suinkaan hiljentänyt vaan katsoi oikealle ja vasemmalle josko autoja olisi tulossa ja kun ei ollut niin jatkoi kiitämistään. Kiito loppui siihen kun hän törmäsi naisen pyörään ja mies lensi komeassa kaaressa katuun. Onneksi kumpikaan ei näyttänyt loukkaantuneen törmäyksessä.
|
|
|
|
|
Autojen ja pyörien vaarallisuus
Liikkuja | 23.5.2006 13:41
|
|
Kuulostaa kovin tutulle. Nimittäin autokaistoilla. Ainut ero on se, että kun pyöräilijä loukkaa korkeintaan itsensä, autoilija reilut tuhat kiloa painavalla panssarivaunullaan helposti tappaa pari viatonta katua ylittävää lasta. Ja tämä tapahtuu siksi, että toisin kuin pyöräilijä, joka tarkistaa moneen kertaan kadun tyhjyyden, autoilija painaa kaasun pohjaan ja tuijottaa vain punaiseksi vaihtunutta liikennevaloa.
|
|
|
|
|
Nopeudesta
Pyöräilijä -82 | 23.5.2006 14:00
|
|
"Pyöräilijöiden yleisimpiä rikkeitä ovat liian kova nopeus". Onko sellainenkin määritelty? Onko kyse siitä että jokainen arvioi nopeutensa tilanteen mukaan? Itse nimittäin pidän nopeasta pyöräilystä ja olisi ikävä saada huomautus tms. tietämättömyydestä.
Eihän ole rike rikkoa jotain rajaa mitä ei ole lailla säädetty. Vai onko?
|
|
|
|
|
autot
pätkis | 23.5.2006 14:24
|
|
Pyöräilystä viis, nuo idiootti(yksityis)autoilijat tämän kaupungin tuhoavat. Ruuhkat, melu, pöly, saateet, öljyn loppuminen, väestön läskistyminen kaikki yksinään jo riittäviä syitä kieltää autoilu kantakaupungissa. Mutta siis pysäköinti, eiväthän autoilijat liikennemerkkejä noudata, eli missä viipyvät rengaslukot / auton takavarikointi Tattarisuolle? Lukot automaattisesti aina, ja parinsadan avausmaksu.
|
|
|
|
|
Edelleen pyöräilynopeudesta
Jukka H. | 23.5.2006 14:26
|
|
Voisiko jutun kirjoittanut toimittaja vaikkapa tarkistaa poliisilta, mitä tällä täälläkin useaan kertaan esiin nousseella "liian kovalla nopeudella" tarkoitetaan ja täydentää juttua asianmukaisesti?
Nopeusrajoitusten rikkomista autoteillä (ei liene kovin yleistä) vai tulkinnanvaraista tilannenopeutta esim. pyöräteillä?
|
|
|
|
|
Taajamassa
Valvonta-addikti | 23.5.2006 15:49
|
|
Mikähän mahtaa olla se nopeusrajoitus, jota kovempaa pyöräilijä ei saa ajaa?
Taajamassa/kadulla sama rajoitus kuin autoillakin. Olenkin monta kertaa kironnut "sujuvasti fillaroivia", jotka ydinkeskustassa ylittävät 30 km/h rajoituksen tuplasti.
Tutkaamaan ja päiväsakot peliin vaan!
Ei muuta kun automaattisakotus fillaristeille ja jalankulkijoille. Tunniste vain ihon alle ja turvallisuus nousee taivaaseen. Mikä on muka hyväksyttävää autoilijaa kohtaan, täytyy olla hyväksyttävää myös muille tienkäyttäjille.
|
|
|
|
|
Suojatien ylitykseen !
man | 23.5.2006 16:24
|
|
..polkupyörällä !
..siinä valvonnan paikka fillaripoliisille..
..joka kaupungissa..
..ajavat risteykseen jopa kovenpaa kuin autot !
..vaikkei sakkoja - neuvokaa, monta vaaratilannetta- päivittäin !
Suojatie ylitetään taluttaen !
|
|
|
|
|
Näkökulma satulan päältä
Annuska | 23.5.2006 16:44
|
|
Minä pyöräilen, keskustassa ja kaikkialla. Pidän jarruni kunnossa ja kypärän päässä. Ja ajan niin lujaa kuin uskallan tai pääsen.
Minun näkökulmastani pyöräilijät ovat niitä varovaisimpia liikenteessä. Pyöräilijä tietää, etteivät jalankulkijat sen enempää kun autotkaan huomaa häntä. Jalankulkijat syöksyvät pyöräkaistoille sivuilleen vilkuilematta ja autot eivät huomaa risteyksessä pyöräilijää, jolla on etuajo-oikeus. Siksi pyöräilijä pitää koko ajan kaikki aistit auki ja kädet jarruvivuilla.
Pyöräily pitää tehdä kannattavaksi, autoilua houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi. Se on terveellistä ja saastuttamatonta. Pyörällä pääsee keskustassa joskus lujempaa kuin autolla eikä siinä ole mitään vikaa. Pyöräilijä loukkaa kolaroidessaan yleensä pahiten itsensä toisin kuin holtiton autoilija.
Luulen, että suurin osa teistä pyöräilijöiden nopeuksia kauhistelevista ei itse juuri pyöräile. Pyörällä ei ole tarkoitus kulkea kävelyvauhtia eikä sitä tarvitse taluttaa tien yli. Jos haluan hidastella, jätän pyörän kotiin. Paitsi nopea, pyörä on myös ketterä kulkuväline: sillä on helppo väistää ja se pysähtyy nopeasti. En törmäile, vaikka ajan hitaasti vain alueilla, joilla on paljon jalankulkijoita.
|
|
|
|
|
..suojatie ylitetään taluttaen !!
man | 23.5.2006 17:33
|
|
..ja tietysti varoen, muuta liikennettä !
..kysmys on omasta turvallisuudesta !
..autoilijat ovat myös itse usein pyöräilijöitä ja
osaavat taluttaa pyöränsä rauhalliseti suojatien yli,
myös lapsilleen opettaen ..
|
|
|
|
|
Huhhuh
Kuka tässä nyt on oikeassa | 23.5.2006 18:35
|
|
Ja missä sitä Helsingissä ajelisi pyörällä ellei jalkakäytävällä? Autojen joukossa saa osakseen vihaisia katseita ja tööttäyksiä, sekä kyynärvarsia viistäviä ohituksia 60km/h. Pyöräteitä ei pahemmin kun ole. Itse asun Kruunuhaassa ja sieltä jos matka koittaa Keskustaan on valittava joko Aleksanterinkatu (ratikoiden tukkeena) tai sitten Kaisaniemenkatu (bussien lomassa), tai sitten vähemmän laillisen mutta huomattavasti turvallisen ja joustavan jalkakäytävällä ajelun. Sen verran minulla on itsesuojeluvaistoa että rikon lakia.
Tässäkin asiassa valistettavana ei pitäisi olla pyöräilijät vaan autoilijat jotka eivät tajua että pyöräilijällä on oikeus ja velvollisuus ajaa autojen lomassa vaikka se hidastaisikin liikennettä. Ja jalankulkijoita jotka eivät pyörätielle astuessaan varo yhtään.
|
|
|
|
|
Jalkakäytävällä autoilu ok?
Petrus Pennanen | 23.5.2006 18:40
|
|
Mielenkiintoista logiikkaa sinulla, saat ajaa / pysäköidä jalkakäytävällä autollasi, mutta pyöräilijä ei saa ajaa. Ihan oikein että poliisi syytti sinua.
|
|
|
|
|
Pyöräilijät eivät noudata liikennesääntöjä
Terttu | 23.5.2006 18:41
|
|
Ajan itse paljon pyörällä niin keskustassa kuin lähiöissäkin.
Mielestäni pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä ja sopivaa varovaisuutta kaikkein huonoiten liikenteessä. Risteyksiin tullessa suurin osa ei näytä suuntamerkkiä, ja
useasti käännyttäessä ei katsota ollenkaan, tuleeko joku sivusuunnasta.
Aikamoista itsemurhakandidaattitouhua välillä, kun käännytään vasemmalle alamäkeen ja oikealta tulee lujaa vauhtia etuajo-oikeutettuja pyöräilijöitä.
Monikohan edes tietää tai noteeraa, että oikealta tulevia pitää väistää.
Ohittamaan lähdetään, vaikka on vastaantulijoita ja ei ole tilaa kolmelle rinnakkaiselle. Jopa vasemmassa reunassa pyöräilyä näkee aina välillä.
Aikamoista itsemurhakandidaattitouhua näyttää välillä olevan. Ihmettelen ettei onnettomuuksia satu enemmän.
Liian lujaa ajamista voisi valvoa vaikka niinkin, että katsotaan miten lujaa pyöräilijä tulee risteykseen, jossa on huono näkyvyys sivuille, esimerkiksi alikulkutunnelin jälkeen. Jos tulee niin lujaa ettei ehtisi pysähtyä, niin eikun puhuttelua kehiin.
Jalkakäytävälle tai pyörätielle pysäköinnistä: jalkakäytävähän ei ole pysäköintipaikka, joten minusta ei ole lainkaan kummallista jos poliisi huomauttaa siitä. Poliisihin tehtävähän on valvoa lakia. Vaikka eipä tuota juuri valvota, jotkut pyörätiet ovat aina täynnä autoja.
|
|
|
|
|
Pyöräteitä on Helsingissä tarpeeksi
Terttu | 23.5.2006 18:50
|
|
Kruununhaasta pääsee keskustaan pyörällä esim. Kaisaniemen puiston läpi Rautatientorille, Unioninkatua Senaatintorille tai Pohjoisrantaa Kauppatorille. Kaikki mukavia pyöräillä ja liikennesääntöjä ei tarvitse rikkoa yhtään.
Kyllä jalkakäytävällä pyöräilyyn on pelkkiä tekosyitä. Pyöräteitä on aivan tarpeeksi, jopa liikaakin. Autoilijat tottuvat ajatukseen ettei pyöriä ole kadulla, ja lisäksi pyörällä on hankala ajaa pyöräteitä jotka on tehty liian ahtaiksi ja mutkikkaiksi.
|
|
|
|
|