Liian pieniä rintaliivejä
Rintaliivien valmistajien tutkimusten mukaan noin puolet naisista käyttää väärän kokoisia liivejä. Vielä rajumman arvion esittää liivejä 20 vuotta myynyt Eeva-Maija Mustonen Hakaniemen Sokokselta: "Yksi sadasta naisesta osaa ostaa oikean kokoiset ja malliset rintaliivit.
Lue lisää:
Helsingin Sanomat
5.10.2005 0:00
|
|
Näkymä
|
Sivu
|
 |
|
Valaistumaton
nappi | 14.10.2005 6:52
|
|
Kanssasiskot! Älkää vaipuko epätoivoon! Hyvin istuvien rintaliivien löytämiseen auttaa yksinkertainen mittanauhan käyttö.
No joo. Mittanauhan mukaan kuppikokoni on A (78 & 92), sen sijaan myyjien silmämääräinen arvio on ollut, että olisin kuppikokoa D. Hmph!En taatusti ole kumpaakaan. Käsittääkseni olen lähinnä kokoa 75C.
Noissa ko'issa on se huono puoli, kuten jo mainitsin, että ne standardoivat rinnan muodon. Mitä jos en ulokkeltani ylläkään rinnoillani kovin pitkälle, mutta laakeudessa riittää vaikka muille jaettavaa?
Tarkoitit varmasti hyvää, mutta en epäile hetkeäkään, että joku täällä rintaliivien oikean koon löytämisen hankaluudesta valittava ei olisi tietoinen siitä, miten mitataan rintaliivien oikea koko.
Mitä sitten tehdään, kun näillä tuloksilla saadaan vaikkapa minun esimerkkitapauksessa tulokseksi a) mittaustekniikalla kuppikoko, johon rintani eivät millään mahdu edes sisään b) myyjän suosituksesta kuppikoko, johon tarvitsisin lisätäytettä, jotta liivi istuisi hyvin? Enkä minä todellakaan kaipaile lisänäyttävyyden (eli niiden toppauksien) perään
|
|
|
|
|
Kuvailkaa itseänne
Ärjy äijä | 14.10.2005 8:17
|
|
Hyvä, että tähän on selvät säännöt. Takavuosina isäntä oli ostamassa liivejä vaimolleen eikä oikein osannut kuvailla kokoa. Myyjä auttamaan,
- Ovatko ne niin kuin melonit?
- No ei, vastasi isäntä.
- No, ovatko ne kuin appelsiinit?
- No ei ne ihan niinkään ole kuin appelsiinit.
- No ovatko ne niinkuin kananmunat?
- Joo, ne on just niinkun paistetut kananmunat!
Huono vitsi, mutta kun se aihepiiri kiinnostaa
|
|
|
|
|
Lontoosta loytyy!
Lontoolainen | 14.10.2005 16:45
|
|
Itse olen 85E ja Suomessa vieraillessani, kavin aitini kanssa Stockalla katselemassa valintaa: ei yhtaan ainoata E-kuppia, paitsi erittain mummomaisissa malleissa, joita kylla edes mummoni ei olisi suostunut laittamaan paalleen.
Asun onnekseni Lontoossa, ja voin vierailijoille sanoa: Lontoon matkalla, menkaa ihmeessa Selfridges-tavarataloon: valtava valinta kaikkia malleja ja kokoja, ja ammattitaitoiset sovittajat. Mina menin sinne pari vuotta sitten Marks & Spencerin 80C rintsikoitten kanssa, paallystakin kanssa ja kysyin myyjalta (kannattaa kayda keskella viikkopaivaa ja etsia vanhempi rouvashenkilo, on nimittain vakituinen ja kokenut, ei mikaan lauantaiapulainen) neuvoa. Tama naki paallystakin lapi minun olevan tod.nak. 85E. Todisti sen tuomalla eri kokoja koppiin, ja oikeassa todellakin oli.
Talla hetkella paallani ovat todella kauniit vaaleanpunaiset, ruusukuvioiset rintsikat, koristeltu kupin ylaosasta kauniisti pitsilla, ja tukevat, mutta ohuet olkaimet. Hinta £22 (eli noin ¿30). Kayn siella ostoksilla noin 3-4 kertaa vuodessa ja mukaan tarttuu aina 5-6 rintsikkaa, niita kun loytyy niin kauniita ja edullisia.
Pienirintaiselle loytyykin sitten todella laaja valinta, mutta nain minullekin tarpeeksi suuri. Monissa kaupoissa, DD onkin suurin kuppi.
|
|
|
|
|
Samaa mieltä
Emerald City | 15.10.2005 20:09
|
|
Oli todellinen harmi, kun keskustan Stockan yhteydessä ollut M&S lakkautettiin, sieltä onnistui aina löytämään sopivankokoiset liivit, vaikka olikin tällaista omituista kokoa 75DD/E yläosastaan ja melko miesmäinen alaosastaan. Marks & Spencerin hinnatkaan eivät olleet Suomen mittakaavassa kovin pahoja.
Suomalaisissa kaupoissa ei millään tahdo löytyä tarpeeksi isoa kuppikokoa niin, että liiveissä samalla olisi riittävän 'tiukka' alaosa. Ja mallit tosiaankin ovat tanttamaisia. Kuka alle 60-vuotias (tai minkään ikäinen nainen) haluaa käyttää likaisen puuterinvärisiä koristelemattomia rintsikoita, joiden olkaimet ovat leveät kuin ideaalisiteet? Onko se niin mahdotonta käsittää, että jos naisella on isot rinnat, hän ei ole kuitenkaan järjettömän ylipainoinen rumilus, joka ei halua tai jonka ei ikinä tarvitse missään näyttäytyä alusvaatteisillaan? Moni ylipainoinenkin nainen voi olla juuri rintojen alapuolelta 'normaalimittainen'.
Itse käytän usein arkena urheilurintsikoita, niistä löytyy helpommalla istuvia malleja, jotka tukevat ja tuntuvat hyvältä päällä, eivätkä ainakaan erotu vaatteiden alta, mutta ne ovat tosiaankin vain arkikäyttöön. Ja silloin kun löydän todella istuvan mallin, ostan heti useammat varastoon, koska mallit vaihtuvat melko usein, ainakin täällä päin maailmaa.
Täällä Amerikassa liivivalikoima on myös huomattavasti parempi kuin Suomessa, en tiedä, johtuuko asia yksinkertaisesti siitä, että kuluttajakunta on suurempi ja äänekkäämpi? Mutta isompikin nainen löytää helposti kauniita, seksikkäitä ja hyvinistuvia liivejä, eivätkä kaikki mallit ole hinnalla pilattuja. Jopa sellaiset suunnittelijat kuin Calvin Klein ja Tommy Hillfiger tekevät tätä nykyä (alus)vaatemallistoja myös isommille naisille. Stockalla vastaavien koot näyttävät loppuvat C-kuppiin.
Suomalaiset kuluttajat voisivat penätä oikeuksiaan äänekkäämmin. Meidän rahoistahan siinä on kysymys.
|
|
|
|
|
Vielä jatkan tätä keskustelua...
Äh... | 20.10.2005 19:14
|
|
Heippa!
Olen 24-vuotias, enkä ole koskaan synnyttänyt, ts. imettänyt lapsia. Minulla on silti ollut AINA riippurinnat. Näin vanhemmaksi tullessa ne ovat vain kasvaneet, ja nyt koko on suurinpiirtein 90C-D. Rinnat ovat ns. lepoasennossa hyvin raskaat ja vaatisivat paljon tukea sekä alta että edestä päin. Mistä löytäisin sopivat rintsikat? Onko kokemusta?
Kaikki rintsikat, joita tähän mennessä olen kokeillut, ovat olleet pettymyksiä. Jos kumartuu, rinnat karkaavat tai muuten vain "ovat" rintsikoissa varsin tuettoman näköisesti. Tarkoitan siis, etteivät ne ole pyöreät vaan tavallaan makaavat rintsikoissa aivan samalla tavalla kuin ilman niitäkin.
Ja niille, jotka nyt alkavat haukkua riippurintaisia naisia, sanon kyllä, että tositoimissa tissini ovat yhtä hyvät kuin kellä tahansa, pyöreät ja näpsäkästi pystyssä - eihän munakaan miehillä koko ajan seiso.
|
|
|
|
|
Sovinistisika häiriköi jälleen liivikeskustelua
Ärjy äijä | 21.10.2005 13:18
|
|
En hauku. Me miehet pidämme kaikenlaisista rinnoista. Meillä ei todellakaan aina seiso, joskus ei silloinkaan, kun pitäisi. Siksihän sitä m..kuksi sanotaankin;)
|
|
|
|
|
Erikoisliikkeissä on parempi valikoima ja palvelu kuin tavarataloissa.
DD/E-kuppi | 24.10.2005 1:38
|
|
Stockmann ei ole hyvä rintaliivien ostopaikka. Palvelua täytyy todella pyytää ja kokoja ei välttämättä löydy. Isoja kokoja löytää mm. Fredrikinkadun Funky Ladystä. Hinnat on samaa tasoa kuin Stockmannilla, mutta valikoimaa isorintaisille löytyy huomattavasti paremmin. Ystävät ovat suosittelleet myös Viipurin korsettiliikettä, jossa valikoimaa löytyy ja käsittääkseni voidaan vaikka tehdä liivit mittojen mukaan.
Joku ketjussa kyseli tukevia liivejä. Itse tykkään eniten Berlein Shock Absorber liiveistä. Kannattaa huomata, että niissä on eri tukevuusasteita, eivätkä rinnat tosiaankaan roiku niissä. Ovat myös erittäin kestäviä liivejä. Käytän ihan arkiliiveinä suurinta tukevuusastetta, koska tykkään ettei rintavarustus pompi ympäriinsä....
|
|
|
|
|
Ärjylle äijälle
MirjaKo | 6.11.2005 23:50
|
|
Sinä olet näköjään varsin harteikas ja leveäselkäinen, koska yläosasi on kokoa 52, mutta housut kokoa 46, eli miesten pienin koko. Pukuja et varmaan saa kuin teettämällä, irtotakkeja ja housuja saa onneksi minkä numeroisia tahansa. Ei Hänen Mauritzista miehille ja naisille vaatteita löydy, jollei ole kokoa kirppu. Itse olen hoikka ja 172 cm pitkä nainen ja ostin sieltä neuletakin kokoa L, koska pienemmät eivät mahtuneet päälle.Koot ovat siis aivan omituisia, pieniä, lyhyitä napamallisia. Ihmettelen, miten nuoret, vyötäröltä pursuavat neidot saavat sieltä itselleen sopivia kokoja.
Toisesta liikkeestä ostin blazerin kokoa 36, samoin syystakin kokoa 36 eli olen normaalia 36 - 38 kokoa.
Kengän koko on minulla 40 samoin kuin sinulla. Melko vaikea löytää kauniita kenkiä näin kookkaalle naisen jalalle, kaikki ovat kuin Hessu Hopolle tehtyjä. Sinulla taas vaikeuksia ehkä siksi, että jalkasi on noin pieni miehen jalaksi.
Jotta rintsikka-asiakin tulisi otsikon mukaisesti käsiteltyä, niitä saan sopivia mielin määrin, pärjään vaikka ilman, kun eivät ole vielä repsahtaneet.
|
|
|
|
|
Bravissimosta löytyy
Nelli | 14.7.2007 20:58
|
|
Tukevia, laadukkaita ja ennen kaikkea hyvän näköisiä rintaliivejä, isoja kuppikokoja pienillä ja suurilla ympärysmitoilla. Tosi hyviä kokemuksia, toimittavat Suomeenkin saakka nopeasti ja vaihtaminenkin onnistunut tarvittaessa ongelmitta. Kuvaston saa tilattua kotiin, mutta netistäkin voi tilata suoraan.
|
|
|
|
|
Mittanauha ei kerro mitään
Malena | 18.7.2007 11:40
|
|
Eipä joo rinnanympäryksen mittailu mitään todista. Mittailtu on ja monesti ja "ammattitaitoisten" myyjien mielestä kokoni on 75-80 C. Tähän uskoen kärsin vuosikaudet valahtelevista olkaimista ja kupeista tursuavista rinnoista, kunnes erään tv-ohjelman innoittamana kokeilin pienempää ympärysmittaa ja isompaa kuppia. Zadaa! Ihka ensimmäinen kokeilemani 70 D-liivi oli just eikä melkein.
Harmi vaan, että kyseistä kokoyhdistelmää on valitettavan vaikea löytää, 70 ympärysmitalla löytyy useimmiten vain jotain A-kuppeja, jos niitäkään. Mutta aina kun oikea koko kohdalle osuu, aukeaa myös meikäläisen kukkaro.
Toppimaiset sporttiliivit ovat toki myös varma valinta (tosin niissä on se kiusallinen puoli, että niihin nousee viileässä helposti "pienet kohoumat"  eli ei työkäyttöön...). En voi sietää niitä "sokeritoppamaisia" kuppeja, joita monissa sporttiliiveissäkin on. Niissä tisseistä tulee ihme töröttimet, eikä edes tukevuutta tunnu olevan tarpeeksi.
Kokeilkaa naiset hyvät erilaisia liivejä ja kokoja ihan oman pään mukaan mittanauhasta liikoja välittämättä - yksi kunnon sovitusurakka saattaa poikia varmuuden omasta koosta ja mallista, ja hyvin istuvat liivit garderoobiin. Huonosta istuvuudesta ei kuulu kärsiä!
|
|
|
|
|
Kurvi
jatta | 25.7.2007 21:58
|
|
Mene Tallinaan, kyllä löytyy, kokoo näköö, väriä jos minkälaista, ovat vielä hintaansa nähden hyviä. Ei kun astu laivaan.
|
|
|
|
|
On se nyt muka vaikeaa!?
looking for Soulmate | 25.11.2007 1:00
|
|
Ei voi olla näin hankalaa!!
Mistä ihmeestä löytyy edullisia,seksikkäitä,isoja rintoja hyvin tukevia rintaliivejä, pienellä ympärys mitalla??
Kun rinnat ovat kuppikokoa E ja ympärysmitta 70 on lähes turha haaveilla seksikkäistä alusvaatteista ellei ole hyvin lihavaa anteliasta lompakkoa kaverina!
Kuka 20 vuotias nainen tai saati yhtään vanhempikaan haluaa pukea ylleen (edes vaatteiden alle)epäseksikkäät "mummoliivit"(anteeksi nimitys, mutta siksihän niitä kutsutaan)
Siitä on erotiikka kaukana kun riisuu seksikkään mustan silkkipuseron jonka alta paljastuvat sellaiset beigenharmaat hirvitykset!!!
Olen katsellut liian kauan haikeana kaiken värisiä liian pieniä ihania seksikkäitä alusvaatteita joita pursuaa näyteikkunoissa ja esitteissä!
Missä on sopiva liike isorintaisille pienikokoisille naisille joilla on hieman pienempi budjetti??!
En kai minä voi ainut olla jolla on samanlainen ongelma?
|
|
|
|
|
sexyjä, todellakin!
juu kokoa on | 27.11.2007 22:40
|
|
Mitä ihmettä?! E 70 on Funky Ladyssa ihan perus koko! Ihan oikeesti! Testasin monia, topattuja ja sexyjä läpinäkyviä. Sain ihan hiki otsassa sovittaa, kun malleja oli niin monta! Aubaden pitsisiä, siletä T-paita liivejä.
Hei... älkää valittako! Minäkään en enää  Postimyynnistä jää kuitenkin väärä koko käteen...
|
|
|
|
|
Täydelliset liivit!
kokoa piisaa | 27.11.2007 22:52
|
|
Myyjät on vaan ihmisiä nekin. Huonoine päivineen  Jos et ole varma koostasi, niin käy myymälässä TOISEN kerran! Aina vaan ei synkkaa ekan tyypin kanssa, mutta tokan kerran...voi hekumaa!!!!
Helsingissä Funky Lady auttaa povekkaita uupumatta: Minulla F70, ja todella hankala löytää! Ne vaikka tilaa jos muut mallit ei kelpaa. Postimyynti on niin... fiuuuu... epäsopivaa.
|
|
|
|
|
löytyy niitä
Minttu | 29.11.2007 9:34
|
|
Kyllähän kuppikokoja löytyy mutta yhdeksi ongelmaksi olen huomannut että rintakehän ympärysmitta loppuu usein 85:een. On useita sisäänostajia joilla on valtava määrä vaihtoehtoja mutta ympärysmitalla 90-95 ei tahdo löytää perusrintaliivejä.
Itse olen halpamarketin vaateosastolla ollut työharjoittelussa ja sieltä löytyi ainakin 105 senttiin asti kokoja ja ihan kivan näköisiä liivejä - kaarilla ja ilman.
|
|
|
|
|